خبرگزاری خانه ملت

حلول ماه ربیع الاول
1391/04/23 09:27:08
سرویس اقتصادی
احیای سازمان مدیریت از نگاه بهارستان نشینان:

پایان غیبت 5 ساله سازمان مدیریت در آخرین روزهای دولت دهم؟!

پنج سال پیش انحلال سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور با دستور احمدی‌نژاد واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت واکنش‌هایی که شاید اگر تأخیرها و بی نظمی‎ها در بودجه نویسی امروز را دیده بودند بسیار شدیدتر می‌شد؛ این بار صدای احیای سازمان مدیریت از بهارستان نهم برخاسته است.
پایان غیبت 5 ساله سازمان مدیریت در آخرین روزهای دولت دهم؟! پنج سال پیش انحلال سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور با دستور احمدی‌نژاد واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت واکنش‌هایی که شاید اگر تأخیرها و بی نظمی‎ها در بودجه نویسی امروز را دیده بودند بسیار شدیدتر می‌شد؛ این بار صدای احیای سازمان مدیریت از بهارستان نهم برخاسته است. https://cdn.icana.ir/d/019/22475.jpg پایان,غیبت,5,ساله,سازمان,مدیریت,در,آخرین,روزهای,دولت,دهم؟! Icana

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، سازمان برنامه و بودجه که قدمت فراوانی در کشورمان دارد پیش از انقلاب تأسیس شد ودر سال ۱۳۷۹در سازمان امور استخدامی کشور ادغام شد و نام آن به "سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور" تغییر کرد.

 پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی درسال 1386 از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد، معاونتی در نهاد ریاست جمهوری به نام "برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور" تشکیل شد. قاسم عزیزی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محسابات مجلس نهم در باره قدمت این سازمان می‌گوید: سازمان مدیریت و برنامه ریزی قدمت بسیاری در امور برنامه‌ریزی و ساختاری کشور دارد و نهادی جا افتاده در نظام بودجه ریزی کشور به شمار می‌آید، قطعاً انحلال این سازمان در دولت نهم تبعاتی را به دنبال داشته است.

حال بعد از نزدیک به پنج سال پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طرحی برای احیای این سازمان در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در دست تدوین است. غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که از دوره اول نمایندگی‌اش در مجلس را تجربه می‌کند، پیشنهاد دهنده طرح مذکور است. وی می‌گوید: برای اینکه پس از پایان برنامه پنجم نگوییم فقط ۲۵ درصد از اهداف برنامه محقق شده است، طرحی را به منظور احیای سازمان مدیریت ارایه خواهم کرد.

امروز هر جا دولت تشخیص می دهد بر اساس سیاست‌های خود و نه بر اساس  برنامه عمل می کند و به نوعی در نبود سازمان مدیریت و برنامه ریزی دیدگاههای فردی جایگزین دیدگاههای برنامه ای شده است

کاتب که اعتقاد دارد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در شرایط کنونی دستوری اداره می‌شود، تأکید می‌کند: عملکرد برنامه پنجم درسال گذشته نشان می دهد که معاونت نظارت راهبردی نتوانسته درمسیر اهداف برنامه حرکت کند تا جایی که درحال حاضر هر جا دولت تشخیص می دهد بر اساس سیاست‌های خود و نه بر اساس  برنامه عمل می کند و به نوعی در نبود سازمان مدیریت و برنامه ریزی دیدگاههای فردی جایگزین دیدگاههای برنامه ای شده است.

اما این طرح چالش برانگیز مخالفانی هم دارد، مخالفانی که اکثر آنان اعتقاد دارند چنین طرحی برای دولت محمود احمدی نژاد چاره ساز نخواهد بود. در این باره غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که خود سابقه فعالیت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را دارد، اظهار می‌کند: به علت اینکه دولت اعتقادی به تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ندارد، احیای آن بی فایده وکمکی به حال کشور نمی‌کند.

تاجگردون با بیان این مطلب که پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از بخش‌های مهمی در معاونت جدید اغفال شده است، یادآور می‌شود: با تشکیل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور حلقه‌های مهمی همچون شوراهای فرادستی و بالادستی از گم شدند که نیاز به احیای این ساختار در نهاد برنامه ریزی کشور ضروری است نه تغییر اسم معاونت به سازمان.

استقلال سازمان مدیریت و برنامه‌‍ریزی از نظر نمایندگان؛ آری یا نه!

پیش از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رئیس این سازمان به عنوان معاون رئیس جمهور فعالیت می‌کرد اما از نظر تشکیلاتی وابسته به ریاست جمهوری نبود اما معاونت جدید زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند به طوری که این مسئله استقلال نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را زیر سئوال برده است. سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم و نهم که از موافقان احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، می‌گوید: زمانی که سازمان تبدیل به معاونت شد استقلال خود در را از دست داد و در بسیاری از مسایل اختیارات گذشته را نداشت.

 

در شرایط کنونی همان بوروکراسی اداری درمعاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور حاکم است و حتی دستگاههای اداری و وزارتخانه‌ها نمی‌توانند نیازشان را دریافت کنند

وی ادامه می‌دهد: اینکه که برخی معتقدند با انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوروکراسی اداری کم شد، صحیح نیست چرا که در شرایط کنونی همان بوروکراسی اداری درمعاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور حاکم است و حتی دستگاههای اداری و وزارتخانه‌ها نمی‌توانند نیازشان را دریافت کنند به همین دلیل احیای این سازمان از لحاظ ساختاری مبنای کارشناسی دارد.

اما غلامرضا تاجگردون طرح مذکور را موجب مستقل شدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از دولت نمی‌داند و با بیان اینکه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق نیز معاون رئیس جمهور بود، می‌افزاید: در شرایط کنونی هم که این نهاد به شکل معاونت اداره می‌شود، معاون رئیس جمهور حرف اول و آخر را می‌زند، یعنی با این تغییر نام‌ها استقلال این نهاد دست خوش تغییر نمی‌شود.

عزیزی دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که از موافقان طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، می‌گوید: اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید مستقل از دولت عمل کند سخن کارشناسی نیست چراکه تدوین بودجه باید با همیاری و همکاری دولت انجام شود و اگر این چنین نباشد بودجه نویسی در کشور دچار دشواری‌های فراوانی می‌شود.

استقلال سازمان مدیریت نمره منفی بود

در عین حال ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس استقلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی را امتیازی منفی قلمداد و تصریح می‌کند: سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت به دلیل استقلالی که داشت سرعت درتصویب پروژه‌ها را کم می‌کرد و مانعی برسر سرعت اجرای پروژه‌ها بود و دراین باره هم به نهادی  پاسخگو نبود.

وی اضافه می‌کند: البته پس از تبدیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معاونت هم تغییری دررابطه مجلس با معاونت ایجاد نشد و هنوز هم همان مشکل پاسخگویی وجود دارد و مجلس نمی تواند پرسشگر باشد.

ندیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر تصمیماتی برای مصوبات ۲۰سال آینده گرفته شده است، احیا و عدم احیای  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بی تاثیر می‌خواند و اعتقاد دارد که تبدیل سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی به معاونت رابطه این نهاد با ریاست جمهوری را تسهیل کرد و در انجام امور سرعت بخشید.

نبود سازمان برنامه و ایرادات لایحه بودجه

نمایندگان مجلس از زمان انحلال سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور از شیوه بودجه نویسی دولت و نحوه هزینه کردن درآمدهای دولت انتقاد داشته‌اند چنانکه جعفر قادری از اعضای فعال در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کار درستی نبود و مشکلاتی دربودجه نویسی کشور ایجاد کردوپس از گذشت زمان آنچه مدنظر دولت بود محقق نشد.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه درسازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق با پشتوانه علمی و با کار کارشناسی بیشتر بررسی می شد، ادامه می‌دهد: احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی خیلی از دغدغه ها و نگرانی ها را رفع می کند چرا که معاونت نظارت و راهبردی از کار کارشناسی بر بودجه دور ماند و این به ضرر اقتصاد کشور است. عزیزی دیگر این کمیسیون نیز با قادری هم نظر است و می‌‎گوید: انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تأخیرهای دولت در ارائه لایحه بودجه دامن زد؛ طرح تدوین شده موجب سازماندهی عملیات‌ها در تدوین قوانین برنامه و بودجه می‌شود.

با حذف سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی انحراف در بودجه تا حدود 70  درصد افزایش یافت  به همین دلیل مجلس چندی پیش جذب اعتبارات سال گذشته بودجه عمرانی را تا شهریور ماه امسال تصویب کرد

موسوی لارگانی هم از موافقان طرح مذکور، اعتقاد دارد که اگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی احیا شود بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم برطرف خواهد شد. وی برای نمونه به گزارشات تفریغ بودجه اشاره و تصریح می‌کند: با حذف سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی انحراف در بودجه تا حدود 70  درصد افزایش یافت به همین دلیل مجلس چندی پیش جذب اعتبارات سال گذشته بودجه عمرانی را تا شهریور ماه امسال تصویب کرد و این ناشی از نبود سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نهاد بودجه ریزی بود.

این دولت اعتقادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندارد

به گفته نمایندگان مردم در بهارستان شکی در ایرادات بودجه نویسی دولت پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه وجود ندارد اما اینکه این ایرادات با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که دولت وجود آن علاقه‌ای ندارد، برطرف می‌شود یا خیر سئوال دیگری است. غلامرضا تاجگردون در این باره می‌گوید:اگر دولت به تشکیل سازمان مدیریت و برنامه اعتقادی نداشته باشد، تشکیل این سازمان و انحلال معانت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کمکی به کشور نمی‌کند.

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز درخصوص طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تنها به دو جمله اکتفا می کند و می گوید: سازمان مدیریت قابل احیا نیست مگر دولت جدیدی سر کار بیاید.

این دولت نیاز به عقلانیت در مدیریت کلان دارد

محمد خوش‌چهره از چهره‌های شاخص اصولگرای مجلس هفتم که عضو کمیسیون اقتصادی نیز بود،به خبرنگار خانه ملت  می‌گوید: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با توجه به سال آخر کار دولت دهم بسیار دیرهنگام است و در شرایط کنونی ضرورتی ندارد.

وی تأکید می‌کند: زمانی که سلامت در سیستم وجود ندارد و افرادی غیر سالم  بر مسائل اقتصادی کشور مدیریت می‌کنند و تصمیم گیرنده هستند، احیای چنین سازمانی از ضروریات به شمار نمی‌آید.

تدوین و تصویب طرح‌هایی از این دست وقت زیادی را از مجلس می‌گیرد به نظر می‌رسد که این طرح به عمر دولت دهم نرسد و برای دولت‌های بعدی باشد که اگر این چنین باشد اقدامی منطقی است

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه احیای این سازمان باید همزمان با احیای بسیاری از مسائل دیگر باشد، می‌افزاید: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه تخصیص منابع را بر عهده دارد  در حالی که در ابتدا باید مدیریت منابع اصلاح شود و سپس چگونگی تخصیص آن.

وی ادامه می‌دهد: این دولت به احیای عقلانیت در مدیریت کلان نیاز دارد نه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که ابزاری برای احیای عقلانیت است.

خوش چهره که با ذات طرح احیای سازمان برنامه و بودجه موافق است، یادآور می‌شود: به دلیل اینکه تدوین و تصویب طرح‌هایی از این دست وقت زیادی را از مجلس می‌گیرد به نظر می‌رسد که این طرح به عمر دولت دهم نرسد و برای دولت‌های بعدی باشد که اگر این چنین باشد اقدامی منطقی است./

گزارش از احسان کاظم‌زاده نظری

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet