پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1391/12/12 12:05:30
سرویس اقتصادی
اکبریان :خودروسازان عرضه خودرو را تعمدی کاهش ندادند

دولت باید قبل از شوک ارزی به بازارخودرو ورود می‌کرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر از ابتدای ورود شوک ارزی به صنعت خودرو دولت با قاطعیت برای کنترل نرخ ارز ورود پیدا می‌کرد ودر حال حاضر شاهد این اتفاقات در صنعت خودور نبودیم.
دولت باید قبل از شوک ارزی به بازارخودرو ورود می‌کرد عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر از ابتدای ورود شوک ارزی به صنعت خودرو دولت با قاطعیت برای کنترل نرخ ارز ورود پیدا می‌کرد ودر حال حاضر شاهد این اتفاقات در صنعت خودور نبودیم. https://cdn.icana.ir/d/019/557.jpg دولت,باید,قبل,از,شوک,ارزی,به,بازارخودرو,,ورود,می‌کرد Icana

عزیز اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در تحلیل شرایط فعلی حاکم بر صنعت کشور به ویژه صنعت خودروسازی و مشکلات کلانی که به تبع نوسانات ارزی و همچنین تامین مواد اولیه در این صنعت وجود دارد، عدم حمایت از صنعت خودروسازی و ‌عدم نظارت بر این صنعت را دو ضعف عمده دولت عنوان کرد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت در بحث حمایت و پشتیبانی از خودورساز و همچنین در بخش نظارتی ضعیف عمل کرده است، افزود: این عوامل موجب شده تا کنترل بازار از دست دولت خارج شود تا مصرف کننده نیز متضرر شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به یکباره قیمت ارز حدود 3 برابر شد و به تبع آن تولیدات داخلی مثل فولاد، ورق، پتروشیمی، آلومینیم و قطعات اولیه خودرو افزایش قیمت داشته اند؛ به طوری که میلگرد تولید داخل از 300 تومان به حدود 2 هزار تومان افزایش یافت.

وی گفت: اگر دولت بازار ارز را از همان ابتدا کنترل می کرد، در حال حاضر به تبع افزایش نرخ ارز، تولیدات داخلی که مایحتاج اولیه قطعه ساز و خودروساز را تامین می کند، افزایش نمی یافت.

اکبریان با بیان اینکه برخی قطعات خودرو، وارداتی است که با نرخ ارز آزاد وارد می شوند، ادامه داد: دولت نقدینگی صنایع خودرو را مبنی بر ارائه هزار میلیارد تومان به هریک از خوروسازان وعده داده بود که این مبلغ را به 500 میلیارد تومان برای هر خودرو ساز کاهش دادند؛ این درحالی است که برای دریافت این میزان شرایطی را قرا دادند که دریافت آن از بانک برای خودروساز میسر نشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: اگر دولت این تسهیلات را ارائه می داد و قیمت قطعات اولیه نظیر ورق،فولاد، پتروشیمی و سایر مواد اولیه را نیز کنترل می کرد، پراید 8 میلیون تومان 18 میلیون تومان نمی شد.

وی با اشاره به تصویب طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: در تحقیق و تفحص از خودروسازان علاوه بر اینکه عملکرد خودروسازان بررسی می شود، عملکرد و نقاط ضعف و قوت دولت نیز در این صنعت بررسی خواهد شد.

اکبریان گفت: وقتی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده با توجه به افزایش هزینه های تولید اصرار بر تثبیت قیمت های قبلی می‌کرد خودروساز متضرر می شد که ما در همان زمان هشدار دادیم که با ارز حدود 4 هزار تومانی نمی توان قیمت‌ها را کاهش داد.

نماینده مردم کرج در مجلس افزود: زمانی که خودروساز ضرر کند قطعا تولید آن کاهش می یابد و در شرایطی که تولید کاهش یابد کارگر اخراج می شود که در این حالت و با کاهش ظرفیت تولید، خودرو نیز گران می شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر از ابتدای ورود شوک ارزی به صنعت خودرو دولت با قاطعیت ورود پیدا می کرد، در حال حاضر شاهد این اتفاقات در صنعت خودور نبودیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه بررسی قیمت تمام شده خودروهای داخلی در کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال پیگیری است، درباره پیش بینی قیمت خودرو در آینده نیز گفت: امیدواریم با ورود دولت علاوه بر رفع  مشکل خودروساز و افزایش تولید  قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد اما در غیر این‌صورت شاهد کاهش قیمت خودرو نخواهیم بود.

اکبریان با بیان اینکه ظرفیت افزایش تولید خودرو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: دولت باید مشکل تولید را مرتفع کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه گفته می شود خودروسازان تعمدی عرضه محصولات خود را کاهش داده اند گفت: شاید در مقطعی عرضه یک محصول کاهش یافت اما بعید می دانم موضوع کاهش تعمدی عرضه خودرو در بازار صحت داشته باشد؛ اگر هم چنین موضوعی باشد دولت باید با خودروساز مربوطه برخورد کند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet