هدر موبایل
1392/04/16 15:19:16
سرویس فرهنگی

عذرخواهی از مسئولان کتابخانه مجلس

در پی پاسخ کتابخانه مجلس به یادداشت امیدسالار درباره‌ی دانلود نشدن منابع دیجیتال در پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ایشان طی یادداشتی از مسئولان کتابخانه مجلس عذرخواهی کرد.
عذرخواهی از مسئولان کتابخانه مجلس در پی پاسخ کتابخانه مجلس به یادداشت امیدسالار درباره‌ی دانلود نشدن منابع دیجیتال در پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ایشان طی یادداشتی از مسئولان کتابخانه مجلس عذرخواهی کرد. https://cdn.icana.ir/d/019/3341.jpg عذرخواهی,از,مسئولان,کتابخانه,مجلس Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در پی پاسخ کتابخانه مجلس به یادداشت امید سالار درباره‌ی دانلود نشدن منابع دیجیتال در پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ایشان طی یادداشتی از مسئولان کتابخانه مجلس عذرخواهی کرد.

همچنین «حسین متقی» نیز طی یادداشت خود در سایت بساتین علت دانلود نشدن منابع دیجیتالی کتابخانه مجلس را توضیح داده که متن توضیح وی نیز در پایان نامه دکتر امیدسالار آمده است:

دو یادداشت به قلم بنده در باب شکایت از ناممکن بودن دانلود نسخه های خطی کتابخانهء مجلس شورای اسلامی در جریدهء شریفهء اطلاعات به چاپ رسید که اولی روز چهارشنبه پنجم تیرماه 1392 در ضمیمهء فرهنگی آن روزنامه و دومی، روز پنجشنبه 13 تیرماه در متن روزنامه منتشر شد.  پس از چاپ این دو یادداشت نوشته ای از فاضل محترم جناب آقای حسین متقی، که از صاحبنظران تحقیق در باب نسخ خطی هستند به دست بنده رسید.  نوشتهء جناب آقای حسین متقی که مسأله را حلّ کرده است، در پایگاه خبری نسخ خطّی که بساتین نام دارد منتشر شده.  بنده خلاصه یی از توضیحات ایشان را درین مختصر تقدیم میکنم.

آقای متقی نوشته اند که پس از به نتیجه نرسیدن تلاش های مکرر ایشان برای دانلود کردن نسخ خطی مجلس، و پس ازین که برخی از محققیق خارج از ایران هم درین کار درماندند، ایشان مطلب را با یکی از کارمندان محترم آن کتابخانه مطرح میکنند و می بینند که آن کارمند محترم قادر بوده است نسخه ها را به راحتی دانلود کند.  آخرالامر معلوم میشود که هیچ نسخه یی که روی سایت کتابخانهء مجلس بوده ازین سایت حذف نشده است.  اشکال کار درین است که دانلود نسخه های مجلس با مرورگر ویندوز اینترنت اکسپلورر و برخی از انواع این مرورگر امکان ندارد، اما مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم میتوانند این نسخه ها را دانلود کنند.  ایشان نوشته اند که چون رایانه های خانگی عموماً از مرورگر ویندوز اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند، "همین عامل فنّی جزئی زمینهء برخی دلخوری ها و سوء تفاهم ها" را فراهم آورده است.

با توجه به توضیح قانع کننده و صحیح دانشمند محترم جناب آقای حسین متقی، بنده خود را اخلاقاً موظف می دانم که از مسؤلین محترم کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کارکنان بخش دیجیتال سازی و عرضهء نسخه های خطی در فضای اینترنتی آن کتابخانه، به سبب اعتراضی که به ایشان کرده ام عذرخواهی کنم.  من در مورد این که دانلود و دستیابی به این نسخ از طریق فضای اینترنتی کتابخانهء مجلس ممکن نیست، اشتباه کرده بودم زیرا از مرورگر اینترنت اکسپلورر برای این کار استفاده کرده بودم و این مرورگر بخصوص قادر به دانلود نسخ خطی مجلس نیست.  کاربرانی که از طریق مرورگرهای دیگر به سایت مجلس وارد می شوند در دانلود این نسخه ها اشکالی نخواهند داشت.

با این که در یادداشتی که روز 13 تیرماه در اطلاعات چاپ شده بود، عرض کرده بودم که بنده اهل مشاجرات قلمی نیستم، تقدیم این مختصر را به دو دلیل واجب دیدم.  اول این که به سبب سوء تفاهمی که استفادهء از مرورگر اینترنت اکسپلورر برای بنده بوجود آورده بود، از دشواری دستیابی به نسخ خطی آن کتابخانه شکایت، و از مسؤلان و کارمندان خدوم آن انتقاد کرده بودم.  این انتقاد و شکایت وارد نبوده است و بنده موظفم که ازیشان پوزش بطلبم.  اشکال از بنده و از مرورگر بوده نه از تغییر و تبدیلی در شرایط دستیابی به نسخ دیجیتال کتابخانهء مجلس.  دوم این که چون برخی از دانشجویان و فضلای وطن نسبت به بنده حسن ظنّ دارند و ممکن است به سبب اعتمادی که به بنده دارند، با تکیه بر نوشتهء فقیر کتابخانهء مجلس را مورد نکوهش قرار دهند، اعتراف به اشتباه خود را واجب میدانم و امیدوارم که در آستانهء ماه مبارک رمضان دل هیچ یک از دانشجویان و فضلا نسبت به کتابخانهء مجلس و بخش عرضهء دیجیتال نسخ خطی آن چرکین نشده باشد.  خطا از بنده بوده و نه از مسؤلان محترم کتابخانهء مجلس شورای اسلامی.  بحمدلله با دقت نظر و لطف جناب آقای حسین متقی محل اشکال معلوم شده و انشاالله کارمندان محترم بخش دیجیتال سازی و عرضهء این نسخ راه حلّ معقولی برای این دشواری پیدا خواهند کرد.  امیدوارم که اشتباه و سوء تفاهمی که برای من پیش آمده بوده خدای ناکرده به مخالفت با شخص یا دستگاهی تعبیر نشود، و نیز امیدوارم که دوستان جوان بنده متوجه بشوند که اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از کسانی که ممکن است به سبب اشتباه انسان دلگیر شده باشند، وظیفه و از واجبات است نه هنر.

توضیحی پیرامون علت دانلود نشدن منابع دیجیتالی کتابخانه مجلس

دانلود نشدن نسخ خطی دیجیتالی کتابخانه، مدتی بود زمینه برخی گمانه زنی‌هایی را بین پژوهشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است، شاید آخرین مورد آن نامه استاد دکتر محمود امیدسالار از امریکا بوده باشد. راقم سطور به عنوان فردی که بیش از دو دهه در حوزه تراثیات فعالیت مختصری دارم همواره از داخل و خارج از کشور از سوی اساتید و دانشجویان و پژوهشگران به صورت مکرر مراجعاتی داشتم، اما با استبعاد از برداشتن نسخ از روی وبسایت کتابخانه مجلس و منطقی نبودن آن، باز محض اطمینان، دست کم یکصد باری شخصاً به تناوب زمانی با رایانه‌های مختلف موضوع عدم دانلود نسخ مجلس را امتحان کردم، ولی در عین حال باز موفق به دانلود هیچ نسخه‌ای نشدم.

باز برای اطمینان بیشتر به کسانی از محققان در فراسوی مرزها درخواست کردم امتحانی بکنند ولی آنها نیز از بارگزاری نسخ اظهار ناتوانی کردند! عاقبت امر به نظرم رسید شاید از زمانی که داده‌های دیجیتالی در وبسایت کتابخانه، با آیکون "آذرسا" سرویس دهی می‌شوند، دچار مشکلاتی شده است. البته در این میانه برخی از دوستان نادری هم بودند که از موفقیت در دانلود بدون مشکل نسخ مجلس صحبت می‌کردند!

به هر تقدیر نیاز بود تمامی جوانب این موضوع پراهمیت به صورت جدی روشن شود، بخصوص پس از نامه آقای امیدسالار و جوابیه نه چندان اقناع کننده روابط عمومی کتابخانه، این موضوع اهمیت خاصی یافت. برای این منظور امروز 13 تیرماه، این موضوع را بایکی از عزیزان و همکاران کتابخانه عامره مجلس که اتفاقاً ایشان معتقد بودند که همه نسخ خطی بر روی سایت موجود هست و هیچگونه حذفی صورت نگرفته است، در میان نهادم و با توجه به اینکه یک نسخه معهود را برای مثال ایشان می‌توانستند براحتی دانلود نماید ولی من نمی‌تواستم، ابتدا حدس زدم که بایستی از درون کتابخانه مجلس این امکان فراهم است ولی از بیرون امکان پذیر نیست؛اما وقتی ایشان گفتند که در منزل هستم و از اینجا قابل دانلود است، با هم فرضیه‌ها و دلائل این امر عجیب را یک به یک مورد بررسی قرار دادیم و با لینک‌هایی را برای دانلود مبادله کردیم، آخر کار به لطف الهی متوجه شدیم که تنها مشکل عدم دانلود نسخه‌های مجلس ناشی از مرورگر است!

باید توجه داشت دانلود نسخه‌های مجلس با مرورگر ویندوز اینترنت اکسپلورر یا بالمآل با برخی ورژن‌های آن نرم‌افزار، امکان پذیر نیست و ما از میان مرورگرها، متوجه شدیم که دانلود نسخه‌ها با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم امکان پذیر و بدون مشکل است و باقی مرورگرها مثل اوپرا و امثالهم نیز بایستی امتحان شوند.

باید افزود که به جهت سیطره شرکت میکروسافت و رواج محصولات نرم افزاری آن شرکت در ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای اروپایی، نوع رایانه‌های خانگی عموماً از مرورگر ویندور اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند و به نظر می‌رسد متأسفانه همین عامل فنی جزئی، زمینه برخی دلخوریها، سوء تفاهم‌ها و سؤظن‌هایی را نسبت به مدیریت جدید و برخی کارکنان خدوم کتابخانه مجلس به وجود آورده باشد؛ از خداوند منان میخواهیم در آستانه ماه مبارک رمضان دل‌های همه مؤمنین را به هم مهربان سازد.

حسین متقی/

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet