هدر موبایل
1390/04/14 15:30:42
سرویس اقتصادی
انتقاد دادرس از کم‌توجهی تعجب‌برانگیز دولت به سوخت جایگزین CNG

چشم امید فعالان CNG به قانون‌گذاران بهارستانی است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، با بیان این که کم‌توجهی دولت، مقدمات ورشکستگی جایگاه‌داران سی.ان.جی را فراهم کرده است، از برگزاری نشست‌های این انجمن با کمیسیون انرژی مجلس خبر داد و گفت: فعالان این صنعت از نمایندگانشان در مجلس انتظار دارند تا با مکلف کردن دولت به توسعه و تکمیل طرح استفاده از سی.ان.جی، ‌وضعیت بحرانی آن را به شرایط مطلوب بازگردانند.
چشم امید فعالان CNG به قانون‌گذاران بهارستانی است رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، با بیان این که کم‌توجهی دولت، مقدمات ورشکستگی جایگاه‌داران سی.ان.جی را فراهم کرده است، از برگزاری نشست‌های این انجمن با کمیسیون انرژی مجلس خبر داد و گفت: فعالان این صنعت از نمایندگانشان در مجلس انتظار دارند تا با مکلف کردن دولت به توسعه و تکمیل طرح استفاده از سی.ان.جی، ‌وضعیت بحرانی آن را به شرایط مطلوب بازگردانند. https://cdn.icana.ir/d/019/3642.jpg چشم,امید,فعالان,CNG,به,قانون‌گذاران,بهارستانی,است Icana

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت (www.icana.ir)‌ "اردشیر دادرس" در جمع خبرنگاران با تإکید بر این که هم اکنون صنعت CNG کشور متولی مشخصی ندارد و هم‌زمان 14 سازمان و نهاد برای سیاست‌گذاری در این بخش فعالیت دارند، از تردد بیش از یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز بدون معاینه فنی در کشور خبر داد و گفت: قبض‌های میلیونی گاز کمر صنعت CNGرا شکسته است.
 

30 تومان؛‌ کارمزد جایگاه‌ها از هر مترمکب

رئیس انجمن سی.ان.جی با تشریح مهم‌ترین مباحث و مشکل‌های پیش‌رو توسعه صنعت سی.ان.جی و به‌ویژه جایگاه‌های توزیع آن، افزود: هم اکنون به ازای فروش هر یک متر مکعب CNGحدود 40 تومان کارمزد به جایگاه‌داران پرداخت می شود که با در نظر گرفتن سهم 10 درصدی مالیات بر ارزش افزوده آن، عملا کارمزد جایگاه‌داران به 30 تومان کاهش می‌یابد.

وی با یادآوری این که  پیش‌تر در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود تعرفه برق جایگاه‌داران سی.ان.جی به صورت کم بار محاسبه شود، بیان کرد: وزارت نیرو و توانیر از اجرای این مصوبه قانونی ستاد هدفمندی یارانه‌ها خودداری می‌کنند، به طوری که قبض‌های برق جایگاه‌داران موجب ورشکستگی بسیاری ازاین بنگاه‌های اقتصادی شده است.

 

بهای برق جایگاه‌ها باید بازنگری شود

دادرس با بیان این که جایگاه‌ها به عنوان یکی از محورهای خدمات شهری باید از برق گران قیمت مستثی باشند، تأکید کرد: تاکنون بیش از 80 نامه برای بررسی مشکل‌های جایگاه‌داران به دولت، مجلس شورای اسلامی، دفتر رئیس جمهوری، دفتر معاون اول، ستاد حمل و نقل سوخت، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت کشور ارسال شده است.

وی با اعلام این که هم‌اکنون هیچ گونه سند چشم اندازی برای توسعه صنعت سی.ان.جی در سطح کلان دولت تدوین نشده است، تصریح کرد: ضرورت آمایش سرزمینی و پراکندگی جغرافیایی به منظور توسعه سبد سوخت خودروها و توزیع حامل های مختلف انرژی ضروری به نظر می رسد.

این مقام مسئول با بیان این که مطابق با استانداردهای بین‌المللی باید به ازای هر یک‌هزار دستگاه خودرو گازسوز یک جایگاه CNG وجود داشته باشد، تإکید کرد: در ایران بیش از 12.7 میلیون دستگاه خودرو تردد می‌کند، در حالی که تعداد کل جایگاه‌های سوخت مایع و سی.ان.جی به پنج‌هزار باب هم نمی‌رسد.

 

بسته حمایت دولت از CNG‌ کجاست؟

دادرس با اشاره به کمبود 800 جایگاه  توزیع سی.ان.جی برای کاهش زمان سوخت‌گیری خودروهای گازسوز در باره تدوین بسته حمایتی دولت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: از تدوین و ابلاغ این بسته حمایتی برای جایگاهداران اطلاعی ندارم.

وی با تإکید بر ضرورت انجام تست ادواری و بازرسی دوره‌ای از بیش از یک میلیون خودرو دوگانه سوز در سطح کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی بازرسی و تست خودروهای دوگانه سوز متولی ندارد.

 

برچسب‌های انرژی را از دلال‌ها و دستفروش‌ها بخواهید

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی همچنین در باره طرح جدید دولت درباره صدور برچسب انرژی برای خودروهای دوگانه بیان کرد: نوع اجرای قانون لزوم استفاده از برچسب انرژی و ایمنی برای خودروهای دوگانه‌سوز ضوابط و چارچوب های قانونی ندارد، به طوری که حتی در برخی از شهرها برچسب انرژی بین دلالان و واسطه‌ها خرید و فروش می‌شود.

 

ظرفیت ساخت 5 هزار جایگاه CNGرا در کشور داریم

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، درباره آخرین وضعیت طرح توسعه صنعت سی.ان.جی در داخل کشور با بیان این که هم اکنون حدود دو میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز تردد می کنند از ساخت و راه اندازی یک‌هزار و 700 جایگاه تک منظوره و دو منظوره برای عرضه این سوخت به خودروهای دوگانه سوز خبر داد.

وی افزود: مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که امکان افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز به حدود پنج میلیون دستگاه و راه‌اندازی حدود پنج‌هزار جایگاه سی ان جی در سطح کشور وجود دارد.

 

دولت برنامه‌ای برای افزایش سهم سوخت گازی از سبد مصرف ندارد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی  سی.ان.جی با اعلام این که دولت قصد دارد تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی را تا سقف 2500 باب افزایش دهد تصریح کرد: با ساخت این تعداد جایگاه عملا سهم گاز طبیعی و گاز مایع در سبد سوخت خودروهای سواری تکمیل می شود، اما به نظر می‌رسد دولت برنامه جدیدی برای افزایش سهم این دو حامل انرژی به بیش از 25 درصد در سبد سوخت خودروها را ندارد.

وی با بیان این که هم اکنون روزانه به طور میانگین حدود 18 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه‌ها به خودروهای دوگانه‌سوز تحویل می شود، تأکید کرد: با مصرف این میزان سوخت سی.ان.جی از تولید یا واردات بنزین به داخل کشور با حجم زیاد جلوگیری می شود.

 

توقف قطار توسعه در ایستگاه  CNG

دادرس با توضیح این که مطابق مطالعات انجام گرفته با در نظر گرفتن ارزش افزوده زمین برای ساخت هر جایگاه سی ان جی به حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

 این مقام مسئول در صنعت سی.ان.جی کشور یادآور شد: تاکنون دولت بیش از سه میلیارد دلار برای ساخت و توسعه صنعت  سی.ان.جی سرمایه گذاری کرده، اما به علت حفظ سهم 25 درصدی این حامل انرژی در سبد سوخت عملا توسعه آن، متوقف شده است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet