پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1386/06/13 11:24:00
سرویس فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

نهادی جهت سیاستگذاری کلان در بخش آموزش باید ایجاد شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر ضرورت ایجاد نهادی جهت سیاستگذاری کلان در بخش آموزش، از پیش دبستانی تا دانشگاه تاکید کرد.

حسین امیری خامکانی در گفتگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی ما در حال حاضر بصورت جزیره‌ای در دستگاه‌های مختلف کشور توزیع شده است و پلهای ارتباطی میان این دستگاه‌ها ضعیف است. به عنوان مثال ایجاد هماهنگی در بحث  کنکور که پل  ارتباطی میان آموزش وپرورش و وزارت علوم است موضوعی چالش برانگیز است.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی  خاطر نشان کرد: آموزش‌های مهارتی و هنرستان‌ها در حاشیه نظام آموزشی ما قرار دارند؛ تعداد دانش آموزان در هنرستان‌ها و همچنین تعداد هنرستان‌ها نسبت به دبیرستان‌ها کم است؛ خانواده‌ها انگیزه‌ای برای فرستادن فرزندانشان به هنرستان  ندارند و مسئولان آموزشی  نیز به دنبال افزایش ظرفیت‌های هنرستانی  نیستند.

وی ادامه داد: این وضعیت در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد؛ ما تنها یک دانشگاه علمی کاربردی داریم که آن هم در حاشیه است و این معضل اساسی اشتغال کشور است.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات خاطرنشان کرد:  بیکاری امروز ناشی از عدم  وجود کارآفرین است و کارآفرینان ما در نظام آموزشی کاربردی تربیت می شوند بنابراین نظام کاربردی هم باید در آموزش و پرورش تقویت شود و هم در آموزش عالی.

امیری متذکر شد: این مشکلات به دلیل  حاکم نبودن سیاستگذاری جامع در نظام آموزشی کشور است.

نماینده زرندافزود: برای حل این معضلات باید یک نهادی متشکل از همه دستگاه‌های سهیم در بخش آموزش برای سیاستگذاری کلان ازپیش دبستانی تا دانشگاه  تشکیل شود؛ برخی نیز دراین  میان معتقد به ادغام  وزارت آموزش و پرورش و علوم هستند.

وی گفت: دستگاه آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون پرسنل دستگاه بزرگی است که اداره آن نیازمند یک مدیریت قوی است  و شرایط آموزش عالی نیز همینگونه است بنابراین ادغام این دو وزارتخانه تامل برانگیز است.

امیری افزود:  بحث ادغام وزارت آموزش و پرورش وعلوم در کمیسیون هنوز بسیار خام و ابتدایی است.

امیری همچنین در خصوص قابلیت اجرای اصل 44 در بخش آموزش وپرورش اظهار داشت: آموزش وپرورش یک بحث حاکمیتی است و دولت باید با حساسیت بیشتر نظارت و سیاستگذاری این بخش را دنبال کند.

وی افزود: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات به دنبال راهکاری هستیم که هم بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در این ارتباط بهره بگیریم و هم این اصل  حاکمیتی تضعیف نشود که البته هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet