هدر موبایل
1389/09/02 09:04:00
سرویس فرهنگی
عزتی خواستار شد:

ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین دانشگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی

**نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی به منظور قرار دادن آموزش عالی کشور در مسیر رشد و ترقی علمی خواستار ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین دانشگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی شد

در قانون اساسی ما آموزش عمومی و عالی به نوبه خود مورد تأکید قرار گرفته است؛ بررسی وضعیت آموزش عالی در سطح استان ایلام موضوعی است که این هفته در گفت‌وگو با "علی عزتی" نماینده مردم شریف شهرستان‌های دهلران، آبدانان و دره شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.مشروح گفت‌وگوی عزتی با هفته نامه طنین از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد:

 در ابتدای صحبت، تصویر کلی از روند گسترش آموزش عالی در سطح استان ارائه می‌دهید.

گسترش آموزش عالی در سطح استان و در کل کشور در سال‌های اخیر از نظر کمی رشد خارق العاده‌‌ای داشته است به‌گونه‌ای که امروزه در اکثر شهرستان‌های استان واحدهای دانشگاهی مختلف مستقر هستند در حالی که تا چند سال پیش تأمین دبیران دبیرستان‌ها در برخی از این شهرستان‌ها با مشکل مواجه بود و حتی در بعضی مناطق کمبود دبیرستان و هنرستان به چشم می‌خورد و امروز ما شاهد فعالیت واحدهای دانشگاهی هستیم که خوشبختانه اعضای هیأت علمی آنها عمدتاً از بین همان جوانانی هستند که چند سال قبل با مشکلات مختلف در همین مناطق دیپلم گرفته و وارد دانشگاه‌های مختلف شده‌اند و امروز در خدمت تربیت نسلهای جدید هستند.

البته کیفیت آموزش عالی به این سرعت رشد نکرده و هنوز دانشگاه‌های معتبر و شهرهای بزرگ جاذبه فراوانی برای متقاضیان ادامه تحصیل در سطوح عالی دارند.

گسترش کمی آموزش عالی چه پیامدهایی دارد؟

اولین اثر آموزش گسترش آگاهی است و این آگاهی در تغییر رفتار فرد مؤثر است به همین دلیل در نسل جدید رفتارها با موازین قانونی، بهداشتی و علمی منطبق‌تر می‌شود و بنابراین انتظار این است که در جامعه امروز ما که سطح دانش در حال بالا رفتن است شاخصهای بهداشتی و درمانی بهبود پیدا کند، بزه‌های اجتماعی کاهش یابد و مطالبه حقوق اجتماعی افزایش یابد و این مسائل در سطح توسعه یافتگی جامعه مؤثر است اما آثار مهم گسترش آموزش عالی را می‌بایست در تغییر ترکیب جمعیت فعال و نیروی انسانی شاغل جست‌وجو کرد. در این زمینه هم آثار مثبت و هم آثار منفی قابل رؤیت است از یکسو فعالان اقتصادی و متقاضیان نیروی کار با فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف روبه‌رو هستند و قادرند نیروهای تحصیلکرده در رشته‌های مختلف را در اختیار داشته باشند و این یک فرصت بزرگ برای تولید و سرمایه‌گذاری است اما از سوی دیگر افزایش تحصیلات انتظار فرد را از نظر نوع کار و میزان درآمد افزایش می‌دهد و ممکن است کارفرمایان نتوانند برای برخی مشاغل سخت و کم درآمد نیروی کار مناسب استخدام نمایند بنابراین گسترش تحصیلات عالی در بین نیروی کار همزمان هم می‌تواند فرصت و یا تهدید تلقی شود.

یکی از جنبه‌های مهم در بحث آموزش عالی نحوه تأمین مالی این بخش است. از یکسو هزینه‌های دولت در بخش آموزش عالی گاه صرف تربیت فارغ‌التحصیلانی می‌شود که عمدتاً بیکار می‌شوند و از سوی دیگر خانوارها نیز برای پرداخت هزینه تحصیل فرزنـدانــشان در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیر دولتی با مشکل مواجه هستند. به نظر شما برای حل این معضلات چه باید کرد؟

در بحث آموزش عالی دولتی، قانون اساسی تکلیف دولت را مشخص کرده است و در اصل 30 قانون اساسی دولت را مکلف کرده که آموزش عالی دولتی را تا سر حد خودکفایی گسترش دهد بنابراین می‌توان استنباط کرد که در رشته‌هایی که نیاز کشور به متخصص آنها تأمین شده دولت تکلیفی به گسترش دانشگاه دولتی در آن رشته‌ها ندارد.البته دولت مانعی هم برای ارائه آموزش رایگان در اینگونه رشته‌ها ندارد ولی می‌تواند به استناد قانون اساسی و با استفاده از سایر اختیاراتی که قوانین موضوعه به دولت داده‌اند پذیرش دانشجوی رایگان در برخی رشته‌ها را کم کند یا بخشی از ظرفیت آموزشی را به صورت غیر رایگان ارائه دهد البته به عقیده بنده هنوز رشته‌های مختلفی هستند که نیاز کشور به فارغ التحصیلان آن به طور کامل برطرف نشده یا حداقل می‌توان گفت در برخی مناطق نیاز به چنین رشته‌هایی وجود دارد و بنابراین بهتر است دولت به جای حذف برخی از ظرفیت‌های رایگان آموزش عالی، چنین ظرفیت‌هایی را در اختیار رشته‌های ضروری دیگر قرار دهد.

در بخش هزینه‌های خانوار که متأسفانه امروز در خیلی از خانوارها هزینه تحصیل فرزندان به معضلی تبدیل شده می‌بایست فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت پذیرد تا خانوارها بی‌دلیل برای تحصیل فرزندان هزینه نکنند.ادامه تحصیل فرزندان مورد تأکید ما و دین ماست اما ادامه تحصیل فرزندان باید در رشته‌هایی باشد که با علایق آنان و آینده شغلی و کاری آنها هماهنگی داشته باشد امروز گاه خانوارها هزینه تحصیل فرزندانشان را در رشته‌هایی می‌پردازند که در منطقه محل سکونتشان زمینه اشتغال ندارد و از آن مهمتر گاه فرزندان به کار در آن رشته علاقه‌ای ندارند.این مسئله باعث می‌شود سرمایه‌گذاری خانوار در تحصیل فرزندان با بازدهی همراه نباشد بلکه برعکس به دلیل افزایش انتظارات فرزندان پس از فارغ التحصیل شدن هزینه‌های زندگیشان بالاتر رود بدون آنکه درآمدی به درآمد خانوار افزوده شود. البته بخشی از این معضل به اوضاع اقتصادی و وضعیت اشتغال در منطقه مربوط می‌شود اما بخشی از آن نیز مربوط به انتخاب نامطلوب برای ادامه تحصیل است.به عنوان مثال برخی رشته‌های صنعتی که تحصیل در آنها اتفاقاً پر هزینه است در سطح استان هیچ گونه زمینه‌ای برای استخدام در وضعیت فعلی ندارند و خانوارها می‌بایست در این زمینه دقت نمایند. البته بهتر است وزارت علوم، وزارت صنایع، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سایر سازمانها وضعیت اشتغال و آینده شغلی تخصص‌های حوزه خود را به صورت دوره‌ای اعلام نمایند تا خانوار با اطلاعات بیشتری نسبت به ادامه تحصیل فرزندانشان تصمیم‌گیری کنند.

کیفیت آموزش عالی را چگونه می‌توان افزایش داد؟

نهادهای متولی آموزش عالی و به طور مشخص وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌بایست با راهکارهای مختلفی از جمله تدوین استانداردهای مختلف آموزش عالی، رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی، برگزاری مسابقات و آزمون‌های مختلف و جامع علمی، ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین دانشگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی، پایش سطح علمی اعضای هیأت علمی، حمایت از نوآوری‌های آموزشی و اختراع و اکتشاف و موارد این‌چنینی آموزش عالی کشور را در مسیر رشد و ترقی علمی قرار دهند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet