پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1389/09/25 10:21:00
سرویس سیاسی
یادداشتی از محمدرضا دلاور

از عاشورای حسینی(ع)چه می‌دانیم؟

**عاشورای حسینی و حماسه کربلا، فقط داستان یزید و حسین‌بن علی علیه‌السلام در سال ۶۱ نیست بلکه یک «پروسه» است، یک جریان است، آن هم یک جریان فرهنگی و فکری و فقهی و سیاسی و عقیدتی، که از ابتدای تاریخ بشر تا حال ادامه یافته است.

"محمدعلی دلاور" طی یادداشتی به بررسی نقش حماسه عاشورا در تاریخ شیعه و همچنین انقلاب اسلامی ایران و همچنین تببین اهمیت و ضرورت تجزیه و تحلیل ابعاد این حادثه پرداخته است.

متن یادداشت نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی که در روزنامه قدس خراسان رضوی منتشر شده، به این شرح است:

- محرم 1432 فرا‌رسید. آن هم محرمی که در سال 61 خاطره تلخ شهادت مصباح‌الهدی و سفینه النجاه، سالار شهیدان حضرت حسین‌بن علی علیه‌السلام را با خود دارد. در آن سال با اینکه جنگ در آن ماه حرام بود و گفته می‌شد «محرم الحرام» آنان حرمت جان فرزند پیامبر خدا و علی و فاطمه علیهم‌السلام و همراهان وی را پاس نداشته و مهمان فرا‌خوانده مردم کوفه به دست والی کوفه «ابن زیاد» و مردم به شهادت رسید و شد «عاشورای حسینی» که می‌بایست، این حادثه هولناک و فاجعه وحشتناک و خاطره دلخراش که بی‌نظیرترین ضایعه تاریخ بشری است، هر روز و هر هفته و هر ماه و هر سال، تجزیه و تحلیل شود و تبیین گردد و اضافه بر نقل و نقد این حادثه، نتیجه آن را تذکر دهیم، تا عبرت همگان شود، حادثه‌آفرینان محکوم شوند و حماسه‌سازان مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

2- عاشورای حسینی و حماسه کربلا، فقط داستان یزید و حسین‌بن علی علیه‌السلام در سال 61 نیست بلکه یک «پروسه» است، یک جریان است، آن هم یک جریان فرهنگی و فکری و فقهی و سیاسی و عقیدتی، که از ابتدای تاریخ بشر تا حال ادامه یافته است. داستان کربلا داستان «یاقوت و طاغوت» است، داستان «ابلیس» است و «آدم ابوالبشر»، سرگذشت انسانیت و رذالت است، سرگذشت عاشورا به اطلاع همه پیامبران رسیده و آنان را محزون و مهموم ساخت، که شرح آن در روایات اهل بیت نقل شده است، حادثه عاشورای حسینی، با خود عنوان «لایوم کیومک یا اباعبدالله» را دارد و همه حماسه‌آفرینان و همه مصلحان و همه احرار و ابرار و صالحین و صدیقین را شگفت‌زده کرده است.

3- راز ماندگاری عاشورای حسینی «61-1432» تا حال در عوامل ایمان، اخلاص، ایثار، جوانمردی، شجاعت، آزادگی، شهادت‌طلبی، شهامت، عدالت‌خواهی، رضای الهی، صبر، حق‌جویی و حق‌مداری حضرت و همراهان اندک می‌باشد. خداوند حکیم عوامل ماندگاری را در کتاب جاودانه خود «قرآن» بازگو نموده و عاشورای حسینی دانشگاه، نمایشگاه، آزمایشگاه، پژوهشگاه و پرورشگاه این عوامل قرآنی می‌باشد. در قرآن مجید، ابراهیم خلیل و همراهان وی، رسول اکرم و در تاریخ اسلام، امام حسین و یاران وی «اسوه» و الگو و سمبل معرفی شده‌اند، آنان را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم و خود را به آنان نزدیک سازیم.

4- جریان‌شناسی در جامعه‌شناسی امروز مبحثی ویژه است. در ایران پس از پذیرش اسلام و اهل بیت این موضوع، جایگاه خاص دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر آن حالت خاص‌الخاص داده است. در عاشورای حسینی، می‌بایست جریان اسلامی، انقلابی و اسلامی، حماسی و استعمارستیزی و استبدادستیزی، آزادی و آزادگی و نفی وابستگی در همه ابعاد به ویژه فرهنگی و فکری و عقیدتی و سیاسی آن، مورد بحث قرار گیرد. امام در سخت‌ترین لحظات عاشورا به یزیدیان فرمود «ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد، فکونوا احرارا فی دنیاکم» اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و به حسب خود رجوع کنید.

5- چند واژه قدیر و عاشورا، انتظار در مکتب تشیع وجود دارد که به این مکتب برجستگی خاصی داده است، پس از پیامبر براساس نص قرآن «یا ایها‌الرسول بلغ ما انزل الیک، مائده 67» جامعه اسلامی امامی چون علی بن ابیطالب علیه‌السلام و فرزندان شایسته دارد که در علم و عقل و عرفان و فقه و تفسیر و تاویل و عبادت و عدالت همتا و همانند ندارند و در روز غدیر اعلام شد آینده روشن برای جامعه بشری وجود دارد. رسول اکرم در «غدیر» فرمود «الا ان خاتم الائمه منا القائم المهدی، الا انه الظاهر علی الدین، الا انه المنتقم من الظالمین، الا انه فاتح الحصون و هادمها» آخرین امام «مهدی» قائم می‌باشد و دین حضرتش بر دین دیگر غالب می‌شود و از ستمگران انتقام می‌گیرد و دژها را فتح می‌نماید و برخی از کاخ‌های ستمگران را ویران می‌سازد و سومین واژه «عاشورا» است که امام حسین علیه‌السلام با خون سرخ خود، کاخ یزیدی و استبدادی را ویران ساخت تا آنجا که معاویه 40 سال در شام حکومت نمود و یزید به سال چهارم نرسید، این سه واژه «غدیر، عاشورا و انتظار» مکتب شیعه را پویا و پایا ساخت و علی‌الدوام در جوش و خروش است و برای استقرار عدالت، تلاش و کوشش دارد. امام خمینی رحمه‌الله علیه در محرم سال 1357 در پیامی نوشت: عاشورا، ماه غلبه خون بر شمشیر است، ماه غلبه حق بر باطل است. در انقلاب اسلامی با رهبری امام این دستاورد بزرگ یعنی پیروزی خون بر سلاح و حق بر باطل یعنی جمهوری اسلا می‌بر نظام شاهنشاهی را دیدیم.

گرامیداشت و بزرگداشت ولایت فقیه و عاشورا مورد اهتمام و اعتماد امام خمینی رحمه‌الله علیه بود و توصیه جدی به آن کرد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet