حلول ماه ربیع الاول
1392/06/25 13:29:01
سرویس اجتماعی

تشریح آخرین وضعیت طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با اشاره به نقش مهم و استراتژیک جمعیت در قدرت کشور، گفت: در برهه‌ای با توجه به نیاز و ضرورت‌ها، کشور به جایی رسید که سیاست کاهش جمعیت را برگزید اما اکنون باید به فکر افزایش جمعیت بوده و آن را مدیریت کنیم.
تشریح آخرین وضعیت طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با اشاره به نقش مهم و استراتژیک جمعیت در قدرت کشور، گفت: در برهه‌ای با توجه به نیاز و ضرورت‌ها، کشور به جایی رسید که سیاست کاهش جمعیت را برگزید اما اکنون باید به فکر افزایش جمعیت بوده و آن را مدیریت کنیم. https://cdn.icana.ir/d/019/46626.jpg تشریح,آخرین,وضعیت,طرح,جامع,جمعیت,و,تعالی,خانواده,در,مجلس Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل حسامی با بیان اینکه بحث کنترل یا افزایش جمعیت از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان دغدغه بسیاری از متدینین، انقلابی‌ها و مذهبیون مطرح بود، توضیح داد: شاید یکی از عوامل و ریشه‌های توجه به این نکته در ابتدای پیروزی انقلاب توصیه‌هایی بوده که در میان منابع دینی ما از جمله روایات وجود داشته و از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌های رژیم پهلوی در رابطه با کاهش جمعیت و رویکرد غربی‌ها به کنترل موالید، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود.

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، تصریح کرد:  از یک سو توصیه‌های دینی و از سوی دیگر مخالفت با رژیم پهلوی باعث شد که مذهبی‌ها به سمت افزایش جمعیت روی بیاورند که به نوعی هم با سیاست‌های رژیم سابق مخالفت کرده باشند و هم از  آموزه‌های دینی تبعیت نموده باشند.

وی افزود: ولی بعد از مدتی بروز جنگ و یکسری از کمبودهایی که به دلیل فشارهای بیرونی دولت‌ها نتوانستند نیازهای داخلی نظام را تأمین کنند، سیاست کنترل موالید و کاهش جمعیت بر جامعه حاکم شد که البته تا حدودی نیز با حرکت‌های جهانی هماهنگ بود.

حسامی با تاکید بر اینکه نباید از این نکته غافل شد که جمعیت هر جامعه‌ای یکی از سرمایه‌های اصلی آن جامعه، پایه تولید و پیشرفت و همچنین مهمترین وسیله برای تأمین امنیت و مقابله با دشمنی‌های دشمنان می‌باشد، ادامه داد: افزایش جمعیت ایران تهدیدی جدی برای کشورهایی بود که منافع‌شان با پیروز انقلاب اسلامی به خطر افتاده و طبعا آنها به طمع افتادند تا رشد جمعیت را در ایران مهار کنند.  

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تصریح کرد: این سیاست‌ها  ادامه داشت تا این‌که در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب به این نکته همه را توجه دادند که ما در بحث کاهش جمعیت نباید دچار اشتباه شویم و باید آن را به عنوان استراتژی و سیاست کلان نظام حفظ کنیم چرا که در برهه‌ای با توجه به نیاز و ضرورت‌ها، کشور به جائی رسید که سیاست کاهش جمعیت را برگزید اما اکنون باید به فکر افزایش جمعیت باشیم و مدیریت کنیم.

 

ضرورت بازنگری در قوانین مشوق کاهش جمعیت

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، افزود: با توجه به سیاست جدید جمعیتی و تاکیدات رهبری معظم انقلاب، باید قوانینی که در راستای کاهش جمعیت تنظیم شده بود بازنگری می‌شد به گونه‌ای که از دل آن قوانین، تشویق‌هایی برای افزایش جمعیت شکل ‌گیرد.

وی ادامه داد: با این رویکرد برخی از پدیده‌هایی که در حال وقوع است همانند سالمندی و پیر شدن جمعیت، برهم خوردن برخی از معادلات جمعیتی در کشور مثل افزایش بی‌رویه در برخی از مناطق و کاهش بی‌رویه در مناطق دیگر را رصد و کنترل کرد.

حسامی با بیان اینکه در همین راستا، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست‌هایی را برگزار و به یک مجموعه‌ای از سیاست‌ها رسیده‌ و آن سیاست‌ها را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردند، گفت:  ولی معظم له فرمودند که آنچه در این مجموعه دیده شده، علی‌رغم اینکه خوب است اما جنبة قانونی ندارد، ادبیات آن تقنینی نیست بنابراین می‌بایست در قالب قانون ریخته شده و شکل قانون به خود بگیرد. لذا آن سیاست‌ها به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

 مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس،  با یادآوری اینکه در مجلس نیز چند کمیسیون از جمله کمیسیون فرهنگی و بهداشت و درمان متولی آن شدند تا با سرعت ممکن این کار صورت پذیرد، توضیح داد: در این رابطه کارگروهی در کمیسیون بهداشت و درمان شکل گرفت و نسخه اولیه «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» حاصل تلاش‌های آن کارگروه بوده و در کنار آن جمعی نیز در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم با رویکرد انتقادی و اصلاحی توانستند موادی از آن را بازخوانی و پیشنهاداتی را ارائه کنند.

وی افزود: نکته قابل توجه در این طرح،‌ وزن سنگین ماده‌هایی است که متولی بهداشت و درمان مادران است که نهایتاً محدودیت‌هایی را برای رشد افزایش جمعیت ایجاد می‌کند.

 

بررسی طرح جمعیت و تعالی خانواده در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، ادامه داد: طرح پیشنهادی کمیسیون بهداشت و درمان، ابتدا در قالب حلقة علمی "جمعیت و تعالی خانواده" در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور فرهیختگانی با دانش‌های متفاوت از جمله دانش پزشکی، بیمه، حقوق، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، و برخی اعضای دادگاه خانواده برگزار گردید.

حسامی با بیان اینکه در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه این حلقه توانست موادی از آن را بازخوانی کند، گفت: اما به دلیل کمبود وقت، فرصت بررسی همه مواد آن ایجاد نشد و در همین راستا اعضاء حلقه معتقد بودند که طرح نیازمند بازنگری است و در مواردی می‌بایست قوانین گذشته جایگزین شود.

وی افزود: در برخی از موارد نیز اصلاحاتی را پیشنهاد کردند و همه موارد انجام شده نیز برای کارگروه مربوطه ارسال گردیده است که در این میان بعضی اعمال شده و برخی هم ‌ اعمال نشد.

 

نمود شرایط بهداشتی و درمانی مادر و کودک در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با بیان اینکه بعد از ورود طرح به کمیسیون فرهنگی، اعضاء کمیسیون و مدعوین کمیسیون به این نتیجه رسیدند که حاصل این طرح افزایش جمعیت نخواهد بود، ادامه داد: به همین دلیل قرار بر این شد یک کارگروهی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و مجدداً در آن جا تک‌تک مواد بازنگری شود‌ تا با توجه به آن سیاست‌های تنظیم شده پیشین، مواد طرح به گونه‌ای اصلاح شده تا صبغه بومی بیشتری به خود بگیرد و موانعی که در آن‌ها وجود دارد به حداقل ممکن برسد.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح نمود اصلی شرایط بهداشتی و درمانی مادر و کودک است، تصریح کرد: این موضوع، تقریباً موضوع محوری طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده موجود است و غلبه این موضوع و پیامدهای آن نیز باعث شد یک‌بار دیگر این طرح در کمیسیون فرهنگی مورد بازخوانی و تجدید نظر قرار گیرد.

حسامی افزود: جهت‌گیری این بازنگری‌ها و اصلاحات به سمتی است که علاوه بر رعایت اصول سلامت مادر و فرزند،‌ موادی که می‌تواند موانعی بر سر راه افزایش جمعیت تلقی شود اصلاح و یا حذف گردد.

 

 بازنگری مجدد طرح به وسیله کمیته‌ای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با بیان اینکه نشستی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و در این جلسه نمایندگانی از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، دو نماینده از وزارت بهداشت و درمان، چند کارشناس جمعیت‌شناسی و دکتر جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی و از اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند، گفت: طرح جامع جمعیت مجدداً طرح شد و  اصلاحیه‌هایی در مقدمه با هم‌فکری اعضاء پیشنهاد و در همان نشست به تصویب رسید. بعد از مقدمه، فصل اول که تعریف‌ها بود، مطرح شد در تعریف‌ها هم بعضی از مواد یا زیرشاخه‌های آن‌ها اصلاح شد.

وی یادآور شد:  از جمله این اصلاحیه‌ها، سن مناسب ازدواج بود که با اصلاحاتی روبرو گردید و در بند جامعه هدف نیز تغییراتی اعمال گردید و برخی از بندهای آن در همدیگر ادغام شدند، و برخی از گزینه‌ها نیز حذف شدند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با یاداوری اینکه در این اصلاحیه عنوان و محتوای نرخ باروری برای اینکه متناسب با بحث افزایش جمعیت شود نیز تغییر کرد، گفت: سبک زندگی سالم تحت عنوان سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی مطرح شد که احیاناً گرایش‌های غیربومی در آنجا برجسته نشود و سمت‌ و سوی آن بیش‌تر به سمت گرایش‌های بومی سوق داده شده.

حسامی با تاکید بر اینکه بند انتقال ژن نخبه در راستای تحقق بخشیدن به انتظارات رهبری معظم انقلاب تغییراتی پیدا کرد، افزود: نظر ایشان این بوده که شخصیت‌های نخبه کشور تلاش کنند فرزندآوری بیش‌تری داشته باشند نه این‌که اقشار نخبه ما کم فرزند و غیرنخبگان ما پُرفرزند باشند.

وی ادامه داد: حالا که غیر نخبگان پُر فرزند هستند، نخبگان ما هم پُر فرزند باشند که این نخبگی والدین باعث شود فرزندان هم تمایلاتی به نخبگی پیدا کنند و به یک معنا نخبه پروری شکل گیرد.

 

تاکید بر باروری مطلوب / تاکید بر قرار گرفتن افراد نابارور تحت پوشش بیمه

 مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلسبا بیان اینکه بحث باروری مطلوب هم با یک تغییراتی در این طرح مدنظر قرار گرفت، گفت: در این طرح آغاز سن باروری و هم انتهای آن و هم فاصلة سنی بین فرزندان و هم مسئولیت حاکمیت دربارة کمک به سلامت مادران و فرزندان مورد بحث قرار گرفت و قرار بر آن شد که مواد مربوطه به گونه‌ای تنظیم شود که هم زمینه سلامت مادر فراهم شود و هم فرزندان در دوران حمل و وضع حمل از سلامت نسبی برخوردار باشند تا این جمعیت و باروری مطلوب شکل بگیرد.

وی افزود: یعنی در واقع یک مقداری دستگاه حاکمه نسبت به زنان باردار احساس مسئولیت کند که رسیدگی‌هایی به اینها صورت بگیرد یا تلاش‌هایی صورت گیرد که مردان و زنانی که بارور نمی‌شوند تحت پوشش‌های بیمه‌ای و درمانی قرار گیرند.

حسامی ادامه داد: باید موادی در این راستا تنظیم شود که غیر باروران تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند، یعنی برخلاف شرایط موجود که برای باروری، بیمه‌ها احساس مسئولیت نمی‌کنند و خودشان را مکلف به حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی از ناباروران نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: در اصطلاحات اختصاری این طرح از مواردی مثل بحث حوزة علمیه غفلت شده بود، چون در برخی از موارد نقش حوزه علمیه و طلاب ضعیف ارزیابی می‌شد و در جلسات قبل در کارگروه کمیسیون بهداشت و درمان، هر ازگاهی این نکته را متذکر می‌شدیم که در اینجا نقش حوزه علمیه دیده نشده است.

نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با بیان اینکه چون در مواد طرح جامع دخل و تصرفاتی صورت گرفت، در این اصطلاح‌نامه هم باید تغییراتی انجام می‌شد، گفت: چون بحث حوزة علمیه مطرح شده اینجا هم باید توضیح داده می‌شد که منظور از حوزة علمیه چیست؟ و قرار بر آن شد در هر یک از موارد که نامی از حوزه علمیه برده شود منظور مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه باشد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet