هدر موبایل
1389/09/24 10:01:00
سرویس سیاسی
یادداشتی از حسین سبحانی‌نیا

درس‌های عاشورا جاودانی است

**باید دانست که عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نبود. عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلامی است. حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با این حرکت که در زمان خود دارای توجیه عقلانی و منطقی کاملاً روشنی بود یک سرمشق را برای امت اسلامی نوشت و بجا گذاشت.

"حسین سبحانی‌نیا" طی یادداشتی که در روزنامه قدس خراسان رضوی منتشر شد،‌به بررسی ابعاد مختلف قیام عاشورا پرداخته است.

متن یادداشت نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

عاشورا

«ان‌الحسین مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه» تأثیر عمیق و همه‌جانبه‌ای که از موضوع شهادت سالار شهیدان حسین‌بن علی(ع) در عالم و آدم پدیده آمده است هر سال با فرارسیدن سالروز شهادت او و یاران باوفایش تجدید می‌شود و به اوج می‌رسد.

این واقعه از سرمایه‌های گران و بزرگی است که با بهره‌مندی و تکیه بر آن، که موضوعی بی‌بدیل است، می‌توان به انتقال ارزش‌ها، مفاهیم و آموزه‌های جان‌بخش الهی و به اصلاح رفتار مردم در مسیر تعالی و رشد جامعه پرداخت.

ماجرای حسین‌بن‌علی(ع) حقیقتاً موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادی‌خواه و هر مجاهد فی‌سبیل‌الله و هرکس که می‌خواسته است در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن‌را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است. در انقلاب ما این معنا به صورت روشن و واضح بود. معلوم نبود اگر این حادثه را نمی‌داشتیم چطور می‌توانستیم در این معرکه ورود پیدا کنیم.

انقلاب اسلامی

باید دانست که عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نبود. عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلامی است. حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با این حرکت که در زمان خود دارای توجیه عقلانی و منطقی کاملاً روشنی بود یک سرمشق را برای امت اسلامی نوشت و بجا گذاشت.

این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست. یک چیز و یک امر مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. 3 عنصر در حرکت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) وجود دارد؛ عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت و عنصر عاطفه.

عنصر منطق و عقل این حرکت در بیانات آقا بزرگوارانه متجلی است. قبل از شروع این حرکت در هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت جمله جمله بیانات نورانی، بیان‌کننده یک منطق مستحکم است. خلاصه این منطق هم این است که وقتی شرایط وجود داشت و متناسب بود وظیفه مسلمانان اقدام است.

این اقدام خطر داشته باشد  یا نداشته باشد حسین‌بن‌علی(ع) عاقبت این کار را می‌دانست و نباید تصور کرد که حضرت برای رسیدن به قدرت چشمش را بست و برای آن قدرت حرکت کرد؛ نه هیچ.

لزومی ندارد که یک نگاه روشنفکرانه ما را به اینجا بکشاند، خیر؛ عاقبت این راه هم برحسب محاسبات دقیق برای امام حسین(ع)؛ روشن‌، یعنی امامت قابل حدس و واضح بود. عنصر دوم حماسه است؛ یعنی این مجاهدتی که باید انجام بگیرد باید با عزت اسلامی انجام بگیرد چون «العزت  لله و لرسوله و للمؤمنین» با مسلمانان در راه همین حرکت و این مجاهدت هم بایستی از عزت خود حفاظت کنند. در اوج مظلومیت چهره ‌را می‌نگری، یک چهره حماسی و عزتمندانه است. اگر  به مبارزات سیاسی-  نظامی گوناگون تاریخ معاصر خودمان بنگریم می‌بینیم که گاهی اوقات خودشان را ذلیل کرده‌اند اما در منطق عاشورا این مسئله وجود ندارد. همان جایی هم که امام حسین(ع) یک شب را مهلت می‌گیرد، عزتمندانه مهلت می‌گیرد. همان‌جا که می‌گوید: «هل من ناصر ینصرنی» انتصار می‌کند که از موضوع عزت و اقتدار است. آنجایی که در بین راه مدینه تا کوفه از آدم‌های مختلف و از بعضی از آنها یاری می‌گیرد از ضعف و ناتوانی  نیست که آن نیز عنصر برجسته دیگری است. این عنصر در همه مجاهدات که رهروان عاشورا در برنامه خود می‌گنجانند باید دیده شود.

همه اقدام‌های مجاهدت‌آمیز چه سیاسی چه تبلیغی چه جایی که فداکاری جانی است باید از موضع عزت باشد. عنصر سوم عاطفه است یعنی هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه. حادثه عاشورا خشک و بی‌استدلال نیست بلکه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است.

در انقلاب بزرگ ملت ایران هم عاشورا و خاطره مجاهدت حسین‌بن‌علی(ع) و قضایای محرم نقشی اساسی داشت. موضوع عاشورا یک موضوع تمام نشدنی و همیشگی است چرا که این حادثه در تاریخ اسلام تأثیرات بزرگی داشته است.

لُب وجوهی حادثه عاشورای امام‌حسین‌(ع) این است که در دنیایی که همه‌جای آن را ظلم و فساد و ستم گرفته بود حسین‌بن علی(ع) برای نجات اسلام قیام کرده و در این دنیای بزرگ هیچ‌کس به او کمک نکرد.

سیدالشهدا‌ می‌دانست که بعد از شهادت او دشمن تمام‌فضای جامعه و دنیای آن روز را از تبلیغات ضد او  پُر‌خواهد‌کرد. اما حسین‌بن علی کسی نبود که زمان و دشمن را نشناسد. می‌دانست دشمن چه خباثت‌ها خواهد کرد. در عین حال این ایمان و امید را داشت که همین حرکت مظلومانه و غریبانه او بالاخره دشمن را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت شکست خواهدداد و همین‌طور هم شد. خطاست اگر کسی خیال کند امام‌حسین شکست خورد. کشته شدن شکست خوردن نیست. در جبهه جنگ آن کس که کشته می‌شود شکست نخورده است آن کسی که به هدف خود نمی‌رسد شکست خورده است. هدف دشمنان این بود که اسلام و یادگارهای نبوت را از زمین براندازند. آنها شکست خوردند. هدف امام‌حسین‌(ع) این بود که در برنامه یکپارچه دشمنان اسلام که همه ما را به رنگ دلخواه خودشان درآورده بودند یا قصد داشتند درآورند رخنه ایجاد شود و اسلام و ندای مظلومیت و حقانیت آن سرداده شود که بالاخره دشمن اسلام مغلوب شود و این شد، هم در کوتاه‌مدت و هم بلندمدت.

در کوتاه‌مدت به این ترتیب که خود این قیام و شهادت مظلومانه و اسارت خواندن آن بزرگوار نظام حکومت را متزلزل کرد. بعد از این حادثه بود که در مدینه و مکه پی‌درپی حوادثی روی داد و بالاخره منجر به نابودی آل‌ابی‌سفیان شد. به فاصله 3، 4 سال آل ابوسفیان به کلی برافتاد و از بین رفت. چه خیال می‌کرد این دشمنی که امام‌حسین‌(ع) را مظلومانه به شهادت رسانده بود که آن‌گونه مغلوب انعکاس زیاد آن امام شود آن هم در 3 یا 4 سال.

در درازمدت هم امام‌حسین‌(ع) پیروز شد. شما به تاریخ اسلام نگاه کنید و ببینید چقدر رشد کرد و چقدر اسلام ریشه‌دار شد و چگونه ملت‌های اسلامی پدیدار شدند و رشد کردند. علوم‌انسانی پیشرفت کرد، فقه پیشرفت کرد و بالاخره بعد از گذشت قرن‌ها پرچم اسلام برفراز بلندترین بام‌های دنیا در اهتزاز است.

مجالس عزاداری برای این است که دل‌های ما را با حسین‌بن علی(ع) و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند. یک عده کج‌فهم نگویند راه امام حسین معنایش این است همه ملت ایران کشته شوند.

کدام انسان دانایی ممکن است چنین حرفی را بزند؟ یک ملت باید از حسین‌بن علی(ع) درس بگیرد؛ یعنی از دشمن نترسد و به  خود و خدای خود متکی باشد و به خدا توکل کند. دشمن با شوکت است، این شوکت ناپایدار است. اگر جبهه دشمن به ظاهر قوی و گسترده است مگر نمی‌بینید که بیش از 30 سال است که دشمنان خواسته‌اند جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند و نتوانستند؟

این چیست جز ضعف آنها و قدرت ما؟ ما به برکت اسلام قوی هستیم ، ما به برکت اسلام قدرت و توان داریم و به خدای بزرگ توکل داریم و با این توکل اهداف بلند انقلاب اسلامی و امام‌ (رض) و رهبری معظم انقلاب را دنبال و تعقیب می‌کنیم و ماه محرم، عاشورا و تاسوعا فرصتی است که در جهت خودسازی و برقراری سنخیت با سالار شهیدان و حسین‌بن علی و یاران باوفایش تلاش کنیم و گام‌های بلندی برداریم و با استفاده از آموزه‌های عاشورا و با الهام از مکتب حیات‌بخش کربلا در جهت اصلاح جامعه و کشورمان قدم برداریم.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet