هدر موبایل
1389/09/26 11:57:00
سرویس اقتصادی
دو نماینده مجلس:

شبکه حمل‌ونقل مطمئن، مهم‌ترین زیرساخت توسعه است

**نمایندگان زابل و زهک و ایران‌شهر در مجلس شورای اسلامی معتقدند شبکه حمل‌ونقل مطمئن، مهم‌ترین زیرساخت برای توسعه است.

پاییز سال 1361 و در اوج روزهای سخت و تلخ جنگ بود که یک روز سرنوشت ساز برای کشورمان رقم خورد. اما این روز نه به دست سربازان و نه در جبهه جنگ که در بنادر جنوبی کشور و به دست قشری زحمتکش و شب بیدار به ثبت رسیدو کم از حماسه نداشت. 26 آذر ماه و در بحبوحه جنگ بود که حدود یکصد کشتی حمل کالا در بنادر جنوبی کشورمان در انتظار تخلیه بود و بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی و تهدید از سوی کشور همسایه و حاضر در جنگ نگرانی‌های بسیاری را برای مردم و مسئولان به وجود آورده بود.

امـام خمینی در این روزها در پیامی تاریخی از کامیون داران خواست که در تخلیه هر چه سریعتر کشتی‌ها کمک کنند.در همین روز است که تلاش شبانه روزی و بی‌وقفه آنها بحران را از کشور دور کرد و پانزده سال بعد در سال 1376 این روز به پاس زحمات شبانه روزی رانندگان و به پیشنهاد وزرات راه و ترابری و معرفی جایگاه ارزشمند شبکه وسیع حمل‌ونقل، ‌از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور روز «حمل‌ونقل» نامیده شد.

سوابق تاریخی نشان می‌دهد که ایران با داشتن سهمی از مسیر تجاری ابریشم از کشور‌های مورد توجه در شبکه حمل و نقل جاده‌ای در منطقه بوده است. راه ابریشم، سرزمین پهناور چین را به آسیای صغیر متصل می‌کرد و در این بین، برای کشور ما که در این مسیر حمل و نقلی مهم قرار داشت، بسیار سودمند بود.البته سرانجام، مسیر کاروان روِ راه ابریشم، که زمانی مهم‌ترین جاده حمل و نقلی دنیا بود، پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان، در پی توسعه و گسترش راه‌ها و حمل و نقل دریایی، کم کم اهمیت و اعتبار تجاری خود را از دست داد و به دنبال انقلاب صنعتی در اروپا و استفاده از کشتی‌های تجاری، متروک ماند.به اعتقاد کارشناسان ایران برای اتصال غرب به شرق خاورمیانه مناسبترین مسیر به شمار می‌آمد.همچنین به خاطر مجاورت با آبهای آزاد، ‌برای اتصال این آبها به کشور‌های آسیای میانه کوتاهترین مسیر است.

اما این ویژگی‌های منحصر به فرد تا چه اندازه توانسته است در توسعه و گسترش شبکه حمل‌ونقلی کشور تأثیر‌گذار باشد.

فرودگاه‌های فرسوده و شبکه حمل‌ونقل صنعت حمل‌ونقل علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر توسعه دارد دچار تغییر و تحول می‌شود و در توسعه تجارتهای برون مرزی نیز در صورت مدیریت صحیح می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند.

"احمد علی کیخا" نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در گفت  گو با هفته نامه مندیل سیستان و بلوچستان با اشاره به این که صنعت حمل‌ونقل یکی از منابع و اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در توسعه یک جامعه است می‌گوید: ما منکر پیشرفت‌ها در شبکه حمل‌ونقل، ‌افزایش فرودگاه‌‌ها و راههای روستایی نمی‌شویم اما به نظر من باز هم عدم دیدگاه توسعه‌ای در این بخش دیده می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است باید علاوه بر اینکه به راههای روستایی به عنوان مویــرگ‌ها توجه شود به چگونگی پراکنش آنها هم اهمیت داه شود.

کیخا با تأکید براین که به بزرگراه‌ها بیشتر اهمیت داده شده است و در این میان راه‌های روستایی به توجه بیشتری نیاز دارند می‌گوید: در حوزه انتــخابیه من در سیستان سهم ما از جاده روستایی 5/3 کیلومتر است و این در حالی است که بالاترین میزان تصادفات را نیز دارد.

وی در بخش دیگری در سخنانش به راه ریلی اشاره می‌کند و می‌گوید: راه‌آهن کرمان- زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و همچنین راه‌آهن چابهار - ایرانشهر - زاهدان از جمله مهم‌ترین خطوط حمل و نقل در شرق کشور به شمار می‌روند و امیدواریم با آغاز اجرایی شدن راه‌آهن چابهار شاهد تسریع این پروژه باشیم.

نماینده زابل و زهک به مشکلات بخش حمل‌ونقل هوایی اشاره می‌کند و می‌گوید: در ســت است که در شهر‌های بسیاری فرودگاه ساخته شده است اما حقیقت این است که از عمر بسیاری از فرودگاه‌های ما بیش از بیست سال است و ما نتوانسته‌ایم آنها را به روز کرده و توسعه دهیم.

کیخا تأکید مــی‌کند: ما در بخش هوایی در توزیع هواپیما و همچنین توزیع ساعات پرواز عدالت را رعایت نکرده ایم. به طور مثال زابل و سراوان کمترین سهم را در این بخش در استان ما دارند.

به گفته این نماینده مجلس 1340 کیلومتر راه روستایی در شمال استان وجود دارد که هنوز آسفالت نشده است و به نظر می‌رسد همین آمار در جنوب استان به علت پراکندگی روستا‌ها بالاتر باشد.

کیخا در خصوص حمل‌ونقل دریایی با اشاره به منطقه آزاد چا بهار می‌گوید: با موقعیت واهمیتی که چابهار دارد ظرفیت حمل‌ونقل در این منطقه متأسفانه هنوز 2 میلیون تن‌است و قرار است به 6 میلیون تن افزایش یابد و با احتساب این افزایش بازهم با بندر عباس فاصله زیادی دارد.

حمل‌ونقل زمینی ‌شبکه حمل‌ونقل و توسعه پایدار

کار شناسان فقدان بازدهی اقتصادی کافی، عدم جذب سرمایه‏گذاری خارجی و همچنین بی‏توجهی شرکت‏های حمل‌ونقل داخلی به سرمایه‏گذاری و بازاریابی، فرسودگی ناوگان، نرخ بالای سود بانکی، ناکارآمدی قوانین حاکم بر روابط شرکت‏ها و مؤسسات حمل و نقل و صاحبان کالا را مهم‌ترین چالش‏های پیش روی صنعت حمل و نقل باری و جاده‏ای کشور می‌دانند.

توسعه صنعت حمل‌ونقل به خصوص در بخش جاده‏ای و ترانزیت موجب افزایش رقابت اقتصادی، توسعه مناسب و بهینه نیروی کار و افزایش درآمدهای ملی می‌شود.اهمیت این صنعت در اقتصاد ملی، به حدی است که بسیاری از صاحبنظران آن را پلی برای رسیدن به توسعه پایدار معرفی می‏کنند و معتقدند همزمان با توسعه صنعت و تجارت در ایران، نوسازی و بازسازی کامیون‏های باری کشور نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

"محــمد قیوم دهقــانی" نماینده ایرانـــشهر از راهــهای حوزه انتـــخابیه‌اش مثــال می‌آورد و مـــی‌گوید: راههای زمینی ابتـــدایی‌ترین راهــهای حمل‌ونقل است و ما در این بخش از راههای خوبی برخوردار نیستیم و این در حالی است که هر کدام از راهای ریلی - هوایی و جاده‌ای بسته به نقششان به نظر من در توسعه منطقه می‌توانند حرف اول را بزنند.

به گفته دهقانی 4 فرودگاه در استان وجود دارند که 2 فرودگاه فعال و 2فرودگاه نیمه فعال است وفرودگاه ایرانشهر فقط یک پرواز در هفته دارد و اساتید پروازی و متخصصین و پزشکانی که به استان می‌آیند با مشکل روبه‌رو هستند.

این نماینده نبود جایگاه سوخت‌گیری را از مشکلات بزرگ خطوط هوایی در استان می‌داند که باعث عدم تمایل و همکاری شرکت‌های هواپیمایی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی در بخش حمل‌ونقل دریایی با تأکید برنقش بی‌بدیل بندر چابهار از واژه دریای مکران به جای دریای عمان استفاده می‌کند و می‌گوید: اگر بندر چابهار جدی گرفته می‌شد و به توسعه زیرساخت‌های این منطقه اهمیت می‌دادیم در این منطقه می‌توانستیم یک شبکه دریایی منحصر به فرد داشته باشیم چرا که این منطقه دریای آزاد را به کشور‌های آسیای میانه متصل می‌کند اما متأسفانه آنقدر نسبت به آن بی‌توجه و بی‌اهمیت بوده‌ایم که خارجی‌ها در همین چند سال گذشته در بندر گوادر در پاکستان دست به سرمایه گذاری‌های کلان زده‌اند و من شاهد بودم که مشکلات گمرکی و سیاست گذاری‌ها غلط در بندر چابهار چندین نفر از سرمایه‌گذاران آنجا را به بندر گوادر کشاند و آنها سرمایه هایشان را برداشتند و در گوادر زمین خریدند.

به گفته دهقانی در سفر دوم ریاست جمهوری 10 در صد معافیت گمرکی مصوب شد ولی هنوز اجرایی نشده است.

این نماینده معتقد است چابهار به علت دوری از مرکز و نداشتن دسترسی آسان به اندازه بوشهر و بند عباس مورد توجه قرار نگرفته است و امیدوار است با احداث خط ریلی و تسریع در ساخت آن از مشکلات این منطقه کاسته شود و چابهار بتواند سرمایه گذاران بیشتری را جذب کند.

رقابت در بازارهای بین‌المللی برای به دست آوردن سهم بیشتر در تجارت جهانی، روز به روز فشرده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.در این میان، تولید کنندگان و صادرکنندگانی موفق می‌گردند که با برخورداری از فناوری روز در بخش تولید و بهره‌گیری صحیح از مدیریت علمی بازار در بخش توزیع و حمل و نقل، بتوانند قیمت تمام شده و هزینه‌های تجاری را برای عرضه محصولات استاندارد کاهش دهند.بر این اساس، تجارت جهانی و حمل و نقل در انواع مختلف زمینی، دریایی و هوایی، دو پدیده جدانشدنی هستند.خدمات حمل و نقل کارآمد، شرط لازم برای انجام تجارتی موفق است.در نیم قرن اخیر، روند رشد تجارت جهانی به طور مستمر تداوم یافته و به موازات آن، خدمات حمل و نقل نیز بهبود یافته و نقش بسیار مؤثری در رونق تجارت جهانی ایفا کرده است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet