هدر موبایل
1387/10/11 12:18:00
سرویس فرهنگی

توکلی دستاوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس را تشریح کرد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در یک نشست خبری ضمن تشریح دستاوردهای این مرکز، به سوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی حاضر در این نشست پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "احمد توکلی"  در ابتدای نشست خبری خود گفت: امروز از حیث جنایات تلخی که در غزه صورت می‌گیرد روز تلخی است. امیدواریم نیروهای مسلمان و آزادیخواه و انساندوست جهان با فشار بتوانند اینگونه ددمنشی‌ها را متوقف نمایند.

رئیس مرکز پژوهش‌ها تصریح کرد: این ددمنشی‌ها و وحشی‌گری‌های ضد انسانی گرچه بسیار تلخ است اما از حیث اینکه چهره واقعی غرب را آشکار می‌کند که دعاوی آنها در مورد حقوق بشر و انساندوستی و دموکراسی‌خواهی دروغ است، یک منفعت بلند مدت برای بشریت دارد.

وی افزود: امیدوارم با شکست اسرائیل همانگونه که در مصاف با حزب الله اتفاق افتاد این بار به دست حماس برگ زرین دیگری در کتاب آزادیخواهی اضافه شود.

احمد توکلی در خصوص اولین کار مرکز پژوهش‌ها در دوره هشتم مجلس گفت: به استناد بیانیه‌های انتخاباتی گروه‌ها و خصوصا جریان پیروز مجلس که اکثریت اصولگرایان هستند و براساس دعاوی انتخاباتی آنها یک استراتژی و منشور پیشنهادی برای مجلس تهیه کرده‌ایم.

ویبا بیان اینکه رئیس مجلس هم از مرکز پژوهش ها خواسته بودند که برای مجلس استراتژی تبیین شود،‌ادامه داد: این استراتژی مقدماتی که می‌تواند تعهدات انتخاباتی را به دستورالعمل مجلس تبدیل کند و ضرر فقدان حزب قوی را در مجلس کاهش دهد تقدیم هیات امناء مرکز پژوهش ها شد و در آنجا بررسی شد.

وی با یادآوری اینکه هیات امناء مرکز پژوهش ها از 12 عضو هیات رئیسه و رئیس مرکز پژوهش ها تشکیل می شود گفت: و بالاخره برای مجلس هشتم استراتژی تدوین شد که در آن فرصت ها و تهدیدها و ضعف ها و قوت های مجلس هشتم برشمرده شده است و ماموریت های مجلس را از روی قانون اساسی احصا کرده‌ایم و براساس آن در این برهه از زمان اولویت‌هایی تعیین شده است.

رییس مرکز پژوهش‌ها تصریح کرد: مجلس هشتم قوت هایی دارد که یک اکثریت نسبتا همسو در آن وجود دارد که این گروه اکثریت برنامه‌های نسبتا متنوع و کامل و منسجمی را اعلام کرده اند که جزء نقاط قوت این دوره می شود.

احمد توکلی اظهار داشت: توان کارشناسی و علمی مجلس در هر دوره نسبت به دوره قبل پیشرفت می کند؛ نقطه ضعف هایی هم وجود دارد از جمله نقص‌های آیین‌نامه داخلی بود که با اصلاح آن شاید مقداری برطرف شده باشد و باید دید در عمل چگونه است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: تعلقات محلی و خرد در برابر تعلقات ملی و کلان متاسفانه قوی است که از جمله ضعف های مجلس است البته به این مجلس اختصاص ندارد متاسفانه در طول سال ها پیدا شده و تقویت می شود.

وی تصریح کرد: احزاب قوی هم در مجلس وجود ندارد که از جمله ضعف های قوه مقننه است که در کارکردش تاثیر می گذارد.

رئیس مرکز پژوهش ها بابیان اینکه فرصت های خوبی هم برای مجلس وجود دارد، اعتماد مقام معظم رهبریو اظهار علاقه بیشتر دولت برای همکاری با مجلس را از جمله آنها برشمرد.

وی همچنین گفت: برخی قوانین مصوب در مجلس هفتم وجود دارد که کار مجلس هشتم را در نظارت سنگین می کند چرا که ماده قانون‌های مادر هستند مانند قانون خدمات کشوری، قانون اجرای سیاستگذاری اصل 44، قانون جامع حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت.

وی اضافه کرد: تهدیدهایی هم برای مجلس هشتم در این استراتژی شمرده شد که از جمله تمایل قوه مجریه برای اقدامات فراتر از قانون و تحت فشار قرار دادن نمایندگان از طریق اولویت های منطقه ای و محلی است که این مساله به تربیت سیاسی عمومی مربوط می شود.

وی افزود: توقعات متعددی از نمایندگان وجود دارد که خیلی از آنها در حیطه اختیارات نمایندگان نیست و پرداختن نمایندگان به آنها باعث می شود که نماینده از کار اصلی خود باز بماند.

رئیس مرکز پژوهش ها اظهار داشت: استراتژی مجلس هشتم با این مقدمات تدوین شد و اولویت‌های مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی برای مجلس شمرده شده که در بحث اولویت های اقتصادی مهار تورم و رشد بی‌ضابطه نقدینگی، تسیهل تولید و سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار کشور اصلاح نظام بودجه ریزی و پیگیری قانون اصل 44 و قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد.

توکلی همچنین در خصوص دستاوردهای علمی و فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در دستور کار مجلس هشتم قرار گرفت همچنین، حمایت از وزارت کشور و نیروی انتظامی برای مقابله ریشه ای و موثر با باندهای قاچاق و توزیع مواد مخدر و معترضین به امنیت اجتماعی از جمله این دستاوردها می باشد.

وی در مورد فعالیت های مرکز پژوهش ها در عرصه سیاسی گفت: دو محور مهم نقش آفرینی در پرونده هسته‌ای و نیز ایجاد بسترهای قانونی برای فعالیت بهتر احزاب با توجه به اینکه نظام پارلمانی این ضعف (عدم فعالیت احزاب قوی) را دارد و ربطی به این دوره و یا دوره های قبل هم ندارد.

وی در خصوص تعیین اولویت‌های کاری کمیسیون‌های مجلس گفت: در تعیین اولویت های کاری کمیسیون‌ها یک رفت و آمد فعال بین مرکز پژوهش ها و کمیسیون ها و هیات رئیسه مجلس که جزء هیات امناء مرکز هستند اتفاق افتاد و تعداد زیادی عنوان جهت تدوین طرح و با تهیه مقدمات لایحه و پیشنهاد آن به دولت انجام شد که 17 مورد طرح قانونی اولویت دارد با زمان بندی پیش بینی شد که برخی از آنها در حال اجراست و برخی هم تمام شده و در برنامه یکساله برای مرکز پژوهش ها 17 مورد را تعهد کرده ایم قبل از پایان سال جاری تقدیم هیات رئیسه و کمیسیون ها نماییم و 10 مورد هم تا خرداد ماه سال آینده 88 متعهد شده ایم.

رئیس مرکز پژوهش ها در خصوص بعد نظارتی مرکز پژوهش ها گفت: یکی از کارهایی که اوایل هر دوره صورت می گیرد ادامه بررسی طرح ها و لوایح باقی مانده از دوره قبل متوقف می شود مگر اینکه 25 نماینده امضا نموده و ادامه بررسی را لازم بدانند و یا دولت لایحه بدهد و فهرستی از لوایحی که متوقف مانده مجددا ادامه رسیدگی آنها را درخواست کند.

وی افزود: ما پالایشی از این طرح و لوایح کرده‌ایم و پیشنهاد کرده ایم که 15 طرح و لایحه از دوره قبل باقی مانده اند اولویت پیدا کند که به کمک هیات رئیسه در کمیسیون ها فعال می شوند.

 

وی تصریح کرد: از جنبه نظارتی هم به دنبال درخواست رئیس مجلس پیشنهادمان این بود که در مورد 23 مورد از قوانین اصلاح شده یا تصویب شده گذشته را حتماً مجلس نظارتش را اولویت ببخشد مانند قانون سیاستهای کلی اصل (44)، تکالیف قانونی بودجه سال 87، قانون جامع حمل و نقل، کانون مدیریت خدمات کشوری، قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، اجرای طرح کاداس(شناسنامه دار کردن تمام زمینهای ایران) قانون پولشویی، قانون بانکداری بدون ربا، قانون حذف کنکور.

توکلی ادامه داد: این پیشنهادات به رئیس مجلس تقدیم شده و با کمیسیون‌ها مراوده خوبی انجام گرفته و انشاالله جنبه نظارتی کمیسیون‌ها که براساس مواد آیین نامه داخلی و طبق وظایف قانونی‌اش صورت می‌گیرد، قانونی انجام شود.

وی گفت: برای مرکزپژوهشها هم مطالعات زیادی در داخل صورت گرفت. آسیب شناسی چهار ساله دوره قبل هم انجام شد؛ ضعفهای ما دسته‌بندی شد و برای کاهش ضعف‌ها و بهبود شرایط سند برنامه راهبردی تهیه شد که راهنمای کار ما در 4 ساله دوره هشتم باشد امیدوارم با نظارت عمومی ضعف‌ها بیشتر دیده شود و نقاط قوت باعث بهبود کار خواهد شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

توکلی در پاسخ به سوالی در مورد گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: به دلیل اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها مهم بود و در طرح تحول اقتصادی دولت هم در راس قرار داشت کمیسیون ویژه مجلس که متکفل بررسی مقدمات طرح بود در طول مسیر تلاش کرد که اطلاعاتش را با دولت هماهنگ کند یعنی از دولت اطلاعات بگیرد و سعی کند آنچه دولت می‌داند، کمیسیون هم اطلاع داشته باشد تا همفکری سهل‌تر انجام گیرد.

وی گفت: در این مسیر کمیسیون گزارش جلسات مقدماتی خود را از بررسی موضوع به مجلس می‌داد و دو گزارش را تقریباً هر ماه یک گزارش داد و گزارش سوم نیز روز گذشته قرائت شد.

توکلی افزود: این‌ها استناداتی است که کمیسیون از مقدمات فراهم کرده، نه نظر قاطع در خصوص طرح چرا که اگر طرح به شکل لایحه در نیاید، تهیه گزارش در مورد طرح به شکل قانونی امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه طرح تبدیل به لایحه شد و روز گذشته تقدیم مجلس گردید، تصریح کرد: از این به بعد کار کمیسیون متفاوت می‌شود تا به حال کار کمیسیون تبادل نظر با کارگروه دولت بود که افکار با هم نزدیک شود و تاثیر آن این بود که اولاً دولت پذیرفت که لایحه بدهد زیرا که اول فکر می‌کرد که به دلیل قوانین موجود از دادن لایحه برای نقدی کردن یارانه‌ها مستغنی است سپس قانع شد که تقدیم لایحه به مجلس ضروری است این اثر مثبت را داشت و نقش نمایندگان مردم بر کار دولت را بالا می‌برد و امکان تفاهم را زمینه سازی می‌ند.

توکلی تصریح کرد: کار کمیسیون اثر دیگری داشت این بود که تدریج را که اول در نگاه دولت به نظر نمی‌آمد که خیلی جدی باشد، قبولاند. بدین معنا که دولت پذیرفت این کار بزرگ را تدریجاً انجام دهد البته نسبت به آنچه که در لایحه آمده اظهار نظر نمی‌کنم که آیا این تدریجی که دولت در نظر گرفته است کافی هست یا خیر که این بحث جداگانه‌ای دارد.

نماینده تهران در ادامه اضافه کرد: مرکز پژوهش‌ها در این مسیر وظیفه داشت که در خدمت کمیسیون ویژه باشد که همین کار را نیز کرد. 3 گزارش در این زمینه فراهم شد که یکی از گزارشات درباره مدل‌های به کار رفته در مورد ارزیابی آثار اصلاح قیمت‌های انرژی بود که تقدیم نمایندگان شد. وی افزود: گزارش دیگر در مورد آثار افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در تورم با گزینه‌های فرصتی تقدیم کرد و گزارش دیگر در مورد تاثیر بازار انرژی بر صنعت که طی روزهای اخیر تقدیم مجلس شد و نیز ترجمه‌ای از گزارش جدید صندوق بین المللی پول که روز گذشته منتشر شد.

توکلی خاطرنشان کرد: این گزارشات نشان‌دهنده این است که همان مدل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تعقیب می‌شود البته می‌توان گفت در آن گزارش نکات علمی هست که لااقل تا بحال می‌توان گفت در گزارش های مسئولان دولتی به دقت لحاظ نشده است.

وی تصریح کرد: کار مرکز پژوهش‌ها از امروز بر روی لایحه شروع می‌شود و آن کارگروهی هم که کمیسیون ویژه تشکیل داد احتمالا فعال می‌شود و بدلیل اینکه فرصت کافی پیدا نشد گزارش کارگروه ارائه نشد و قرار بود که اگر کارگروه به مساله‌ای می‌رسد که در تصمیم‌گیری‌های مقدماتی دولت موثر است به دولت نظرش را بدهد که این مساله اتفاق نیافتاده و دولت قبل از اینکه این کار ما به نتیجه برسد به حمدالله لایحه را تقدیم مجلس کرده و در حال حاضر کار بر روی لایحه شروع می شود و با دقت منافع ملت در آن تامین شود و آنچه که مهم است به استناد استراتژی که مهار تورم در راس اقدامات مجلس هشتم است.

توکلی گفت: مرکز پژوهش ها، کمیسیون ویژه و نمایندگان مجلس بر روی توزم زایی این لایحه حساس هستند.

احمد توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیر رسیدن و سیاسی بودن گزارشات مرکز پژوهش ها گفت: این حرف، سیاسی بودن یعنی غرض ورزانه بودن گزارشات مرکز پژوهش ها شیوع ندارد برخی می‌گویند خواهش می‌کنم از آنها که مصداق بگویند اینگونه نیست که گزارشات در دفاتر مختلف مرکز که همه آنها غرض ورزند تهیه می‌شود و جهت خاصی را غیر علمی، غیر واقع بینانه و غیر ملی می خواهند به مجلس القا کنند. مصداقی صحبت کنند تا قدرت بررسی و دفاع را داشته باشیم.

رییس مرکز پژوهش‌ها همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا طرح تحول اقتصادی را ادامه طرح‌های صندوق بین المللی پول می‌دانید گفت: ساختار گزارش علمی صندوق بین المللی پول را بسیار خوب می‌دانم. مرکز پژوهش‌ها گزارش اخیر صندوق را ترجمه و منتشر کرده استنباطی را که از چهار گزارش مرکز در بخش اصلاح یارانه های انرژی در قالب تغییر و تحول می شود را خطیر می‌دانم و مشروح توضیحات را در آینده به مطبوعات اعلام می کنم.

توکلی در پاسخ به اینکه آیا مرکز در مورد پرداخت نقدی یارانه‌ها تحقیقاتی انجام داده گفت: هنوز از این بعد لایحه را بررسی نکرده ایم ولی در جلساتی به اجزای دیگر لایحه پرداخته ایم البته لغو پرداخت نقدی را در مصاحبه ای تکذیب کردند چرا که در جلسه مشترک دولت و مجلس چنین توافقی نشده بود.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet