هدر اصلی
1389/09/29 11:15:00
سرویس دیگر رسانه‌ها
نایب رییس کمیسیون بهداشت:

تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت اقدامی نسنجیده و غیرعلمی است

**عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اعلام مخالفت جدی با جداسازی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم گفت: این اقدام یک چرخش و عقب‌گرد به گذشته است که به صلاح و مصلحت آموزش پزشکی، علوم پزشکی، جامعه پزشکی و تحقیق و پژوهش و آینده این علم نیست.

دکتر اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جدا کردن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و افزودن آن به وزارت علوم تصریح کرد: جدا کردن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم یک اقدام کاملا غیرعلمی، نسنجیده و تضعیف کننده علوم و آموزش پزشکی محسوب می‌شود.

نماینده اسدآباد در خانه ملت ادامه داد: در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کنیم که اساتید بیمارستان‌های آموزشی تمام وقت جغرافیایی شوند، ضمن این‌که مباحث در آموزش پزشکی تئوری نیست که زیر نظر وزارت علوم قرار گیرد و دانشجویان از مجرای وزارت علوم تربیت شوند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: اصل آموزش پزشکی در بیمارستان‌ها و توسط پزشکان مجربی صورت می‌گیرد که بر بالین بیماران حاضر می‌شوند و آموزش پزشکی را به صورت عملی به دانشجویان می‌آموزند؛ لذا این اقدام قطعا به ضرر آموزش پزشکی و تضعیف کننده علوم پزشکی است.

به گفته وی، در حال حاضر، آموزش پزشکی و موقعیت و سطح علمی پزشکی ایران در منطقه سطح بسیار بالایی دارد و مقبولیت کاملا منطقه‌ای و بلکه جهانی پیدا کرده است، که این قبیل اقدامات قطعا می‌تواند موجب تضعیف آن شود.

رنجبرزاده با تاکید بر این‌که شاید صرفا در جهت تئوریک بتوان چنین اقداماتی انجام داد، اظهار کرد: علوم پزشکی متفاوت از علوم دیگر است و حتما باید بر بالین بیماران و در یک مکان کاملا مشخص و توسط اساتید مجرب، توانمند و خود وزارت بهداشت و درمان انجام شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: مجلس به جد پیگیر آن است که متخصصین علوم پزشکی تمام وقت در اختیار آموزش باشند و اساتید در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی در مراکز دولتی مستقر و دیگر در بیمارستان‌های‌ خصوصی فعالیت نکنند، البته این موضوع به صورت قانون در برنامه پنجم هم به تصویب رسیده است، بیمارستان‌های هیات امنایی و تمام وقت جغرافیایی از مقدمات ارتقای آموزشی در وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

وی در خاتمه با تاکید بر این‌که این تفکیک هیچ وقت اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: چراکه این اقدام کاملا مغایر با اهداف چشم‌انداز و ‌مغایر با توسعه علوم پزشکی است، ضمن این‌که با جهت‌گیری‌های اهداف برنامه پنجم همخوانی ندارد، حال هر کس و از هر مجرایی بخواهد این موضوع را مطرح کند نمی‌تواند مثمرثمر باشد، لذا باید در همین مسیری که حرکت کردیم برای رفع چالش‌ها و مشکلات پیش روی آموزش پزشکی تلاش کنیم، البته مقدمات این امور در برنامه پنجم مورد توجه قرار گرفته است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet