به گزارش خبرنگار خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز ـ دوشنبه ـ مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه پنجم توسعه ماده 18 این لایحه را با 149 رای موافق، 1 رای منفی و 4 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.
براساس این مصوبه مجلس که مربوط به فصل دوم یعنی فصل علم و فناوری است، مقرر شده است، به منظور تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشتههای علوم انسانی، تحقق جنبش نرم افزاری و تعمیق مبانی اعتقادی، ارزش های اسلامی و اخلاق حرفه ای و با هدف ارتقای کیفی در حوزه دانش و تربیت اسلامی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند اقدامات زیر را انجام دهند: الف- محتوا و برنامه های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزهها و ارزشهای دینی و هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی و تقویت دورههای تحصیلات تکمیلی با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری، با اولویت نیاز بازار کار تدوین و ارتقاء شاخصهای کیفی به خصوص در رشتههای علوم انسانی بهویژه در رشتههای علوم قرآن و عترت و مطالعات میان رشتهای با بهرهگیری از امکانات و توانمندیهای حوزههای علمیه و تأمین آموزشهای مورد نیاز متناسب با نقشهای دختران و پسران.
ج- نهادینه کردن تجارب علمی و عملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعالیت های آموزشی، پژوهشی و نظریه پردازی در حوزه های مرتبط.
هـ - همکاری با حوزه های علمیه و بهره مندی از ظرفیت های حوزه در عرصههای مختلف.
بندهای «ب» و «و» این ماده در کمیسیون تلفیق حذف شده است.
براساس بند الحاقی 1 به ماده 18 هم نمایندگان مقرر کردند: گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاد اندیشی، انجام مطالعات میان رشتهای، توسعه قطبهای علمی و تولید علم بومی با تأکید بر علوم انسانی با همکاری شورای عالی حوزه علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
در بند الحاقی2 به ماده 18 لایحه برنامه پنجم توسعه هم نمایندگان مصوب کردند: استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی ورتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی بر اساس شاخصهای مورد تائید وزارتخانههای مذکور با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی.
نمایندگان همچنین در تبصره ماده 18 لایحه برنامه پنجم توسعه تصویب کردند؛ پس از استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت ، هر گونه گسترش و توسعه رشتهها، گروه ها و مقاطع تحصیلی موکول به رعایت شاخصهای ابلاغی از سوی وزارتخانههای ذیربط توسط دانشگاهها و مؤسسههای آموزشعالی و تحقیقاتی است. وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد مجازند عملیات اجرائی سنجش کیفیت و رتبهبندی را بر اساس این نظام به مؤسسات مورد تأیید در بخش غیر دولتی واگذار نمایند.