هدر موبایل
1389/10/26 11:33:00
سرویس دیگر رسانه‌ها_
مخبر کمیسیون آموزش:

آثار کاهش زمان تدریس و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بر دانش‌آموزان باید بررسی شود

**عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رفع تبعیض میان معلمان ابتدایی با معلمان سایر مقاطع تحصیلی را تنها عاملی دانست که باعث می‌شود طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس ابتدایی هرچند وقت یکبار مطرح شود، اما تاکید کرد: پیش از هر اقدامی باید آثار کاهش زمان تدریس و تعطیلی پنج‌شنبه بر روی دانش‌آموزان و روند تعلیم و تربیت بررسی شود، در غیر این صورت به نظام تعلیم و تربیت کشور و دانش‌آموزان آسیب وارد می‌شود.

نورالله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بررسی طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس ابتدایی در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این طرح مانند هر طرح دیگری دارای مزایا و معایبی است اما قضاوت در مورد این‌که تعطیلی پنج‌شنبه مدارس می‌تواند در فرآیند تعلیم و تربیت مفید باشد یا خیر، باید مورد بحث و کار کارشناسی قرار گیرد.

نماینده اردل و فارسان در خانه ملت ادامه داد: اما از جنبه‌های مثبت این طرح می‌توان به رفع اختلاف و تبعیضی که هم‌اکنون میان معلمان ابتدایی با معلمان سایر مقاطع وجود دارد، اشاره کرد. در حال حاضر معلمان ابتدایی در طول هفته تعطیلی ندارند ضمن این‌که موظفی آنها 4 ساعت بیشتر از سایر معلمان است که بابت آن از فرصت‌های اضافه‌کار و اضافه تدریس هم بهره‌مند نیستند؛ از این جهت رویکرد اصلی کسانی که دنبال تصویب این طرح هستند عمدتا توجه به رفع تبعیض بین معلمان ابتدایی با سایر دوره‌هاست.

به گفته حیدری، دو سناریو برای این تعطیلی مطرح می‌شود، نخست این‌که پنج‌شنبه تعطیل شود و موظفی معلمان ابتدایی به بیست و چهار ساعت تقلیل یابد، سناریوی دیگر این است که ساعات حذف شده بواسطه تعطیلی پنج‌شنبه به طول روزهای شنبه تا چهارشنبه اضافه شود، اما برای اجرای سناریوی دوم باید بررسی کنیم که افزایش ساعات تدریس برای بچه‌ها مضر است یا خیر؟ چراکه معمولا دانش‌آموزان چندان آمادگی جسمانی و غذایی ندارند و از آنجایی‌که میان وعده‌ برای آنها پیش‌بینی نشده حتما بازدهی و راندمان آموزشی پایین می‌آید، ضمن این‌که مجال و فرصت برای کارهای پرورشی وجود نخواهد داشت.

مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: بنابراین اگر بخواهیم با این طرح مقایسه‌ای بین وضع معلمان داشته باشیم به سود معلمان ابتدایی است، اما قطعا به سود نظام تعلیم و تربیت کشور و دانش‌آموزان نیست، چراکه اگر تعطیل کنیم و ساعات به روزهای دیگر اضافه نشود مدت حضور دانش آموزان کاهش می‌یابد و با کم شدن مدت حضور طبیعتا باید محتوای درسی هم تقلیل یابد یا این‌که ساعات تعطیل شده پنج‌شنبه در روزهای دیگر تقسیم ‌شود که در این صورت هم برنامه روزانه دانش آموزان سنگین‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد حال که اراده برای اجرای این طرح وجود دارد باید آن را مقطعی یا استانی به صورت آزمایشی اجرا کنیم و بعد از اجرای آزمایشی و حصول نتایج رضایت‌بخش برای معلمان و دانش آموزان آن را به تمام کشور تعمیم دهیم، در غیر این صورت با اجرای قطعی و پایدار در کل کشور حتما دچار مشکل و چالش خواهیم شد.

عضو هیات رییسه کیمسیون آموزش و تحقیقات درباره مرجع تصویب نهایی این طرح تصریح کرد: در سال‌های اخیر تفاسیر مختلفی در خصوص مرجع تصویب چنین‌ طرح‌هایی بوجود آمده است، یک تفسیر این است که اگر تصمیمی که شورای عالی آموزش و پرورش می‌گیرد با ساختار در ارتباط باشد و یک تغییر بنیادین محسوب ‌شود باید در مجلس یا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی برسد، اما تفسیر دیگر این است که تنها طرح‌های برجسته و خیلی شاخص باید برای تصویب نهایی به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی بیابد.

حیدری در خاتمه خاطرنشان کرد: در خصوص این طرح با استفاده از تفسیر دوم گفته می‌شود این طرح اصلاحات جزیی است و نیازی به تصویب مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به نظر من طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس در ترازی نیست که بخواهد در مجلس بررسی شود.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet