هدر موبایل
1389/09/25 15:10:00
سرویس اقتصادی
یادداشتی از مهرداد لاهوتی

چشم‌انداز مبهم حمل و نقل ریلی

**"مهرداد لاهوتی" نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در روزنامه گلچین گیلان به بررسی موانع توسعه حمل و نقل ریلی پرداخته است.

با گلایه از روند پیشرفت پروژه‌های ریلی در در حال حاضر 90 درصد از حمل و نقل ما از طریق جاده‌ای صورت می‌گیرد که طبق آمار سالانه 27 هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند.

این آمار یک فاجعه است چون ما سالانه داریم 1/5 برابر میزان کشته‌ای که در 8 سال جنگ داده‌ایم کشته می‌دهیم.

از طرفی مقام معظم رهبری نیز تأکید ویژه‌ای بر بخش ریلی داشته اند اما در کجای برنامه پنجم مشخص شده که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید میزان مشخصی ریل ساخته شود؟ این در حالی است که در برنامه چهارم توسعه هدف‌ها مشخص بود و گفته شده بود که تا پایان برنامه باید چه میزان ریل ساخته شود. البته نگاه خود دولت این است که حمل و نقل ریلی راتقویت کنیم اما در حال حاضر 90 درصد حمل و نقل جاده‌ای است و 10 درصد سهم حمل و نقل هوایی و ریلی است یعنی در 15 سال باقیمانده از برنامه سند چشم‌انداز باید به ساخت 26 هزار کیلومتر ریل برسیم. مسئله اینجاست که خود وزارت‌خانه باید مشخص می‌کرد که چقدر راه‌آهن، آزاد راه و ریل باید ساخته شود، چقدر هزینه لازم است و ذکردموارد الحاقی ضروری بود. از طرفی قانون برنامه در رابطه با سند چشم‌انداز مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته است اما در سند چشم‌انداز مشخص شده است که باید تا پایان چشم‌انداز باید 26 هزار کیلومتر ریل داشته باشیم اما تا حالا تنها 9 هزار کیلومتر ریل ساخته‌ایم. سؤالی که مطرح است این است که کجای برنامه پنجم توسعه در قبال میزان ریلی که در طول سال باید ساخته شود تا به این رقم برسد، می‌تواند پاسخگو باشد؟  

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet