هفته دفاع مقدس
1394/04/22 16:29:00
سرویس فرهنگی
خانه ملت گزارش می دهد؛

جایگاه موتور جستجوهای بومی در رقابت جهانی کجاست؟

دولت طی تلاش جدید قصد دارد از شرکت هایی که اقدام به راه اندازی موتورهای جستجوی بومی می کنند حمایت کند اما سابقه این حمایت ها را پیش از این در خصوص موتور جستجوی "یوز" دیدیم که هنوز از استقبال چندانی برخوردار نشده است.
جایگاه موتور جستجوهای بومی در رقابت جهانی کجاست؟ دولت طی تلاش جدید قصد دارد از شرکت هایی که اقدام به راه اندازی موتورهای جستجوی بومی می کنند حمایت کند اما سابقه این حمایت ها را پیش از این در خصوص موتور جستجوی "یوز" دیدیم که هنوز از استقبال چندانی برخوردار نشده است. https://cdn.icana.ir/d/019/55048.jpg جایگاه,موتور,جستجوهای,بومی,در,رقابت,جهانی,کجاست؟ Icana

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، فائزه ظهیری؛کشورهای بسیاری تلاش دارند استفاده از موتور جستجوهای بومی را در کشور خود رواج دهند که در این بین کاربران چینی با 76 درصد استفاده از "بایدو" رتبه نخست را به خود اختصاص داده اند همچنین 70 درصد کاربران کره ای از "ناور، 60 درصد کاربران روسی از "یندکس" و 52 درصد کاربران جمهوری چک از جستجوگر "سزنام" استفاده می کنند.

طبق آمارهای موجود، کاربران ایرانی به صورت روزانه 100 میلیون جستجو که معادل یک درصد جستجوهای جهان است را صورت می دهند. این در حالی است که موتور جستجوی مورد استفاده آنها ایرانی نبوده و رنکینگ 4 موتور جستجوی بزرگ دنیا در ایران زیر 20 است.

اخیرا در شورای راهبری طرح جویشگر طرحی برای حمایت از موتورهای جستجوی بومی راه اندازی شده است که بر این اساس فراخوانی برای شرکت های متقاضی طراحی موتور جستجو داده شده تا بسته به نوع مدل ارائه شده مورد حمایت قرار گیرند.

ضرورت توسعه کیفی موتور جستجوهای بومی به جای توسعه کمی

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دنیای ارتباطات، دنیای رقابت است گفت: تا کنون شرکت های ایرانی بسیاری تلاش کرده اند بتوانند در حوزه ارائه خدمات موتورهای جستجوگر با انواع خارجی رقابت کنند اما متأسفانه فضای موجود در کشور و برخی بی مهری ها موجب ایجاد یأس در آنها شده است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به فراخوان اخیر شورای راهبری  طرح جویشگر مبنی بر حمایت از شرکت هایی که قصد راه اندازی موتور جستجوگر بومی دارند، اشاره و عنوان کرد: این حرکت حمایتی قابل قدردانی است اما لازم است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توان خود را برای تقویت چند شرکت محدود بگذارد.

وی افزود: توسعه کمی موتورهای جستجوگر راه حمایت از شرکت های مربوطه را محدود می کند لذا حمایت مادی و ارائه تسهیلات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به یک یا دو شرکت مؤسس موتور جستجوگر بومی می تواند تحول چشمگیرتری را در این حوزه ایجاد کند.

اسفنانی در ادامه به مزایای استفاده از موتور جستجوهای بومی اشاره و بیان کرد: اطلاعات داخلی برای کاربرانی که دنبال این اطلاعات هستند بسیار راحت تر و وسیع تر می تواند باشد همچنین از برخورد کاربران با صفحاتی که فیلتر شده اند نیز جلوگیری می شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم در ادامه با اشاره به راه اندازی یک موتور جستجوی بومی که پیش از این صورت گرفته بود، یادآور شد: پیش از این خبر راه اندازی آزمایشی موتور جستجوی "یوز" از رسانه ها منتشر شد اما متأسفانه این مطلب به یک خبر اکتفا شد و اطلاع رسانی کافی در این زمینه صورت نگرفت تا شاهد استقبال از این جویشگر باشیم.

وی عدم اطمینان کاربران به موتور جستجوهای بومی را از دیگر علل عدم استقبال از این جویشگرها دانست و خاطرنشان کرد: تصور برخی بر این است که جستجو در این جویشگرها اطلاعات کاملی را به آنها نمی دهد و از طرفی احساس می کند مورد رصد نهادهای خاصی قرار می گیرند لذا باید به آنها اطمینان داده شود که در فضایی مورد اعتماد می توانند از این جویشگرها استفاده کنند.

عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پایان خاطرنشان کرد: استفاده کاربران ایرانی از موتور جستجوهای ایرانی می تواند به خودی خود نوعی حمایت از شرکت های متولی باشد و البته آنها نیز باید خدماتی را ارائه دهند که مردم برای استفاده از این جویشگرها به جای گوگل و یاهو جذب شوند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet