هدر موبایل
1394/10/06 10:09:00
سرویس صحن

تصویب شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجو با محوریت آ‌موزشی پژوهشی در مقطع دکتری

شیوه سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب یکی از شیوه های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» توسط نمایندگان ملت تعیین شد.
تصویب شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجو با محوریت آ‌موزشی پژوهشی در مقطع دکتری شیوه سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب یکی از شیوه های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» توسط نمایندگان ملت تعیین شد. https://cdn.icana.ir/d/019/124803.jpg تصویب,شیوه‌های,سنجش,و,پذیرش,دانشجو,با,محوریت,آ‌موزشی,پژوهشی,در,مقطع,دکتری Icana
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 6 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با 113 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر ماده 5 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کردند.

براساس این ماده سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب یکی از شیوه های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می شود:

الف – دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی – پژوهشی براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
1- آزمون های متمرکز (50 درصد)
2- سوابق آ‌موزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)
ب – دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
1- آزمون های متمرکز (30 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)
4- تهیه طرح واره (20 درصد)

تبصره 1- برگزاری آزمون های متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود. شورا می تواند با لحاظ بند (ت) ماده یک از ظرفیت دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده نماید.

تبصره 2- هر یک از وزارتین مکلفند در چهارچوب آمایش آموزش عالی کشور، سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محل های مورد تأیید شورای گسترش خود اقدام نماید.

تبصره 3- طرح های موضوع بند 4 دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.

تبصره 4- شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.

گفتنی است در جریان بررسی ماده الحاقی ماده 5 و پس از طرح شبهات نمایندگان مجلس، دکتر علی لاریجانی با طرح ابهام در رابطه با تبصره 2 این ماده ارجاع آن را به رأی نمایندگان گذاشت که در نهایت با 140 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارجاع گردید.
براساس ماده الحاقی ماده 5 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

تبصره 1- افرادی که براساس قوانین و مقررات جاری کشور از شرکت در آزمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی معاف شمرده شده اند، از شمول این قانون مستثنی هستند.

تبصره 2 – سهمیه بسیجیان فعال مصوب هیأت وزیران مشمول این قانون می باشد./        
پایان پیام        
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر
  • تصویب شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجو با محوریت آ‌موزشی پژوهشی در مقطع دکتری


آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet