هدر موبایل
1389/09/24 11:13:00
سرویس سیاسی
میرخلیلی:

بزرگ‌ترین وظیفه اجتماع، تأسی به عبرت‌های عاشورایی است

**"سیدعلی میرخلیلی" فرهنگ عاشورا را از این منظر ارزشمند می‌داند که آن‌را می‌توان مصداق یک مدرسه و یا دانشگاه دانست که مکتب انسان‌پرور است.

فرصت گفت‌وگو با نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی که از جمله روحانیون بنام استانمان نیز هست، فرصت مغتنمی بود که همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان دشت کربلا، به ماهیت قیام اباعبدا...‌الحسین و عبرت‌های عظیم آن حرکت پوینده نیز در قالب این شماره بپردازیم. در این فرصت تلاش کردیم تا به مباحث کلیدی حاکم بر فرهنگ عاشورایی پرداخته و مبانی این اندیشه پاک و مطهر را که می‌بایست سرمشق تمام آزادیخواهان و مسلمانان عالم قرار گیرد را در گفت‌وگو مطرح کنیم. هر چند قلم ما در پرداخت به آن واقعه سترگ، بسیار ناچیز و کم‌توان است، اما بر آن شدیم تا سهم هر چند کوچکی در بیان ویژگی‌های ممتاز واقعه عاشورا داشته باشیم.

واقعه‌ای که الحق والانصاف نقشی ممتاز در هویت‌آفرینی فرهنگ اسلام و تشیع داشته و دارد و جامعه اسلامی همواره به این فرهنگ ارزشمند و اصیل مدیون خواهد بود.

"سیدعلی میرخلیلی" نماینده مردم جاسک،‌ بشاگرد، میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی که خود نیز از تبار فرزندان رسول خدا به شمار می‌رود به سؤالات روزنامه صبح ساحل هرمزگان پاسخ داد.

حاج آقا میرخلیلی پرداختن به وجوه متعدد قیام امام حسین(ع) از حیطه و حوزه بسیاری خارج است، اما برای بیان بخشی از این وجوه و به عنوان مصداق حقیقی جامعه امروز و در حد ظرف محدود ما به چه ابعادی میتوان اشاره کرد؟

شاید اساسی‌ترین محوری که می‌توان به آن پرداخت، اصل امر به معروف و نهی‌از منکر باشد که امام(ره) نیز ماهیت حرکت خود را احیای دین جد خود در سایه پرداخت جدی به این اصل برمی‌شمارند.

یعنی حضرت تلاش داشتند تا با حرکت خود، جامعه را به مسیر  اصلی خود که همانا پرداخت جدی به اصل امر به معروف و نهی از منکر بوده ترغیب کنند و اهمیت آن‌را تا اندازه‌ای می‌دانستند که جان خود و خانواده خود و نزدیک‌ترین یاران خود را نیز در این مسیر فدا می‌کنند.

یعنی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تا این اندازه در اسلام مورد توجه است؟

در اهمیت لزوم پرداختن به این اصل در جامعه، حضرت علی(ع) می‌فرمایند: این اصل از چنان اهمیتی برخوردار است که همه خوبی‌ها و نیکی‌ها حتی جهاد فی‌سبیل‌الله در برابر امر به معروف و نهی از منکر همچون مثال رطوبت آب دهان است به آب دریا.

شما به اصل موضوع توجه کنید، اگر خوب به رسالت واقعی انبیا و امامان بنگرید، پی می‌برید که اصل و اساس حضور تک‌تک آنها نیز مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

می‌خواهیم به مصادیق عقلی و شرعی امر به معروف بپردازیم. اساساً امر به معروف چیست؟ و از چه منکری باید دیگران را نهی کرد، می‌خواهیم در مورد سطوح آن بپرسم؟

امر به معروف یعنی آن چیزی که خوب است یعنی آن چیزی که هم عقل و هم دین توأمان به آن حکم می‌کنند و منکر همان چیزی است که عقل و دین توأمان ما را از انجام آن نهی می‌کنند، مصادیق آن هم به خوبی روشن است.

در نسبت انجام «امر» و یا «نهی» به یک موضوع چه وظیفه عمومی‌ای حاکم است؟

هر دو  این اصول هم جنبه فردی را مورد توجه قرار می‌دهند و هم جنبه اجتماعی را. در تبیین دقیق هر یک هم یک وظیفه عمومی مطرح است و هم یک وظیفه خاص؛ وظیفه عمومی برای همه آحاد جامعه ضرورت یافته و وظیفه خاص آن متوجه افراد خاص است، به عنوان مثال در حیطه خاص آن‌ گاه نیروهای قانونی و انضباطی رسمیت می‌یابند و گاه خواص؛ به عنوان مثال حوزه‌های علمیه و یا دانشگاه‌ها و یا ائمه جمعه و جماعات. در حوزه مباحث اختصاصی امر به معروف و نهی از منکر، مرتبط با نوع معروف و نوع منکر علاوه بر وظیفه عمومی جامعه برخی اقشار رسالت ویژه می‌یابند.

یعنی اباعبدالله و یارانشان نیز وظیفه خاص برعهده گرفتند؟

بله، رمز ماندگاری واقعه عاشورا اقدام به موقع حضرت از یک‌سو و البته بصیرت یاران ایشان از سوی دیگر بود اما شرایط اجتماعی آن دوران را در نظر بگیرید، در آن دوران حتی رسالت عمومی امر به معروف نیز در جامعه جریان نداشت.

متناسب با شرایط آن دوران، آیا نیاز واقعی جامعه امروز نیز احیای همین اصل است؟

بله، امروز واقعاً نیازمند به احیای فرهنگ حسینی در جامعه هستیم. نباید اجازه دهیم درهای این موهبت عظیم الهی بر ما بسته شود. باید خودمان را نه در عاشورا و تاسوعای 1432 که خودمان را در عاشورا و تاسوعای سال 61 هجری فرض کنیم و با مشابه‌سازی مدبرانه آن دوران با حال حاضر خود را در صف یزیدیان و حسینیان جست‌وجو کنیم. اگر توانستیم این تشابه را خلق و با بصیرت رفتار کنیم، پیرو واقعی شهدای دشت کربلاییم.

از نظرتان بزرگ‌ترین ره‌توشه شب‌های محرم برای مسلمانان چیست؟

به نظرم بزرگ‌ترین سرمایه معنوی ملت ایران، عاشورا و تاسوعا و محرم است. فرهنگ عاشورا از این منظر ارزشمند به شمار می‌رود که آن‌را می‌توان مصداق یک مدرسه و یا دانشگاه دانست که مکتب انسان‌پرور است. هر یک از چهره‌های دشت کربلا مصداق یک الگوی ارزشمند هستند. شما اگر خوب دقت کنید تک‌تک چهره‌های دشت کربلا در نوع خود ممتاز و بی‌مانند هستند و هر یک برای یک جامعه هدف می‌توانند الگو به شمار روند. زنان دشت کربلا هر یک مصادیق ارزشمند و باشکوهی از صبر، ایمان و اعتقاد و شجاعتند، جوانان دشت کربلا از قاسم تا ابوالفضل‌العباس هر کدام سندی از شرافت و ایثارند. حبیب‌بن‌مظاهر و حتی این مکتب پرثمر برای آنان که مسلمان نیز نیستند الگو دارد. برای همین امر است که گاه مشاهده می‌کنیم که یک غیرمسلمان با خواندن واقعه کربلا، مسلمان می‌شود چون در سرتاسر این فرهنگ عظیم مصادیق ارزشمندی از اخلاق و برجستگی‌های رفتاری به چشم می‌خورد و ما نیز بیش از هر زمان دیگر نیازمند رجعت به این ارزش‌های والا و انسانی هستیم.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet