خبرگزاری خانه ملت

آغاز هفته وحدت
1394/06/17 14:36:24
سرویس سیاسی
عراقچی در کمیسیون ویژه برجام:

حقوق هسته‌ای ایران در برجام استثنایی است/تشریح وضعیت خرید تجهیزات نظامی

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور تاکید کرد: استثناء شدن ایران در موضوع هسته‌ای به این جهت است که کشورهای دیگر خواهان امتیاز هسته‌ای نشوند.
حقوق هسته‌ای ایران در برجام استثنایی است/تشریح وضعیت خرید تجهیزات نظامی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور تاکید کرد: استثناء شدن ایران در موضوع هسته‌ای به این جهت است که کشورهای دیگر خواهان امتیاز هسته‌ای نشوند. https://cdn.icana.ir/d/019/117048.jpg حقوق,هسته‌ای,ایران,در,برجام,استثنایی,است/تشریح,وضعیت,خرید,تجهیزات,نظامی Icana

به گزارش خبرنگار خانه ملت، سید عباس عراقچی با حضور در جلسه روز یکشنبه (15 شهریورماه) کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مهرداد بذرپاش در این باره که چرا قطعنامه شورای عالی امنیت سازمان ملل با این سرعت تصویب شد،‌ گفت: ایران و کشورهای اروپایی برای تصویب این قطعنامه خواهان سرعت العمل شورای عالی امنیت سازمان ملل بود اما آمریکا از آنجائیکه نگران واکنش کنگره بود، عنوان کرد تصویب قطعنامه بعد از اعلام نظر کنگره صورت گرفت.

وی ادامه داد: اعضای گروه 1+5 به غیر از آمریکا این کار را دور از شان شورای امنیت می‌دانستند و اعتقاد داشتند نباید منتظر و نگران نظر کنگره آمریکا باشیم به همین جهت قطعنامه به این سرعت تصویب شد.

عراقچی با بیان اینکه بلافاصله بعد از مذاکرات قطعنامه تصویب شد، اظهار داشت: این قطعنامه محاسن متعددی از جمله سرعت دهی در لغو قطعنامه‌های گذشته داشت با این حال این موضوع نافی حقوق پارلمان‌های کشورها نمی‌شود همچنان که مجلس ما این مسئله را بررسی خواهد کرد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور در پاسخ به این سوال که فرض کنید مجلس ایران برجام را رد کند، تکلیف قطعنامه چه خواهد شد، توضیح داد: اگر برجام در مجلس رد شود خود به خود اجرا نخواهد شد و در پی آن قطعنامه نیز ملغی می‌شود.

دلیل استثنا شدن ایران در قطعنامه

وی همچنین در خصوص نگرانی استثناء شدن ایران در قطعنامه 2231 اظهار داشت: در گذشته این موضوع را نیز توضیح داده بودم، مجدد می‌گویم که ایران در قضیه هسته ای در گذشته استثناء شده بود و ما تلاش کردیم این وضعیت تغییر کند. بنابراین در قطعنامه عنوان شد موضوع حقوق هسته ای ایران تنها برای ما لحاظ می‌شود.

عراقچی با بیان اینکه قطعنامه 2231، قطعنامه‌ای استثنایی است، ادامه داد: هیچ قطعنامه‌ای زوال کار خود را پیش بینی نمی‌کند اما در این قطعنامه نقشه راهی وجود دارد که عنوان می‌کند در طول 5 سال، 8 سال و 10 سال چه اتفاقاتی بیفتد و در نهایت قطعنامه لغو شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور با تاکید بر اینکه ما در گذشته استثناء شده بودیم، توضیح داد: در برجام و قطعنامه عبارت‌هایی وجود دارد که فقط برای 1+5 و ایران است تا شامل حال کشورهای دیگر که خواهان غنی سازی هستند نشود. روسیه اصرار داشت که ایران در این زمینه استثناء شود تا کشورهای دیگر نیز همین مسیر را طی نکنند.

وی تاکید کرد: بنابراین استثناء شدن ایران در موضوع حق غنی سازی را با وجه مثبت آن نگاه کنید البته قبول داریم که وجه منفی هم دارد اما این موضوع از گذشته برای ایران وجود داشت چرا که آن‌ها ما را کشوری می‌دانستند که صلح بین المللی را به خطر می‌انداخت اما این موضوع اکنون خفیف و کمرنگ شده است.

بازرسی از سایت‌های نظامی بعد از 24 روز

عراقچی همچنین در موضوع ترکیب کمیسیون مشترک در قطعنامه 2231 توضیح داد: گفته می‌شود شاید پیشنهاد بهتری برای ترکیب این کمیسیون باید در نظر گرفته می‌شد، ما در ابتدا پیشنهاد دادیم که 3 نفر برای حل اختلافات انتخاب شوند، یک نفر از ما، یک نفر از طرف مقابل و یک نفر از کشور بی‌طرف. به دلایلی غربی‌ها این پیشنهاد را قبول نکردند، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که 99 درصد فرد بی‌طرف نیز به سمت غربی ها غش خواهد کرد در نتیجه پذیرفتیم که کمیسیون مشترکی با این ترکیب انتخاب شود.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشور اظهار داشت: بهتر است کمیسیون مشترکی که قرار است با اجماع در خصوص اختلاف نظرها تصمیم گیری کند، تشکیل شود قطعا در زمانی که مواردی در تضاد با منافع ما باشد آن‌ها نیز به موضوع رای نخواهند داد اما نگرانی در موضوع بازرسی‌های نظامی است که روند آن 24 روز طول خواهد کشید.

وی توضیح داد: برای بازرسی‌ها باید رای گیری شود و برای این موضوع به نظر می‌رسد زمانی به طول انجامد اما اگر کمیسیون مشترک رای به بازرسی از سایت‌های نظامی ایران بدهد 24 روز بعد از رای گیری دسترسی‌ و بازرسی داده خواهد شد.

خرید تجهیزات نظامی از کانال برجام صورت نمی گیرد

علی اصغر زارعی در ادامه مطرح کرد: در یکی از بندهای برجام توضیح دادید که برای واردات اقلام نظامی نیازی به کسب اجازه از شورای عالی نیست این در حالی است که همواره آن‌ها در خصوص فعالیت‌های نظامی آنها نگران بودند. آیا هیچ نظارتی بر فعالیت‌های نظامی ایران صورت نمی‌گیرد.

عراقچی در این باره گفت: یکی از خطوط قرمز پررنگ ما در خصوص تجهیزات نظامی بود و به هیچ وجه زیر بار نرفتیم که از تجهیزات و تاسیسات نظامی ما بازرسی شود. این موضوع البته تنها در قطعنامه عنوان شد اما در برجام خرید تجهیزات نظامی مشمول کانال خرید و کمیته خرید نشد که این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مذاکرات است.

عراقچی:ضمانت اجرایی تعهدات غرب امادگی ما برای بازگشت به شرایط قبل از توافق است

کوثری در ادامه جلسه در سوال خود از عراقچی گفت: شما درباره قطعنامه 1929 گفتید که آن ها می توانستند دستور حمله بدهند و اما من امروز می گویم مگر زمانی که ساختمان دو قلو منفجر شد آیا اقای بوش از سازمان ملل دستور گرفت که گفت ایران محور شرارت است؟

وی ادامه داد: بحث اصلی همین است که آمریکا اگر قدرت داشتند در همان زمان به ما حمله می کردند و طی سال های اخیر شش بار در صدد حمله بر آمدند اما دیدند نمی توانند مقابله نظامی و دفاعی کنند .

کوثری تصریح کرد: اینجا مساله قانون نبوده است که جلوی آن ها را در ارتباط با حمله بگیرد بلکه مساله قدرت ما بوده است وامروز نیست مشخص نیست مساله تضمین اجرایی در رابطه با تعهدات است

عراقچی با بیان این که غرب تابع قانون نیست کفت: بدون شک مطابق صحبت شما این ها اگر می توانستند با ما برخورد نظامی کنند تا امروز این کار را کرده بودند و بدون شک عامل بازدارنده توان دفاعی ما بوده است.

وی تصریح کرد: مساله اصلی این است که ما نباید اجازه دهیم دشمنی که به دنبال تخریب ما است از یک مشروعیت سیاسی و بین المللی نیز برخوردار شود

عراقچی تصریح کرد: در دنیای امروز هر کاری بخواهند بکنند اول سعی می کنند مشروعیت بین المللی درست کنند یا از طریق قطع نامه یا اجماع سازی به جلو پیش می روند.

وی افزود:همین الان عربستان به یمن حمله می کند اما 10 کشور را همراه خود می کند تا بگوید اجماعی پشت سر ما است بنابراین نباید برای آنها زمینه درست کنیم که ما را بزنند و دنیا هم حق را به آن ها بدهد.

عراقچی با بیان این که نباید به سمتی برویم که بستر را برای ان ها مهیا کنیم گفت: قوی بودن فاکتورهای مختلفی دارد و یکی از ان ها این است که اجازه ندهیم طرف مقابل بسترهای سیاسی را برای خود مهیا کند که متاسفانه ما در طول سال های گذشته این بستر را برای آن ها ایجاد کردیم

وی تاکید کرد: ضمانت اجرایی برای توافق خود ما هستیم چرا که به هیچ کس در دنیا متوسل شویم که چرا آمریکا و 1+5 تعهدات خود را انجام نداده است.

عراقچی ضمانت دیگر توافق را آمادگی برای برگشت به وضعیت قبل از توافق خواند و گفت: من بارها تاکید کرده ام که ضمانت اصلی این است که ما آمادگی داریم در زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است به وضعیت قبل از توافق برگردیم و ما این ابزارها را در اختیار داریم.

تخت روانچی:غرب زمانی پای میز مذاکره رسید که دیگر تحریم و فشار فایده ندارد

تخت روانچی همچنین تصریح کرد:  نکته ای که نباید فراموش شود این است که چرا امریکایی ها مذاکره را شروع کردند چرا که دیدند از بعد نظامی نمی توانند کاری کنند دوم این که برنامه نظامی ما از مرحله ای گذشته است و فشار فایده ندارد و مجبور هستند همراهی کنند .

وی افزود: در حقیقت در سند هسته ای از یک خط معیار گذشته ایم و آن ها از به هم زدن بازی بهره نمی برند

تخت روانچی در خصوص اظهارات کوثری مبنی بر این که غرب در ژنو به تعهدات خود عمل نکرد، گفت: در ژنو عمده تعهدات عمل شده است مواردی از نظر زمانی عقب و جلو شد که ان هم اصلاح شد اما الان یک توافق بلند مدت است.

رسایی:برجام شرایط را برای حمله نظامی به ایران مهیا می کند

رسایی در ادامه جلسه در خصوص راهکارهای آیین نامه داخلی مجلس درباره رد یا تصویب برجام در مجلس در مواد 173 تا 178 ضمن قرائت متن این مواد گفت:

نماینده مردم تهران در مجلس هم چنین تصریح کرد:حضرت آقا به عنوان ناظر منصف و مطلع در خصوص تحریم ها گفتند که قرار مذاکره بر مبنای رفع تحریم بود که برداشته نشده است.

وی افزود: راه این است که این اشکالات توسط مجلس برداشته می شود البته اگر دولت لایحه ارائه بدهد اگر لایحه ندهید که از اساس کاری نمی شود کرد.

رسایی با بیان این که با ارائه لایحه مجلس خطوط قرمز نظام را مشخص می کند گفت: ما در بررسی لایحه دولت خطوط قرمز را مشخص می کنیم و می گوییم آقایان با رعایت خطوط قرمز یک لایحه بدهند و تا آن زمان نیز این موضوع در دستور کار مجلس باقی می ماند.

وی تصریح کرد: شما می گویید افتخار حقوقی ما این است که شورای امنیت برنامه حقوقی ما را به رسمیت شناخته است و می گویند مثل این است که کشور آزاد شده ما را آزاد کنند در حال که طرف ما می گوید انچه در برجام به دست آوردیم با حمله نظامی نمی توانستیم به دست بیاوریم.

عراقچی تاکید کرد که به نظر می رسد دولت راستگویان آن ها هستند چرا که هرآنچه آنها در ارتباط با لوزان و دیگر موارد مطرح کردند

وی با بیان این که خود اوباما می گوید برای رییس جمهور بعدی امکان حمله نظامی مهیا است ، گفت: خود آن ها می گویند ما با دسترسی های ویژه ای که در برجام تعریف کردیم می توانیم ابهام نظامی ایران را همانند عراق حل کنیم  

رسایی تصریح کرد:این تحریم ها که باقی می ماند هیچ تهدید ها جدی تر می شود و احتمال حمله نظامی بالا می رودو بعد از این بازرسی ها مطمئن باشید به ما حمله نظامی نیز خواهند کرد.

عراقچی:خودمان ابهت ملت ایران را پایین نیاوریم

عباس عراقچی در ادامه در پاسخ به سوال حمیدرسایی گفت: این که استناد شما به صحبت های دولت راستگویان آمریکا است برای من عجیب است، چرا که این دولت راستگویان در سال های گذشته 6 بار می خواست به ما حمله کند و نتوانست.

وی ادامه داد: همین دولت راستگویان امروز به کنگره می گوید بعد از 15 سال در موقعیت بهتری برای حمله هستیم  و ببینید ما از کجا این دشمن را به کجا رساندیم، دشمنی که حرف از حمله نظامی می زد ، دشمنی که حرف از تغییر رژیم می زد امروز با ما مذاکره کرده و با رسمیت شناختن حق غنی سازی با ما توافق می کند.

عراقچی با بیان این که اگر کسی در حال شکستن ابهت مردم ایران است خودمان هستیم ، ادامه داد:وقتی که 6 کشور اول دنیا را روی میز می نشانیم و مجبورشان می کنیم به قدرت هسته ای احترام بگذارند این برای شما ابهت می اورد، قطع نامه ای که غنی سازی شما را ممنوع اعلام کرده بود امروز می گوید غنی سازی آزاد است.

وی ادامه داد:دقت کنید در کنگره امروز بر سر چه مسائلی بحث می شود ، آن ها امروز به اوباما و کری می گویند شما متحدان ما را در منطقه به ایران فروخته اید و ایران را به کشور بزرگ منطقه تبدیل کرده اید.

 عراقچی در ادامه گفت: نتانیاهو هنوز دارد جیغ می زند که قرار نبود حتی یک سانتریفیوژباشد اما امروز ایران با اقتدار د از فصل 7 بیرون آمد و این اقتدار است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان این که به اعتقاد وی تمامی نظرات رهبری در برجام تامین شده است، گفت:در مورد تحریم ها هم هشداری که رهبری داد به اعتقاد من تمامی نظرات ایشان تامین شده و تمام تحریم ها یکجا برداشته می شود وایشان نیز تاکید کردند که ترتیباتی برای رفع تحریم ها چیده شده که ایرادی ندارد و مورد مخالفت ما نیست.

تحت روانچی:حرف مسئولان آمریکایی را به حرف مسئولان داخلی ارجحیت ندهید

تخت روانچی نیز در پایخ به اظهارات رسایی گفت:ما نباید این که آمریکا بگوید نظارت ها در برجام بی سابقه است را قبول کنیم چرا حرف مسئولان خود را با شک و شبهه نگاه می کنیم و به حرف ان ها اکتفا می کنیم.

وی ادامه داد: نظارت هایی که ما پذیرفتیم در چهار چوب پروتکل الحاقی است و نباید بی خود نگرانی ایجاد کنیم .

نقوی حسینی:مواد قطعنامه 2231 حکایت از باقی ماندن ایران ذیل بند هفتم دارد

سید حسین نقوی حسینی در ادامه جلسه در سوال خود از عباس عراقچی گفت: آقای عراقچی اگر ما اثبات کنیم قطع نامه 2231 ما را از ذیل فصل هفتم خارج کرده، مشکلات حل می شود اما متن قطع نامه اینچنین نیست و مشکلات در همین نقطه طرح می شود و به همین دلیل ما توجیه حقوقی نمی شویم چرا که ما ذیل بند هفتم حفظ شده ایم.

وی ادامه داد:موضوع دوم این است که رهبری تهدید نفوذ امریکا را با بهانه قرار دادن برجام مطرح فرمودند ودر ارتباط با این موضوه کار حقوقی نشده و تنها برخورد سیاسی با این موضوع شد .

نقوی حسینی با بیان این که کنگره دو اختیار به حکومت آمریکا داده است گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها از لحاظ حقوقی بر برجام مسلط شده اند.

عراقچی:کلیت قطعنامه 2231 خارج از فصل 7 است

عراقچی در ادامه در پاسخ به اظهارات نقوی حسینی گفقت:به نظر من نکته بسیار مهمی اشاره شد چرا که اگر قانع شویم این قطع نامه فصل 7 نیست بسیاری از مشکلات حل می شود

وی ادامه داد: در همه این ها روال کار شورای امنیت این است که از ابتدا تکلیف قطع نامه های قبلی را مشخص می کند به این معنی که به ما رسید تکلیف شش قطع نامه ما را مشخص کرده است که قطعنامه اول ذیل ماده 40 از فصل 7 است.

عضو تیم مذاکره کننده در خصوص قطعنامه 2231 تاکید کرد: این نگاه به عنوان یک تهدید در قطع نامه 2231 نیست یعنی حرفی از فصل 7 نمی زند و حرف از تغییر بنیادین، همکاری با ایران،  فضای مناسب برجام و حرف از ماده 25 منشور می زند.

وی ادامه داد: تغییری که رخ داده این است که قطعنامه در کلیت خود ماهیت فصل 7 ندارد اما در ده مورد زمانی که می خواهد یک تصمیم الزام آور بگیرد در ان 10 مورد خاص به ماده 41 اشاره هایی دارد

عراقچی تصریح کرد: با قاطعیت می گویم از این ده مورد حدود 8 مورد آن مواردی است که خود شورای امنیت را محدود می کند.

 

به جای حاشیه ها از اقتدار و توانی هاییمان حرف بزنیم

عباس عراقچی در ادامه گفت: حتما آنها در داخل خود با قوانینشان ترتیباتی اتخاذ خواهند کرد که راه در رو داشته باشند و ما هم حتما در داخل همین کار را خواهمیم کرد و باید حواسمان باشد.

وی ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که به تعبیر رهبری وقتی با دشمن  یکی از مواردمان را مهار کردیم رابطه ما با آنهاعوض شده است. بلکه یک توافقی کردیم و باید باید از فرصت های آن توافق استفاده کنیم این توافق این فرصت را در اختیار ایران قرار می دهد تا توانایی اقتصادی و منطقه ای و دفاعی را به حداکثر برساند و در صورتی که از این توانایی ها استفاده نکنیم و خودمان را با جزییات درگیر کنیم و آن را در مقابل مردم کوچک کنیم تهدیداتش به سراغمان می آید.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: به جای اینکه اقتدار منطقه ای ایران موضوع اول شود مک دونالد موضوع اول می  شود.بیایید حرف از اقتدارو توانایی هایمان بزنیم.
 
در ادامه ابراهیم کارخانه‌ای گفت: چرا پذیرفتیم هر یک از اعضای 1+5 بتوانند علیه ما شکایت کنند در حالیکه قبلا صرفا از طریق آژانس پرونده به شورای امنیت ارجاع می‌شد. نگرانی بعدی ما در رابطه با صدها قلم کالا در حوزه‌های علمی، صنعتی و .... است آیا اگر بنا باشد همه آنها به کارگروه خرید برود با مجوز شورای امنیت می‌توانیم پیشرفت علمی داشته باشیم؟ هر کدام از اعضاء در رابطه با هر قلم از کالاها می‌توانند عدم پایبندی ایران را مطرح کنند و در نهایت می‌توانند پرونده‌ را به شورای امنیت ارجاع دهند.
 
وی ادامه داد: کلیه اقدامات مندرج در برجام صرفا برای ایران است ای کاش فقط می‌گفتند ایران پروتکل را اجرا کند چرا باید 20 سال اجازه دهیم قطعات سانتریفیوژ با نظارت آن ها صورت گیرد.در ابتدا آنها باید تعهدات خود را انجام دهند زیرا نشان داده اند که عهد شکن هستند در حالیکه الان برعکش شده است و این مسئله در قطعنامه های شورای امنیت اشاره شده است .در رابطه با کشورمان محدودیت های زیادی در نظر گرفته شده است در حالیکه درمورد آنها اینگونه نیست.
 
عراقچی گفت: همیشه ارجاع پرونده از کانال آژانس بوده است. در حال حاضر توافقی بین ایران و 6 کشور صورت گرفته است و هر دو طرف نگران نقض تعهدات طرف مقابل هستند و نگرانی هر دو در این زمینه جدی است و طبیعی است که برگشت پذیری را هر دو طرف سعی می‌کنند برای خود نگه دارند.
 
در طی سال های گذشته دستاورد ما تاسیسات هسته ای و دستاورد طرف مقابل تحریم بود
 
وی ادامه داد: در 12 سال گذشته دستاورد ما تاسیسات هسته ای و دستاورد طرف مقابل تحریم بوده است.
 
عراقچی در پاسخ به سوال دیگر کارخانه ای درباره کانال های خرید  گفت: در مورد بحث کانال‌های خرید باید گفت مقداری نگرانی شما بیش از اندازه است، صدها قلم کالا چه هستند؟ اقلامی هستند که برای سلاح هسته‌ای کاربرد دارند و اینگونه نیست که تمام صنایع ما لنگ این کار باشد. لیست اول اقلامی است که صرفا کاربرد هسته‌ای دارد و لیست دوم کالاهای دو منظوره هستند و اینگونه نیست که همه صنایع ما را متاثر کند.
 
وی افزود: شما که نگرانید صنعت کشور متوقف شود مگر تا الان این اقلام را به ما می‌دادند؟ این اقلام 100 درصد ممنوع بوده است اما ما که لنگ نمانده‌ایم و از هر جا که توانستیم با پول و زحمت بیشتر تهیه کردیم و صنعت ما پیشرفت کرد، در آینده همین اقلام ممنوع را از طریق کانال مربوطه با هزینه کمتر خرید خواهیم کرد.
 
عراقچی گفت: اینگونه نیست که اقلام نقش کلیدی در صنایع ما داشته باشند و بخش اقلام نظامی ما هم لزومی ندارد به کانال خرید برود.
 
برای رسیدن به خواسته هایمان بعضی از محدودیت ها و نظارت ها را پذیرفتیم
 
وی گفت: برای رسیدن به خواسته‌هایمان در مقابلش بعضی از محدودیت‌ها و نظارت‌ها را پذیرفتیم و این بهایی بود که برای رسیدن به خواسته‌های کلان خود دادیم. در این محدودیت‌ها نیازهایمان لنگ نمی‌ماند، محدودیت‌ها زمان دار است و هیچ محدودیتی بالای 15 سال نداریم برای رسیدن به خواسته‌هایمان باید هزینه دهیم.
 
عراقچی گفت: شما نگران برخی محدودیت‌ها هستید چرا نگران بسیاری از حقوق مردم ایران که پایمال شده است نیستید، فروش نفت 2.5 میلیون بشکه به یک میلیون رسیده است در حالی که حق ما فروش 5 میلیون بشکه است اما به خاطر تحریم‌ها فروشمان  پایین است.
 

عراقچی در ادامه توضیح داد: برای اینکه عزت خود را حفظ کنیم مجبور شدیم هزینه‌هایی در خصوص محدودیت‌هایی بپردازیم اما ما هرگز امنیت و عزت خود را با دادن امتیاز از بین نبردیم، آب سنگین اراک یکی از این موضوعات است.

وی با انتقاد از اینکه چرا عنوان می‌کنید آب سنگین اراک امتیاز نیست، گفت: یکی از خطوط قرمز ما آب سنگین اراک بود اما اکنون می‌گویید چرا برای کاهش هزینه در برجام از آب سبک نام نبردیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور تاکید کرد: دعوای بزرگ سیاسی ما در خصوص راکتور آب سنگین اراک بود حالا می‌گویید چرا آن را آب سبک در نظر نگرفتید و چرا در جایی کم و در جایی دیگر موضوع را کوچک گرفتید. چرا می‌خواهید این دستاورد سیاسی بزرگ را در دید مردم ایران کوچک کنید.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشور در پاسخ به امیرآبادی فراهانی در این باره که چطور می توان یکی از دو ضمیمه‌های قطعنامه 2231 را نپذیریم و برای دیگری اعتبار قائل باشیم، گفت: هر دو ضمیمه از اعتبار برخوردار هستند و وقتی که قطعنامه‌ای در ذیل فصل 7 قرار می‌گیرد الزام حقوق بین الملل دارد اما ما اعتقاد داریم اگر امنیت کشور نقض شود چنین الزامی را برای خود قائل نمی‌شویم.

وی ادامه داد: در گذشته نیز برخی قطعنامه‌ها را اجرا نکردیم و این باعث شد قطعنامه‌های سنگین‌تری صادر شود اما آنها دیدند چنین قطعنامه‌هایی دیگر فایده ندارد این موضوع را مدیون اقتدار مردم ایران هستیم.

عراقچی با بیان اینکه ممنوعیت موشکی و تحریم‌های تسلیحاتی نیز یکی از موضوعات قطعنامه 2231 است که آن را نمی‌پذیریم، عنوان کرد: در بندهایی که خلاف امنیت ایران است ما عنوان کردیم قطعنامه را نمی‌پذیریم ما هرگز سر امنیت هیچ مصالحه‌ای نمی‌کنیم در گذشته چنین کاری نکردیم و تا جایی که قدرت داشته باشیم نیز مقابله می‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور در خصوص تضمین اجرای برجام گفت: خیال شما را راحت می‌کنم، هیچ تضمینی وجود ندارد، تضمین اجرای توافق خود ما هستیم، عنوان می‌شود که ما می‌توانیم شکایت خود را به شورای امنیت ببریم. در پاراگراف 36 قطعنامه امده است که شورای عالی امنیت محل رسیدگی به حل اختلافات است اما چنانچه طرفین شاکی معتقد باشند که موضوع شکایت شده مصداق عدم پایبندی اساسی و جزئی است می‌توانند آن را مبنای قطع برجام بدانند.

وی با بیان اینکه بنابراین لازم نیست شکایت خود را به شورای امنیت ببریم، گفت: این اولین بار است که در قطعنامه‌ای چنین حقی برای کشور هدف قائل شده است که اگر عدم پایبندی را احساس کرد توافق را لغو کنند. آنها عنوان می‌کنند که بازگشت به وضع موجود 4 تا 5 سال زمان لازم است اما بازگشت به ایران به وضعیتی که آن ها از آن می‌ترسند تنها یک سال زمان لازم دارند.

عراقچی در خصوص شناسایی شرکای هسته‌ای ایران گفت: کمپانی‌های ساخت چنین تجهیزاتی در دنیا شناخته شده است و این کمپانی‌ها برای انجام پروژه‌هایی در ایران مجوز دریافت می‌کنند بنابراین نگرانی در خصوص شناسایی آن‌ها وجود ندارد مگر اینکه نگران شرکای نظامی باشیم که آن‌ها را از کانال خود دنبال می‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور در خصوص شرکت های ایرانی گفت: شرکت های ایرانی نیز اگر بخواهند روند قانونی داشته باشند مشکلی برای آن ها نیست.

در ادامه تخت روانچی در خصوص ارائه شکایت به شورای عالی امنیت و نحوه لغو توافق گفت: ما اجباری نداریم که شکایت خود را به شورای عالی امنیت ببریم این اختیار را داریم که هر زمان که احساس کردیم نسبت به تعهدات پایبندی وجود ندارد توافق را لغو کنیم.

وی تاکید کرد: نهایتا این نگرانی وجود ندارد که اگر ایران طرح شکایت کند، تحریم‌های ما برگشت می‌خورد.

محمدحسن ابوترابی‌فرد در تشریح سوال خود از عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت: در رابطه با موضوع مذاکرات و مسائل مربوطه برخی موضوعات وجود دارد که نخست باید در رابطه با آن به توافق برسیم. یکی از موضوعات این است که ما با واقعیت نظام سلطه روبرو هستیم،‌ البته اراده ما بر این است که این نظام را تغییر دهیم و تلاش هم می‌کنیم. در کنار ما جبهه مقاومت هم وجود دارد، اما واقعیت این است که ما از این موضوعات و مباحث غفلت می‌کنیم. از طرف دیگر ما در فضایی قرار داریم که حداقل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا و موافقان توافق برجام در این کشور بارها به اقتدار ایران اعتراف کرده و به قدرت ایران برای عبور از تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده اذعان کرده‌اند، البته اگر کشور از 6 قطع‌نامه شورای امنیت عبور کرده به علت قدرت جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: به طور حتم تصویب 6 قطع‌نامه و قرار گرفتن ایران در ذیل فصل 7 شورای امنیت یک واقعیت است که اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات توانستند برای خروج جمهوری اسلامی از این فصل مدلی ارائه کنند، حال سوال اینجاست که آیا دوستانی که نسبت به این مدل انتقاد دارند، مدل و روش بهتری در نظر دارند؟ از این‌رو اقدامات صورت گرفته باید مقایسه شود، زیرا در دوران دولت گذشته ایران زیر فصل 7 قرار گرفته و در 6 سال گذشته آنها توانستند از زیر این فصل خارج شوند. حال این سوال مطرح است که آیا خروج از زیراین فصل ضرورتی دارد و آیا توجه به توسعه قدرت دفاعی کشور کافی نیست؟

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: در موضوع مذاکرات و توافق برجام هزینه‌هایی انجام گرفت و در قبال آن دستاوردهایی حاصل شد، حال این سوال اینجاست که آیا هزینه و فایده در مذاکرات با هم تطابق دارد و یکسان است؟ از طرف دیگر شاهد بودیم که کشور عراق در سال 1990 میلادی به ذیل فصل 7 شورای امنیت رفت و بعد از 22 سال در سال 2012 از ذیل این فصل خارج شد.

عباس عراقچی در پاسخ به سوال ابوترابی‌فرد درخصوص شرایط برجام در حالتی که توافق ژنو صورت نمی‌گرفت، گفت: به طور حتم ما نمی‌توانستیم بدون توافق در ژنو به برجام برسیم، زیرا توافق ژنو یک آرامش موقت برای رسیدن به توافق نهایی بود، البته این توافق چند ویژگی دارد؛ نخست اینکه براساس آن دو طرف در همان نقطه و سطحی که هستند، بایستند، یعنی غرب تحریم جدیدی اعمال نکند و ما نیز ماشین‌ها و صنعت هسته‌ای خود را توسعه ندهیم. از طرف دیگر غیر از مسئله آتش‌بس یکی از نکات توافق ژنو این بود که هر دو طرف قبول کردیم برای اعتمادسازی مقداری به عقب برگردیم، از این‌رو ایران پذیرفت که بحث غنی‌سازی 20 درصد را متوقف و مواد مربوطه را تعدیل کند. البته ما در آن زمان به غنی‌سازی 20 درصد نیاز نداشتیم، زیرا برای استفاده در رآکتور تهران در سال‌های آتی حدود 400 کیلو سوخت تولید کرده‌ایم. از طرف دیگر غربی‌ها متعهد شدند که قانون کاهش تولید نفت ایران را اجرایی نکنند که این بدان معنا است که ما تحریم‌ها را در حال اجرا متوقف کردیم. همچنین براساس توافق ژنو چند کانال بانکی برای خرید مواد غذایی و دارویی باز شده و همچنین تحریم‌های طلا، پتروشیمی، خودرو و صنعت هوایی برداشته شد. حال چه میزان کشور توانسته از این ظرفیت‌ها استفاده کند، باید آن را از وزارتخانه‌های مربوطه پرسید.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم توافق ژنو این بود که مشخصات توافق نهایی را در مشخص کرده بود، همچنین در این توافق، بر ادامه غنی‌سازی ایران تاکید شده بود.

وی در پاسخ به سوال منصوری آرانی مبنی بر لزوم بررسی و واکاوی دو قطع‌نامه 1929 و 2231 گفت: ما بارها این موضوع را به مجلس پیشنهاد کرده‌ایم و آمادگی داریم که بندبند دو قطع‌نامه را مورد بررسی قرار دهیم.

عراقچی در پاسخ به سوال زاهدی درخصوص از بین نرفتن محدودیت‌ها بعد از 15 سال براساس برجام بیان کرد: ما در مذاکرات و برجام محدودیت‌های بالای 15 سال را تعهد نکردیم، البته در بحث نظارت‌ها محدودیت‌های 20 و 25 ساله وجود دارد، اما در سایر حوزه‌ها محدودیت‌های بالای 15 سال مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر زاهدی درخصوص نحوه فعالیت کارگروه خرید و نقش شورای امنیت در تایید این حوزه گفت: کانال خرید برای موارد مذکور در قطع‌نامه 2231 و برجام است. به طور مثال در قطع‌نامه چندین استثنا درباره نیروگاه بوشهر و تاسیسات نطنز، فوردو و اراک وجود دارد.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره شرایط لغو یا رفع تحریم‌ها براساس برجام گفت: دولت آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های کنگره را نمی‌تواند لغو کند، بلکه می‌تواند آنها را متوقف کرده و در برجام متعهد شده که این توقف تحریم‌ها را ادامه دهد، البته آمریکا در کل دو نوع تحریم دارد؛ اول تحریم‌ها مربوط به کنگره و دوم دستورات اجرایی رئیس‌جمهور که براساس برجام در همان روز توافق لغو خواهند شد و تحریم‌های کنگره نیز متوقف می‌شوند.

در در پاسخ به سوال زاهدی مبنی بر بی‌اعتنایی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به قطع‌نامه شورای امنیت و شباهت آن به کاغذپاره خواندن این قطع‌نامه از سوی رئیس دولت سابق، تصریح کرد: من هیچ وقت نگفته‌ام که قطع‌نامه‌های شورای امنیت کاغذ پاره هستند، زیرا این قطع‌نامه‌ها تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی بسیاری برای کشور دارد، اما امنیت ملی برای ما از همه چیز مهمتر است، از این‌رو بود که ما موضوع تحریم‌های تسلیحاتی را در بیانیه وزارت خارجه قبول نکردیم.

در این نشست کوچک‌زاده در تشریح سوال خود از معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نخست این را خطاب به دشمنان علی‌الخصوص آمریکایی‌ها می‌گویم که دل خود را به مباحث مطروحه در این مذاکرات خوش نکنند، زیرا ما با یکدیگر دوست هستیم و قطعا آخرین سخن را در نظام جمهوری اسلامی کسی می‌زند که به شماها گفت که لاف غریبی نزنید. از طرف دیگر این موضوع قابل توجه است که در بند (الف) و (ن) ذیل مقدمه عمومی مشروعیت و مقبولیت برجام به قطع‌نامه شورای امنیت وابسته شده است. حال عراقچی می‌گوید که ما این قطع‌نامه را قبول نداریم، که این تناقض دارد. از طرف دیگر در بند (ن) بند مذکور آمده است که گروه 1+5 باید پیش‌نویس قطع‌نامه را به شورای امنیت ارائه کنند، حال شما چگونه برجامی را توافق کرده‌اید که قرار است گروه 1+5 بدون اطلاع شما قطع‌نامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کنند.

کوچک‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار داشت: همچنین گروه 1+5 بعد از تصویب قطع‌نامه در شورای امنیت، طی بیانیه‌ای از ایران خواسته تا 8 سال از هرگونه فعالیت‌ در حوزه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای اجتناب کند! حال اگر شما می‌گویید که ما در بیانیه وزارت خارجه موضوع محدودیت و ممنوعیت تسلیحاتی را رد کرده‌ایم، حال شاهدیم که گروه 1+5 نیز در بیانیه خود بر این محدودیت‌ها تاکید کرده‌ است.

عراقچی در پاسخ به سوالات کوچک‌زاده گفت: تیم مذاکره‌کننده هم در مورد برجام و هم در مورد قطع‌نامه و طرف‌های غربی مذاکره کرد و همچنین درخصوص نامه 1+5 به شورای امنیت مذاکراتی صورت گرفت و همه این اتفاقات و اقدامات با توافق ما بوده است. از طرف دیگر ما از گام نخست شرط کردیم که ایران زیر بار ممنوعیت‌های مربوط به مباحث موشکی و تسلیحاتی نمی‌رود و اعلام کردیم که در غیر این‌صورت توافق نمی‌کنیم، از طرف دیگر در توافق برجام آمده که حساب قطع‌نامه با برجام جداست و در هیچ جای برجام نمی‌توانید اثری از تحریم‌های موشکی ببینید. همچنین در بحث قطع‌نامه 2231 اکثر موارد را به جز دو مورد که با امنیت ملی ما در تناقض است، قبول داریم، اما آن دو مورد را نه قبول داریم و نه اجرا می‌کنیم. از طرف دیگر بیانیه وزارت خارجه بعد از تصویب قطع‌نامه شورای امنیت صادر شد که این بیانیه در شورای امنیت به ثبت رسید و هیچیک از کشورها به محورهای آن اعتراض نکردند که براساس آن بیانیه ما اعلام کردیم که جمهوری اسلامی در بحث توانایی‌های دفاعی و حمایت از متحدان و سیاست‌های منطقه‌ای خود به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید. /

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet