هدر اصلی
1389/09/23 11:49:00
سرویس اقتصادی
یادداشتی ازشاپور پولادی

حمل‌ونقل در برنامه پنجم تا حدود زیادی تقویت شد

**شاپور پولادی رئیس کمیته راه و تربری مجلس و نماینده ایلام ،ایوان ،مهران ،شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در هفته نامه طنین غرب ایلام به چاپ رسیده با اشاره به اینکه اگر چه دولت احکام کارگشا و اهداف خاصی را در بخش حمل‌ونقل برنامه پنجم توسعه در نظر نگرفته بود گفت : اما در مجلس طی مذاکرات مفصلی که با صاحبنظران این حوزه صورت گرفت جمع‌بندی مطلوبی به دست آمد و بخش حمل‌ونقل در این برنامه تا حدود زیادی تقویت شد.

برای مثال یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این بخش طرح و تأیید شد موضوع رفع محدودیت و شکستن انحصاری قیمت‌ها در خطوط هوایی به جهت حرکت به سمت بازار رقابتی بود به این ترتیب که متنوع‌سازی قیمت‌ها در سال اول و آزادسازی قیمت‌ها در سال دوم برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید تا قیمت‌ها براساس نرخ‌ تقاضای ساعت پرواز و کلاس هواپیما به صورت متغیر محاسبه گردد. در واقع این تصمیم در حال حاضر در سایر کشورهای جهان نیز به اجرا درمی‌آید و بی‌‌تردید اقدامی عادلانه است، چرا که مسافر بسته به نوع هواپیما و ساعتی که پرواز می‌کند هزینه بلیت پرداخت می‌کند و نه مانند وضعیت کنونی که نرخ بلیت هر نوع هواپیما از کیفیت بالا تا پایین و در هر ساعت پروازی به یک میزان محاسبه می‌گردد. باید یادآور شوم که در بحث حمل‌ونقل هوایی همچنین مقرر شد که کلیه فرودگاه‌ها به سیستم‌های ناوبری، روشنایی و تأسیسات مختلف مجهز شوند. در فصل مربوط به جاده‌ها نیز دولت ملزم شده است که سالانه 10 درصد تلفات جاده‌ای را کاهش دهد که قطعاً با این رخداد تحولی خوب و انقلابی مثبت در کاهش تصادفات جاده‌ای را در پایان برنامه پنجم شاهد خواهیم بود؛ به عبارتی می‌توان گفت که در پایان برنامه تلفات جاده‌ای کشور به 14 هزار نفر کاهش خواهد یافت. در بخش حمل‌ونقل ریلی نیز قرار بر این شد که با عنایت به اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی شرکت مادر تخصصی در حوزه‌های راه‌آهن ایجاد شود. اما درخصوص راه‌های روستایی باید گفت که در برنامه پنجم یکی از بندهای ماده‌ای که برای روستاها داشته‌ایم به بحث احداث، تعمیر و بهسازی راه‌های روستایی می‌پردازد. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است موضوع نگهداری راه‌های روستایی است که پیش از این مسبوق به سابقه نبوده است اما از این پس و بر طبق برنامه پنجم توسعه کشور بایستی لحاظ گردد. دلیل این امر نیز افزایش نرخ تصادفات در راه‌های روستایی است که نشانگر عدم وجود ایمنی لازم در این جاده‌هاست لذا دولت و وزارت راه جهت کنترل این افزایش نرخ نگران‌کننده، ملزم به اجرای تدابیر مناسب و به موقع شده‌اند. علی‌ایحال در حال حاضر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های راهسازی جاده‌ای کشور را می‌توان بزرگراه تهران - شمال و طرح حرم تا حرم دانست که امیدواریم تحقق آن به دست فرزندان این مرز‌وبوم با موفقیت به اتمام برسد. در طرح حرم تا حرم که مجری آن بخش خصوصی و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) است 50 درصد از هزینه طرح توسط مجری و مابقی از محل فروش اوراق مشارکت تأمین خواهد شد. این پروژه عظیم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین 7  تا 10 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید یکی از کریدورهای مهم و اصلی کشور محسوب خواهد شد.

و نهایتاً اینکه برنامه پنجم توسعه کشور همسویی آشکاری با طرح هدفمندسازی یارانه‌ها داشته و علاوه بر آن در راستای چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین و نگاشته شده است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet