به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها متن گزارش این اظهار نظر تخصصی به این شرح است:
مقدمه توجیهی
تداوم رشد فعلی مصرف انرژی، کشور را با چالشهای اساسی در سالهای آینده روبرو خواهد کرد. لزوم توجه به استفاده بهینه از انواع انرژی و افزایش بهرهوری آن، امروزه بیش از همیشه احساس میشود. این طرح در قالب 90 ماده به دولت اجازه میدهد که با رعایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انرژی و بدون کاستن از سطح تولید ملی و رفاه اجتماعی اقدام به اصلاح الگوی مصرف انرژی کند.
اهداف و دلایل توجیهی طرح
ـ مدیریت و بهینهسازی کاربرد انواع انرژیهایی که در کشور تولید، وارد و مصرف میشود،
ـ جلوگیری از اتلاف انرژی،
ـ حفاظت از محیط زیست.
مطابقت و عدم مغایرت طرح با قانون اساسی و قوانین و اسناد بالادستی
ـ مواد (4، 5، 7، 11، 15، 43، 47 و 74) با اصل هفتادوپنجم قانون اساسی مغایرت دارد.
ـ مواد (5 و 25) با قانون مدیریت خدمات کشوری مغایرت دارد.
ـ ماده (69) با قانون محاسبات عمومی کشور و ماده (7) با قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مغایرت دارد.
ـ ماده (10) با روح کلی حاکم بر مفاد ماده (3) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی مغایر است.
ـ ماده (47) مغایر با قانون حمایت از تولیدات داخلی است.
بررسی موضوع طرح
الگوی مصرف انرژی بخشهای مختلف دچار نارسایی اساسی است. بهرهوری پایین در تولید، انتقال و توزیع به همراه مصرف غیرمتعارف انرژی، احتمال تبدیل کشور به واردکننده انرژی در ده سال آینده را تقویت میکند. رهبر معظم انقلاب با بصیرت والای خود، سال 1388 را بهعنوان سال «حرکت بهسوی اصلاح الگوی مصرف» نامگذاری کردند. این طرح با هدف مدیریت تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بهمنظور کاهش آثار سوء احتمالی تهیه گردیده است. این طرح در تلاش است تا ابزارهای غیرقیمتی را در کنار قانون هدفمندسازی یارانهها (ابزارهای قیمتی) ارائه داده و از آسیب دیدن احتمالی بخشهای اقتصادی جلوگیری کند.
تفاوت متن طرح پیشنهادی با مصوبه کمیسیون اصلی
پس از بررسیهای کارشناسی در کمیسیون انرژی و مرکز پژوهشهای مجلس کلیات طرح مورد تصویب قرار گرفت و مواد مختلف طرح بهصورت زیر تغییر یافت:
ـ مواد (13، 14، 16، 18، 27، 35، 41، 55، 56، 58، 59، 62، 66، 67، 69، 70، 71، 72، 74، 76، 77، 78، 79، 80، 81، 82، 83، 84، 85، 86، 87، 88 و 89) عیناً تصویب شد.
ـ مواد (1، 2، 3، 4، 5، 6، 8، 9، 10، 12، 15، 19، 20، 21، 23، 24، 25، 26، 28، 29، 30، 31، 33، 36، 37، 38، 42، 43، 44، 47، 48، 52، 65، 73، 75 و 90) اصلاح عبارتی شدند.
ـ مواد (7، 11، 17، 22، 32، 34، 39، 40، 45، 46، 49، 50، 51، 53، 54، 57، 60، 61، 63، 64 و 68) حذف شدند.
پیشنهادهای الحاقی به طرح
در زمان بررسی طرح در کمیسیون انرژی 5 ماده بهصورت زیر به طرح اضافه و به تصویب کمیسیون رسید که میتواند تحقق اهداف قانون را بیشتر تضمین کند.
ماده ... : وزارت نفت مکلف است سوخت، فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی را با استانداردهای تدوین شده مؤسسه تحقیقات و استاندارد صنعتی ایران عرضه کند.
ماده ... : وزارت نیرو مکلف است برق را با استانداردهای تدوین شده مؤسسه تحقیقات و استانداردهای صنعتی ایران عرضه کند.
ماده ... : وزارت نفت موظف است سوخت لازم جهت تولیدکنندگان انرژی برق اعم از واحدهای صنعتی یا تولیدکنندگان محلی را به قیمتی که وزارت نیرو محاسبه میکند، تحویل دهد.
ماده ... : وزارت صنایع موظف است قبل از اخذ گواهی رعایت محدوده مجاز شدت انرژی از وزارت نیرو و نفت از صدور هرگونه مجوز جدید احداث خودداری کند.
ماده ... : مهندسین مشاور موظفند در مطالعات طرحهای تفصیلی و اجرایی، بهینهسازی مصرف انرژی را مورد توجه قرار دهند.