به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری خانه ملت؛علی عباسپورتهرانی فرد،دگرگون کردن بخش علم و فناوری لایحه برنامه پنج ساله پنجم را یکی از مهمترین اقدامات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم برشمرد و به ایسنا گفت:بخش علم و فناوری لایحه برنامه پنج ساله را با اعمال تغییرات و اصلاحات موثر دگرگون کردیم، برخی از محورهای نقشه جامع علمی کشور که از کارایی لازم برخوردار بودند، اگرچه هنوز تصویب نشده بود، اما در قانون برنامه پنج ساله پنجم آوردیم به نحوی که نقشه جامع علمی کشور با اینکه بعد 7 ـ 8 ماه پس از تصویب قانون برنامه پنج ساله پنجم به تصویب رسید اما انطباق مطلوبی با قانون برنامه پنج ساله پنجم دارد.
به گفته وی، کمیسیون آموزش و تحقیقات در همین راستا کار خیلی خوبی در ارتباط با سند تحول آموزش و پرورش انجام داد، به نحوی که سند تحول آموزش و پرورش، مصوب آذر ماه امسال، ارتباط تنگاتنگی با قوانین مصوب در برنامه پنج ساله پنجم دارد.
نماینده مردم تهران در خانه ملت، تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان و اجازه تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی به دولت را از دیگر گامهای موثر کمیسیون آموزش در مجلس هشتم برشمرد و اظهار کرد: تصویب این قانون را نقطه عطفی در حمایت از شرکتهای دانش بنیان، مخترعان و مبتکران میدانیم چراکه با از این پس ایدههای مخترعین و مبتکرین کشور از طریق حمایتهای قانونی که در این قانون مورد تاکید قرار گرفته، به بار مینشیند. بر اساس این قانون حتی اجازه دادیم اعضای هیات علمی و دانشگاهها از منع مداخله کارکنان دولت در انعقاد قراردادها که طرف آن دولت است مستثنی شوند تا بتوانند به طور فعال در شرکتهای دانش بنیان دخالت کنند.
عباسپور با اشاره به آغاز قانون اصلاح مدارس غیر انتقاعی در مجلس هفتم گفت: در مجلس هشتم این قانون را که قانونی ارزنده در ارتباط با ارتقای جایگاه مدارس غیردولتی است به اتمام رساندیم، بر اساس این قانون مدارس غیردولتی در جایگاه مطلوبی قرار گرفته و بنا شد دولت حمایتهای لازم را از این مدارس به عمل آورد؛ البته تعللی در اجرای این قانون مشاهده کردیم که برای رفع آن چندین جلسه با وزارت آموزش و پرورش گذاشتیم و بسیاری از آئیننامههای اجرایی با تاخیر تصویب شد.
رییس کمیسیون آموزش ادامه داد: برای اجرای این قانون صندوقی برای حمایت از مدارس غیردولتی تشکیل شد اما متاسفانه پولی در این صندوق واریز نشده است که این امر مورد اعتراض ما در مجلس هشتم در کمیسیون آموزش و تحقیقات بود و پیگیریهایی در ارتباط با اجرای صحیح این قانون از دولت داشتیم.
وی پیگیری قوانین و مصوبات برنامه پنجم را از مهمترین اولویتهای مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم اعلام و خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس نهم، پیش از هر کاری باید پیگیر اجرای قوانین برنامه پنج ساله پنجم باشند چراکه مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس هشتم تلاش بسیار زیادی برای مصوبات برنامه پنجم به خصوص بخش علم و فناوری داشت که اجرای این قوانین عملا با چهار سال مجلس نهم تطبیق پیدا میکند چراکه سال نخست برنامه پنج ساله پنجم که باید آئیننامههای اجرایی مصوبات تدوین شود سال آخر مجلس هشتم یعنی امسال و چهار سال دیگر آن مصادف با مجلس نهم است لذا تحقق اهداف برنامه پنجم نظارت و پیگیری قاطع کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم را میطلبد.
وی پیگیری و نظارت بر روند اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را از دیگر اولویتهای کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم دانست و افزود: آموزش و پرورش باید بر اساس سند تحول بنیادین دگرگون شود این دگرگونی احتیاج به تغییر برخی از قوانین موجود و یا تصویب برخی قوانین جدید و نظارت در اجرای سیاستگذاریها و مفاد سند تحول آموزش و پرورش دارد که باید در مجلس نهم به عنوان یکی از مهمترین اولویتها توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات دنبال شود.
رییس کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه ارتباط میان دانشگاه و صنعت را در مجلس هشتم کلید زدیم، گفت: کمیسیون آموزش در مجلس هشتم تلاش کرد ارتباط منسجمی میان صنعت و دانشگاهها ایجاد شود، درهمین راستا رایزنیهایی با وزارت نفت و سایر وزارتخانهها انجام دادیم و به سمتی رفتیم که اگر برای ایجاد ارتباط میان دانشگاهها و صنعت خلاء قانونی وجود دارد به وسیله تصویب قانون این خلاءها را برطرف کنیم که جمعبندی آن و لزوم ارائه یک طرح یا لایحه در مجلس نهم باید پیگیری شود تا یک ارتباط سیستماتیک، تعریف شده و مشخص میان دانشگاه و صنعت مشاهده کنیم.
وی افزود: وزارت نفت اقدام قابل قبول و ارزندهای راجع به تقسیمبندی تحقیقاتش با توجه به مشکلات و بومیسازی صنعت نفت انجام و با دانشگاهها وارد مذاکره شده است که کمیسیون آموزش در جریان روند آن قرار دارد، وزیر نفت با حضور در کمیسیون توضیحاتی در این رابطه ارایه کرد، دانشگاهها بر اساس نیاز و توان آن دانشگاه در ارتباط با مشکلات وزارت قطببندی شدند، این الگو باید در سایر وزارتخانههای تکرار شود به خصوص وزارت صنایع، نیرو، کشاورزی؛ بهرحال اگر در این روند به خلاءهای قانونی برخورد کردیم مجلس نهم باید تلاشش را بر رفع این خلاءهای قانونی انجام دهد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیری مصوبات مجلس هفتم در مجلس هشتم را یکی از اقدامات کمیسیون آموزش در مجلس هشتم برشمرد و بر ادامه همین روند در مجلس نهم تاکید و خاطرنشان کرد: قانون احیای معاونت پرورشی آموزش و پرورش و نحوه پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی یا قانون حذف کنکور از مصوبات مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم نیز توسط کمیسیون آموزش دنبال و به نتیجه رسید، وقت بسیاری از کمیسیون در مجلس هشتم صرف نزدیک کردن دیدگاهها میان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و تلاش برای همکاری نزدیک این دو وزارتخانه شد که الحمدالله نتیجه نسبتا مطلوبی هم به دنبال داشت اما قاعدتا اجرای این قانون که منجر به حذف کامل کنکور میشود در مجلس نهم اتفاق میافتد لذا باید توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم پیگیری شود تا بتوانیم وحشت از کنکور و غول کنکور را در اذهان جوانان بشکنیم که آنها بتوانند با آرامش وارد دانشگاه شوند.
عباسپور افزود: قانون احیای معاونت پرورشی هم از مصوبات مجلس هفتم بود اما متاسفانه با تلاطم مدیریتی در آموزش و پرورش و تعویض مکرر وزاری آموزش و پرورش و به تبع آن معاونین پرورشی مواجه شد اگرچه علی رغم وجود ثبات مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش در طول مجلس هشتم معاونت پرورشی همچنان دچار این تلاطم است که امیدوارم این مشکل در مجلس نهم برطرف شود.
وی با اشاره به تصویب قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس هفتم گفت: این قانون 4-5 سال قبل از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شده است اما کاملا متبلور کننده سند تحول آموزش و پرورش است و ما به جد معتقدیم که قانون احیای معاونت پرورشی که ارتقای امور پرورشی و تلفیق آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش و تقسیم آموزش است حتما باید اتفاق بیفتد لذا این موضوع باید در مجلس نهم پیگیری و دنبال شود.
عباسپور تبدیل آموزشکدههای فنی و حرفهای به دانشگاههای فنی و حرفهای را یکی دیگر از اقدامات مثبت کمیسیون آموزش در مجلس هشتم دانست و تصریح کرد: دانشگاههای فنی و حرفهای حتما باید مورد حمایت مجلس نهم از نظر قوانین مورد نیاز و اعتبارات قرار گیرند تا بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند. ضمن اینکه رابطه این دانشگاه با دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی هم باید دقیقا مشخص شود و طبیعتا حمایت از دانشگاههای فنی ـ حرفهای در مجلس نهم حائز اهمیت بسیار است.
به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات، پایان مجلس نهم منطبق با پایان برنامه پنجم و نیمه راه چشمانداز بیست ساله کشور است و از آنجا که ایران باید جایگاه نخست منطقه در بخش علم و فناوری در پایان چشمانداز باشد مجلس نهم و به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات باید نظارت دقیقی بر اجرایی شدن مصوبات برنامه پنج ساله پنجم و نقشه جامع علمی کشور داشته باشد.
وی درخاتمه درباره درنظر گرفتن نمره برای عملکرد کمیسیون متبوعش گفت:نمره دادن مشکل است،چراکه برای این کار باید نخست شاخصهایی تعریف و پروسه بسیار پیچیدهای سپری شود، لذا نمیتوان بر اساس احساسات نمرهای برای عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس هشتم درنظر گرفت./
پایان پیام