هدر موبایل
1389/09/22 10:04:00
سرویس فرهنگی
هدایتخواه:

دستگاه فرهنگ ساز نگاه توحیدی را معیار مهندسی فرهنگی قرار دهد

**عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: معیارهای ما در مهندسی فرهنگی باید نگاه توحیدی با مبنای جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی و قانون اساسی برگرفته از قرآن باشد و دستگاه فرهنگ ساز این معیارها را در مهندسی فرهنگی اساس قرار دهد.

"ستار هدایت‌خواه" در گفت وگو با روزنامه «امید مردم» کهکیلویه و بویراحمد با بیان این مطلب گفت: قرآن باید در بطن و متن جامعه اسلامی حضور یابد و این حضور نباید تنها حضور ظاهری صرف باشد بلکه باید مبنای برنامه‌ریزی ما در عرصه‌های مختلف باشد.

وی تصریح کرد: به طور کلی در تعاریفی چون مهندسی فرهنگی عبارات مهندسی و فرهنگ و ارتباط این 2 در میان صاحب‌نظران اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد اما تعریف من از مجموعه بررسی‌های انجام شده درباره مهندسی فرهنگی کشور این است که مهندسی فرهنگی یک حرکت نرم‌افزاری برای بازسازی و بازنگری همه نهادهای فرهنگی است تا به گونه‌ای ساماندهی شوند که بتواند اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در بازسازی و بازنگری همه نهادهای فرهنگی ابتدا باید درصدد ارزیابی درستی از وضعیت موجود باشیم و ضمن آسیب‌شناسی اجتماعی، مجموعه ایرادها، ضعف‌ها و اشکالات را شناسایی و وضعیت مطلوب خودمان را ترسیم کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ذکر همه نهادهای فرهنگ‌ساز به این دلیل است که وقتی بحث مهندسی فرهنگی کشور پیش می‌آید متأسفانه برخی متوجه چند دستگاه فرهنگی مرسوم و شناخته شده می‌شوند در حالی که دستگاه فرهنگ‌ساز کشور منحصر به این موارد نیست و معنای وسیعی دارد.

وی عنوان کرد: ساماندهی فرهنگی باید معطوف به چند مسئله باشد؛ یکی این که در این ساماندهی سطوح مختلف فرهنگ که بنیادی تخصصی و عمومی است و همین طور ارکان فرهنگ که مفاهیم ساختار و محصولات هستند و ابعاد تخصصی و عمومی که شامل ابعاد فرهنگ سیاست و فرهنگ اقتصاد و فرهنگ فرهنگ است بررسی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وقتی نهادهای فرهنگی براساس لایه‌های فرهنگی همچنین معیارهای فرهنگی ما که عبارتند از نگاه توحیدی ولایتمداری، اهداف قرآنی و اندیشه‌های امام راحل و رهبری بازسازی و ساماندهی شوند طبیعی است که سطح فعالیت‌های هرکدام از نهادها مشخص می‌شود و در ارکان فرهنگی ساختارهای تولید و عرضه محصولات و نکات دیگر مورد توحه قرار می‌گیرند. به طور کلی برداشت من از مهندسی فرهنگی کشور از بیانات مقام معظم رهبری یک حرکت نرم‌افزاری و برنامه جدی در عرصه فرهنگی کشور است.

هدایت‌خواه در پاسخ به این پرسش که قرآن در مهندسی فرهنگی کشور اسلامی ما چه جایگاهی دارد اظهار کرد: سخن گفتن از مهندسی فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی به طور قطع مبنای مهندسی فرهنگی را به معارف و آموزه‌های قرآنی معطوف می‌کند. همان طور که اشاره شد معیارهای ما در مهندسی فرهنگی باید نگاه توحیدی ولایت فقیه مبنای جهان‌بینی ایدئولوژی و قانون اساسی برگرفته از قرآن باشد و اگر حرکت نرم‌افزاری عمیق برای بازسازی نهادهای فرهنگی مدنظرمان است باید شاکله و برنامه اصلی را از معارف قرآن کریم و قرآنی که مفسر و مبین حقیقی آن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است استخراج کنیم.

 عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در جواب به این سوال که آیا وقتی صحبت از جایگاه قرآن در مهندسی فرهنگی است مقصود تنها صرف بودجه‌ای برای آموزش و چاپ قرآن است یا رسیدن به جامعه پیشرفته توام با معنویت عنوان کرد: به طور قطع شرایط مطلوبی که ما به دنبالش هستیم منطبق بر اهداف مهندسی فرهنگی کشور با توجه به بیانات مقام معظم رهبری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انبیا کامل‌ترین نرم‌افزاری که برای اداره ابعاد مختلف زندگی بشر (که به تعبیر امام از گهواره تا گور است) را از سوی خالق هستی ارائه دادند که این کلام خدا در قرآن ویژه تمام حوزه‌های سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و تمام ابعاد رشد و سعادت بشر را دربردارد و در نتیجه قرآن مرجع مهندسی و برنامه‌ریزی فرهنگی کشور است.

وی در ادامه یادآور شد: به واسطه حضور قرآن در تمام عرصه‌های اجتماعی، قرآن از حالت مهجوریتی که پیامبر اکرم(ص) از آن شکایت داشتند بیرون خواهد آمد و زوایای مختلف زندگی ما را در برخواهد گرفت، جریان یافتن قرآن در زندگی ما سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان می‌آورد چرا که انبیا براساس یک نرم‌افزار الهی مسئولیت هدایت جامعه از سوی پروردگار را داشتند و پیام‌آور سعادت انسان‌ها بودند.

 عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید همه حقایقی که بشر برای رسیدن به کمال و سعادت نیاز دارد خداوند در قرآن به گونه‌ای که جایی برای «‌ای‌کاش» گذاشتن افراد به جا نگذاشته است بیان کرده و به علاوه قرآن کریم برنامه‌ریز خارج ساختن انسان‌ها از همه ظلمت‌ها و تاریکی‌ها است.

وی درباره مفهوم ظلمت‌ها و تاریکی‌های اشاره شده در قرآن کریم افزود: ظلمت‌ها و تاریکی‌های اشاره شده در قرآن تعبیری از همه انحطاط‌ها پستی‌ها و عقب‌ماندگی‌های بشر در تمام عرصه‌های اقتصادی سیاسی اجتماعی حقوقی و سایر ابعاد زندگی بشر است که فقر، فساد، تبعیض، ناامنی و سایر نابسامانی‌های زندگی بشری از جمله دوری از معنویت از مصادیق این ظلمت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به منظور رسیدن به نور که شامل عدالت، معنویت، رشد، تعالی، رفاه و امنیت متجلی در زندگی اجتماعی بشر است باید قرآن کریم را سرلوحه برنامه‌های زندگی قرار داد به همین دلیل قرآن خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید این کتاب را بر تو نازل کردیم و هدف تنها خواندن و ثواب بردن نیست بلکه به واسطه آن باید همه مردم را از ظلمت‌ها خارج و به سوی نور راهنمایی کنی بنابراین قرآن برنامه رشد و تعالی بشر در تمام عرصه‌هاست.

هدایت‌خواه در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان عضوی از کمیسیون فرهنگی مجلس چه فعالیت‌هایی را در راستای مهندسی فرهنگی کشور انجام داده‌اید یادآوری کرد: طبق تاکید مقام معظم رهبری متولی اصلی مهندسی فرهنگی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما مجلس در راستای مهندسی فرهنگی کشور و در چارچوب وظایف قانونی‌اش گام‌هایی برداشته که از آن جمله می‌توان «طرح ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی و دینی» و «طرح ساماندهی فعالیت‌های قرآنی» را نام برد.

وی در پایان تاکید کرد: نظام اقتصادی ،نظام فرهنگی، حتی نظام سیاسی و سایر نظامات اجتماعی ما که برای اداره جامعه امروز لازم و ضروری است باید برگرفته از قرآن و مبتنی بر آموزه‌های قرآنی باشد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet