به گزارش خبرگزاری خانه ملت(www.icana.ir)، وقتی بررسی صلاحیت "علی نیکزاد" به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت، "جهانبخش محبینیا" عضو هیئت رییسه اعلام کرد که برای مخالفت با گزینه پیشنهادی رییس جمهور هیچ مخالفی ثبت نام نکرده و چون مخالف صحبت نمیکند، موافق هم صحبت نخواهد کرد.
البته این گفته محبی نیا تذکر آئین نامهای نماینده کاشمر را به دنبال داشت که در تذکر خود از هیئت رئیسه خواست اجازه دهد موافقان وزیر پیشنهادی صحبت کنند که رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: در ماده ۱۹۰ ذکر شده است که ۲ موافق و ۲ مخالف به ترتیب نظرهای خود را بیان کنند؛ اما چون مخالفی وجود ندارد موافقان نیز نمی توانند صحبت کنند.
به این ترتیب نیکزاد پشت تریبون قرار گرفت تا از برنامه و صلاحیت خود به عنوان نخستین وزیر وزارتخانه راه و شهرسازی دفاع کند.
نهایی شدن اهداف وزارت راه و شهرسازی نیازمند تعامل مناسب مجلس و دولت است
"علی نیکزاد" وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت راه و شهرسازی در تشریح برنامه های خود برای سکانداری این وزارتخانه گفت: جمهوری اسلامی ایران برآمده از ایمان و مجاهدت بی نظیر است. خدمتگزاری به مردم ایران با توکل به خدا و توسل به ائمه و پیروی از راه بنیانگذار انقلاب اسلامی ممکن خواهد شد.
وزیر پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی با تشکر از حسن اعتماد رئیس جمهور گفت: من به مدت ۶۵۸ روز با رای نمایندگان توفیق خدمتگزاری در وزارت مسکن و شهرسازی را داشتم و پس از آن برای ۱۴۳ روز سرپرستی وزارت راه و ترابری بر عهده من نهاده شد، اتمام مهلت قانونی سرپرستی وزارت راه موجب شد تا براساس نظر رهبری دوره مسئولیت من تمدید شود.
وی ضمن تشکر از همراهی های مقام معظم رهبری، ریاست مجلس و نمایندگان خانه ملت اظهار کرد: تقدیر الهی بر این است که در ادامه راه رای شما نمایندگان به همراه داشته باشم. انتظار نمایندگان از وزارت مسکن سنگین بود و با افزون شدن مسئولیت جدید نیازمند همراهی و تعامل مناسب مجلس و دولت به منظور دستیابی به اهداف هستیم.
نیکزاد به تشریح برنامه خود در وزارت راه و شهرسازی پرداخت و گفت: تلاش برای توسعه کلان بخش حمل و نقل، امور فناوری، پژوهش و آموزش، حمل و نقل ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، آزمایش فنی و مکانیک، سازمان هواشناسی کشور، زمین، ساختمان و مسکن، شهرسازی و معماری، احیای بافت های فرسوده، احداث ساختمان ها تاسیسات دولتی و عمومی از جمله برنامه هایی هستند که در مدت حضور من در وزارت راه و شهرسازی با جدیت پیگیری خواهد شد.
نیکزاد توجه به حمل و نقل هوایی و اجرای سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه در این بخش را مهم دانست و تاکید کرد: توسعه فرودگاهها با افزایش امکان پروازهای کوتاهبرد بین فرودگاههای مراکز استان در جهت رعایت عدالت و خدمترسانی به نقاط کمبرخوردار، واگذاری شرکتهای هواپیمایی دولتی به بخش خصوصی در جهت توسعه و کارآمدی و نیز آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، کاهش هزینه و زمان سفرهای هوایی و افزایش درآمد فرودگاههای کشور از مهمترین سیاستگذاریهای لازم برای بخش حمل و نقل هوایی کشور است.
وی در تشریح برنامههای وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل دریایی اظهار داشت: افزایش ظرفیت بنادر تجاری، حجم جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل دریایی، افزایش میزان جذب سرمایهگذاری بخش غیردولتی و خارجی و نیز ارتقای سطح امنیت بنادر و ناوگانها برنامههای لازم برای وزارتخانه جدید راه و شهرسازی است.
نیکزاد با اشاره به جذب سرمایهگذاری خارجی ۳۰۰ میلیارد تومانی در بندر امام خمینی (ره) تاکید کرد: تقویت بخش حاکمیتی برای ارتقا و نگهداری پروژهها، ساماندهی اراضی و تعیین تکلیف مالکیت افراد، تخصیص زمین برای مراکز روبنایی و ارائه تسهیلات ارزانقیمت از جمله برنامههایی است که در وزارت راه و شهرسازی باید مورد توجه و اهتمام مسئولان آینده قرار بگیرد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در تشریح برنامههای بخش معماری و بافتهای فرسوده اظهار داشت: استفاده از ظرفیتهای کشور برای تولید انبوه و صنعتی مسکن، تنقیح جامع قانون شهرسازی، سیاستگذاری برای اراضی درون شهرها و پیگیری تکالیف قانونی درباره احیای بافتهای فرسوده شهری، بهکارگیری ظرفیتهای برای حمایت از احداث و نوسازی واحدهای روستایی با اعطای تسهیلات ارزانقیمت و نیز سنددار کردن املاک شهری و روستایی مهمترین وظایف وزارتخانه جدید در بخش عمران و آبادانی شهری و روستایی خواهد بود.
نیکزاد در پایان خطاب به نمایندگان گفت: اگر تقدیر الهی بر این باشد که با نظر مثبت نمایندگان مجلس بار سنگین وزارت راه و شهرسازی را برعهده بگیرم با توکل بر خدا، توصل به ائمه معصومین و تعامل مثبت با نمایندگان و مجلس وجود خود را وقف خدمت به اسلام و مردم ایران خواهم کرد.
مجلس؛ جایگاه آزادی بیان است
"علی لاریجانی" پس از اتمام سخنان نیکزاد خطاب به نمایندگان، اظهار کرد: از نمایندگان تشکر میکنم که همچون جلسه گذشته نظرات مخالف خود را به هنگام سخنان وزیر پیشنهادی مطرح نکردند و اجازه دادند که وزیر پیشنهادی برنامه خود را ارائه دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس محل آزادی بیان است و احترام به سخنان فردی که در حال صحبت است در آن لازم و ضروری است.
با 205 رای موافق
علی نیکزاد اولین وزیر راه و شهرسازی شد
در نهایت رایگیری برای وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان آغاز شد و نمایندگان با ۲۰۵ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه با شروع به کار نیکزاد به عنوان نخستین وزیر وزارتخانه جدید راه و شهرسازی موافقت کردند.