هدر موبایل
1393/11/06 14:53:04
سرویس فرهنگی
خانه ملت بررسی می کند؛

بی مهری بودجه 94 به رسانه ملی/ چالش عدم تطبیق دخل و خرج رسانه ملی گریبانگیر کیفی سازی تولید در سیما

به نظر می رسد رها کردن سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به امید درآمدزایی از طریق تبلیغات بازرگانی ظلم به روند تولید کیفی رسانه ملی باشد.
بی مهری بودجه 94 به رسانه ملی/ چالش عدم تطبیق دخل و خرج رسانه ملی گریبانگیر کیفی سازی تولید در سیما به نظر می رسد رها کردن سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به امید درآمدزایی از طریق تبلیغات بازرگانی ظلم به روند تولید کیفی رسانه ملی باشد. https://cdn.icana.ir/d/019/47364.jpg بی,مهری,بودجه,94,به,رسانه,ملی/,چالش,عدم,تطبیق,دخل,و,خرج,رسانه,ملی,گریبانگیر,کیفی,سازی,تولید,در,سیما Icana

به گزارش گروه فرهنگی خانه ملت؛ فائزه ظهیری؛ سال 94 از چند جهت برای صداوسیما سال خاصی خواهد بود. محمد سرافراز در حالی رسانه ملی را تحویل گرفته است که بودجه این سازمان برای سال آینده مبلغی بالغ بر یک هزار میلیارد و 69 میلیون تومان از سوی دولت پیش بینی شده است.

در نگاه اول ممکن است افزایش 197 میلیارد تومانی بودجه سازمان صداوسیما نسبت به سال 93 که به مبلغ 967 میلیارد تومان بوده است به چشم بیاید اما در واقع این رقم رشد غلط اندازی را به ذهن متبادر می سازد.

حقیقت ماجرا این است که موتور رسانه ملی که با حدود 50 هزار کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی یکی از بزرگ ترین رسانه های جهان به زعم حجم نیروی انسانی است، سنگین تر از آن می نماید که حتی بتواند با چنین اعداد و ارقامی برای بودجه سال آینده اش روغن کاری شود چه رسد به اینکه بخواهد بچرخد.

از مبلغ کم اعتبار پیشنهادی دولت به سازمان صداوسیما هم که بگذریم، نوبت بدهی 400 میلیارد تومانی این سازمان می شود که بخش اعظم آن نیز مربوط به معاونت سیما یعنی مرکز تولید برنامه های اصلی رسانه ملی است که با این تفاسیر راه پر پیچ و خمی را در روند تولید کیفی در پیش رو خواهد داشت.

مسأله دیگری که پیش روی این سازمان دیده می شود لزوم افزایش حقوق کارکنان در سال آینده است چنانچه سید تقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در این زمینه می گوید: رشد حدود 6 درصدی بودجه امسال رسانه ملی در مقایسه با سال گذشته در حالی است که در بودجه 94، حقوق کارکنان دولت با 14 درصد رشد پیش‌ بینی شده است.

جدول زیر مقایسه ای درباره میزان رشد بودجه جاری رسانه ملی در سال جاری و آینده قبل و بعد از اعمال افزایش حقوق کارکنان است.

 

بودجه جاری سال 93

بودجه جاری سال 94

درصد

با احتساب 14درصد افزایش حقوق کارکنان

872 میلیارد تومان

932 میلیارد تومان

8.6 درصد رشد

2.7 درصد کاهش اعتبار

 

 

تبلیغات نمی تواند تنها راه درآمد رسانه ملی باشد

بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از بودجه تخصیص یافته به سازمان صداوسیما گفت: میزان بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته تنها 12 درصد افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رسانه ملی به دو برابر بودجه تخصیص یافته احتیاج دارد، عنوان کرد: بودجه سال گذشته سازمان صداوسیما 900 میلیارد تومان بود که اکنون 197 میلیارد تومان به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد: در کنار این مقدار تخصیص بودجه تعهدی را برای رسانه ملی ایجاد کرده اند تا از طریق منابع تبلیغاتی درآمدزایی کند.

نوباوه وطن در پایان با بیان اینکه تنها درآمد صداوسیما از راه تبلیغات بوده و این مسأله آسیب زاست، یادآور شد: تعهدی که برای تبلیغات به صداوسیما داده اند موجب کاهش کیفیت محتوا و نارضایتی مردم می شود که تأثیر منفی دارد.

 

بودجه صداوسیما با توجه به نرخ تورم به جای افزایش شاهد کاهش نسبی بوده است

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همین زمینه به بیان راه حل هایی برای برطرف کردن کاهش اعتبار این سازمان پرداخت و در گفت‌ و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در حال حاضر رسانه ملی، 50 هزار کارمند دارد، توضیح داد: بر اساس قانون اساسی سازمان صدا و سیما این امکان را ندارد تا برای کوچک‌سازی و خصوصی‌سازی پخش برنامه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اما برای اینکه تعداد کارمندان خود را کاهش دهد و بودجه هنگفتی صرف پرداخت حقوق آنها نکند، می‌تواند ساخت برنامه‌ها را برون سپاری کند.

وی اعتقاد دارد با این روش از  تعداد کارمندان سازمان صدا و سیما کاسته خواهد شد و دست سازمان برای هزینه کردن در ساخت تولیدات افزایش می‌یابد.

کیاسری نیز درباره بودجه سازمان صدا و سیما اظهار داشت: بودجه این سازمان به نسبت سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 افزود: البته اگر تورم را در نظر بگیریم نه تنها بودجه افزایش نداشته بلکه شاهد کاهشی نسبی بود.

 

رسانه ملی سال آینده با مشکل مالی مواجه خواهد شد

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه قطعا رسانه ملی از عهده عدد و رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 94 بر نمی‌آید توضیح داد: دولت با این استدلال که صدا و سیما از راه تبلیغات و آگهی بارزگانی می‌تواند درآمدزایی کند، 1200 میلیارد تومان را در بودجه در نظر گرفته است. اما در گذشته آگهی بازرگانی پتانسیل مناسبی برای درآمدزایی بود اما امروز دیگر این ظرفیت را نداریم.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: متاسفانه اکنون تبلیغات بازرگانی به شبکه‌های خارج از کشور و شبکه‌های اجتماعی ارجاع داده می‌شود و صدا و سیما این ظرفیت را از داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مشکلات اقتصادی را دلیل دوم عدم تحقق درآمدزایی 1200 میلیارد عنوان کرد و افزود: با تورم و رکودی که در اقتصاد کشور شاهد هستیم،‌ تنها بخش‌های خدماتی و تجاری تمایل به آگهی بازرگانی دارند و بخش‌های تولید تبلیغاتی ندارند.

به اعتقاد این نماینده عدم تمایل بخش های تولیدی به آگهی، نبود توان تولیدی در کشور است که تاثیر مستقیمی بر کاهش درآمد سازمان صدا و سیما دارد.

ندیمی همچنین عنوان کرد: سازمان صدا و سیما در تامین درآمدهای خود با دو مسئله کاهش جذب آگهی و عرضه مواجه است بنابراین باید این سازمان بر اساس شرایط اقتصادی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه نگران وضعیت مالی رسانه ملی در سال آینده است، گفت: باید این سازمان با انضباط مالی بیشتری اداره شود. افزایش درآمدزایی رسانه ملی با هدف خودکفایی چند پیام را مخابره می‌کند، یا باید نیروهای سازمان کم شو یا برنامه‌سازی‌ها بی کیفیت شود یا  تغییر پوشش از آنالوگ به دیجیتال متوقف شود. که تمام این اقدامات به ضرر رسانه ملی تمام می‌شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 با تاکید بر اینکه سازمان صدا و سیما با کاهش بودجه‌ای بالغ بر 400 میلیارد تومان مواجه است، ادامه داد: قطعا سازمان نمی‌تواند از عهده درآمدزایی 1200 میلیاردی برآید، بر این اساس در کمیسیون تلفیق بودجه یا صحن درآمد سازمان صدا و سیما را تغییر خواهیم داد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet