هدر موبایل
1392/07/28 10:12:32
سرویس سیاسی
گزارش خانه ملت /

محرمانه نبودن مذاکرات؛ خط قرمزی نوظهور

خبرگزاری خانه ملت - گروه سیاسی: خلاف آنچه منتقدان داخلی نسبت به محرمانه بودن مذاکرات ایران با ۱+۵ عنوان می‌کنند و نگرانی از به حراج گذاشته شدن منافع ملی را علت این خط قرمز‌ خودساخته‌ می‌خوانند، بسیاری کارشناسان معتقدند محرمانه بودن مذاکرات، اقدامی کاملا هوشمندانه و نشانه اراده طرفین برای رسیدن به نتایج ملموس است.
محرمانه نبودن مذاکرات؛ خط قرمزی نوظهور خبرگزاری خانه ملت - گروه سیاسی: خلاف آنچه منتقدان داخلی نسبت به محرمانه بودن مذاکرات ایران با 1+5 عنوان می‌کنند و نگرانی از به حراج گذاشته شدن منافع ملی را علت این خط قرمز‌ خودساخته‌ می‌خوانند، بسیاری کارشناسان معتقدند محرمانه بودن مذاکرات، اقدامی کاملا هوشمندانه و نشانه اراده طرفین برای رسیدن به نتایج ملموس است. https://cdn.icana.ir/d/019/46757.jpg محرمانه,نبودن,مذاکرات؛,خط,قرمزی,نوظهور Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اولین دور مذاکرات ایران با 1+5 در دولت یازدهم در شرایطی صورت گرفت که روحانی با رویکرد تک‌صدایی در سیاست خارجی، مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران و برگزاری این گفتگوها را به وزارت امور خارجه واگذار کرد و محمدجواد ظریف، مسئولیت تیم مذاکره کننده ایران را در مسئله هسته‌ای عهده‌دار شد.

گفتگوی تلفنی ظریف و اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغازین روزهای تصدی‌ وزارت خارجه نیز نشانگر آن بود که خواست طرف غربی بر انجام دور جدیدی از مذاکرات در اسرع وقت است و 23 مهر به عنوان زمان اولین دور مذاکرات ایران با 1+5 در دولت یازدهم انتخاب شد.

حساسیت‌ها درباره این مذاکرات و بسته‌ پیشنهادی بدان حد بود که انواع و اقسام حدس و گمانه‌زنی درباره جزئیات بسته‌ از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی صورت می‌گرفت و برخی تندروهای داخلی نیز سعی داشتند با جهت‌دهی فضای عمومی، خط قرمز‌های خودساخته‌ای را پیش پای تیم مذاکره کننده ایرانی قرار دهند. ضمن آنکه هر صحبت و سخنی پیش از برگزاری مذاکرات، مورد تحلیل‌های مثبت و منفی و اما و اگرهای بسیاری قرار می‌گرفت: از سخنان روحانی مبنی بر خالی بودن خزانه مملکت تا کمردرد و ویلچرنشینی ظریف!

مذاکرات فشرده ایران با 1+5 در موعد مقرر، طی 2 روز و با برگزاری 4 نشست انجام شد و به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تعیین محدودیت زمانی، صحبت صرف درباره مسائل هسته‌ای، جلوگیری از اعمال اراده‌های سیاسی، ارائه یک بسته پیشنهادی مشخص و عملی و نیز کمرنگ شدن وجه سیاسی، از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه این دور از مذاکرات بود.

در مذاکرات 23 مهر، جزئیاتی از بسته پیشنهادی ایران اعلام نشد و دو طرف متعهد شدند تا حصول نتایج نهایی، این موارد را "محرمانه" نگاه دارند اما عده‌‌ای در برابر محرمانه، تعبیر "نامحرم" قرار دادند و با مایه گذاشتن از ملت ایران تفسیر کردند که لابد منافع ملی را حراج کرده‌اند که بر محرمانه ماندن مذاکرات اصرار دارند!

آیا محرمانه بودن مذاکرات، امری خارق عادت و بی‌سابقه بود که به مذاق عده‌ای خوش نیآمد؟

نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است محرمانه بودن، پدیده‌ای نوظهور و مربوط به مذاکرات ژنو نیست و بسیاری از مسائل در مذاکرات محرمانه می‌ماند زیرا در چنین مدلی، کشورها و مذاکره‌کنندگان بهتر به توافق می‌رسند و برخی بده – بستان‌ها و معاملات صورت می‌گیرد که جزو طبیعت مذاکره است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده محرمانه نگه داشتن جزئیات طرح ایران، برخاسته از تجربه 10 ساله مذاکره با 1+5 است زیرا در ادوار گذشته پس از پایان مذاکرات، بلافاصله تمام جزئیات محرمانه در رسانه‌ها علنی می‌شد و کشورهای مختلف تلاش می‌کردند بر اساس منافع خود بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند.

اما علی اصغر زارعی، نایب رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس که منتقد چنین رویکردی است، می‌گوید: اگر این کار، یک روش دیپلماتیک است، طرف مقابل هم باید به آن متعهد باشد در حالی‌که او مذاکرات را از کانال‌های دیگر علنی می‌کند.

وی با این استدلال که اگر محتوای منتشرشده در رسانه‌های خارجی در مذاکرات مطرح نشده، از مسئولان وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده می‌خواهد که موضع‌گیری کنند و بگویند هیچکدام از حرف‌های اینها واقعی نیست. گمانه‌زنی است و دشمنان به دنبال نوعی فضاسازی رسانه‌ای استکباری هستند.

به گزارش خانه ملت، این سخنان در حالی‌است که ظریف تاکید داشته: برخی رسانه‌های غربی از قول منابع موثق ایرانی مطالبی را در مورد جزئیات خیالی طرح نوشته‌اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده‌اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم. همه اینها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث‌های جلسه ندارد.

وزیر امور خارجه نسبت به محرمانه بودن مذاکرات ژنو توضیح داده است: در روابط بین الملل، محرمانه ماندن جزئیات مذاکراتی که در جریان است، امری طبیعی و عادی است. معمولا محتوای مذاکراتی بر روی آنتن‌ها می‌رود که طرف‌های مذاکره امیدی به نتیجه آن نداشته باشند و فقط برای فشار سیاسی و بهره‌برداری تبلیغاتی این چنین اقدامی را انجام دهند.

هانی‌زاده نیز به این نکته اشاره می‌کند که مذاکره کنندگان قبلی ایرانی نیز همواره درخواست محرمانه بودن مذاکرات را مطرح کرده‌اند که در مذاکرات اخیر ژنو این پیشنهاد از سوی 1+5 جدی گرفته شد.

حال باید دید آیا ملت ایران الی‌الابد از دانستن جزئیات این مذاکرات محروم خواهد ماند؟ بدیهی است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا رویکرد طرف ایرانی به نتیجه رساندن مذاکرات در حداقل زمان ممکن، از شش ماه تا یک سال، است وعضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکره با 1+5 گفته  جزئیات در زمان خود به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز با بیان اینکه برخی موضوعات خاص همچون پرونده هسته‌ای ایران،‌ لزومی ندارد همه از ابتدا در جریان ریز مسائل قرار گیرند،‌ می‌گوید: قرار نیست جزئیات مذاکره تا ابد محرمانه بماند ولی باید به تیم مذاکره‌کننده و دستگاه دیپلماسی کشور اعتماد کرد.

حسین نجابت، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز معتقد است محرمانه بودن مذاکرات ایران با 1+5 نمی‌تواند دوام داشته باشد زیرا گمانه‌زنی درباره جزئیات مذاکره، از اکنون آغاز شده و برخی اطلاعات به بیرون درز می‌کند و در هفته یا هفته‌های آتی نیز مجلس یا مسئولان باید در جریان کامل امور قرار گیرند.

در نگاهی خوش‌بینانه نسبت به انتقادات داخلی از محرمانه ماندن مذاکرات باید گفت شاید تحلیل آنها از این روست که منافع ملی در پشت درهای بسته به حراج گذاشته شود. این انتقاد، محلی از اعراب ندارد زیرا قطعا نظام جمهوری اسلامی نسبت به گزینه‌هایی که با دقت و وسواس زیاد انتخاب شده‌اند، اطمینان دارد که آنها را روانه این آزمونگاه سخت کرده است و در غیر این صورت، هرگونه توقعی از تیم مذاکره‌کننده مصداق قاعده سالب به انتفاء موضوع است.

به گزارش خانه ملت، پیش‌داوری‌هایی مبنی بر اینکه لابد طرف ایرانی امتیازاتی به غرب پیشکش کرده یا قولش را داده، در شرایطی انجام می‌شود که اعضای تیم ایرانی تاکید کرده‌اند "مطالبی که مطرح شده، حدس و گمان‌هایی هستند که افراد مختلف با انگیزه‌های مختلفی بیان کرده‌اند و به واقعیت نزدیک نیست."

منتقدان چنین استناد می‌کنند که تمام علایم و شواهد موجود! (رضایت و امیدواری مقامات غربی نسبت به مذاکرات ژنو) نشان می‌دهد طرف غربی از بسته ایران ذوق‌زده شده و این ذوق‌زدگی را به حساب امتیازدهی تیم ایرانی و چوب حراج به منافع ملی می‌گذارند.

محمد جواد ظریف در این خصوص گفته آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم.

وزیر امور خارجه معتقد است جزئیات مذاکره برای رسیدن به تفاهم محرمانه نگاه داشته می‌شود، نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی.

با این حال، عده‌ای منتقدند ابهام و بی‌خبری و تاکید بر استمرار آن از سوی طرف ایرانی باعث می‌شود رسانه‌های صهیونیستی از این مساله به سود خود، تفاسیر و انعکاس‌هایی داشته باشند.

این برداشت‌ها و تحلیل‌ها در شرایطی است که تیم ایرانی بارها تاکید داشته منافع ملی را قربانی نخواهند کرد و نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است: "هرچه در داخل کشور اجماع وجود داشته باشد و ایران با صدایی واحد در مذاکرات حضور پیدا کند، میزان موفقیت افزایش پیدا خواهد کرد". در کل باید به تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعتماد کرد و منتظر ماند زیرا این ماه تا ابد پشت ابر نمی‌ماند./

گزارش از هانیه خاکپور 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet