هدر موبایل
1389/09/23 14:16:00
سرویس سیاسی
یادداشت علی بنائی؛

روحانیت،حوزه و رسالت

**علی بنایی، نماینده مردم قم طی یادداشتی که در روزنامه ۱۹ دی قم منتشر شده به بررسی موضوع مسئولیت روحانیت در قبال کانون‌های حوزوی پرداخته است.

از منظر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای - مدظله العالی- روحانیت در قبال کانون‌های حوزوی مسئولیت‌های انکارناپذیری دارند. بی‌گمان اگر این راه طی نشود، نمی‌توان انتظار داشت که رسالت روحانیت در امروز و فردا عینیت یابد زیرا روحانی از این کانون‌ها بیرون می‌آید و همین کانون‌هاست که روحانی شایسته و متناسب با عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و حقوقی و سیاسی و اقتصادی انقلاب اسلامی را می‌پرورد. آیا می‌توان بدون اعتنا به حوزه‌های علمیه کشور از رسالت نهاد روحانیت در عصر حاضر سخن گفت؟

 آیا حوزه‌ها به چنان مرتبه و مرحله‌ای رسیده‌اند که جای نگرانی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؟ پژوهش‌هایی که درباره حوزه‌ها صورت گرفته، به دست می‌دهد که این کانون‌ها آمادگی همراهی با نظام ولایی حاکم را دارند، اما پاره‌ای اصول اصلاحی ‌باید مورد نظر و اقدام و اهتمام جمعی  روحانیت قرار گیرد، تا اینکه بتوان از تمام ظرفیت‌های نهفته حوزه‌های علمیه برای اسلام و نظام الهی- سیاسی‌اش بهره گرفت. از آنچه گذشت برمی‌آید که بیش از طرح هر خطی از خطوط رسالت روحانیت، بایسته است که از چند و چونی آماده‌سازی حوزه‌های علمیه قم و شهرهای دیگر برای همراهی با حرکت مطلوب این نهاد دینی آگاهی ضروری فراهم آید.

ما امروز در قبال چنین حوزه‌ای که میراث دوازده قرن است، وظیفه داریم. من به سه وظیفه در کنار هم اشاره می‌کنم که اینها از بدیهیات است و استدلال و بحث نمی‌خواهد: اول حفظ، دوم ترسیم و سوم بالندگی و رشد دادن و پیش بردن حوزه علمیه. حفظ حوزه بحمدالله حاصل است و نسبت به گذشته، کماً و کیفاً افزایش پیدا کرده است. فی‌الجمله در این جای تردید نیست. لیکن ترمیم قدری دقیق‌تر و سخت‌تر است و از آن سخت‌تر، بالندگی و رشد دادن و پیش بردن است. کفایت نمی‌کند که شما فقط میراث گذشتگان را نگه دارید و به آیندگان تحویل بدهید. چون نفس توقف در چنین قضیه‌ای عقبگرد است. ترمیم یعنی چه؟ یعنی پس از ثُلمه حاصل از فقدان‌ها؛ حوزه عناصری را تربیت کند تا موجودی فعلی جایگزین آنها باشد و نیز پس از اِندراس مفاهیم منسوخ مفاهیمی بیافریند که جایگزین مفاهیم مندرس و کهنه شده باشد. مفاهیم کهنه می‌شوند و نشاط و شادابی  آن به تدریج و به  مرور زمان دچار خدشه می‌‌شود و از آن استحکام اولیه ‌می‌افتاد، باید جای آن مفاهیم نویی گذاشته شود، از آن مهم‌تر مسئله بالندگی است. بالندگی به معنای پیشرفت و یک قدم جلو رفتن و آفاق تازه‌ای را کشف کردن است. بالندگی، باز شدن آفاق نوی، هم در خود علم یعنی فقاهت و هم در محصول علم یعنی مباحث فقهی است. اصول و کلام و دیگر مباحث  نیز همین‌طور است. همه اینها به بالندگی احتیاج دارد. حوزه‌های علمیه وقتی می‌توانند خود را ترمیم کنند و رشد و بالندگی پیدا کنند که زنده باشند. حوزه مرده قادر به چنین کاری نیست. واقعیت‌های بشری مثل خود انسانند و حیات و مرگ و ضعف و قوت و بیماری  صحت دارند. حوزه علمیه هم همین‌طور است. حوزه باید زنده و سالم و قوی باشد تا بتواند رشد کند و آفاق جدیدی را باز نماید و منطقه جدیدی را در اختیار مستفیذان از فواید خود قرار بدهد. نکات یاد شده در این گفتار که نموداری از ضرورت تجدیدنظر در سازمان روحانیت به حساب می‌آید، می‌تواند بستر همواری برای رسالت امروز و فردای این نهاد فراهم سازد که اینک نظام سیاسی موجود را رهبری می‌کند.

بی‌تردید باید گفت که روحانی در هر شغل و موقعیتی خواه‌ناخواه به حوزه احتیاج دارد و ناگزیر از تغذیه سالم و مستمر علمی از رهگذر داده‌های علمی آن است.

 اگر حوزه‌ای دچار رکود و توقف و کهنگی در عرضه دانش کارآمد روز گردد، روحانیت مسئول، در هر مقطع و میدانی چگونه از عهده انجام وظیفه دینی و اجتماعی‌اش برخواهد آمد؟

از همین روست که بخشی از رسالت نهاد روحانیت در ارتباط با حوزه‌های علمیه و آماده‌سازی آن برای همراهی با موج پاسخگویی به مسائل و شبهات روز اختصاص می‌یابد. کوتاهی در این رابطه، ناکامی در دستیابی روحانیت به چشم‌اندازهای نظام جمهوری اسلامی را پدیدار می‌سازد که هیچ‌گاه مطلوب حوزویان و بزرگان روحانیت نخواهد بود.

رسالت روحانیت از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با حوزه‌های علمیه، حفظ و ترمیم ساختار و پیشرفت و توسعه‌یافتگی است. درباره امر حفظ حوزه‌ها همان‌گونه که سنت بزرگان روحانیت بوده و هست، می‌باید از هیچ کوششی در بقای حوزه دریغ نورزید. باید گفت که خوشبختانه امروز جای هیچ نگرانی نیست، چرا که مرجعیت و رهبری نظام در نگه‌داشتن حوزه‌ها تشریک مساعی داشته و روز به روز بر عزت حوزویان افزوده می‌شود. افزایش مدارس علمی - روحانی در حوزه علمیه قم و شهرهای دیگر کشور و نیز پرورش طالبان علم در سطوح مختلف علمی و به ویژه بهره‌گیری از نیروی‌های جوان حوزوی برای تأمین کادر قضایی کشور روند امیدبخشی را طی می‌کند.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet