پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1391/12/06 14:29:26
سرویس اجتماعی
از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد:

بررسی توازن محیط حقوقی و اجرایی در صنعت نفت ایران

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چگونگی توازن محیط حقوقی و اجرایی در صنعت نفت ایران را بررسی کرد.
بررسی توازن محیط حقوقی و اجرایی در صنعت نفت ایران مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چگونگی توازن محیط حقوقی و اجرایی در صنعت نفت ایران را بررسی کرد. https://cdn.icana.ir/d/019/7703.jpg بررسی,توازن,محیط,حقوقی,و,اجرایی,در,صنعت,نفت,ایران Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گروه مطالعات محیط کسب و کار این مرکز اعلام داشت: منابع طبیعی سرمایه هایی اند که خداوند در اختیار نوع بشر به ودیعه گذاشته است. ادای رسم امانت داری متضمن بهره برداری بهینه از این منابع در جهت اعتلای نسل بشر است.

در این راستا کشور ایران با در اختیار داشتن حدود یک درصد جمعیت دنیا، به ترتیب حدود 10 و 16 درصد منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارد.پرواضح است که بهره برداری بهینه از این منابع به دلیل استفاده نوع بشر ، مسئولیت سنگینی است که طی تاریخ معاصر بر عهده دولتمردان و مسئولان قرار گرفته و این مسئولیت از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی، مدیریتی، فنی و ... بر دوش مدیران و دست اندرکاران سده اخیر کشور سنگینی کرده است.
در این راستا تنظیم محیط حقوقی و اجرایی مناسب برای فعالیت های کارآمد صنعت نفت از مسائل مهم کشور است. محیط حقوقی و محیط اجرا همچون دو بال توازن حرکت متناسب آنها در جهت حفظ تعادل مجموعه بسیار حائز اهمیت است. شایان توجه است که به دلیل حساسیت موضوع منابع هیدروکربوری در طی تاریخ معاصر، استفاده از منابع نفت و گاز و تحول در صنعت نفت ، عمدتا نیازمند تصویب قانون، توسط مجلس شورای اسلامی است.
در این گزارش در حد مجال، توازن دو محیط حقوقی و اجرایی در ارتباط با صنعت نفت ایران بررسی می شود. در برهه های مختلف تاریخی ایجاد توازن بین این دو، از موارد مهم بوده است. پس از انقلاب باتوجه به شرایط خاص به وجود آمده ، محیط حقوقی نتوانست همپای نیازهای بخش اجرا حرکت کند که این خود، مولد ناکارآمدی ها و بعضا بهانه جویی هایی شد. علاوه بر این، بسیاری از محدودیت های غیرمرتبط یا کمتر مرتبط ساخته ذهن افراد ، طی سالیان اخیر دائما بر صنعت نفت تحمیل شده که بارزترین مصداق آن ها سستی در بخش قراردادهای بالادستی است.

این موارد موجب شده تا بخش حقوقی در جهت رفع گلوگاه ها، عمدتا در قوانین برنامه های توسعه چهارم و پنجم و همچنین «قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت» ، موادی مترقی در جهت انحصارشکنی شرکت ملی نفت ایران و ایجاد فضای رقابتی تصویب کند نماید. اما چنان که گفته شد ، بخش اجرایی ، آن طور که باید و شاید نتوانسته از فضای مطلوب به وجود آمده بهره گیرد. برای رفع این مشکل ارتقای آگاهی و دانش در تمام سطوح به خصوص در ارتباط با مسائل فنی و اقتصادی صنعت نفت بسیار لازم است./

پایان پیام
 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet