حلول ماه ربیع الاول
1391/04/23 09:15:00
سرویس اجتماعی
محمدعلی اسفنانی:

بیشترین شکایت‌ها از بودجه دولتی‌ها است

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره افزایش میزان شکایت‌ها از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، گفت: جابه‌جایی‌ها متعدد، مدیریت نامطلوب و استفاده از مدیران ناکارآمد،منجربه شکایت و نارضایتی مردم از دستگاه های اجرایی با بودجه دولتی شده است.
بیشترین شکایت‌ها از بودجه دولتی‌ها است سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره افزایش میزان شکایت‌ها از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، گفت: جابه‌جایی‌ها متعدد، مدیریت نامطلوب و استفاده از مدیران ناکارآمد،منجربه شکایت و نارضایتی مردم از دستگاه های اجرایی با بودجه دولتی شده است. https://cdn.icana.ir/d/019/21543.jpg بیشترین,شکایت‌ها,از,بودجه,دولتی‌ها,است Icana

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اعلام آمار دیوان عدالت اداری درباره افزایش 13 درصدی شکایت‌های مردم از دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته، تصریح کرد:واقعیت‌های موجود در کشور نشان می‌دهد که میزان نارضایتی مردم، بیش از تعداد پرونده‌های تشکیل شده در محاکم است. زیرا از یک‌سو بیشتر مردمی که به دستگاه‌های دولتی رفت و آمد دارند اگر با مشکلی روبه‌رو شوند؛ نمی‌دانند که چگونه می‌توانند در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند و یا اساسا به شعب دیوان دسترسی ندارند؛ یا از آن دست ارباب رجوعانی هستند که اگر در ادارت دولتی به مشکلی برخوردند به سمت شکایت نمی‌روند.

نماینده مردم فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش میزان شکایت‌ها نشان دهنده نارضایتی بیشتر مردم از نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه بخشی از این شکایت ها به استفاده نکردن از‌ نیروهای متخصص در نهادها و دستگاه‌های اجرایی بازمی‌گردد؛ زیرا مدیران این نهاد‌ها به استفاده از نیروهایی گرایش دارند که موافق و هم‌نظر آنها باشند و این مساله برهر نوع تخصص و تعهد ارجحیت دارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: زمانی که فردی ناکارآمد و غیر متخصص، مدیریتی را تحویل می‌گیرد؛ باعث پدید آمدن نارضایتی میان ارباب رجوع‌ها می‌شود.

اسفنانی به موارد دیگری برای افزایش میزان شکایت‌ها اشاره کرد و گفت: جابه‌جایی‌های متعدد ومکرر، مدیریت نه چندان مطلوب و استفاده از مدیران ناکارآمد از دیگر مسائلی به شمار می رود که باعث به وجود آمدن این مساله شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس( رهروان ولایت) نبود سلامت اداری را به تکریم نکردن ارباب رجوع مرتبط دانست و بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی بیش‌تر میان یک‌دیگر می‌توانند به کاهش حجم ورودی پرونده‌ها و کاهش شکایت‌های مردم کمک چشمگیری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس اعلام کرد: در هر حال باید برای کاهش این آمار به دنبال کشف راه‌حل بود.

در طول چند سال گذشته مرتبا آمار شکایت‌ها از دستگاه‌های اجرایی بالا می رود. طبق آمار اعلام شده در سال 88 شکایات 25 درصد نسبت به سال 87 افزایش داشته است و سال بعد هم با رشد دوبرابری روبه رو شد.

حجم پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداری در سال 89 بسیار افزایش داشته است به نحوی که در فروردین ماه سال جاری پنج هزار، اردیبهشت ماه هفت هزار و خردادماه بیش از 10 هزار پرونده حقیقی و حقوقی علیه دستگاه‌های دولتی وارد دادگاه‌های دیوان عدالت اداری شده، یعنی اینکه در سه ماه نخست امسال پرونده‌های دیوان دو برابر افزایش یافت.

همچنین محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفته؛ در سال گذشته بیش از 110 هزار پرونده به دیوان عدالت اداری کشور وارد شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری دراین باره گفته بود که دستگاه‌هایی که بیشتر با مردم در ارتباط هستند و مردم بیشترین مراجعات را به آنها دارند، طبعا شکایات از آنها بیشتر است دستگاه‌هایی که خدمات کمتری دارند هم از لحاظ شکایات در رده‌های پایین‌تر قرارگرفتند. بنابراین اگر بگوییم دستگاهی بیشترین شکایت را دارد به این معنی نیست که بیشترین تخلف را دارد چه بسا دستگاهی که شکایت کمتری داشته باشد اما تخلفش زیاد باشد با این حال شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی، تاکنون بیشترین شکایت را داشته‌اند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet