هدر اصلی
1390/04/14 16:19:28
سرویس اقتصادی
رئیس کمیته معدنی مجلس:

ایران استراتژی معدن ندارد، نیازمند تدوین استراتژی برای معدن هستیم

رئیس کمیته معدنی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه فعالیت معدنی کشور وجود دارد این است که در کشور ما «استراتژی معدن» وجود ندارد.
ایران استراتژی معدن ندارد، نیازمند تدوین استراتژی برای معدن هستیم رئیس کمیته معدنی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه فعالیت معدنی کشور وجود دارد این است که در کشور ما «استراتژی معدن» وجود ندارد. https://cdn.icana.ir/d/019/7689.jpg ایران,استراتژی,معدن,ندارد،,نیازمند,تدوین,استراتژی,برای,معدن,هستیم Icana

این وضع سبب گله‌مندی فعالان این عرصه نیز شده است. اهدافی که در این عرصه دیده شده به سبب نبود همین استراتژی مشخص محقق نشده است و از سوی دیگر تغییر وزرا در این سال‌ها و تغییر نگرش آنها سبب شده تا به این وضع بیشتر دامن زده شود.» در حالی که تنها چند روز از روز «صنعت و معدن» (10 تیرماه) در تقویم ملی ما می‌گذرد این حوزه را با نماینده مردم خواف و رشتخوار به بررسی نشستیم.

"محمدرضا سجادیان" که خود تحصیل‌کرده زمین‌شناسی است در گفت‌وگو با نشریه قدس می‌افزاید: «اگر بخواهیم مهم‌ترین مسائل پیش روی این عرصه را بررسی کنیم دو موضوع عمده را می‌توانیم برشماریم. یکی بحث هدفمند شدن یارانه‌هاست و دیگری بحث ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن در وزارتخانه بازرگانی است. در بازرسی‌ها و بازدید‌های اعضای کمیسیون صنایع ‌و معادن در این مدت مسائل و مشکلات متعددی از سوی معدنکاران و فعالان این عرصه مطرح شده است که همگی ناشی از عدم‌تعهد دولت در اجرای تخصیص سهم 30 درصدی یارانه‌ها به بخش صنعت و تولید است.»

*روز دهم تیرماه را پشت سر گذاشتیم. این روز در تقویم ملی کشورمان روز «صنعت و معدن» نامگذاری شده است. شما هم رئیس کمیته معدنی مجلس شورای اسلامی هستید. اگر بخواهید نمره‌ای به بخش صنعت و معدن بدهیم شما چه نمره‌ای را برای این بخش در نظر می‌گیرد؟

نمره دادن آن در این بخش کار سختی است. اما اگر بخواهیم نمره‌ای در نظر بگیریم باید به‌صورتی کلی این کار را انجام بدهیم. با این وصف فکر می‌کنم نمره 14 نمره خوب و معقول باشد. در واقع با این نمره می‌خواهم بگویم که واقعیت این است که فضا و بستر در زمینه معدن در ایران بسیار زیاد و خوب است اما لازم است که توجه بیشتری به این بخش شود و به‌ویژه اینک که بحث ادغام مطرح است باید عنایت بیشتری به موضوع معدن داشته باشیم.

*درباره ادغام و پیگیری‌هایی که شما به‌عنوان رئیس‌کمیته معدنی مجلس انجام داده یا باید انجام دهید خواهم پرسید اما بفرمایید که در حال حاضر اگر بخواهید موانع پیش روی فعالیت معدنی و توسعه آن را برشمارید به کدام موارد اشاره خواهید کرد؟

ببینید این کار بسیار پرهزینه است. البته پردرآمد هم هست. یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه معادن در ایران بحث خودرو و ماشین‌آلات معدنی است. این ماشین‌آلات قیمت بسیار بالایی دارد و در داخل کشور هم امکان تولید آن وجود ندارد. بنابراین ما همواره در پی آن بوده‌ایم که بتوانیم تسهیلاتی برای فعالان این عرصه فراهم کنیم. در واقع باید در این بخش فعالان عرصه معدنی کشور مورد حمایت قرار بگیرند. بنابراین ما بر گزینه‌هایی چون وارد کردن ماشین‌آلات دست دوم با سن کمتر و همین‌طور نرخ تعرفه پایین برای واردات تاکید داشته‌ایم و امیدواریم با توجه به نیازهای داخلی به ماشین‌آلات با این اقدامات موانع پیش روی توسعه معدن جبران شود.

*موانع دیگری هم هست یا موضوع در همین مسئله محدود می‌شود؟

البته که موارد دیگری هم هست. ببینید یکی از مشکلاتی که صاحبان معادن یا بهره‌برداران از آن با آن مواجهند عدم‌همکاری بانک‌ها با آنان در ارائه تسهیلات به آنهاست. ببینید وقتی پروانه بهره‌برداری برای معدنی صادر می‌شود به این معناست که این معدن مورد شناسایی، اکتشاف قرار گرفته است و ذخیره آن تعیین و قیمت معدن هم برآورد شده است. پس بانک‌ها باید در این زمینه همکاری مناسب و بهتری با صاحبان و بهره‌برداران از معادن داشته باشند و پروانه بهره‌برداری آنان را به‌عنوان وثیقه قبول کنند. در حال حاضر این پروانه با وجود توانایی معادن به‌عنوان وثیقه بانکی پذیرفته نمی‌شود و در عمل سبب آن می‌شود که بخش معدن کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. بانک‌ها از معدن‌داران و بهره‌برداران برای ارائه تسهیلات بانکی سند ملکی طلب می‌کنند در حالی که این موضوع در قانون هم پیش‌بینی شده است که پروانه معدن برای مسائل بانکی به‌عنوان وثیقه بانکی مورد قبول قرار بگیرد.

*در مورد مسائل بعد از استخراج چطور؟

اتفاقا می‌خواستم همین را عرض کنم که به جز 3 دلیل پیش‌گفته مورد بعدی این است که معدن‌کاران و بهره‌برداران از معادن ما بدون امکانات خاص رفاهی انجام می‌گیرد و شاهد آن هستیم که این کار به حداقل سرمایه‌گذاری انجام خواهد گرفت. ما براساس همین موضوع و محوریت کارهای پس از استخراج در مجلس تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌ها را برطرف کنیم. اما آنچه ما نیز انتظار داریم این‌که عزیزان و فعالان این عرصه نیز به سمت فعالیت‌های فراوری معادن روی بیاورند و در این زمینه نقش مؤثرتری ایفا کنند. بنابراین معدنکاران می‌توانند با روی آوردن بیشتر به فرآوری زمینه افزایش تولیدات معدنی و همین‌طور ارزش افزوده محصولات معدنی را فراهم کنند.

*مهم‌ترین اولویت ما در زمینه فعالیت‌های معدنی چه کاری می‌تواند باشد؟

متأسفانه باید گفت مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که در کشور ما «استراتژی معدن» وجود ندارد. این وضع سبب گله‌مندی فعالان این عرصه نیز شده است. اهدافی که در این عرصه دیده شده به سبب نبود همین استراتژی مشخص محقق نشده است و از سوی دیگر تغییر وزرا در این سال‌ها و تغییر نگرش آنها سبب شده تا به این وضع بیشتر دامن زده شود. به هر حال آنچه در حال حاضر و در هفته صنعت و معدن انتظار می‌رود این‌که به سرعت این قضیه یعنی «استراتژی معدن» طراحی و تدوین شود زیرا ما با توجه به آن‌که باید بتوانیم سیاست‌های اجرایی اصل 44 را محقق کنیم یا حضور بخش خصوصی به‌صورتی فعال را رقم بزنیم بدون استراتژی چنین دستاوردی نخواهیم داشت. سرمایه‌های پراکنده‌ای که در زمینه فعالیت‌های معدنی وجود دارد و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری خارجی همگی درصورتی می‌تواند به فعل تبدیل شود که ما یک استراتژی مشخص و شفاف داشته باشیم. خواسته کمیسیون صنایع و معادن هم از مسئولان اجرایی اولویت‌دادن به بحث مشخص کردن استراتژی معدنی است.

*مهم‌ترین مواردی که پیش روی فعالیت‌های معدنی کشور است را چه مسائلی تحلیل می‌کنید؟

بخش معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی ماست که در چشم‌انداز 1404 ایران و افق 20 ساله کشور هم دیده شده است. صنعت و معدن نقش مهمی در تولید کشور دارد و در برنامه پنجم نیز در این زمینه تاکید شده است و برای ارتقای آن پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفت. اما اگر بخواهیم مهم‌ترین مسائل پیش روی این عرصه را بررسی کنیم دو موضوع عمده را می‌توانیم برشماریم. یکی بحث هدفمند شدن یارانه‌هاست و دیگری بحث ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن در وزارتخانه بازرگانی است. در بازرسی‌ها و بازدید‌های اعضای کمیسیون صنایع‌و معادن در این مدت مسائل و مشکلات متعددی از سوی معدنکاران و فعالان این عرصه مطرح شده است که همگی ناشی از عدم‌تعهد دولت در اجرای تخصیص سهم 30 درصدی یارانه‌ها به بخش صنعت و تولید است. این وضع سبب گلایه‌مندی شدید فعالان این عرصه شده است. وقتی در ماه گذشته از فعالان این عرصه در مجلس دعوت کرده‌ بودیم به‌طور عمده تصریح داشتند که سال گذشته 530 تا 540 میلیارد تومان به بخش معدن یارانه تعلق گرفته است که سهم بسیار ناچیزی است. خوشبختانه ما در تنظیم و تدوین بودجه 90 تلاش بسیاری کردیم که موضوع هدفمندشدن یارانه‌ها به خوبی به اجرا درآید. اما همان‌طور که می‌دانید مهم‌تر از تدوین یک قانون خوب اجرای دقیق و خوب آن قانون است. تا قانونی را به دقت اجرا نکنیم نمی‌توانیم به ثمره دادن آثار و اهداف آن امیدوار بود. امسال نیز عملا نخستین سالی است که از ابتدای سال هدفمندشدن یارانه‌ها اجرایی شده زیرا سال گذشته از 3 ماهه آخر این قانون اجرایی شد. بنابراین گله‌مند از نحوه توزیع و تخصیص یارانه بخش معدن بالاست.

*موضوع ادغام‌ها به‌نظر با شتابی فزاینده پیش می‌رود و احتمال غیرکارشناسی عمل شدن ادغام‌ها بسیار مطرح است. شما نیز مدتی قبل تاکید کردید که باید معدن به‌صورتی خاص دیده شود و نباید در کار ادغام به‌گونه‌ای عمل شود که فعالیت معدن به حاشیه وزارت جدید برود. آیا در این زمینه فعالیت‌ها و چشم‌انداز کار مثبت است؟

خب همان‌طور که عرض کردم موضوع ادغام یکی از مسائل پیش روی این عرصه و دغدغه فعالان این عرصه است. ما نیز در کمیسیون صنایع و معادن و به‌ویژه در کمیته معدنی مجلس تمرکز خاصی برای حل این مسئله گذاشته‌ایم. در نتیجه برای سهولت کار و به سبب بهتر پیش بردن کار ادغام 2 وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی توافقی با وزیر صنایع و معادن و سرپرست این وزارتخانه انجام دادیم که در پی آن کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس و کارشناسان این دو وزارتخانه تشکیل شود و دغدغه‌های مربوط به ادغام را بررسی کنند.

* این کارگروه متشکل از چه کسانی است و آیا دستاوردی هم داشته است؟

خب از طرف مجلس من به‌عنوان رئیس کمیته معدنی، آقای صادق به‌عنوان رئیس کمیته صنعت و آقای گروسی نیز به‌عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن در کارگروه فعال هستیم و از مجموعه هر وزارتخانه نیز معاونان برنامه‌ریزی آن عضو این کارگروه هستند. خوشبختانه مهم‌ترین دستاورد این کارگروه به پیشنهاد بنده رقم خورد. مقرر شدن در بحث ادغام به‌گونه‌ای ادغام شود که حتما در نامگذاری وزارتخانه جدید نام معدن محفوظ مانده و قید شود. زیرا کشوری مثل ایران که معدن‌خیز است نباید دائم موضوع را دست‌کم گرفت. در این شرایط مطلوب آن بود که وزارت معادن به‌صورتی جداگانه و مستقل فعالیت می‌کرد ولی حال که چنین نیست دست‌کم با حفظ نام معدن در عنوان وزارتخانه اهمیت موضوع را برجسته کنیم.

*این کارگروه تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد؟

خب می‌خواهیم از تجربه پیش آمده برای وزارت راه و شهرسازی استفاده کنیم اجازه ندهیم که فرصت‌های قانونگذاری برای ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن در میانه راه مجلس و شورای نگهبان ضایع شود. بنابراین جلساتی تشکیل دادیم تا به هنگام ارائه لایحه موضوع بهتر برای نمایندگان جا بیفتد. نتیجه فعالیت کارگروه تا‌کنون علاوه بر تاکید بر حفظ نام معدن تدوین منشوری بوده است که در آن نحوه ادغام، چگونگی تشکیل حوزه ستادی معدن در وزارتخانه و همین‌طور هدفی که برای بخش معدن در وزارتخانه جدید مد نظر است تصریح شده است. زیرا باید به خوبی بتوانیم در وزارتخانه جدید به‌گونه‌ای عمل کنیم که هم بر بحث تولید تاکید کنیم و همین‌طور بر بحث تجارت به‌ویژه آن‌که علاوه بر فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه کاهش وابستگی به نفت در برنامه پنجم نیز تصریح شده است که باید افزایش سهم تولید صنعت و معدن مد نظر قرار گیرد و هم شاهد کاهش صادرات غیرنفتی باشیم. با این وصف مقرر شد که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه بحث‌های ادغامی بررسی‌هایی داشته باشد. اتاق صنایع و معادن نیز در این زمینه با کارگروه یادشده هماهنگ شده است. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز 2 هفته آینده میزبان فعالان این عرصه و اعضای کارگروه یاد شده در مجلس است تا موضوع ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی به خوبی پیش برود.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet