حلول ماه ربیع الاول
1390/04/13 10:05:35
سرویس اجتماعی
عباسپور تهرانی‌فرد:

تجمیع مدارس روستایی مخالف توسعه آموزش در کشور است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی، گفت: اجرای این طرح باعث می‌شود نظارت بر عملکرد مدارسی که زیر نظر مجتمع‌های آموزشی قرار می‌گیرند، کاسته شود و عدم نظارت به کیفیت آموزش صدمه وارد خواهد کرد.
تجمیع مدارس روستایی مخالف توسعه آموزش در کشور است رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی، گفت: اجرای این طرح باعث می‌شود نظارت بر عملکرد مدارسی که زیر نظر مجتمع‌های آموزشی قرار می‌گیرند، کاسته شود و عدم نظارت به کیفیت آموزش صدمه وارد خواهد کرد. https://cdn.icana.ir/d/019/1484.jpg تجمیع,مدارس,روستایی,مخالف,توسعه,آموزش,در,کشور,است Icana

"علی عباسپور تهرانی‌فرد" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت(www.icana.ir) در رابطه با طرح تجمیع مدارس روستایی، تصریح کرد: برای اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی امکاناتی فراهم شده است که وزیر آموزش و پرورش بر اجرای آن تاکید دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اما این طرح دارای اشکالاتی است که این اشکالات در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز مطرح شد. اجرای این طرح باعث می‌شود نظارت بر عملکرد مدارسی که زیر نظر مجتمع‌های آموزشی قرار می‌گیرند، کاسته شود و در نهایت عدم نظارت به کیفیت آموزش صدمه وارد خواهد کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت این طرح مثبت است یا منفی و موفق خواهد شد یا خیر، چرا که دارای ایراداتی است که باید رفع شود و به همین دلیل درحال حاضر نمی‌توانیم با اجرای این طرح موافقت کنیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان اظهار کرد: این طرح در دوره "علی احمدی" وزیر سابق آموزش وپرورش  مطرح و در مجلس نیز بررسی شد. در آن زمان "حمیدرضا حاجی بابایی" با اجرای این طرح مخالفت کرد و دلیل مخالفتش هم این بود که در بسیاری از روستاهای کشور مادرها و پدرها به دانش‌آموزان به‌خصوص دختران بنا به دلایلی اجازه نمی‌دهند از روستای خود برای ادامه تحصیل به روستاهای دیگری بروند و این طرح، موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان و نابرابری و نادیده‌گرفتن عدالت آموزشی می‌شود.

وی افزود: اجرای این طرح به تحصیل دانش‌آموزان دختر در مدارس روستایی لطمه می‌زند و کاملا مخالف توسعه آموزش در کشور است، به همین دلیل این اجرای طرح جای سوال دارد.

"حمیدرضاحاجی بابایی" وزیر آموزش و پرورش در این باره گفته بود: تحقیقات صورت گرفته در فلسفه تعلیم و تربیت نشان می دهد که تاثیرگذارترین نوع فضای آموزشی مدرسه مجتمع است چرا که با تجمیع مدارس کوچک و با دانش‌آموزان کم می‌توان به راحتی تمام امکانات را در آنها دایر کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه گاه در یک شهرستان 20 روستا در کنار هم قرار گرفته اند، افزود: این مدارس در قالب مجتمع فعال می شوند و مدیران نیز از این پس با عنوان مدیران مجتمع به کار خود ادامه خواهند داد.

وزیر آموزش و پرورش طرح خود را یکی از برنامه های موفق نظام تعلیم و تربیت خواند و افزود: اگر این طرح جرا شود، بیش از 50 درصد از مشکلات روستاها حل خواهد شد.

 ایجاد مجتمع‌های آموزشی روستایی را "علی‌احمدی" وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در سال 87 مطرح کرد، وزیر سابق آموزش و پرورش بر این باور بود که با تجمیع مدارس روستایی و تشکیل کلاس‌های درس در یک روستا، هزینه‌های تحمیل‌شده به آموزش و پرورش ناشی از تعدد کلاس‌ها، کمبود معلم و فرستادن معلم به مناطق دورافتاده کاهش می‌یابد. البته این طرح با مخالفت جدی مجلسیان روبه‌رو شد که آن را مغایر عدالت آموزشی و موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان و افزایش جمعیت بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و محروم می‌دانستند.

بنا بر تعریف آموزش و پرورش، مجتمع‌های روستایی به مراکزی گفته می‌شود که چندین مرکز آموزشی را در یک منطقه روستایی کشور متمرکز می‌کند تا از کمک‌های ویژه دولت برای محرومیت‌زدایی بهره‌مند شود. این مجتمع‌ها زیرنظر یک مدیر اداره می‌شود.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet