پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1387/11/06 17:37:00
سرویس فرهنگی
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تشریح کرد

دلایل و موانع ادغام وزارت‌های علوم و آموزش و پرورش

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با ادغام دو وزارتخانه علوم،‌تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، می‌توان از پتانسیل‌های هر دو بخش برای ارتقای آموزش کشور استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "علی عباسپور تهرانی‌فرد" در خصوص ادغام دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش گفت: کار مطالعاتی ادغام این دو وزارتخانه را از مجلس هفتم شروع کردیم و تاکنون مطالعات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در مجلس هشتم نیز این کار را ادامه دادیم، افزود: این کار مهمی است و امیدواریم به یک جمع‌بندی نهایی برسیم. البته ما باید شرایط این جمع‌بندی را آماده کنیم زیرا صرف اینکه فقط یک قانون تدوین کنیم و بگوییم دو وزارتخانه با هم ادغام شوند ممکن است به ضرر کل سیستم آموزشی کشور شود.

عباسپور خاطرنشان کرد: باید مقدمه این کار در دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی آماده شود یعنی به عنوان مثال باید دانشگاه‌های‌مان به سمت استقلال واقعی بروند ما باید حتی بتوانیم یک استقلال را به مدارس بدهیم نهایتا این دو دستگاه بزرگ را به هم نزدیک کنیم تا ادغام صورت گیرد.

وی گفت: مطالعات این کار دارد انجام می‌شود و براساس آن مطالعات، تصمیم لازم گرفته می‌شود.

عباسپور در مورد دلایل ادغام این دو وزارتخانه اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش کشور باید از یک پتانسیل فکری دانشگاه‌ها برخوردار شود، اما ارتباطی میان دانشگاه و مدرسه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خروجی مدرسه ورودی دانشگاه است در حالی که این ارتباط بسیار نزدیکی میان دانشگاهیان و فرهنگیان وجود ندارد و این اشکال کار است. در حال حاضر یک پژوهشگاه آموزش و پرورش وجود دارد اما دستاوردهای تحقیقاتی در این پژوهشگاه در بدنه اجرایی آموزش و پرورش اجرا نمی شود. ضمن اینکه در وزارت علوم و دانشگاه علوم تربیتی کار تحقیقاتی خوبی انجام می‌شود که آنها هم به اجرا درنمی‌آید لذا این دو وزارتخانه باید با هم ادغام شوند تا بتوان از پتانسیل‌های هر دو بخش برای ارتقای آموزش کشور استفاده شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین گفت: در زمان تصویب قانون حذف کنکور مبنی بر اینکه کنکور در سال 1390 حذف شود و سوابق تحصیلی دانش آموزان جایگزینی نمرات کنکور شود، فاکتور اساسی همکاری این دو وزارتخانه بود در حالی که این دو هیچ همکاری با هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که واقعا نسبت به اجرای این قانون معترض هستیم و در حال پیگیری آن می‌باشیم این است که ارتباط بین وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش نزدیک به صفر است و ما شاهد تنش بین این دو دستگاه هستیم لذا اگر بتوانیم یک مدیریت را بر این دو وزارتخانه حاکم کینم قطعا مشکل این ارتباط ها حل خواهد شد.

وی با اشاره به جلسات متعدد مجلس با وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این قانون با سه اشکال اساسی روبرو شده است. یکی اینکه این قانون 5 الی 6 ماه بعد از تصویب آن ابلاغ شده و دیگر آنکه وزارت آموزش و پرورش آن همت لازم را ندارد و سوم اینکه همکاری خوبی بین دو وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم وجود ندارد.

عباسپور افزود: در تصویب این قانون زمان مدیریت وقت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده بودیم که بار اجرای این قانون بر روی دوش این وزارت است و فرشیدی وزیر سابق این وزارت روی این کلمه همت داشتند اما در شرایط حاضر با تغییراتی که در وزارتخانه و وزیر صورت گرفته در دیدگاه‌ها و تفکرات نیز تغییرات اساسی ایجاد شده است.

وی گفت: ما هنوز ناامید نیستیم و سعی می‌کنیم این دو دستگاه را به هم نزدیک کنیم. با جلساتی که با وزیر فعلی آموزش و پرورش داشتیم عنوان کردیم که مجلس حاضر است هر گونه کمکی در این زمینه انجام دهد.

نماینده تهران ادامه داد: یکی از این کمک‌ها این است که آموزش و پرورش ارتقای سیستم‌های اطلاع رسانی و کامپیوتری خود را انجام دهد و برای این امر به سی یا چهل میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مجلس نیز حاضر است این اعتبارات را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل کار عظیمی که انجام می‌گیرد این مبلغ رقمی نیست که آموزش و پرورش بتواند سیستم‌های اطلاع‌رسانی خود را تقویت کند اما با توجه به این مساله ناامید نیستیم و تلاش خود را نیز انجام می‌دهیم اگر به این نقطه برسیم که زمانی دیگر وجود ندارد آنوقت باید فکر جدیدی بکنیم که منطبق با قانون باشد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet