هدر موبایل
1389/09/05 13:35:00
سرویس فرهنگی
کریمی فیروزجایی:

ورزش دانش آموزی با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد

**این روزها مسابقات آسیایی گوانگ‌ژو بار دیگر توجهات ملی را به ورزش کشور معطوف کرده است. جایگاه ایران در این مسابقات و میزان مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی می‌تواند نشان‌دهنده میزان پیشرفت یا پسرفت ورزش ملی کشور باشد. اهمیت این مسئله به حدی است که سه تن از نمایندگان استان مازندران نیز که عضو کمیته ورزش مجلس هستند، برای بررسی نحوه عملکرد ورزشکاران به این مسابقات اعزام شدند.

این روزها مسابقات آسیایی گوانگ‌ژو بار دیگر توجهات ملی را به ورزش کشور معطوف کرده است. جایگاه ایران در این مسابقات و میزان مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی می‌تواند نشان‌دهنده میزان پیشرفت یا پسرفت ورزش ملی کشور باشد. اهمیت این مسئله به حدی است که سه تن از نمایندگان استان مازندران نیز که عضو کمیته ورزش مجلس هستند، برای بررسی نحوه عملکرد ورزشکاران به این مسابقات اعزام شدند. اما نکته‌ای که نباید در این میان فراموش شود، زیرسازی در ورزش است. ما تنها با سرمایه‌گذاری در ورزش کشور آن هم از مقطع دانش آموزی است که می‌توانیم شاهد شکوفایی ورزش و رشد و ظهور قهرمانان متعدد ملی باشیم. اما متأسفانه آنگونه که باید و شاید در مدارس کشور به ورزش اهمیت داده نمی‌شود. در گفت و گوی وارش با کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره ورزش در مدارس و نقاط ضعف آن سخن گفته است که می‌خوانید.

* برای تقویت ورزش کشور باید زمینه علاقه به ورزش از کودکی و دوران مدرسه در دانش آموزان ایجاد شود. شما به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وضعیت ورزش در مدارس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بخش ورزش از دو منظر سخت افزاری و نرم افزاری باید به بررسی موضوع پرداخت. همان طور که شما هم اشاره کردید برای ورود جوانان به عرصه‌های ملی و بین‌المللی باید زیرساخت‌ها فراهم شود. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها فضاهای ورزشی یعنی بخش سخت افزار ورزش است که ما متأسفانه هم در ورزش عمومی و هم دانش آموزی از استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم.

در بخش نرم افزاری هم که به بحث تربیت بدنی در آموزش و پرورش مربوط می‌شود، مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال از میان 140 هزار مدرسه ما تنها 10 هزار معلم ورزش داریم که به این دلیل بسیاری از مدارس از نعمت معلم ورزش محرومند. البته در هر دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری حرکت‌های قابل توجهی صورت گرفته است.

* از فاصله میان فضای ورزش دانش آموزی و استانداردهای بین‌المللی گفتند. میزان سرانه ورزش آموزش و پرورش در مقایسه با استاندارد جهانی چقدراست؟

در حال حاضر سرانه ورزش آموزش و پرورش 30 سانتی متر مربع است (10 سانت آن مسقف و 20 سانت رو باز) اما متوسط بین‌المللی آن یک متر مربع است. اما در عین حال اقدامات قابل توجهی برای رفع این کمبودها صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به افزایش بودجه سال 89 در زمینه تجهیز و ساخت سالن‌های ورزشی اشاره کرد. این مسئله در استان مازندران هم نمود قابل توجهی داشته است. از جمله در سفر دوم هیأت دولت به استان مصوب شد 42 سالن ورزشی در استان احداث شود که این امر با جدیت پیگیری و عملیاتی شده است.

*  برای جبران کمبود معلمان ورزش و جدی‌تر شدن مبحث ورزش در مدارس چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

این مشکل با ورود تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ورزش و تربیت بدنی به آموزش و پرورش تا حدود زیادی رفع شده و در آینده نیز با استمرار جذب معلمان ورزش کمتر خواهد شد. از سوی دیگر آن چه باید در این زمینه تغییر کند، نگاه مدیران آموزش و پرورش به ورزش دانش آموزی است. مقام معظم رهبری در بحث آموزش و پرورش به سه حوزه تحصیل، تهذیب و ورزش تأکید می‌کنند. این مسئله بیانگر اهمیت ورزش دانش آموزی است. از سوی دیگر ورزش دانش آموزی ریشه و پایه ورزش مادر و ملی کشور است. اگر بخواهیم در ورزش درخشش داشته باشیم، باید توجه و تمرکزمان به ورزش دانش آموزی باشد. وظیفه معلم ورزش در وهله اول این است که انگیزه و علاقه را در دانش آموزان ایجاد کند.

*  برخی از ورزش‌ها در برخی استان‌ها پتانسیل بالقوه‌ای دارند. به عنوان مثال ورزش کشتی در مازندران. این پتانسیل‌ها تا چه میزان در ایجاد فضاهای ورزشی لحاظ می‌شوند؟

این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یعنی ما باید به جایی برسیم که بتوانیم فضاهای ورزشی را بر اساس پتانسیل‌های منطقه‌ای برنامه‌ریزی کنیم. اما پیش از آن باید کمبودها را برای فضای کلی مجموعه‌های ورزشی مرتفع کرد. شاید قبل از اینکه بخواهیم یک رشته ورزشی را به دانش آموز آموزش دهیم یا مهارتی را به او بیاموزیم، باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ ورزش در نسل نوجوان حرکت کنیم. طبیعتاً عمده وظیفه و تکلیف معلمان ورزش، ایجاد علاقه مندی در دانش آموزان به ورزش است.

  با کوتاهی در این زمینه در واقع در حال فرصت سوزی هستیم و از تعداد قهرمانان آینده کشورمان می‌کاهیم.

همین مسئله موجب جدیت و پیگیری کمیسیون شده است. ما حتی در طراحی حیات مدارس نیز این موضوع را در نظر گرفته‌ایم که حیاط مدارس جدید به گونه‌ای باشد که بتوان از آن به عنوان فضای ورزشی استفاده کرد. در استان مازندران هم به دلیل پتانسیل‌های فراوان این امر با جدیت پیگیری می‌شود. مازندران استعدادهای فوق العاده‌ای را در زمینه ورزش دارد که اگر بتوانیم شرایط را برای شکوفایی آنها فراهم کنیم، در همه میادین بین‌المللی حرف برای گفتن خواهیم داشت. ورزش مازندران در شروع مناسبی قرار دارد و با اقدامات صورت گرفته در هر دو حوزه سخت افزار و نرم افزار، آینده روشنی برای ورزش این استان متصور هستیم.

*  آیا توسعه فضاهای ورزش دانش آموزی را در برنامه پنج توسعه هم دیده‌اید؟

ما در برنامه توسعه پنجم تکالیفی را برای دولت مقرر کرده‌ایم. دولت نیز مکلف است فضاهای مورد نیاز را برای آموزش و پرورش فراهم سازد تا زمینه برای توسعه ورزش دانش آموزی بیش از پیش هموار شود.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet