هدر موبایل
1390/02/06 19:19:56
سرویس استان ها
ترابی قهفرحی:

سرمای چهارمحال و بختیاری زودتر از اعتبارات بودجه می‌رسد

نماینده مردم شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری به‌دلیل سردسیر بودن عملاً نیمی از سال را برای اجرای طرح‌های عمرانی از دست می‌دهد و امسال با توجه به تاخیر دولت در ارائه بودجه به مجلس، احتمالاً تخصیص اعتبارات آنقدر به‌طول می‌انجامد که عملاً فصل سرما از راه می‌رسد و امکان اجرای طرح‌های عمرانی در سطح استان از دست می‌رود.
سرمای چهارمحال و بختیاری زودتر از اعتبارات بودجه می‌رسد نماینده مردم شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری به‌دلیل سردسیر بودن عملاً نیمی از سال را برای اجرای طرح‌های عمرانی از دست می‌دهد و امسال با توجه به تاخیر دولت در ارائه بودجه به مجلس، احتمالاً تخصیص اعتبارات آنقدر به‌طول می‌انجامد که عملاً فصل سرما از راه می‌رسد و امکان اجرای طرح‌های عمرانی در سطح استان از دست می‌رود. https://cdn.icana.ir/d/019/1456.jpg سرمای,چهارمحال,و,بختیاری,زودتر,از,اعتبارات,بودجه,می‌رسد Icana

"نصرالله ترابی قهفرخی" گرچه نماینده مردم شهرکرد در مجلس است، اما او وظایف نمایندگی‌اش را محدود به مرکز استان نمی‌کند این را می‌توان از تذکراتی که هفته گذشته به اعضای هیات دولت داده فهمید.

تذکر به وزیر نیرو درباره طرح انتقال آب بن به بروجن، تذکر به رئیس‌جمهور درباره تاخیر در اجرای طرح اتصال راه‌آهن سراسری به استان و تذکر به وزیر جهاد کشاورزی درباره عدم احداث مجتمع دامداری سامان، سه تذکری بود که نام ترابی را در هفته گذشته سر زبان‌ها انداخت.

البته نگرانی‌های این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به همین موارد ختم نمی‌شود.

نگرانی عمده ترابی تأخیر در ارائه بودجه سال 90 به مجلس است که به عقیده او منجر به تاخیر در اجرای طرح‌های عمرانی در سطح استان می‌شود.

نشریه زردکوه با ترابی درباره تذکراتش به دولتی‌ها، طرح تشکیل سازمان اطلاعات و طرح اصلاح قانون نفت و گاز گفت‌وگو کرده که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

هفته گذشته به وزیر نیرو درباره طرح انتقال آب بن به بروجن تذکر دادید. این تذکر چه هدفی را دنبال می‌کند؟

-‌ پروژه انتقال آب بن تا بروجن یکی از پروژه‌های اصلی و اساسی استان است که برای تامین آب شرب مردم اهمیتی حیاتی دارد. در حال حاضر پروژه‌های بسیاری در سطح استان در حال مطالعه یا اجراست که هدف آنها انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌هاست، در حالی‌که پروژه انتقال آب بن تا بروجن که یک طرح داخل استانی است و نفع آن به‌طور مستقیم به مردم استان می‌رسد، هنوز اندر خم یک کوچه است. این طرح در سفر دوم هیأت دولت به استان و در زمان وزارت آقای فتاح مصوب شد اما هنوز بودجه آن تخصیص نیافته و همین باعث شده تا بقیه مراحل آن انجام نگیرد.

بحث ما با وزیر نیرو این است که در شرایطی که این همه انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌ها که مشکلات اجتماعی بسیاری را هم برای مردم استان ما دربر دارد را انجام می‌دهید، چرا پروژه‌ای که برای مردم خود استان است انجام نمی‌شود. وقتی روستاها و شهرهای ما با مشکل پایین آمدن آب سفره‌های زیرزمینی دست به گریبانند و در برخی مناطق با تانکر آبرسانی صورت می‌گیرد، آیا انصاف است که مردم ما که شاهد انتقال آب استان هستند همچنان در انتظار تخصیص بودجه این طرح استانی باشند؟

آغاز این پروژه هم در بعد اقتصادی هم اجتماعی و هم بعد انسان‌دوستانه ضروری است و مردم منتظرند تا با اختصاص بودجه، شاهد آغاز مراحل اجرایی این طرح باشند.

از سوی دیگر سال‌هاست مردم چهارمحال و بختیاری از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند که با توجه به پایین رفتن آب این سفره‌ها، مشکلات بهداشتی مردم را تهدید می‌کند و این در حالی است که ما در استان حتی یک تصفیه‌خانه آب نداریم تا آب سالم مردم تأمین شود.

به رئیس جمهور هم درباره طرح راه‌آهن سراسری به استان چهارمحال و بختیاری تذکر دادم. طرح راه‌آهن بختیاری از زمان رضا شاه مطرح بوده است اما هنوز به اجرا نرسیده است. در حالی‌که بیشتر شهرها و مراکز استان‌ها در کشور به شبکه راه‌آهن سراسری متصل هستند، استان ما از این حق حداقلی محروم است. این در حالی است که برای اتصال راه‌آهن از اصفهان تا مرکز استان ما حدود 15 تا 20 کیلومتر ریل‌گذاری نیاز است.

این طرح در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

کار مطالعاتی این پروژه انجام شده و توجیه اقتصادی آن نیز صورت گرفته است. حتی سال گذشته 6 میلیارد تومان بودجه هم برای آن تصویب شده اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است. این طرح هم در سفر اول، هم سفر دوم و هم سفر سوم هیأت دولت مصوب شده و اعتبار هم داشته است اما هنوز شروع نشده است.

ما مانده‌ایم چه جوابی به مردم بدهیم و از همین رو چون پروژه، ملی است و وزارت راه هم با سرپرست اداره می‌شود، طبق قانون مجبور شدیم درباره این طرح به رئیس‌جمهور تذکر بدهیم.

یکی دیگر از تذکرات شما درباره عدم احداث مجتمع دامداری سامان بود؟

طرح مجتمع دامداری سامان در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با تبلیغات فراوان کلنگ خورد اما این طرح همچنان بلاتکلیف مانده است. این مجتمع در منطقه‌ای قرار است احداث شود که مردم آن به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و باید برای رعایت مسائل بهداشتی دام‌های خود را در بیرون شهر نگه دارند، در حالی‌که با گذشت نزدیک به 2 سال و بعد از کلنگ‌زنی، به حال خود رها شده است.

این روزها بحث تبدیل وزارت اطلاعات به سازمان در مجلس مطرح است. نظر شما درباره این طرح چیست؟

به نظر می‌رسد طرح تشکیل سازمان اطلاعات به جای وزارتخانه اطلاعات به‌منظور برطرف شدن مباحثی که در روزهای اخیر درباره این وزارتخانه به وجود آمد پیشنهاد شده است. پیش از انقلاب سازمان اطلاعات و امنیت وجود داشت که بعد از انقلاب به‌دلیل حساسیت کار این سازمان و برای این‌که مجلس بتواند روی آن نظارت داشته باشد در قالب وزارت اطلاعات تعریف شد. اگر وزارت اطلاعات قرار باشد دوباره به سازمان تبدیل شود، به‌طور طبیعی از دایره نظارت مستقیم مجلس خارج می‌شود و این برای وزارتخانه حساسی مثل اطلاعات صلاح نیست.

ظاهرا استدلال طراحان این طرح این است که وقتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند به میل خود وزیر اطلاعات را تعیین یا عزل نماید، این وزارتخانه در قالب سازمان زیر نظر مقام رهبری فعالیت کند.

البته یکی از دلایل مطرح شدن این طرح همین موضوع است، اما این هم چاره دارد و قابل اصلاح است. مجلس می‌تواند برای وزارت اطلاعات قانونی را مصوب کند که رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم نتواند وزیر اطلاعات را عزل کند و همان‌طور که مجلس برای یک وزیر رأی اعتماد می‌دهد، برای عزل آن نیاز به رأی مجلس باشد. یعنی رئیس‌جمهور تقاضای خود را به مجلس دهد و مجلس برای ادامه یا قطع فعالیت وزیر اطلاعات رأی بدهد. پیشنهاد من این است که به جای این‌که وزارت اطلاعات را تبدیل به سازمان کنیم، قانون را اصلاح کنیم.

هفته گذشته، طرح اصلاح قانون نفت و گاز در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. ضرورت اصلاح این قانون چه بود؟

نفت درآمد نیست، یک سرمایه است برای نسل‌های بعد. بنابراین دولت نباید درآمد ناشی از آن را هزینه کند، قانون هم باید به نفت و منابع مربوط به آن به چشم درآمد نگاه نکند. در سیاست‌ها و برنامه‌های کلی نظام هم آمده است که باید وابستگی بودجه به نفت به صفر برسد. دولت نباید برای نفت هزینه تعریف کند. این سرمایه باید تبدیل به سرمایه شود. نمونه این سرمایه‌گذاری در برخی کشورها انجام شده به گونه‌ای که دولت‌ها حق هزینه کردن درآمد نفت را ندارند؛ به‌عنوان مثال برخی کشورها تا 800 میلیارد دلار ذخیره ارزی از محل درآمدهای نفتی دارند. البته در کشور ما نیز صندوق ذخیره ارزی برای حفظ درآمدهای نفتی به وجود آمد اما متاسفانه ما از این صندوق هم هزینه کردیم. دولت باید سرمایه ناشی از درآمد نفت را در امور زیربنایی سرمایه‌گذاری کند نه این‌که آن را صرف هزینه‌های جاری خود کند.

این عدم وابستگی بودجه به نفت چقدر در لایحه بودجه سال 90 رعایت شده است؟

خیلی کم. اشکال بودجه 90 این است که حجم بودجه تا 60 درصد بالا رفته و در ظاهر وابستگی به نفت رقم کمتری را نشان می‌دهد اما در اصل این اتفاق نیفتاده است. وقتی بودجه تحقق نمی‌یابد اما درآمدهای نفتی حاصل می‌شود، به‌طور طبیعی وابستگی به نفت اضافه می‌شود. این‌که می‌گویند وابستگی بودجه به نفت در بودجه سال 90 کاهش یافته حرف درستی نیست.

با توجه به تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال 90 از سوی دولت و کشیده شدن تصویب بودجه به سال جدید،‌ آیا در روند اجرای طرح‌های عمرانی در استان چهارمحال و بختیاری خللی ایجاد نمی‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید استان چهارمحال و بختیاری یک استان سردسیر است که محدودیت‌هایی در اجرای طرح‌های عمرانی دارد، یعنی تقریبا در نیمه دوم سال با توجه به سرما و بارندگی، اجرای طرح‌ها با مشکلاتی همراه است.

سال گذشته که بودجه به موقع تصویب شد، موافقتنامه‌ها در شهریور ماه مبادله شد و عملا نیمی از سال از دست رفت. امسال که هنوز بودجه تصویب نشده و به‌نظر می‌رسد تا تصویب نهایی در شورای نگهبان زمان زیادی هم مانده باشد، مشخص نیست موافقتنامه‌ها چه زمانی مبادله خواهد شد. اگر تخصیص‌ها به سرعت انجام نشود استان ما امسال در اجرای طرح‌های عمرانی دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. امیدواریم مسئولان استان در شورای اداری استان به این موضوع دقت کافی داشته باشند و راهکارهایی را برای جبران آن پیش‌بینی کنند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet