هدر موبایل
1394/11/10 09:24:00
سرویس اقتصادی
گزارش خانه ملت از طرح وام 25 میلیونی خودرو:

وقتی انبار خودروسازان از خودروهای بی کیفیت خالی شد/مشکلات کیفیت٬خدمات پس از فروش و قیمت همچنان باقی است

طرح وام ۲۵ میلیونی خودرو برای تحریک تقاضا و خروج تولید از رکود اجرایی شد٬ اما این طرح تنها انبار خودروسازان را از خودروهای بی کیفیت خالی کرد و آنچه نصیب مصرف کننده شد خودروی بی کیفیت بود.
وقتی انبار خودروسازان از خودروهای بی کیفیت خالی شد/مشکلات کیفیت٬خدمات پس از فروش و قیمت همچنان باقی است طرح وام 25 میلیونی خودرو برای تحریک تقاضا و خروج تولید از رکود اجرایی شد٬ اما این طرح تنها انبار خودروسازان را از خودروهای بی کیفیت خالی کرد و آنچه نصیب مصرف کننده شد خودروی بی کیفیت بود. https://cdn.icana.ir/d/019/44393.jpg وقتی,انبار,خودروسازان,از,خودروهای,بی,کیفیت,خالی,شد/مشکلات,کیفیت٬خدمات,پس,از,فروش,و,قیمت,همچنان,باقی,است Icana

خبرگزاری خانه ملت-گروه اقتصادی؛ کمپین نه به خودروی ایرانی که با نام‌های خرید خودروی صفر ممنوع یا تحریم خودروی داخلی هم شناخته می‌شود، در راستای عدم خرید خودروهای مونتاژ داخل ایران شکل گرفت که در شبکه‌های اجتماعی سازماندهی شده بود.

این کمپین به منظور اعتراض به قیمت‌ بالا خودروهای داخلی درعین کیفیت پایین آن به وجود آمد، اما برخی از وجود پشت پرده در راه اندازی این کمپین خبر می دادند٬ با این عنوان که شرکت های واردکننده خودرو چینی که در حال از دست دادن بازار خود در ایران هستند دست به این اقدام زده اند.

این شرایط صنعت خودروسازی را تا مرز ورشکستگی کشاند و دولت با مشاهده این وضعیت طرح 25 میلیونی وام خرید خودرو را تصویب کرد تا این صنعت از رکود و بحران خارج شود.

شرکت‌های خودروسازی در قالب طرح جدید دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق در بازار خودرو از 18 آبان ماه با اعطای وام 25 میلیون تومانی با سود 18درصدی ظرف یک هفته توانستند 125هزار دستگاه خودرو خود را که در انبارها بلوکه شده بود٬ به فروش برسانند.

بر اساس توافقات قرار بود به‌محض اتمام فروش تحویل خودروها از یک هفته تا حداکثر یک ماه انجام شود، اما بهانه خودروسازان در عدم تأمین اعتبار مالی خودروها باعث شد تا این وعده محقق نشود و مردم بیش از دو ماه در انتظار تحویل خودروهای خود باشند.

 

نقص فنی خودروها مردم را درگیر کرده است

در حال حاضر مردم هرروز با مشکلات متعددی در خرید خودرو آن هم با این طرح روبه‌رو می‌شوند که علاوه بر خلف وعده در تحویل خودرو مشکلاتی  همانند نقص فنی مردم را درگیر خود کرده است.

یکی از خریداران خودرو با وام 25 میلیونی با ابراز اینکه چند روز پس از تحویل خودرو متوجه نقص فنی آن شدم ، گفت: وقتی به نمایندگی‌ها مراجعه کردم دیدم این فقط مشکل من نیست بلکه خریداران دیگری هم با مشکل مشابه من برخورد کرده‌اند.

وی با گلایه از  اینکه "موتور خودروی من ایراد فنی دارد و کسی پاسخگوی آن نیست" افزود: شرکت از من پول خودروی صفر گرفته اما یک ماشین پر از ایراد به من تحویل داده است که حتی برخی ملزومات در آن وجود ندارد.

یکی دیگر از خریداران این خودرو با بیان اینکه خودرو ایرانی هیچ جاذبه ای برای مصرف کنندگان ندارد، اظهار داشت: از روی اجبار در این طرح وام 25 میلیونی ثبت نام کردم که پس از یک ماه تاخیر خودروی معیوب به من تحویل داده اند.

 خریدار دیگری  با اشاره به اینکه موتور خودروی 405 هم ایراد فنی دارد، افزود: علاوه بر این گیربکس ماشین من کامل صدا می‌دهد و وقتی به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه می‌کنم می‌گویند این طبیعی است و باید تعمیر شود که به این منظور نیز خدمات پس از فروش مناسبی اختصاص داده نشده است.

 یکی از استفاده کنندگان از طرح وام 25 میلیونی با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز به‌جای مزایده خودروهای معیوب؛ آنها را در قالب وام 25 میلیون تومانی به مردم فروخته‌اند، گفت: پس از مراجعه به یکی از تعمیرگاه ها متوجه شدم خودرویی که خریداری کرده ام، مشکل رنگ دارد به‌نحوی که باید 100 درصد رنگ بشوند اما 98 درصد رنگ شده‌اند.

خریدار دیگری با اعلام اینکه پس از خرید خودروی سمند ال‌ایکس پس از طی مسافتی حدود هزار کیلومتر تسمه پاره کرده است، افزود: وقتی به نمایندگی مراجعه می‌کنیم آنها فقط می‌گویند تسمه ایراد دارد و باید تعویض شود، این چه ماشین صفری است که پس از طی مسافتی تسمه پاره می کند.

 

رحمانی:دولت در طرح وام 25 میلیونی خودرو اصولی عمل نکرد

رضا رحمانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دولت در طرح وام 25 میلیونی خودرو اصولی عمل نکرد،گفت:اصل حمایت از صنعت خودرو پذیرفته شده است؛اما نحوه حمایت باید همراه با برنامه ریزی باشد و اهداف بلندمدت درنظرگرفته شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  در مجلس با اشاره به اینکه این طرح به منظور تحریک تقاضا و خروج از رکود عملیاتی شد، افزود: برای خروج از شرایط رکودی یکی از پیشنهادات نوسازی ناوگان عمومی و خروج خودروهای فرسوده بود، به گونه ای که در سطح کشور تاکسی ها و خودروهای عمومی نو می شد و از محاسن آن صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا بود، اما متاسفانه شیوه نامناسب جایگزین آن شد.

 

رحمانی با تاکید بر اینکه تنها با تولید کالای با کیفیت می توان از تولید داخلی حمایت کرد، ادامه داد: پس از اجرای برجام یکی از مسائل اصلی که باید در نظر گرفته شود همکاری مشترک خودروسازان داخلی با خودروسازان معتبر دنیا و ایجاد رقابت بین این شرکت ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از ایرادات اساسی که در این طرح از دولت گرفته شده تاخیر در تحویل خودرو های ثبت نامی است، اظهار داشت:اگر طبق آنچه که وعده داده شده عمل شود، مطمینا اطمینان مردم جلب می شود و در غیر اینصورت عکس موضوع رخ می دهد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که دولت در طرح وام 25 میلیونی هوشمندانه عمل نکرد، تصریح کرد:بسیاری از ایراداتی که توسط مشتریان همانند نقص فنی گرفته می شود، باید در شرایط پسا تحریم رفع شود.

 

نعمتی:پرداخت  وام 25 میلیونی خودرو از ابتدا اشتباه بود

همچنین بهروز نعمتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه پرداخت  وام 25 میلیونی خودرو از ابتدا اشتباه بود، گفت: این نوع تزریقات نه تنها مشکل صنعت کشور را رفع نمی کند، بلکه آن را تنبل تر می کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود:اینگونه پرداخت ها این موضوع را به ذهن متبادر می کند که در هر جا که دولتی ها نتوانند کار خود را پیش ببرند پدربزرگی همانند دولت با اقداماتی چون پرداخت وام از آنها حمایت می کند که این ظلم در حق بخش خصوصی کشور است.

 

نعمتی با بیان اینکه اینگونه کمک ها باید برای فعال شدن بخش خصوصی انجام شود، ادامه داد:رویه سیستم بانکی کشور در حال حاضر سبب تعطیلی بخش های مختلف خصوصی می شود،میزان بدهی این بخش یک صد هزارم دو غول خودرویی نیست و در صورت بازپرداخت تمامی اموال این بخش را به راحتی مصادره می کنند.

 

مشکلات خودروهای داخلی در کیفیت٬ خدمات پس از فروش و قیمت

وی با اشاره به سلسله  نشست های کمیسیون صنایع و معادن با خودروسازان اظهار داشت:خودروهای داخلی در کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت مشکلات جدی دارند و تزریقات این چنینی به صورت مسکن های مقطعی عمل می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه با متولی قرار دادن بخش خصوصی تحول در کیفیت خودروها رخ می دهد، افزود:بخش خصوصی بازار و نیازهای آن را می شناسد و به مشتری مداری معتقد است و سبب تغییرات بنیادین در کیفیت و خدمات خودرو می شود،اما دو شرکت خودروسازی با این کیفیت پایین سال ها زیان می دهند و به دلیل بسته بودن مرزها ، مشتری چاره ای جز مصرف آن ندارد که این عاملی برای این شده که آنها پاسخگوی هیچ چیزی نباشند.

به گزارش خانه ملت٬ با توجه به کمبود تولیدکننده در بازار خودروی ایران و موانع فراوان برای ورود صنعت به بازار رقابت حق انتخاب مشتری بسیار محدود می‌شود.

باید یادآور شد که در شرایط بازارانحصاری شرایط به نفع فروشنده است و خریدار نیز متضرر می‌شود، در این حالت و به خاطر نبود رقیب بهایی به کیفیت محصول داده نمی‌شود و استانداردهای اجباری به شکل حداقلی اجرا می‌شوند.

درشرایط بازارغیرانحصاری و رقابتی اگر نارضایتی عمومی نسبت به تولیدکننده فراگیر شود، تولیدکننده مجبور است با افزایش کیفیت  نظر مشتری را جلب کند./

پایان پیام

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet