هدر موبایل
1389/09/06 10:19:00
سرویس اقتصادی
محمد مهدی شهریاری

رانندگان از کامیون‌های چینی متضرر شدند

**"محمد مهدی شهریاری" در گفتگو با روزنامه ارمغان خراسان شمالی با اشاره به واردات کامیونهای چینی به کشور گفت :ما به دلیل کمبودهایی که داشتیم کامیون‌های چینی وارد کردیم که ضربه بزرگی به ما زده شد. این کامـیون‌ها آنچنان هم ارزان نبود اما استاندارد نیستند و از لحاظ ایمنی هم مشکل دارند. رانندگانی که خریده‌اند بسیار ناراضی هستند و این کامیون‌ها را از نظر فنی غیراستاندارد و غیرایمن می‌دانند.

*در جلسه اخیر مجلس، بحث دربــاره واردات کامیون بود، شما هم از جمله نمایندگانی هستید که مشکلات کامیون‌دارهــا را پیگیری می‌کردید. مجلس در این مورد به چه نتیجه‌ای رسید؟

امروز تصمیمات خوبی در مجلس گرفته شد. در کشور ما تولید کامیون محدود و انحصاری است و به همین علت کامیون‌ها، کیفیت لازم را ندارند. جدا از این قیمت کامیون‌ها با قیمت جهان یکی است و یا اختلاف آنچنانی ندارد. همه بالای 100، 150 و گاه تا 200میلیون هستند و بسیاری از رانندگان توان خرید این کامیون‌ها را ندارند مگر اینکه شرکت‌های خاصی خریدار این کامیون‌ها باشند. رانندگان کامیون‌ها در کشور ما از قشر ضعیف و کم‌درآمد هستند و بحث بر سر خرید کامیون‌های دست دوم بود.

* آیا خرید این کامیون‌ها به صرفه است؟

البته. چون این کامیون‌ها در اروپا تولید می‌شوند از استانداردها و کیفیت بالایی برخوردارند. کامیون‌هایی هست که 6ماه کارکرد دارد و به قیمت 50درصد از قیمت اولیه به فروش می‌رسد. این کار هم به نفع کامیون‌دارها و هم به نفع حمل‌ونقل کشور است.

* تکلیف کامیون‌های چینی چه می‌شود؟

ما به دلیل کمبودهایی که داشتیم کامیون‌های چینی وارد کردیم که ضربه بزرگی به ما زده شد. این کامـیون‌ها آنچنان هم ارزان نبود اما استاندارد نیستند و از لحاظ ایمنی هم مشکل دارند. رانندگانی که خریده‌اند بسیار ناراضی هستند و این کامیون‌ها را از نظر فنی غیراستاندارد و غیرایمن می‌دانند. شما کمتر کسی را می‌بینید که از کامیون‌های چینی رضایت داشته باشد. همه آنها را به صورت لیزینگی خریده‌اند و بدهکار شده‌اند و آنقدر درآمد ندارند که اقساط آن را پرداخت کنند. رانندگان کامیون‌ها قشر زحمتکشی هستند که با خطرات بسیاری روبه‌رو  بوده و با گران شدن سوخت ، وضعیت گاز و قطعات یدکی باید با یک کامیون غیراستاندارد هم کار کنند که بسیار غیرانسانی و غیرمنصفانه است.

* شما نتایج بحث واردات کامیون‌های دست دوم را مثبت می‌بینید؟

بله این اتفاق قبلاً هم افتاده است و مجوز داده‌اند و از کانادا و اروپا کامیون‌های بسیار خوبی به قیمت یک سوم اولیه‌اش وارد کرده‌اند. کامیون‌هایی را که از کشورهای اروپایی می‌آورند  قیمت آن30 تا 40 درصد پایین می‌آید ،حتی اگر هزار کیلومتر هم کار کرده باشد. من فکر می‌کنم با این مجوز نه تنها کامیون‌ها با کارکرد 3 سال، بلکه یک سال هم می‌توانیم وارد کنیم که جایگزین کامیون‌های  فرسوده شوند. بدین ترتیب هم از نظر سوددهی و هم از نظر ایمنی برای قشر زحمتکش راننده بسیار به صرفه است.

*  آیا این اطمینان وجود دارد که کامیون‌های دست دوم، چینی نباشند؟

این اتفاق دوباره تکرار نمی‌شود و کسی وارد نمی‌کند چون بازار ندارد. در اروپا مزایده‌هایی است که کامیون‌ها را برای فروش می‌گذارند و این برای ما مناسب است البته بعضی‌ها می‌گویند این کار بسیار سوددهی دارد اما این طور نیست  چون نمی‌توانند به قیمتی بفروشند که هم‌قیمت داخلی یا گران‌تر باشد و رانندگان باید برای خریدش توجه داشته باشند.

*  برای پیشگیری از نفوذ افراد و یا شرکت‌ها و سـازمان‌هــای سودجوی فرصت طلب چه راهکاری وجود دارد؟

به نظر من می‌توانیم تمهیداتی بگذاریم که برای خریداران مشکلاتی ایجاد نشود. مثلاً یک شرکت در کیش می‌تواند به ازای کامیون‌های فرسوده این اشخاص کامیون وارد کند و رانندگان به ازای تحویل یک کامیون، کامیون جدید تحویل بگیرند. دولت باید قوانین و آیین‌نامه‌ها را به شکلی تنظیم کند که مانع از استفاده سودجویان شود.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet