هدر موبایل
1391/04/19 13:49:17
سرویس اقتصادی
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛

سوخت با استاندارد یورو4 برای خودروها تامین نشده‌است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، استاندارد سوخت یورو ۴ و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داد.
سوخت با استاندارد یورو4 برای خودروها تامین نشده‌است مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، استاندارد سوخت یورو 4 و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داد. https://cdn.icana.ir/d/019/7698.jpg سوخت,با,استاندارد,یورو4,برای,خودروها,تامین,نشده‌است Icana

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، آلایندگی‌های خروجی از خودروها به دلیل مدیریت ناصحیح، مهمترین عامل آلودگی هوای کلان شهرهاست و سهم خودروها در انتشار آلاینده ها در حدود 70 درصد است. با توجه به مشکلات روز افزودن آلودگی هوا و عواقب زیست محیطی آن به دلیل عدم رعایت استانداردها در ساخت خودروها و سوخت مصرفی آنها، به کارگیری و استفاده از استانداردهای نوین دنیا، برای جایگزینی با استانداردهای قدیمی به کار گرفته شده، در صدر اولویت برنامه های دولت ها از جمله کشور ما قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید: ایران در سال 1384 در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت ها را تعیین کرده است. بر این اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک ، سنگین و نیمه سنگین در سال های 1389 و 1390 یورو 2 بوده است. اما طی سال های 1391 ، 1392 و 1393 این خودروها باید استاندارد یورو 4 را کسب کنند.

بنابراین با اتخاذ تدابیر و راهکارهای مبتنی بر اصول کارشناسی، برنامه مدون توزیع و عرضه سوخت و نیز رعایت استانداردهای آلایندگی، تهیه و به طور قطع از ابتدای سال 1391 با نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی خواهد شد.

بر اساس گزارش فوق، این استانداردها مجموعه ای متشکل از 3 بخش زیر را شامل می شود:

- حدود مجاز آلایندگی بر اساس کیفیت و نوع خودرو،

- جزئیات آزمایش‌های مورد نیاز برای اندازه گیری مقادیر آلودگی در نقاط مختلف عملکردی،

- اقدامات قانونی لازم برای اعمال و رهگیری تطابق با استاندارد.

در این پژوهش سعی بر آن است که به سوالات ذیل پاسخ مناسب داده شود:

 1. مقایسه استانداردهای یورو 2 و یورو 4،

2. موضوع همخوانی استاندارد یورو 4 با خودروهای کنونی،

3. زیرساخت های لازم برای اجرای استاندارد یورو 4،

4. بیان مزایا و معایب استفاده از استاندارد یورو 4.

در ادامه این گزارش آمده است: نتایج بررسی ها نشان می دهند فاصله استاندارد یورو 4 و یورو 2 حدود 2.1 گرم بر کیلومتر در انتشار گازهای آلاینده است. ضمن این که حد مجاز آلایندگی استاندارد یورو 2 به میزان 7.2 گرم بر کیلومتر و در استاندارد یورو 4 به میزان 5.1 گرم بر کیلومتر است.

در خصوص موضوع همخوانی استاندارد 4 EUبا خودروهای کنونی آنچه اهمیت دارد، آماده سازی زیرساخت های لازم به منظور اجرای استاندارد مزبور در تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای سال 1391 است. لذا رعایت استاندارد 4 EUبرای تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای سال 1391 الزامی است و قطعا بر اساس جدول زمانی تهیه و ابلاغ شده به شرکت های خودرو ساز به تدریج (طی کمتر از 6 ماه ) تمامی خودروها منطبق با استاندارد آلایندگی 4 EUتولید و عرضه خواهند شد.

این گزارش در پایان می افزاید: مهمترین چالش پیش رو در این زمینه، تامین و عرضه سوخت منطبق با استاندارد یورو4 برای خودروهای بنزینی و دیزلی است که این مهم تاکنون میسر نشده است.

زیرساخت های لازم به منظور اجرا و رعایت استانداردها و ضوابط زیست محیطی در دو بخش قابل بحث است: نخست ارتقای سطح فناوری خودروها و ایجاد تغییرات در ساختن خودرو و قوای محرکه و استفاده از سیستم های کنترلی آلاینده های خروجی و دیگر تامین سوخت متناسب با سطح استاندارد خواهد بود. در هر دو زمینه اقدامات و فعالیت های صورت گرفته نشان از بسترسازی و ایجاد زیرساخت های لازم به منظور اجرای استاندارد مزبور دارند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet