هدر موبایل
1387/05/14 12:07:00
سرویس فرهنگی
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:

آسیب‌شناسی برنامه چهارم در مقوله دین و تبلیغات اسلامی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوع نگاه برنامه چهارم توسعه به مقوله دین و تبلیغات اسلامی را آسیب‌شناسی کرد.

به گزارش خانه ملت به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز مهم‌ترین چالش‌های پیش ‌روی برنامه چهارم در حوزه دین و تبلیغات اسلامی را در دو سطح بخش چهارم برنامه و فصل مربوط به فرهنگ قابل بررسی دانست و افزود: سطح دیگر موادی را شامل می‌شود که اختصاصا به مقوله دین و تبلیغات اسلامی پرداخته‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در ادامه مهم‌ترین چالش‌های برنامه چهارم در زمینه دین و تبلیغات اسلامی را فقدان استراتژی فرهنگی، توصیه‌ای بودن و نداشتن الزام قانونی برای برنامه‌ها، کیفی بودن و عدم توجه به کمی‌سازی، بخشی نگری به حوزه فرهنگ و فقدان انسجام میان بخش‌های مختلف دانست و افزود: به جای آن‌که برنامه‌های توسعه با رویکرد دینی نوشته شوند، برنامه‌های بخش دین و تبلیغات با رویکرد توسعه‌ای به رشته تحریر درآمده‌اند.

در بخش دیگری از این اظهارنظر کارشناسی تصریح شده است که بخش‌هایی از برنامه سوم که بنا به دلایل متعددی از جمله عدم پیش‌بینی اعتبارات لازم، پیش‌بینی نشدن حمایت‌های اجرایی، ضعف مدیریت در دستگاه‌ها و ... اجرایی نشده بودند، مجدد با همان شرایط و مشکلات در برنامه چهارم تکرار شده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سپس پیشنهادهای خود را برای اصلاح امور دینی و تبلیغاتی ارائه داد و افزود: نگاه فرانهادی در توسعه فرهنگ دینی - باید - به گونه‌ای صورت گیرد که مجموعه بخش‌های نظام موظف باشند جهت تحقق فرهنگ اسلامی با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، تلاش کنند، ضمن این‌که آسیب‌شناسی مداوم فرهنگی دینی و تنظیم برنامه‌ها و سیاست‌ها برای کاهش آسیب‌ها، تلاش جدی برای حذف موازی کاری در دستگاه‌های دینی و تلاش در جهت واگذاری بخشی از فعالیت‌های دینی به نهادهای مردمی و جلب مشارکت مردم ضرورت دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که آنچه در سطح کلان از برنامه‌ریزی در حوزه توسعه فرهنگ دینی انتظار می‌رود، اعتلاء بخشیدن به معرفت دینی و قرآنی و تحکیم فکری و علمی ارزش‌های اسلامی و احیای آموزه‌های فکری و دینی امام خمینی(ره) و تنظیم مناسبات و روابط اجتماعی مردم بر اساس مبانی اسلامی است، افزود: در همین رابطه توجه به هماهنگی و سامان‌دهی حوزه‌های فعالیت سازمان‌های دینی - تبلیغی، ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های فرهنگی، دینی و تبلیغی در سایر بخش‌های اثرگذار بر نهادهای دین و تبلیغات اسلامی، توجه به مقوله مشارکت بخش‌های غیردولتی مذهبی در امر تبلیغات اسلامی، بهینه‌سازی فعالیت‌های دینی و تبلیغی، توجه به شرایط منطقه‌ای در برنامه‌ریزی دینی و تبلیغی دولت، تدوین ضوابط نظارت نهادهای مردم‌نهاد بر بخش دین و تبلیغات اسلامی، اعمال اصل رقابت‌پذیری در سطوح اجرای فعالیت‌ها و ارائه خدمات دینی و تبلیغی، سامان‌دهی و هدفمند کردن منابع و مصارف مالی نهادهای دینی - تبلیغی و نظارت موثر و کارآ بر عملکرد نهادهای دینی - تبلیغی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet