هدر موبایل
1389/09/20 18:22:00
سرویس سیاسی
گزارش کامل نشست لاریجانی

نگاه ابزاری، مذاکرات ایران و 1+5 را مخدوش می‌کند

**رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: اگر نگاه گروه ۱+۵ به مذاکرات اخیر ابزاری باشد این مذاکرات مخدوش خواهد شد.

 

صندوق توسعه ملی پشتیبان اصلی سرمایه گذاری در کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی پشتیبان اصلی سرمایه گذاری در کشور است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی روز شنبه در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود به شرح عملکرد مجلس در تصویب برنامه پنجم توسعه پرداخت و افزود: هدف از تصویب صندوق توسعه ملی تسریع حرکت روزمره کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب صندوق توسعه ملی حداقل 20 درصد از درآمدهای نفت، گاز، میعانات گازی صرف امور تولیدی و توسعه ای کشور خواهد شد. از سوی دیگر در نگارش برنامه سالانه 3 درصد هم به آن اضافه می شود و در عین حال 50 درصد از مانده حساب ذخیره ارزی به آن افزوده خواهد شد.

وی افزود: حفظ حساب ذخیره ارزی برای تعادل بخشی از صندوق توسعه خواهد بود به عبارتی این بخش باید سازوکار تولید کشور باشد.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های مجلس اشاره کرد و افزود: در مجموع در کمیسیون تلفیق برنامه حدود 250 ساعت و در صحن علنی مجلس نیز 150 ساعت کار نسبتا متمرکز بر روی آن انجام شود.

وی افزود: نمایندگان برای پربار کردن اهداف مجلس با استفاده از مرکز پژوهش های مجلس نظرات بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام بهره بردند و همکاری های خوبی در کمیسیون انجام شد.

وی افزود: در بررسی لایحه برنامه از نظرات همه صاحب نظران دانشگاه استفاده شد و در عین حال از مدیران باسابقه نیز دعوت به عمل آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور همچنین اهتمام مضاعفی برای قشر ایثارگران در خصوص مسائلی چون درمان، مسکن و تحصیل صورت گرفت.

وی گفت: در برنامه پنجم توجه شد که موادی خلاف قانون اساسی وجود نداشته باشد. این مواد که در لایحه کم نبود حذف یا اصلاح شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه سیاست های کلی برای برنامه پنجم توسعه درنظر گرفته شده بود، تصریح کرد که در طول برنامه تلاش شد تمام مواد براساس این سیاست کلی باشد و در تمام برنامه سیاست های کلی جاری باشد.

رییس قانون گذاری تاکید کرد: در مجموع کار ملی و مهم با برنامه پنجم توسعه صورت گرفت و امیدواریم در اجرای آن اهتمام جدی صورت گیرد.

 

دولت هرچه زودتر لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه پنجم توسعه جزء اسناد اجرایی مهم کشور است و مانند سند چشم انداز بیست ساله که برای فاصله بیست ساله مورد توجه قرار گرفته است مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که روند بررسی برنامه پنجم توسعه را بعنوان یک نقشه مهم در پیشرفت کشور را چگونه ارزیابی می کنید و پیش بینی شما از ارائه بودجه سال 1390 به مجلس چیست، اظهار کرد: برنامه پنجم توسعه خیز پنج ساله ای برای رسیدن به سند چشم انداز است و به صورت همه جانبه حرکت توسعه کشور را در نظر گرفته است و تا حدود زیادی هم این امر محقق شده است اما تحقق نهایی آن بیشتر در ارتباط با ساز و کار اجرایی آن است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ساز و کارهای مهمی باید به این برنامه اضافه شود، گفت: در بندهای مختلف آن دستورالعمل های مختلفی باید پیش بینی شود و آغاز برنامه همزمان با آغاز سال آینده است.

وی همچنین با اشاره به ارائه بودجه سال 90 از سوی دولت افزود: 15 آذرماه زمانی است که دولت باید بودجه را به مجلس تقدیم کند و با دولت صحبت هایی در این رابطه شده تا هرچه سریعتر ارائه شود.

البته به این دلیل که بودجه باتوجه به چهارچوب های خاص زمانش مشخص است دولت نیز اظهار کرده است کارهای اولیه آن انجام شده است.

 

مبارزه با فساد نیازمند عزم جدی است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با فساد، اراده کلی و اراده جامعه اعم از اراده ملی و دستگاه های نظارتی را می طلبد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که 2 سال از  ارجاع لایحه سلامت اداری به مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد، آنچنان که صاحبنظران گفته اند تصویب این لایحه بنا به تعریفی که از فساد اقتصادی، تحصیل مال نامشروع و امثالهم داده است، می تواند در مبارزه با مفاسد اقتصادی گام بزرگی باشد. دلیل این تاخیر چیست؟ اظهار کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام این بخش مطرح شد اما به دلیل اینکه سیاست های مهمی در حال بررسی بود این موضوع با تاخیر مواحه شد.

لاریجانی با بیان این مطلب که دستور کارهای دیگری نیز در مجمع وجود داشت، گفت: برنامه هایی مانند سیاست های آموزش و پرورش و برنامه های روزآمد در دستور کار مجمع بود اما این موضوع نیز باید پیگیری شود و امر مهمی است.

وی افزود: مبارزه با فساد، اراده کلی واراده جامعه اعم از اراده ملی و دستگاه های نظارتی را می طلبد و باید معطوف به موضوعی شود که مقام معظم رهبری نیز در بند 7 و 8 نیز به آن اشاره کرده اند که به جای کار تبلیغاتی اراده برای تحقق واقعه این امر داشته باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز به نگاه نظارتی دارد، گفت: اگر این امر احتیاج به قانون داشته باشد مجلس در این زمینه می تواند اقدام کند و آن را در مجمع نیز پیگیری خواهیم کرد و آن بخش هایی که میان شورا و مجلس اختلاف نظر وجود داشته باشد نیز قابل پیگیری است.

 

افزایش قیمت حامل‌های انرژی ظرف چند سال اجرا شود

علی لاریجانی گفت:استراتژی مجلس این بود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی ظرف چند سال اجرا شود و موضوعی که باید ظرف چند سال رخ دهد نباید در مدت 2 ، 3 ماه تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت،رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با تاخیر افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: از نظر مجلس این امر باید در پروسه آرامی و ظرف مدت پنج سال رخ دهد اما کاری که دولت انجام داد تمهید مقدماتی برای تحقق این موضوع بود که به نظر ما زمان بر هم بود.

وی افزود: ما فکر می کردیم که این امکاناتی که دولت آماده کرده از قبل تمهید شده است اما معلوم شد که کارهای مقدماتی زیادی احتیاج دارد که به زمان هم نیاز داشت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مقدمات اولیه طی شده و دولت هم اظهار آمادگی کرده است، گفت: موضوعی که باید ظرف چند سال رخ دهد نباید در مدت 2 ، 3 ماه تحقق پیدا کند، ثقل اصلی آن در سال آینده اجرا خواهد شد که فشاری به توده مردم وارد نشود در واقع به چهارچوب هایی باید توجه شود که از نظر تاکتیکی به دولت باید این اجازه داده می شد.

لاریجانی تصریح کرد: استراتژی مجلس نیز این بود که افزایش قیمت حامل های انرژی ظرف چند سال اجرا شود.

وی همچنین در رابطه با مصوبه بانک مرکزی در برنامه پنجم و سرنوشت این مصوبه اظهار کرد: ما منتظر نظر شورای نگهبان هستیم و بعد جزء مواردی که باید بررسی شود می تواند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از نظر آئین نامه ما نمی توانیم مصوبه ای که مجلس تصویب کرده است را دوباره بررسی کنیم اما اگر شورای نگهبان آن را برگرداند این کار امکان پذیر است.

 

برای مبارزه با فساد باید به صورت سیستماتیک برخورد کرد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید در مبارزه با فساد نظام اداری به صورت سیستماتیک برخورد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه شما به صراحت عنوان کردید امیدی به مبارزه با فساد نظام اداری ندارید، در این خصوص توضیح فرمایید، اظهار داشت: هوای سالن همایش مبارزه با فساد نظام ادرای سنگین بود و گفتم وقتی نمی توانیم هوای این سالن را تنظیم کنید چطور می فرماید با فساد مبارزه کنید؟

علی لاریجانی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه منظور از آن جمله عدم امید با مبارزه با فساد و نظام اداری نبود، گفت: باید انضباط اداری و کاری و فضایی برای ایجاد اجرای قانون و جلوگیری از فساد فراهم شود.

ریئس قوه مقننه با بیان اینکه مساله مبارزه با فساد در همه کشورهای دنیا وجود دارد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد سلامت در مدیران است و ما باید تمرکز جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این سوال ایجاد می شود که چرا این گونه فسادها در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: اینکه در یک پرونده مبلغ زیادی فساد اقتصادی ایجاد می شود مسئله کوچکی نیست و قوه قضاییه باید اقدام کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید در مبارزه با فساد نظام اداری به صورت سیستماتیک برخورد کرد، گفت: نباید نگاه استراتژیک ما تنبیهی باشد بلکه باید روش بازدارنده را پیش روی بگیریم، مجلس نیز با تصویب موادی در برنامه به دنبال بازدارندگی فساد نظام ادرای است.

لاریحانی با بیان اینکه رییس قوه قضائیه اعلام کرده در این زمینه ها وارد خواهد شد، تصریح کرد: روزهای اولی که به مجلس آمدم طرحی درباره مبارزه و برخورد جدی با فساد ارائه کردم که اعلام شد این سند باید با جدیت اجرا شود.

 

طرح نظارت بر نمایندگان را به زودی بررسی می‌کنیم

علی لاریجانی تاکید کرد: مجلس درخصوص طرح نظارت به عملکرد نمایندگان با تهیه طرحی اقدام کرده، به نحوی که آماده شدن طرح به معنی تایید این موضوع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مبنی بر این که چرا با گذشت چند ماه از بیانات رهبری، مجلس درخصوص طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان گامی برنداشته، چرا فوریت آن در مجلس به تصویب نرسید، گفت: البته مجلس درخصوص طرح نظارت به عملکرد نمایندگان با تهیه طرحی اقدام کرده، به نحوی که آماده شدن طرح به معنی تایید این موضوع است.

وی افزود: هم اکنون طرح تهیه شده به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده است. مجلس به دلیل گرفتار شدن در بررسی برنامه پنجم توسعه که صبح، ظهر و شب با آن درگیر بود قدری با تاخیر به این موضوع می پردازد.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: در طول این مدت مجلس 150 ساعت از وقت خود را به موضوع برنامه پنجم توسعه اختصاص داد با فارغ شدن از برنامه این موضوع در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد.

 

نگاه ابزاری مذاکرات ایران و 1+5 را مخدوش می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نگاه گروه 1+5 به مذاکرات اخیر ابزاری باشد این مذاکرات مخدوش خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ادامه مذاکرات ایران با 5+1 و نقاط مشترک در این مذاکرات را چطور ارزیابی می کنید، گفت: اصل اینکه مسیر مذاکرات در مسائلی چون انرژی هسته ای است قابل پذیرش است و دیدگاه جمهوری اسلامی این است که این مذاکرات ادامه داشته باشد.

علی لاریجانی اظهار داشت: اگر نگاه طرف مقابل به این مذاکرات ابزاری باشد این مذاکرات مخدوش خواهد شدو ما این مساله را بارها تجربه کردیم؛ اما امیدواریم این بار مخدوش نشود.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: رفتارها و اظهارنظرها در ادامه روند مذاکرات مهم است.

لاریجانی با اشاره به نقاط مشترک در مذاکرات 5+1 گفت: طرح سلاح و رفع این نگرانی در دنیا می تواند نقطه مشترک این مذاکرات باشند و ایران در این موضوع نظر قاطع دارد، همان طور که جهان در باره انرژی صلح آمیز هسته ای ایران نگران است ایران نیز در خصوص سلاح های هسته ای در دنیا زمینه نگران است.

رئیس مجلس تاکید کرد: برای رفع این نگرانی ها باید نگاه همکاری داشته باشیم.

 

فلسفه نامه مجلس بیان تخلفات دولت نبود

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که فلسفه نامه مجلس بیان تخلفات دولت نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس با انتشار نامه تخلفات دولت به دنبال عمل به وظیفه‌اش بود، گفت: فلسفه آن نامه تخلفات دولت نبود و اگر اشکالی باشد یا از طریق کمیسیون اصل 90 یا دیوان محاسبات پیگیری می شود.

وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم این نامه به شورای نگهبان و تفسیری که این شورا از برخی از اصول قانون اساسی داشت، مربوط می شد که ما نیز نظرمان را اعلام کردیم.

 

تاکید لاریجانی به برخورد با دانه‌درشت‌های اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی بر برخورد با تخلفات مالی دانه‌درشت‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت،رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نظارت مجلس بر امور مملکت به خصوص مسائل اقتصادی چگونه است، اظهار کرد: این موضوع که با تخلفات مالی دانه درشت ها برخورد شود یک وجه کار است و مهم و ضروری است و هرچه در این کار قاطعیت بیشتر باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه غوغاسالاری باید به پایان برسد، افزود: باید فضا برای تحقق این امر در امور قضائی باز باشد چون موضوعی مهم و ضروری است که از فساد اقتصادی جلوگیری شود البته تنها مسئله این نیست بلکه باید برای رونق اقتصادی و جلوگیری از تورم به تولید در کشور توجه شود و توسعه کشور بر پایه تولید باشد.

لاریجانی تاکید کرد: برای ایجاد رقابت و بازار کار باید بتوان فضای اشتغال را گسترش داد و به آن اهتمام کرد و جلوی انحصارها را گرفت حتی در مواردی که برخی از بخش های تولیدی به بخش غیردولتی واگذار شده باز هم روش های نظارتی و حاکمیتی در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: این مورد را در قانون صندوق توسعه نیز اعمال کردیم که طبق شرایطی مدیران می توانند وام بگیرند.

لاریجانی همچنین با اشاره به پروسه اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور اظهار کرد: تاکید ما درباره زمان اجرا کردن این قانون پروسه چند ساله و با آرامش است اما اگر با شوک وارد این جریان شویم و این قانون را اجرا کنیم می تواند مضر باشد و البته هنوز در مقدمات این قانون هستیم و به طور کامل اجرا نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره افزایش قیمت فولاد و آهن گفت: قانون هدفمندی یارانه ها باعث شده تا واردات فولاد و آهن کمی مسدود شود این امر به خصوص در بخش غیردولتی مشهودتر است در مورد مسکن نیز سیاست دولت برای خارج کردن مسکن از بورس سیاست درستی است و مجلس هم از این امر برای پایین آوردن قیمت مسکن حمایت می کند اما تنها مسئله مسکن مهر نیست بلکه باید اقتصاد مسکن نیز رونق پیدا کند.

آلودگی تهران با آب پاشی حل نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس درباره آلودگی هوای تهران از قدرت نظامی خود استفاده نمی کند گفت: از آنجا که مجلس در گیر بررسی برنامه پنجم توسعه کشور بود نمی توانست به مسائل و موضوعات دیگر ورود کند اما آلودگی تهران نیز با آب پاشی حل نمی‌شود.

علی لاریجانی با بیان اینکه طبق آئین نامه داخلی، در زمان بررسی برنامه پنجم مجلس نمی توانست به مسائل دیگر بپردازد، گفت: مجلس زمانی که برنامه وسیع کشور را بررسی می کند تنها می تواند به موضوعاتی 3 فوریتی ورود پیدا کند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: بحث آلودگی هوای تهران موضوع اساسی و یک مقدار ریشه دار است که دلایلی چون عدم رسیدگی به حمل و نقل عمومی، کیفیت خودروها و مترو دارد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه آب پاشی تهران از آلودگی نمی کاهد، گفت: باید در این زمینه راهکارهای عالمانه را پیش روی بگیریم یکی از این کارها می تواند گسترش مترو باشد.

وی گفت: مجلس بیش از این با تصویب قوانینی چون توسعه وایجاد امکانات حمل و نقل عمومی و مترو گامی برای رفع این مشکل برداشته است.

لاریجانی تاکید کرد: درخصوص حوادث اخیر مجلس در نظر دارد ورود پیدا کند و از طرفین موضوع آلودگی هوا دعوت خواهد کرد تا این مشکل بر طرف شود.

وی با بیان اینکه مجلس منتظر بود از بررسی برنامه پنجم فارغ شود گفت: حتی جلسه ای برای بررسی آلودگی هوای تهران تشکیل خواهد شد.

دیپلماسی آمریکا از جنس جاسوسی و توطئه‌گرایانه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید نسبت به عملکرد خود درخصوص مطالب منتشره در سایت ویکی لیکس پاسخگو باشند، تاکید کرد: دیپلماسی آمریکا از جنس جاسوسی و توطئه گرایانه است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزیره مبنی بر این که در شرایطی که سایت ویکی لیکس از دلخوری برخی رژیم‌های عربی از تلاش هسته‌ای و اعمال محدودیت آن پرده برداشته و در عین حال برخی کشورهای عربی به همکاری فعالیت‌های هسته ای با ایران ابراز تمایل کرده اند،دیدگاه کشورهای عربی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: درخصوص ماهیت سایت ویکی لیکس ابهامات زیادی وجود دارد، بخش های دیگری از کشور و در سطح بین المللی باید به این بحث توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها باید نسبت به عملکرد خود درخصوص مطالب منتشره پاسخگو باشند، چراکه دیپلماسی آمریکا از جنس جاسوس و توطئه گرایانه است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: قبلا در اطلاعات پنهان اخباری منتشر می شد که حاوی مطالب درست و غلط بود اما در این شرایط لازم است آمریکایی ها پاسخگو باشند، مبنی بر این که آیا دیپلمات های آنها برای امور دیپلماسی به کشورها اعزام می شود یا مسایل دیگر.

رئیس مجلس سپس به بحث ابراز علاقه کشورهای عربی به مساله هسته ای پرداخت و افزود: درخصوص ابراز علاقه کشورهای عربی برای حضور در فعالیت های هسته ای ایران باید توجه داشت مساله هسته ای بستگی به این دارد آنها چه نقشی خواهند داشت، چرا که موضوع هسته ای در ایران پنهان نیست.

وی گفت: یک زمانی کشورهای غربی معتقد بودند مساله هسته ای ایران باید در آژانس انرژی هسته ای حل شود اما هنگامی که پرونده در آژانس مطرح شد آنها موضوع دیگری را مطرح کردند مانند وقتی که اوباما رئیس جمهور آمریکا از اردوغان و داسیلوا رئیس جمهور برزیل درخواست کرد که با ایران مذاکره کند بعد ما دیدیم پس از مذاکره تهران آنها بر علیه جمهوری اسلامی ایران قطعنامه صادر کردند یعنی آنها دنبال حواشی و تکنیکهای تخریب هستند.

 

اگر حرفی مخالف منطق مجلس زده شود، مجلس نظرش را صراحتا اعلام می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دولت حرفی زد که از نظر منطق مجلس نادرست است ما نیز باید نظرمان را به طور صریح به دولت مطرح کنیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری بر وحدت میان قوا تاکید دارند اما شما به عنوان رئیس مجلس نظراتی برخلاف نظر دولت داشتید که ممکن است باعث خدشه دار شدن نظر رهبری شود، اظهار کرد: این مسئله از جهت اصل موضوع که قوا مختلف باید وقتشان را صرف مشکلات خلق کنند و به سایش هم نپردازند و به مسائل حاشیه ای اعتنایی نکنند بسیار مهم و اصولی است.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب خیرخواهانه این مسئله را بیان کردند، گفت: نکته ای که در آن مطرح شد و همه و همچنین شما باید به آن توجه کنید به معنای این نیست که هر حرفی که زده شد به معنای نزاع است بلکه اگر حرفی راجع به جایگاه مجلس و اینکه در راس بودن آن مربوط به گذشته است بدون پاسخ گذاشته شود این موضوع درست است.

وی افزود: ما در گذشته اختلاف نظر نیز داشتیم و این به این معنی نیست که ما نمی توانیم نظراتمان را بیان کنیم اگر اختلاف آرائی وجود دارد.

لاریجانی تاکید کرد: اگر دولت حرفی زد که از نظر منطق مجلس نادرست است ما نیز باید نظرمان را صریح به دولت مطرح کنیم.

 

نگاه برخی افراد به مسائل کشور همراه با توهم است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه برخی از افراد در کشور همراه با توهم است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که برخی از افراد نزدیک به احمدی نژاد اختلافات میان دولت و مجلس را به عدم همراهی شما با دولت می دانند و در عین حال آنها معتقدند شما با چهره اصولگرایی وارد مجلس شدید اما عملکردی دیگری را ارائه دادید گفت: لزومی نمی بینم درخصوص اظهارات هر کس اظهارنظر کنم برخی یکسری مسایل را در کشور با توهمات می بینند البته برخی هم بدشان نمی آید مسایل حاشیه ای را پررنگ کنند.

وی افزود: آن چیزی که در جریان مجلس و اصولگرایی وجود دارد این است که مجلس جایگاه قانونی و قانون اساسی دارد، در قوه مقننه باید قانون تصویب و اجرایی شود و این موضوع ربطی به اصولگرایی و غیراصولگرایی ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس دارای یک چارچوب مشخصی است ما معتقد به قانون اساسی و اجرای آن هستیم.

وی یادآور شد: در حوزه اصولگرایی نظارت مختلفی وجود دارد اما آنچه مهم است آینده کشور و منافع نظام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی نظراتی که توسط برخی نزدیکان رئیس جمهور در مورد اسلامیت پرداخته می شود افزود: برخی اظهارات نشانه سرگشتگی است، اسلامیت روش دارد و حوزه های علمیه مسئول آن هستند.

وی تاکید کرد: هرکس نمی تواند درخصوص مسایل اسلام صحبت کند، من بارها با چنین اظهاراتی مخالفت خود را ابراز داشته ام. مسایل دینی باید در حوزه های علمیه و توسط علماء عظام مورد بحث و بررسی و ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت من در این زمینه ها با حرفهای ناپخته در حوزه دین مخالفم.

وی خاطرنشان کرد: باید در مورد مسایل اصلی و ساختار کشور از جمله مساله ولایت فقیه توجه کرد و از آن صیانت نمود و در عین حال به آن پایبند بود و از این موضوع فرار نکرد.

لاریجانی گفت: ممکن است موضوعی به حوزه تقنین ربطی نداشته باشد و به حوزه رفتاری بازگردد. حرکت سالم اصولگرایی مبتنی بر اسلام است که از حوزه های علمیه منبعث شده به تعبیر حضرت امام راحل (ره) اسلام جوهری باشد.

وی گفت: شخص باید به آرمانهای امام راحل، وصیت نامه امام، راه شهدا، ولایت فقیه و نظرات مقام معظم رهبری پایبند باشد.

 

رویکرد ایران در مذاکرات با 1+5 مورد توجه واقع شد

علی لاریجانی در خصوص مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 گفت:آنچه که ایران در این مذاکرات دنبال می کرد بر دو محور استوار بود، نخست اینکه مذاکرات با رویکردی سالم و با نگاه همکاری دنبال شود و دوم توجه به متنی که ایران تهیه کرده بود که به هر دو موضوع در این مذاکره توجه شد .

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار عراق در رابطه با مذاکرات هسته ای ایران و اینکه مذاکرات اخیر با 1+5 با سه سوال اصلی از سوی رئیس جمهوری ایران مطرح شد که یکی از این سوال ها در رابطه با قدرت هسته ای اسرائیل بود، آیا مذاکره کنندگان ایرانی توانستند پاسخ خود را در این باره بگیرند یا نه اظهار کرد: آنچه که ایران در این مذاکرات دنبال می کرد بر دو محور استوار بود، نخست اینکه مذاکرات با رویکردی سالم و با نگاه همکاری دنبال شود و دوم بر این اساس که آن متنی که ایران تهیه کرده بود به آن توجه شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه به هر دو موضوع در این مذاکره توجه شد افزود: این دو موضوع در مذاکرات مطرح شد و توجه زیادی به آنها شد و آنها قبول کردند که با نگاهی همکاری و سالمی این جریان را دنبال کنند اما در رابطه با مسائل بعدی و رویکردهای دیگر در مذاکرات بعدی می توانند این جریان ها را دنبال کنند.

موضوع خبرنگاران آلمانی در حال بررسی است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع خبرنگاران آلمانی در حال بررسی است.

 لاریجانی در پاسخ به خبرنگار آلمانی که درخصوص وضعیت خبرنگاران آلمانی بازداشت شده طرح سوال کرد مبنی بر این که آیا اخبار جدیدی از آنها دارید و نظر شخصی شما در این خصوص چیست، گفت: در این زمینه برخی از اعضای پارلمانی آلمان تماس هایی با هیات پارلمان و گروه دوستی ایران برقرار کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: پرونده این افراد در حال بررسی قانونی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت خبرنگاران آلمانی تحت عنوان خبرنگاران به ایران وارد شده اند اما کار غیرخبرنگاری انجام داده اند، مقررات امر حکم می کند موضوع را مورد بررسی قرار گیرد.

 

همه باید به اجرای قانون افتخار کنند

رئیس مجلس تاکید کرد: همه باید از قانون تبعیت کنند و افتخار کنند که قانون را اجرا و رعایت می کنند.

 رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با وجود ایجاد کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس و ارائه گزارش به مقام معظم رهبری چرا همچنان با عدم اجرای برخی قوانین رو به رو هستیم، گفت: این دو مسئله متفاوت است چرا که این کارگروه برای اصول قانون اساسی است.

علی لاریجانی تصریح کرد: این کارگروه برای این تشکل شد تا بررسی کنیم اصول چارچوبی که از قانون اساسی مطرح شده درست است یا نیاز به تغییر دارد، که این شاخص تنها در اختیار مقام معظم رهبری است.

رئیس قانون گذاری کشور تاکید کرد: دولت، مجلس و شورای نگهبان نظرهای خود را در قالب گزارش تقدیم مقام معظم رهبری کردند.

لاریجانی با بیان اینکه این کارگروه تا حدودی در زمینه اجرای قوانین تاثیرگذار بود، گفت: اینکه بعضی تخلفات رخ می دهد رسیدگی خواهد شد و کمیسون های مجلس حق دارند در مواردی که از قانون تخلف می شود ورود پیدا کنند و کمیسون اصل 90 به آنها رسیدگی می کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: همه باید از قانون تبعیت کنند و افتخار کنند که قانون را اجرا و رعایت می کنند.

کار اصولگرایی باید بر اساس شاخص‌های اصولگرایی باشد

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کار اصولگرایی باید بر اساس شاخص‌های اصولگرایی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که عنوان اصولگرایی افراطی را درست می دانید یا خیر گفت: هیچ حزبی خود را افراطی نمی داند آنچه مسلم است این است که ما در مبنای کار اصولگرایی باید شاخص هایی داشته باشیم.

علی لاریجانی تاکید کرد: هرکس برای خود شاخص هایی در نظر می گیرد و براساس آن رفتار می کند، به همین جهت ممکن است از نظر برخی برخوردی افراطی باشد و برخی آن را افراطی نداند.

رییس قانون گذاری کشور ادامه داد: پیش از این آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی به عنوان مسئولان جامعه روحانیت شاخص هایی مدون کردند که کار درست، تا افراد خود را براساس این شاخص ها بسنجند.

لاریجانی به صحبت های شهید مطهری نیز اشاره کرد و گفت: شهیدمطهری نیز معتقد بود باید رفتار مسلکی پیشی گرفت و به نظر من هم اصولگرایان باید برای خود مسلکی در نظر بگیرند.

رییس فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: اصولگرایان با وحدت این مسیر را طی می کنند.

علی لاریجانی که در پاسخ به این سوال که سخنگوی فراکسیون هاشمی رفسنجانی و خاتمی را مصداق بی بصیرتی می داند چه نظری دارد گفت: چنین بحثی در فراکسیون مطرح نشد.

 

برنامه‌ مدونی برای سفر استانی ندارم

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه‌ مدونی برای سفر استانی ندارم.

 علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در سفرهای استانی چه رویکردی را دنبال می کنید و این سفرها چه تاثیری در بهبود شرایط مردم میزبان دارد، اظهار کرد: من برنامه ای به این عنوان ندارم. گاهی برای برخی موضوعات دعوت هایی صورت می گیرد که در سفرهای یک یا دو روزه به آنجا می روم و برمی گردم.

وی تاکید کرد: من برنامه خاص و مدونی برای این سفرها ندارم به دلیل کسوت و کار زیاد مجلس و همین که به اندازه کافی از این سفرها وجود دارد و نیازی به سفرهایی به عنوان استانی نیست.

لاریجانی با بیان این مطلب که نگاه نظارتی در کنار این سفرها وجود دارد، افزود: در این نگاه نظارتی که در سفر به استان ها صورت می گیرد تاکیدی بر این داریم که مصوبات مجلس در سطح استان چگونه ایجاد شود و با چه ساز و کاری به آن رسیدگی خواهد شد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: همچنین بامدیران استانی و مسئولان جلساتی برگزار می کنیم و اظهارنظر هایی را که به تسریع روند قانون گذاری کمک می کند را مدنظر قرار می دهیم و به نوعی انعکاس کارمان را در مجلس را در این جلسات و سفرها می بینیم.

توجه به قانون بیمه کارگران ساختمانی در برنامه پنجم توسعه

قانون بیمه کارگران ساختمانی در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت.

 رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در رابطه با عدم اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: این جزء مصوبه های مجلس بود که در برنامه پنجم توسعه نیز در آن تاکید شده است.

لاریجانی افزود: به دلیل اینکه عده ای تصور می کردند که این جریان اخلال در جذب کارگران ساختمانی ایجاد می کنند و ممکن است به اشتغال لطمه بزند اما باید از تمام کارگران صیانت شود به همین دلیل نیز مجلس برنظر قبلی خود تاکید دارد.

حرکت جامعتین برای ایجاد وحدت یک فرصت مغتنم است

علی لاریجانی گفت: تلاش جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برای ایجاد وحدت یک فرصت مغتنم است

 رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم مبنی بر این که با توجه به شما ریاست اصولگرایان در مجلس را به عهده دارید تحلیل شما از نشست اصولگرایان و بحث جامعتین چیست؟ و اینکه آیا برای حل مشکلات اصولگرایان کاری انجام داده اید؟ اگر این نشست ها برای انتخابات است اگر هست زود نیست و چه تلاشی برای رسیدن اصولگرایان به وحدت انجام داده اید؟ گفت: فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون منبسط و بازی است، ممکن است در خیلی امور دارای اختلاف نظر باشند، تلاش ما این بود که به صورت مبنایی حرکت کنیم و حرکت ما به سمت وحدت باشد.

وی یادآور شد: حرکت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین یک فرصت مغتنم است.

لاریجانی تصریح کرد: باید یک چارچوب مشخصی براساس روحانیت متمرکز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نشست های اصولگرایان برای انتخابات نیست، حرکتی است تعالی بخش، این اندیشه درستی است، من در اینکه در این مسیر حرکت کنم از آنها حمایت کردم.

وی افزود: مجلس باید به محوریت روحانیت و اسلام توجه شود.

 

از افزایش همکاری با چین حمایت می‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی با چین تاکید کرد.

 رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار «چینی» مبنی بر این که با توجه به سطح بالای اقتصادی ایران و چین، مجلس در برنامه پنجم توسعه چه جایگاهی برای ارتقا دو کشور دارد گفت: جای افزایش روابط اقتصادی در برنامه پنجم توسعه نیست، چرا که ما در برنامه به عنوان مصداقی بحث نمی کنیم، اما از همکاری دو کشور حمایت می کنیم.

 

سوال از رییس جمهور حق نمایندگان است

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سوال از رییس جمهور حق نمایندگان است اما طراحان این سوال نیز می دانند که زمان برای طرح این موضوع مناسب نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با برنامه های آینده مجلس در رابطه با حمایت از کاروان کمک رسانی مردم غزه گفت: آقای شیخ الاسلام که مسئول امور بین الملل مجلس هستند خود را به طور کامل وقف این موضوع کرده اند و پیگیر مسئله کمک رسانی به غزه هستند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه حمایت از آنها وظیفه اسلامی و انسانی ما است افزود: این موضوع چندین بار در جلسه بین المجالس آسیا مطرح شده و به آن نیز توجه شده است، به طوری که بسیاری از شخصیت های آسیایی و دوستان ایرانی به این کاروان کمک می کنند و قرار است این کاروان دوشنبه مهمان مجلس شورای اسلامی باشد.

وی اظهار کرد: کمک به کاروان غزه و مردم فلسطین که در انحصار هستند امری مهم و اسلامی است و مجلس نیز در این زمینه پافشاری می کند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در رابطه با اینکه آیا شرایط را برای طرح موضوع سوال از رئیس جمهوری مناسب می دانید یا نه، گفت: این حق نمایندگان است که از رئیس جمهوری سوال کنند و من هم نمی توانم به عنوان رئیس مجلس آنها را از حقشان منصرف کنم.

وی تاکید کرد: البته کسانی که پیگیر این موضوع هستند به تمام زوایا و شرایط امروز توجه دارند و خودشان نیز زمان را برای طرح این موضوع مناسب نمی دانند.

 

کمیسیون‌های مختلف تدوین الگوی ایرانی- اسلامی بررسی می‌کنند

کمیسیون‌های مختلف مجلس تدوین الگوی ایرانی- اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس چه برنامه ای برای تدوین الگوی پیشرفت ایرانی-  اسلامی دارد، گفت: از اهتمام مقام معظم رهبری در این موضوع تشکر می کنیم چرا که الگوی پیشرفت ایران اسلامی موضوع اساسی است.

لاریجانی تاکید کرد: تدوین الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی موضوعی نیست که پیش از این بر روی آن بررسی های نظری دقیقی شده باشد به همین دلیل به تشکیل جلسه هایی برای گفتگو بیشتر برای تدوین الگو نیازمندیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تدوین الگوی پیشرفت ایرانی -اسلامی به یک کمیسون محدود نمی شود، گفت: کمیسیون های مختلف باید وارد تدوین این الگو شود. مرکز پژوهش های مجلس و مرکز پژوهش های اسلامی مجلس که به تازگی در قم ایجاد شده است از زوایای مختلف تدوین الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را بررسی خواهند کرد.

 

موضوع استقلال بانک مرکزی قابل طرح مجدد در مجلس نیست

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع استقلال بانک مرکزی قابل طرح مجدد در مجلس نیست.

 لاریجانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا مجلس در نظرات خود درباره استقبال بانک مرکزی تاکید دارد یا از آن عدول می کند،گفت: موضوع استقلال بانک مرکزی موضوعی فرعی نیست بلکه مهم است، به نحوی که رئیس بانک مرکزی در باب اهمیت آن سخن گفتند. 

رئیس مجلس شورای سالامی یادآور شد: ممکن است شورای نگهبان در باره آن (استقلال بانک مرکزی) بازنگری کند، اما باید توجه داشت موضوع آن رکنی نیست.

 

ایران همیشه شرایط مهاجران افغانی و عراقی را درک خواهد کرد

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران همیشه شرایط این مهاجران را درک خواهد کرد و تاکنون در زمینه های مختلف زمینه هایی را فراهم کرد تا آنهایی که می خواهند در ایران بمانند شرایط مناسبی داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با اجرای هدفمند کردن یارانه ها وضعیت مهاجران عراقی به ایران چگونه خواهد شد، گفت: در این موضوع توجه خواهد شد تا مهاجران عراقی و افغانی صدمه نبینند.

علی لاریجانی با بیان اینکه مهاجران عراقی در شرایط سختی وارد ایران شدند گفت: ایران همیشه شرایط این مهاجران را درک خواهد کرد و تاکنون در زمینه های مختلف زمینه هایی را فراهم کرد تا آنهایی که می خواهند در ایران بمانند شرایط مناسبی داشته باشند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: تاکنون شرایط مهاجران عراقی وافغانی مد نظر گرفته شده است حتی در رابطه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها سازوکاری ایجاد می شود تا به آنها آسیبی وارد نشود.

 

موضوع هسته‌ای ایران مسئله‌ای ملی است

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع هسته‌ای ایران مسئله‌ای ملی است و همه بخش‌های کشور از این فرایند حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مجلس از بیانیه تیم ایرانی برای محکومیت ترور اخیر دانشمند هسته ای حمایت می کند یا نه اظهار کرد: موضوع هسته ای ایران مسئله ای ملی است و همه بخش های کشور از این فرایند حمایت می کنند مجلس نیز همواره به دنبال حمایت از منافع کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس بر منافع کشور تاکید دارد و برای صیانت از این موضوع ایستادگی می کند به طور کلی اینگونه رویکردها را مثبت می دانیم اما آنها نباید توقع داشته باشند که ما از حمایت حقوق مردم کوتاه بیاییم، حمایت از حقوق مردم جزء وظایف همه قوا و دستگاه ها است.

 

با تخریب رجال سیاسی مخالفم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از مواضع آقای هاشمی رفسنجانی چیست، با اشاره به مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید آقای هاشمی را تخریب کرد، هر کس مسیر خودش را دارد و من اصولا با تخریب رجال سیاسی مخالف هستم

به گزارش خبرگزاری خانه ملت لاریجانی افزود: ایشان یک فرد با سابقه در انقلاب هستند به طوری که نقش موثری در انقلاب، جنگ و سیاست داشتند، در مقام رئیس جمهوری نیز کارهای زیادی انجام دادند و من نیز مدتی در وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین در رادیو و تلویزیون با ایشان همکاری داشتم.

وی با تاکید بر اینکه ایشان خصوصیات برجسته ای به عنوان یک مسئول اجرایی دارند گفت: امید و کار زیاد ایشان را به مدیر موفقی تبدیل کرد اما هر سیاست مداری می تواند نقاط قوت و ضعفی داشته باشد و در مورد ایشان نیز ایرادات و انتقادهایی وارد کنند.

رئیس قوه مقننه افزود: همانطور که خود ایشان نیز بارها گفته اند من برای تحقق نظرات مقام معظم رهبری همواره در تلاش هستم و همین موضوع است که از او یک مدیر موفق ساخته است.

لاریجانی همچنین به انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و حوادث پس از انتخابات بود که انتقاداتی به ایشان وارد شد برخی توقع داشتند که ایشان نقش بارزتری در این جریان ها داشته باشند اما به کار بردن روش های تخریبی در این زمینه نادرست است.

وی تاکید کرد: ممکن است ایرادهایی به فرزندانشان وارد شود اما نباید خود آقای هاشمی را تخریب کرد، هر کس مسیر خودش را دارد و من اصولاً با تخریب رجال سیاسی مخالف هستم و اینگونه روش ها را مناسب و درست نمی دانم.

وی اظهار امیدواری کرد که مسیر حرکت به گونه ای باشد که آقای هاشمی نیز با لحن عاطفی خود بر آن تاکید داشتند که همواره بر سعادت کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری راسخ و پایبند باشند.

 

در مجلس به روی همه نگاه‌ها باز است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس به روی همه نگاه‌ها باز است و ما به دنبال تک صدایی در کشور نیستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال تک صدایی در قوه مقننه هستید و نمایندگان اصلاح طلب در مجلس نهم حضور نخواهند داشت و مجلس نهم تماما اصولگرا خواهد شد، گفت: مجلس به دنبال تک صدایی و این وجوه نیست.

علی لاریجانی ادامه داد: برای اعلام اینکه در مجلس نهم چند درصد اصولگرا و چند درصد اصلاح طلب خواهیم داشت زود است چرا که فاصله زیادی با انتخابات بعدی داریم.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: با این وجود معتقد به تک صدایی نیستیم و برای پیشرفت کشور به تمام نگاه ها احترام می گذاریم، فقط باید نگاه ها در راستای نظم و سیاست های کلی باشد و باید همه با هم هماهنگ باشند.

وی افزود: در مجلس به روی تمام نگاه ها باز است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا طرح های اصلاح طلبان جدی گرفته نمی شود تاکید کرد: این گونه نیست دوستان اصلاح طلب برخی مواقع تذکرهایی می دهند که وارد است.

وی اظهار داشت: نمایندگان باید نگاه ملی داشته باشند اما قبول داریم که برخی دیدگاه های سیاسی افراد برخلاف هم است.

 

مجلس تصمیم های مهمی برای حل مشکلات گازرسانی گرفته است

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که برنامه مجلس درباره موضوع محدودیت منابع گاز ایران چیست و چه تصمیم هایی در این رابطه گرفته خواهد شد، گفت: مجلس تصمیم های مهمی در رابطه با مشکلات گازرسانی گرفته است، مشکلات گازرسانی و اتصال شریان های اصلی گاز کار مهم و تاثیرگذاری است.

علی لاریجانی ادامه داد: توسعه گاز به همه مناطق، اصل مهمی است مخصوصاً با شرایطی که ما داریم هرچقدر بخش گاز به خانه ها و کارخانه ها نزدیک شود به توسعه کشور کمک بیشتری خواهد کرد.

به گفته لاریجانی گازرسانی باید به اندازه ای باشد که بخش تولیدی به آن نیاز دارد و نه بیشتر از آن، این موضوع در برنامه پنجم نیز تاکید شده است.

 

مجلس و دولت در مسائل مهم احساسی عمل نمی‌کنند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت در مورد مساله‌های مهم به صورت احساسی برخورد نمی‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال برای رفع اختلاف دولت و مجلس چه اقداماتی انجام داده اید؟ و چه راهکاری در دست اقدام دارید، گفت: همیشه اختلاف نظر بین مجلس و دولت وجود داشته البته باید تحمل پذیری افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد، مجلس شورای اسلامی و دولت در مورد مساله های مهم به صورت احساسی نگاه نمی کنند.

لاریجانی افزود: در مورد مساله هدفمند کردن یارانه ها نگاه مجلس با دولت متفاوت بود، اما در مذاکره های دو جانبه به هم نزدیک شد.

وی یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه این تفاوت ها مشخص بود. وقتی دولت به تغییرات لایحه برنامه اعتراض داشت و اعلام کرد برنامه پنجم را پس می گیرد مقام معظم رهبری با تدبیری فرزانه‏وار خویش موضوع را حل کردند تا مجلس و ادولت به اهداف سند چشم انداز نزدیک شوند.

 

مجلس جلوی تخلف از قانون می‌ایستد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در بررسی مناقشات بین دولت و مجلس همیشه نظر دولت تامین می شود گفت: مجلس روی نظر خود در موضوعات تخلف از قانون ایستادگی می کند.

علی لاریجانی گفت:  در برخی موارد نظر مجلس و در برخی موارد نظر دولت تامین شده و اغلب هم این نظرات به هم نزدیک شده است.

وی با تاکید بر اینکه روی نظر خود در موضوعات تخلف از قانون ایستادگی می کند گفت: در مواردی که تخلف صورت می گیرد مجلس روی نظر خود پافشاری می کند چرا که باید مسیر قانون طی شود.

رییس قوه مقننه گفت: در برخی از موارد طرح های ملی مطرح می شود که دولت و مجلس در خصوص تاکتیک اختلاف نظر دارند به طور مثال نظر مجلس در زمینه هدفمندی یارانه ها مشخص بود اما دولت تاکتیک خاصی را برای اجرای آن در نظر داشت.

لاریجانی با اشاره به تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی در مجلس گفت: در این مورد مجلس با استراتژی دولت به دلیل مغایر با سیاست های کلی ابلاغی مخالف بود و روی نظر خود ایستاد و همان طور که دیدید، صندوق توسعه ملی با نظر مجلس به تصویب رسید.

رییس قانون گذاری کشور با بیان اینکه نباید دو قوه لجاجت داشته باشند گفت: مهم این است که لجاجت نداشته باشیم و همه به دنبال مصلحت و پیشرفت کشور باشیم.

نماینده مردم قم ادامه داد: مجلس و دولت در برخی موارد بر روی تاکتیک ها اختلاف نظر دارند در حالی که استراتژیک هر دو قوه یکی است، به همین دلیل مجلس تا جایی که مغایر قانون نباشد نظر دولت را تامین می کند.

لاریجانی تاکید کرد: تامین نظر دولت کار عالمانه ای است.

 

عمده اختلاف مجلس و دولت در نحوه اجرای قوانین است

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عمده اختلاف مجلس و دولت در نحوه اجرای قوانین است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی در پاسخ به این پرسش که به فرموده امام خمینی (ره) مجلس در راس امور است و مقام معظم رهبری فرمودند مجلس وظیفه ریل گذاری و دولت وظیفه اجرا دارد، اما دولت برخی مصوباتی که به تایید شورای نگهبان می رسد از جمله اختصاص 2 میلیارد دلار به مترو بی تفاوت است باتوجه به آلودگی هوا موضوع مترو و سرانجامی می یابد گفت: قریب به اتفاق مصوبات مجلس توسط دولت اجرا شده و در برخی موارد که محل اختلاف است و مجلس تاکید دارد تا دولت مصوبه نمایندگان را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت تلقی اش این است مواردی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شود ماهیت اجرایی ندارد البته ما (مجلس شورای اسلامی) این تلقی و برداشت را نداریم.

رئیس قوه مقننه گفت: خیلی از قوانینی که ابلاغ شده اجرا شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده اختلاف دولت و مجلس در نحوه اجرا است، نه عدم اجرا، افزود: یعنی به نظر مجلس می آید خروج از قانون راهکاری قانونی خود را دارد، ازجمله کمیسیون اصل 90 باید موضوع ها را به پیش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد مصوبه مترو، وزیر مربوطه حسینی است که باید موضوع را پیگیری کند.

 

جلسات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان به طور مرتب برگزار می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات شورای مرکزی و هیات رئیسه به طور مرتب برگزار می شود اما به دلیل تمرکز مجلس بر روی برنامه پنجم توسعه تشکیل جلسات به تاخیر افتاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال آیا در میان اعضای فراکسیون اصولگرایان اختلاف آراء وجود دارد؟ چرا که این جلسات با حضور 40 تا 45 نفر تشکیل می شود، گفت: فراکسیون اصولگرایان بخش های مختلفی دارد، که هر بخش با حضور برخی از نمایندگان تشکیل می شود.

لاریجانی تصریح کرد: هیات رئیسه، شورای مرکزی و مجمع بخش های تشکیل دهنده فراکسیون اصولگرایان است، که در جلسات هیات رئیسه همه اعضا حضور پیدا می کنند.

رئیس مجلس فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: شورای مرکزی نیز با عضویت 44 نفر از نمایندگان تشکیل می شود که معمولا اگر نمایندگان سفر نرفته باشند در جلسه شورا شرکت می کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مجمع فراکسیون اصولگرایان دویست نفر عضو دارند، افزود: جلسات شورای مرکزی و هیات رئیسه به طور مرتب برگزار می شود اما به دلیل تمرکز مجلس بر روی برنامه پنجم توسعه تشکیل جلسات به تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: جلسات مجمع پس از تشکیل جلسه شورای مرکزی و هیات رییسه برگزار می شود.

 

نظر رهبری تعیین کننده نتیجه جلسه کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید سخنگوی شورای نگهبان نظر شخصی شورا را در زمینه نتیجه کارگروه دولت و مجلس اعلام کرده است گفت: در نهایت مقام معظم رهبری است که تعیین کننده نتیجه جلسه کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت علی لاریجانی با بیان اینکه کدخدایی حقوقدان شورای نگهبان همکار ما در تطبیق آئین نامه داخلی با قوانین است گفت: سخنگوی شورای نگهبان نظر سه عضو این شورا را در کارگروه حل اختلاف مطرح کرده بود اما رسانه ها به اشتباه او را سخنگوی کل کارگروه اعلام کرده اند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به صحبت های خود با کدخدایی در این زمینه ادامه داد: او در موضوع کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس با عنوان سخنگوی شورای نگهبان اظهارنظر کرده است.

نماینده مردم قم با بیان اینکه مجلس با بخشی از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مخالف است گفت: مجلس در اصول 113 و 126 نظری خلاف نظر اعلام شده شورای نگهبان دارد و برای رفع این اختلاف باید بحث های حقوقی در حضور اندیشمندان صورت گیرد نه با دعواهای حیدری نعمتی.

 

مجلس در جلوگیری از واردات بی رویه جدی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه پنجم توسعه، ماده ای در خصوص عدم ورود کالاهای بی کیفیت مد نظر گرفته شده است گفت: یکی از موضوعات مهم مجلس در برنامه پنجم توسعه جلوگیری از تبدیل کشور به بازار مکاره اجناس خارجی و ممانعت از واردات کالاهای بی کیفیت است.

 "علی لاریجانی" در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تصمیم مجلس در مورد واردات بی رویه گفت: ورود محصولات غیر ضروری به کشور باعث ضعف کشور درخصوص اشتغال زایی خواهد شد و نباید اجازه دهیم ایران به بازار مکاره ای برای ارائه محصولات بی کیفیت کشورهای دیگر شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه وزیر جهاد کشاورزی مسئول تعیین ورود محصولات کشاورزی و دامی شد، تا بعد از این تنها براساس کمبودهایی که در کشور وجود دارد این قبیل  کالاها وارد شود.

وی گفت: در برنامه پنجم علاوه بر تعیین تعرفه برای ورود محصولات کشاورزی و صنعتی به استاندارد نیز توجه شده است ، در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصمیم گرفته شد تا ماده دیگری در خصوص اجرای دقیق استاندارد در برنامه پنجم دیده شود.

لاریجانی ادامه داد: در برنامه پنجم به تسهیل فضاهای کسب وکار، تشویق صادرات و عدم ورود محصولات بی کیفیت توجه ویژه و خاص شد.

 

دولت باید بسترهای اجرای هدفمندکردن یارانه ها را فراهم می‌کرد

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید بسترهای اجرای هدفمندکردن یارانه ها را فراهم می‌کرد.

 لاریجانی در پاسخ به موضوع مصوبه مجلس درخصوص اجرای هدفمند کردن یارانه و مصوب کردن 20 هزار میلیارد تومان توسط مجلس در سال 1389 و اظهارات دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها با 40 هزار میلیارد تومان و اینکه این 20 هزار میلیارد تومان اگر در چند ماه آخر اجرایی شود تاثیرات منفی به همراه نخواهد داشت، گفت: اینکه زمان اجرای هدفمند کردن یارانه به عقب افتاده واقعیت دارد، چرا که زمان اجرای هدفمندی باید در یک سال صورت می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید بسترهای اجرای هدفمند کردن یارانه ها را فراهم می کرد و مهیا کردن این موضوع بسیار مهم و حائز توجه است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اگر اجرای هدفمند کردن یارانه ها با سرعت و شتاب صورت گیرد به طور حتم مشکلاتی را در نظر گرفت تا مشکل برای کشور ایجاد نشود.

 

نمایندگان زن در مجلس فعال هستند

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری زنان درباره عملکرد نمایندگان زن مجلس گفت: خانم های نماینده انصافاً نمایندگانی فعال هستند، به خصوص در امور تقتینی، و مباحث حقوق بشر.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان زن در فراکسیون های مختلف مجلس از نشاط خوبی برخودار هستند.

وی درخصوص وضعیت آینده زنان گفت: نقش نمایندگان در مجلس بستگی به کارکرد آنها و رای نمایندگان در مجلس دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نقش موثر در مجلس تنها منوط به حضور در جایگاه خاصی نیست نماینده می تواند با اشراف به موضوعات مختلف تاثیرگذار باشد.

لاریجانی در این باره خطاب به خبرنگاران مصداقی را یادآور شد و گفت: شما در سالن شهید مدرس قرار دارید مدرس گرچه تک بود اما حرف خود را به پیش می برد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet