پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1391/12/19 13:29:00
سرویس سیاسی
لاریجانی در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی:

غرب از نجابت ایران در مساله هسته‌ای سوءاستفاده نکند

رئیس مجلس با بیان این که کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران دغل‌کاری می‌کنند، گفت: غرب نباید از نجابت ایران درباره برنامه هسته‌ای سوءاستفاده و ایران را عصبانی کند.
غرب از نجابت ایران در مساله هسته‌ای سوءاستفاده نکند رئیس مجلس با بیان این که کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران دغل‌کاری می‌کنند، گفت: غرب نباید از نجابت ایران درباره برنامه هسته‌ای سوءاستفاده و ایران را عصبانی کند. https://cdn.icana.ir/d/019/32790.jpg غرب,از,نجابت,ایران,در,مساله,هسته‌ای,سوءاستفاده,نکند Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (شنبه  19 اسفندماه) در کنگره نکوداشت بیدارگر مشرق زمین سید جمال‌الدین اسدآبادی شخصیت سید جمال‌الدین را شخصیتی نادر خواند و گفت: وی همه عمر خود را در مهاجرت ، حشر و نشر با بزرگان گذراند و در سختی و مرارت زندگی کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: سیدجمال‌الدین اسدآبادی انسان چند بعدی و چند ساحتی بود که به گونه‌ای زندگی می‌کرد تا کلامش نفاذ داشته باشد و حتی گاهی درباره ریشه ایرانی بودن او تردید وجود دارد چرا که وی انسانی با فتانت و زیرک بود که اسامی مختلفی برمی‌گزید و در پیام‌ها و نامه‌های خود از عناوین مختلفی استفاده می‌کرد و این اقدام او دو دلیل داشت. یکی این بود که می خواست فکر جهانی و تفکر متعلق به جهان اسلام را نشان دهد و دیگری اینکه خودرا از سختگیری‌هایی که دولت ایران درباره اتباع ایرانی خارج ازکشور اعمال می‌کرد برهاند.

وی افزود: سیدجمال‌الدین اسدآبادی با ناسیونالیسم نژادی مخالف بود و به نوعی به پان اسلامیزم معتقد بود و اسلام را محصور به یک جغرافیا یا سرزمین خاص نمی‌دانست بلکه امت اسلامی را متعلق به جغرافیای جهان اسلام می‌دانست.

لاریجانی تاکید کرد: دغدغه سیدجمال‌الدین اسدآبادی عالم اسلام بود و خود می‌گفت ماموریت من رهایی از بند تعلقات دنیوی است و می‌خواست فکر اسلامی را به کل جهان اسلام سرایت دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که محمد عبدوه که مفتی الازهر و شاگرد سیدجمال‌الدین بود و کتاب نیچریه را به عربی ترجمه کرد در مقدمه این کتاب می‌نویسد سیدجمال‌الدیین خود را به دو دلیل غیرایرانی معرفی می‌کرد یکی این که کشورهای عربی و سنتی مذهب تفکر خود را بیان کند و دیگری آن این که از دست مقررات سخت دولت ایران که برای اتباع خود در خارج از کشور داشت رهایی یابد.

لاریجانی با بیان این که ماموریت اصلی سیدجمال‌الدین اتحاد امت اسلامی بود گفت: توجه به عصر وی بسیار مهم است چرا که جهان اسلام در چند قرن اخیر با چند پدیده مواجه بود که یکی استبداد پادشاهان در کشورهای اسلامی دیگری عقب‌افتادگی علمی و صنعتی در کشورهای اسلامی و دیگری استعمارزدگی این کشورهاست.

وی درباره مشکل استبداد پادشاهان در کشورهای اسلامی تصریح کرد: همه کشورهای اسلامی در زمان سیدجمال با مشکل استبداد پادشاهان مواجه بودند به طور مثال دولت عثمانی اگرچه ردای اسلامی داشت اما به صورت خلیفه‌گری اداره می شد و این مساله ریشه درکل جهان اسلام داشت.

لاریجانی عقب افتادگی علمی و صنعتی در کشورهای اسلامی را یکی دیگرازمهم‌ترین مشکلات جهان اسلام در دو قرن اخیر خواند و گفت: در حالی که غرب در حال جهش و پیشرفت بود کشورهای جهان اسلام گرفتار سلاطین عوام مستبد شد و جلوی پیشرفت جهان اسلام را گرفت به طوری که یکی از این سلاطین، ناصرالدین شاه پس از بازگشت از فرنگ به مسئولان کشور گفت پیشرفت وتوسعه علمی و صنعتی را رها کنید چرا که هر چقدر ما بدویم هم به غرب نخواهیم رسید و شما فقط مردم را آرام کنید تا ما حکومت کنیم.

لاریجانی افزود: همچنین با لشکرکشی ناپلئون به مصر در 1879 میلادی انگیزه غرب برای تسلط به کشورهای اسلامی مضاعف شد به طوری که این امر در جنگ جهانی اول تکمیل شد و یک آرزوی جدید به نام استعمار به عوارض قبلی کشورهای جهان اسلام افزوده شد و پدیده‌ای به نام حکام مستبد وابسته در کشورهای اسلامی شکل گرفت.

نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی در چنین شرایطی زنده شد و وی متولد 1217 هجری است و در زمانی متولد شد که دنیای اسلام گرفتار استبدادزدگی، استعمارزدگی، جلوگیری از پیشرفت  و تسلط غرب در کشورهای اسلامی شد.

لاریجانی با بیان این که استعمارگران در جهان اسلام سه مساله را دنبال کردند گفت: ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان و همچنین تقویت دیکتاتورها و تبدیل آنان به دیکتاتورهای وابسته و جداکردن سیاست از دیانت یا سکولاریز درکشورهای اسلامی از اقداماتی است که غرب برای نفوذ بیشتر در جهان اسلام انجام داد و این مساله باعث شد تاریخ غرب بسیار سیاه شود.

لاریجانی افزود: البته اکنون در شرایط کنونی نیز رویکرد غرب چنین است و برخلاف شعارهای حقوق بشری و دموکراسی کشورهای غربی در حق ملت‌ها ظلم فراوان می‌کنند و مستبدین را بر سر قدرت نگه می‌دارند چنانچه تا دقایق آخر از حسنی مبارک حمایت کردند اما پس ازگذشت مدتی با مردم مصر همراه شدند و این وضع در گذشته نیز وجود داشت.

وی تصریح کرد: کشورهای مسلمان به دلیل دارا بودن منابع و ظرفیت‌های فراوان به توجه کشورهای غرب قرار گرفتند به گونه‌ای که حکومت‌های این کشورها را وادار به دادن امتیاز کردند و چنان بود که در مساله گرفتن امتیاز 50 ساله دخانیات از ایران هیات شاهنشاهی امتیاز توتون و تنباکو را به مدت 50 سال به دولت انگلستان دادند.

لاریجانی یادآور شد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی وقتی از این مساله مطلع شد واکنش نشان داد و اعلامیه‌هایی را پخش کرد که در آن عملا مردم را به انقلاب دعوت کرد و همچنین در نامه‌ای سرگشاده به ناصرالدین شاه او را متهم به سوءتدبیر، ناتوانی در اداره امور کشور و تسلیم کشور به بیگانگان کرد به همین دلیل دستور به بازداشت سیدجمال الدین از سوی ناصرالدین شاه صادر شد که به تبعید وی به بصره انجامید.

لاریجانی ادامه داد: سید جمال‌الدین در بصره هم آرام و قرار نداشت و مدام به روحانیون نامه می‌نوشت و بنابراین یکی از عواملی بود که در صدور حکم تاریخی میرزای شیرازی در لغو امتیاز تنباکو نقش عمده‌ای ایفا کرد.

وی با اشاره به سخن شهید  مطهری درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی مبنی بر این که سید جمال سلسله جنبان نهضت‌های اصلاحی چند سال اخیر است گفت: سیدجمال در فضای خفقان و استعمارزده جریان روشنگری اسلامی را ایجاد کرد و وحدت جهان اسلام را مبنای تفکر خود قرارداد.

لاریجانی با بیان این که سیدجمال الدین اسدآبادی سه علت را از عوامل تفرقه در میان جهان اسلام معرفی کرده است، گفت: وجود مستبدان و استکبارگران در کشورهای اسلامی اسراف‌کاری و رفاه زدگی حکام اسلامی و همچنین غفلت از علائق دینی مسلمانان از عوامل ایجاد تفرقه در جهان اسلام است.

رئیس قوه مقننه اسراف‌کاری و توجه حکام کشورهای اسلامی به زرق و برق دنیوی امروز نیز وجود دارد و یکی از عواملی است که مانع از اتحاد جهان اسلام می‌شود چرا که حکام کاخ نشین اگر بخواهند اتحاد اسلامی را پیشه کنند نمی‌توانند دنبال مادی‌گرایی باشند.

لاریجانی همچنین در معرفی شخصیت سیدجمال‌الدین اسدآبادی گفت: وی شخصیتی عارف مسلک بود و از آنجایی که شاگرد ملاحسین قلی خان همدانی عارف بزرگ آن زمان بود از دنیاطلبی پرهیز داشته و مناعت طبع یکی از ویژگی‌های برجسته او بود.

وی افزود: براساس این زمینه‌های تربیتی، عرفانی و اخلاقی بود که سیدجمال‌الدین اسدآبادی توانست از مسیرهای سخت پیش رو عبور کرده و اهداف خود را پیش برد.

لاریجانی تصریح کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی بزرگترین مشکلی که جهان اسلام را تهدید می‌کرد عامل تفرقه خواند و گفت: این عامل درزمان کنونی نیز وجوددارد که ناشی از عدم اتحاد در میان شاخه‌ها و فرقه‌های گوناگون اسلام است.

وی با بیان این که دشمنان اسلام با ایجاد فرقه افراطی که هیچ یک از شاخه‌های اسلامی را قبول ندارد و به همه برچسب کافر می‌زند و تلاش برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام است و حوادثی که امروز در عراق، سوریه و غیره می‌بینیم نیز ناشی از این امر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از عوامل درایجادتفرقه میان کشورهای اسلامی را رسانه‌ها خواند و تصریح کرد: رسانه‌ها اعم از کتاب و مطبوعات و غیره باید به اتحاد جهان اسلام و وحدت امت اسلامی هم در قالب وحدت عقیدتی و هم وحدت سیاسی مبادرت ورزد.

وی گفت: مبنای تفکر سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز وحدت عقیدتی و سیاسی جهان اسلام بود و ایشان تاکید بسیاری بر وحدت سیاسی و امت اسلامی زیر یک مدیریت جهانی داشت که بعدها به این نتیجه رسید که این امر ساده نخواهد بود و به این نتیجه رسید که همه مسلمانان باید حول محور قرآن وحدت کنند و قرآن مبنای وحدت امت اسلامی شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس این اصول فکری سیدجمال الدین باید یک تئوری حکومتی از امت اسلامی را تدوین می‌کرد که این تئوری حکومت امت اسلامی دارای مولفه‌هایی بود.

لاریجانی حکومت امت اسلامی سید جمال الدین اسدآبادی را با دو مولفه معرفی کرد و گفت: براساس تئوری حرفه‌ای سیدجمال منشا قدرت و حکومت متعلق به خداوند است و همچنین در حکومت اسلامی، عدل و امانت باید ملاک قرار گیرد.

لاریجانی با بیان این که در اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی مولفه امانتداری در حکومت اسلامی مولفه‌ای اساسی است تصریح کرد: سید جمال‌الدین معتقد بود اگر امانتداری در حکومت‌ها نباشد خزانه کشور خالی شده و موجبات سقوط حکومت‌ها فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در عصر ما اعتمادی در نظام بین‌الملل وجود ندارد تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که به سیاست اصالت می‌دهد مفهوم عدالت و امانت است که متاسفانه این مولفه‌ها در سیاست کنونی وجود ندارد و سیاست تبدیل به قدرت‌طلبی و به جان هم افتادن شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مساله هسته‌ای ایران کشورهای غربی شکی ندارند که ایران باقد سلاح هسته‌ای است اما معیار دعوای آنان سلاح هسته ای نیست بلکه معتقدند رشد علمی که در جامعه ایرانی به وجود آمده است موجب پرش کشور خواهد شد و از آنجایی که قدرت‌های بزرگ جهان را تقسیم به کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته کرده‌اند این امر برای آنان مطلوب نیست.

وی افزود: غرب می‌گوید اگر ایران به تکنولوژی وتوسعه یافتگی دست پیدا کند کشورهای دیگر نیز که در تقسیم‌بندی کشورهای توسعه نیافته قرار دارند راه ایران را در پیش خواهند گرفت و این مساله توازن قدرت را به خطر می‌اندازد.

لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل گفت که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تاکید فرمودند اما زمانی که مذاکرات 1+5 مثبت ارزیابی می‌شود رئیس سازمان انرژی اتمی مواضع تندی علیه ایران اتخاذ می‌کند و ایران را محکوم به داشتن سلاح هسته‌ای می‌کند و غربی‌ها نباید از نجابت ایران سوءاستفاده کرده و ایران را عصبانی کنند به طوری که درخفا یک چیز بگویند و در بیرون چیز دیگر.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیدجمال‌الدین اسدآبادی بر روی قانون و تشکیل پارلمان تاکید فراوان داشت تصریح کرد: مجلسی که مورد نظر سیدجمال بود مجلس پادشاهی و حکام مستبد نبود چرا که وی پادشاهان مستبد را آلت دست می‌خواند که درد مردم را نمی‌فهمند.

لاریجانی گفت: ایده‌آل سیدجمال الدین اسدآبادی جمهوریت مبتنی بر تفکر اسلامی و اگرچه وی از مشروعیت حمایت کرد اما ایده‌آل او جمهوریت بود.

وی ادامه داد: سیدجمال معتقد بود حکومت اسلامی باید دردست افراد کاردان باشد تا امنیت و آرامش ایجاد کند و عدل و انصاف را در کشور پیاده نماید.

وی تصریح کرد: این سخت که سید جمال سلسله جنبان مصلحان قرن اخیر است حرف درستی است چرا که پرده‌های بیداری اسلامی که در حال حاضر باز شده مدیون تفکرات اوست بر روح او امروزه شاهد این جریانات است.

لاریجانی با تاکید بر این که یکی از خصوصیات شیعیان عقلانیت است، گفت: زمانی که سیدجمال به مصر رفت و در الازهر مصر مشغول تدریس شد تلاش کرد تا تفکر عقلانی را رشد دهد.

وی تصریح کرد: دغدغه اصلی سید جمال این بود که چرا امت اسلامی عقب افتاده است و معتقد بود مسلمانان باید از فرنگ علم و دانش را یاد گیرند نه اعتقادات را و بر این اساس وی بر روی سرعت حرکت علمی در امت اسلامی تاکید فراوان داشت.

وی گفت: سیدجمال‌الدین خرافه‌گرایی در عالم اسلام را زجردهنده و یکی از علل عدم پیشرفت مسلمانان خواند و گفت: وی معتقد بود خرافه‌زدایی منجر به بیداری ذهن‌ها می‌شود و بر این اساس بود که در دانشگاه حکمت و فلسفه تدریس می‌کرد چرا که برای رشد عقلانیت و پیشرفت علم و دانش باید با خرفه‌گرایی مبارزه شود.

لاریجانی تصریح کرد: حرکت سید جمال در جهان اسلام  باعث نشاط سیاسی و روحیه مجاهدت مسلمانان برای تعیین سرنوشت خود در کشورهای اسلامی شد اما همچنان در زمان کنونی خرافه‌گرایی وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد.

نماینده مردم درمجلس نهم یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران درطول 34 سال گذشته توجه به علم،‌دانش و پیشرفت را مبنا قرار داده است و بر این مساله تاکید دارد که انسان باید علم را درنهاد خود جستجو کند و سپس تلاش برای دستیابی به آن را آغاز نماید.

وی تصریح کرد: امروز اگر ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده و حساسیت دشمنان برانگیخته است برای این است که مرزهای دانش را می‌شکافد و به جلو حرکت می‌کند.

لاریجانی افزود: دغدغه غرب سلاح اتمی نیست بلکه آنان می‌گویند چرا قد و قواره ایران بزرگ شده است و ملت ایران باید مفتخر باشد که تفکر سیدجمال را پیاده می‌کند و باید با وجود همه مشکلات در این مسیر ایستادگی به خرج دهد.

وی اشاره کرد: آمریکا در ارزیابی‌های اخیر خود اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا بر روی ایران اثر کرده و بر این اساس فشارها را باید بر جمهوری اسلامی بیشتر کرد که این مساله دغل‌کاری آمریکا را نشان می‌دهد چرا که ازیک سو به مذاکره مستقیم با ایران اصرار دارند و از سوی دیگر این اظهارات را بیان می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب با فتانت و تیزهوشی خود این دغل‌کاری را به خوبی درک کردند و در صحبت‌های ایشان درباره مذاکره با آمریکا به خوبی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ارکان تفکر سید جمال‌الدین اتحاداسلامی، ایجاد حکومتی جمهوری،‌تاکید بر مردم‌سالاری و دیانت ،عدالت و امانت بود و جمهوری اسلامی ایران در 34 سال گذشته تلاش کرد ، وقت و انرژی گذاشت، هزینه داد تا این تفکر را پیاده کند و ضرر هم نکرد.

وی تاکید کرد: این که امروزه درکشور خبرگان و نخبگان زیادتر شده‌اند و ایران علمدار تفکر جهادی است ناشی از پیاده‌سازی این طرز تفکر و مولفه‌هاست.

وی این مساله را موجب سرافرازی ملت ایران خواند و یادآور شد: دشمنان می‌دانند که دیگر نمی‌توانند هرکاری را که درخاورمیانه می‌خواهند انجام دهند چرا که باید به ملاک‌های قدرت توجه کنند و بنابراین باید این فرصت را مغتنم شماریم.

لاریجانی با بیان این که شاکله پیشرفت و صیانت از شرایط سیاسی و فرهنگی مربوط به راه امام، روحانیت و مرجعیت است گفت: باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود و این که امام راحل توصیه فرمودند از راه مراجع و روحانیت جدا نشویم به همین دلیل است چرا که روحانیت و مراجع علت موجده کشور است.

وی افزود: البته گاهی در کشور اسلامهای منحرف و سطحی به وجود می‌آید اما نباید ذهن‌ها از تمرکز جدا شود چرا که اسلام عمیق و ریشه‌دار است و شناسایی آن اسلام‌شناس می‌طلبد که باید با روش‌های اجتهادی به شناسایی آن رسید.

لاریجانی گفت: با بیسوادی نمی‌شود اسلام را شناخت و با سوادی هم  همان آخوندی است چرا که اسلامی شدن روش‌ها و متدهای خاص خود را دارد ویک فرد باید 20 الی 30 سال درس بخواند تا به یک اسلام شناس تبدیل شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: وجود راهنما و پیشوا در کشور حضور نیروهای خدام، منابع انرژی، موقعیت استراتژیک از مولفه‌های حیاتی در کشور است که باید با تدبیر از این امکانات استفاده بهینه کرد تا اقتصاد کشور به شکوفایی برسد.

وی افزود: اگر اقتصاد کشور بر محور تولید و نه واردات باشد، اقتصاد شکوفا می‌شود چنانچه رهبر معظم انقلاب براقتصاد مقاومتی و تولیدی تاکید فرمودند که با ایجاد زمینه های تولید وسرمایه‌گذاری در کشور اقتصاد شکوفا شده، تورم کاهش یافته و بیکاری حل می‌شود و چنین است که با کارهای وصله پینه‌ای نمی‌شود اقتصاد کشور را سامان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: برای نکوداشت سید جمال الدین اسدآبادی لازم است کنفرانس‌های بین المللی برگزار شود تا شاگردان و علاقه‌مندان به وی از اینکنفرانس بهره برند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet