ایام محرم 1398
1394/04/22 14:38:00
سرویس فرهنگی
درویش‌پور:

مصاحبه‌ها در مقطع دکترا قانونمند نیستند/طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی به مجلس نهم نمی‌رسد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در مقطع دکترا مصاحبه‌ها منسجم، قانونمند و منظم نیست و مشاهد شده پذیرش رابطه‌ای هم صورت می‌گرفته، گفت: مخالفت وزارت علوم با این طرح جدی نیست اما همچنان در مرحله بحث درباره کلیات قرار داریم.
مصاحبه‌ها در مقطع دکترا قانونمند نیستند/طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی به مجلس نهم نمی‌رسد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در مقطع دکترا مصاحبه‌ها منسجم، قانونمند و منظم نیست و مشاهد شده پذیرش رابطه‌ای هم صورت می‌گرفته، گفت: مخالفت وزارت علوم با این طرح جدی نیست اما همچنان در مرحله بحث درباره کلیات قرار داریم. https://cdn.icana.ir/d/019/44560.jpg مصاحبه‌ها,در,مقطع,دکترا,قانونمند,نیستند/طرح,سنجش,و,پذیرش,تحصیلات,تکمیلی,به,مجلس,نهم,نمی‌رسد Icana

حجت الله درویش‌پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به کم و کیف بررسی طرح «سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» در کمیسیون آموزش و تحقیقات اشاره کرد و گفت: این طرح همچنان در مرحله بحث درباره کلیات است و نمایندگان و مسئولان وزرات علوم طی جلساتی که برگزار شده، هنوز نتوانسته‌اند به جزئیات طرح وارد شوند.  

نماینده مردم ایذه در مجلس شوای اسلامی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن «طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» همچنان به زمان نیازدارد، افزود: طی جلسه روز گذشته با حضور اعضاء کمیسیون آموزش و رئیس سنجش وزارت علوم، دانشگاه آزاد و معاونان آموزشی وزاتخانه درباره کلیات طرح صحبت شد. 

مخالفت وزارت علوم جدی نیست

وی با بیان اینکه مخالفت وزارت علوم با این طرح جدی نیست و مدیران آن فقط توضیحاتی را از روند جذب دانشجو در شرایط کنونی ارائه دادند، ادامه داد: مدیران وزارت علوم تفاوت دو واژه «سنجش» و «پذیرش» را مورد تحلیل قرار دادند و ضمن بحث درباره مفاهیم این دو کلمه، قرار شد تعریف مشخص‌ و کاربردی‌تری از آنها ارائه شود.

درویش‌پور درباره اینکه تصویب این طرح در مجلس فعلی امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر، گفت: هنوز مشخص نیست؛ ممکن است این طرح در همین دوره مجلس به تصویب برسد و یا به دلایل متفاوت به عمر این مجلس قد ندهد زیرا طرح فوق برای به تصویب رسیدن مواد آن در کمیسیون باید مراحل مختلفی را طی کند، به این معنا که پس از تصویب در کمیسیون به رای هیات رئیسه مجلس نیاز دارد و این در حالی است که هیات رئیسه طرح‌های تصویب نشده بسیاری را در دست دارند.

 

 

هدف اصلی؛ ساماندهی پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اهداف کمیسیون از ارائه و پیگیری این طرح را برشمرد و گفت:‌ ساماندهی پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی، اصلی‌ترین دلیل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای پیگیری «طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» است.

به گفته درویش‌پور، جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکترا در دانشگاه‌های سراسر کشور منسجم نیست و به شدت در این مسئله اعمال سلیقه می‌شود؛ هدف کمیسیون این است که یک بسته مشخص برای تمام دانشگاه اعم از دولتی، غیرانتفاهی و آزاد با در نظر گرفتن شرایط هر یک نگارش شود.

پذیرش رابطه‌ای دانشجو در مقطع دکترا

وی ادامه داد: مصاحبه‌ها در مقطع دکترا قانومند نیستند و مشاهد شده گاهی پذیرش رابطه‌ای هم صورت می‌گیرد و برخی از متقاضیان به دلایل غیرمنصفانه در این گزینش و مصاحبه‌ها مردود می‌شوند و در مقابل برخی دیگر به راحتی و غیرعلمی پذیرش می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تصویب نهایی این طرح که حلقه تکمیل کننده طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو است، تکلیف دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ناپیوسته روشن خواهد شد، افزود: بر اساس طرح «طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» وظایف و اختیارات شورای تحصیلات تکمیلی تدوین شده و سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و سوابق تحصیلی داوطلب انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،یک فوریت «طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» فروردین ماه 93 با 129 رای موافق در صحن علنی به تصویب رسید./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet