هدر اصلی
1395/03/26 14:46:42
سرویس دیگر رسانه‌ها
محمدزاده:

برای توسعه حمل ونقل ریلی کشوربه300 تا400هزارتن ریل نیازاست

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب و توسعه حمل و نقل ریلی کشور به طور میانگین سالیانه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ریل نیاز است.
برای توسعه حمل ونقل ریلی کشوربه300 تا400هزارتن ریل نیازاست معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب و توسعه حمل و نقل ریلی کشور به طور میانگین سالیانه به 300 تا 400 هزار تن ریل نیاز است. https://cdn.icana.ir/d/019/46864.jpg برای,توسعه,حمل,ونقل,ریلی,کشوربه300,تا400هزارتن,ریل,نیازاست Icana


به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ سعید محمدزاده افزود: هم اکنون راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای نگهداری، نوسازی و بازسازی خطوط 2، سه و چهار خطه شبکه ریلی کشور به 182 هزار تن ریل نیاز دارد.

وی با اشاره به راه اندازی خط تولید ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: تجهیزات کارخانه تولید ریل در ذوب آهن سال 1393 وارد کشور شد و در سال 1394 فرآیند نصب آن طی شده و امیدواریم براساس قراردادی که با ذوب آهن منعقد شده است این شرکت بتواند تا پایان امسال 40 هزار تن ریل را به راه آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مهم ترین وظیفه ما در حوزه ریلی کشور نگهداری 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی است تا این خطوط همواره آماده بهره برداری و سرویس دهی قرار گیرد.

محمدزاده یکی دیگر از وظایف راه آهن را بهسازی خطوط عنوان کرد که باید بین 10 تا 15 سال خطوط ریلی کشور بهسازی و تمام قطعات آسیب دیده آن تعویض شود.

وی اظهارداشت: خطوط ریلی همچنین برحسب مقدار عبور بار باید هر 20 تا 30 سال بازسازی شود و برای انجام این عملیات باید کل خط ریلی و بالاست آن جمع آوری و یک خط جدید جایگزین خط قدیمی شود تا همچنان بتوانیم با امنیت کامل از این خط استفاده کنیم.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: توسعه خطوط ریلی و افزایش خطوط 2، سه و چهار خطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است تا بتوانیم از خطوط ریلی کشور با حداکثر ظرفیت استفاده کنیم، لذا هم اکنون در محور مرکزی کشور احداث 500 کیلومتر خط آهن در دست اقدام قرار گرفته که 400 کیلومتر آن آماده ریل گذاری است.

وی گفت: هم اکنون برای توسعه قطارهای مسافری دو خطه شدن خطوط ریلی بین تهران تا قزوین در دست اقدام است که بخشی از آن از تهران تا کرج چهار خطه می شود و بخشی از این مسیر 150 کیلومتری از کرج تا قزوین سه خطه و مسیر قزوین تا زنجان نیز دو خطه خواهد شد.

محمدزاده اظهار داشت: در حال حاضر از 150 کیلومتر خط ریلی تهران تا قزوین صد کیلومتر آن آماده ریل گذاری شده است.

وی گفت: عملیات دوخطه شدن پروژه مهم تهران تا گرمسار آغاز شده و موفق شدیم 90 درصد این مسیر را ریل گذاری کنیم و امیدواریم امسال شاهد بهره برداری از دو خطه شدن مسیر ریلی تهران تا گرمسار باشیم.

وی گفت: در حوزه قطارهای حومه ای هم اکنون در اطراف شهر اهواز تا سربندر به طول 105 کیلومتر ریل گذاری شده و مسیر اهواز اندیمشک به طول 135 کیلومتر عملیات زیرسازی آن با پیشرفت 80 درصدی به پایان رسیده و امیدواریم ریل گذاری این مسیر قبل از دهه مبارک فجر انجام شود.

محمدزاده با اشاره به تردد قطارهای مسافری در منطقه خراسان اظهارداشت: هم اکنون در مسیر مشهد تا کاشمر در حال ایجاد خطوط جدید هستیم که بخشی از آن سه خطه و بخشی چهار خطه می شود.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از خط آهن تهران به پرند اظهار داشت: این مسیر 56 کیلومتری از تهران مستقیما به پرند وصل می شود و با بهره برداری از این مسیر در سال آینده تمام شهرهای مسیر از جمله نسیم شهر، سلطان آباد و اسلامشهر نیز می توانند از این مسیر در قطار حومه ای استفاده کنند.

وی درباره خط آهن تهران ـ قم نیز گفت: در این مسیر هم اکنون همکاران ما در حال انجام کار هستند تا بتوانیم زمان سیر قطارها را از تهران به قم به حداقل برسانیم و هموطنان ما بتوانند مسیر تهران به قم را در یک ساعت طی کنند.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: هم اکنون تراک بندی مسیر تهران به مشهد به پایان رسیده و تمام این عملیات توسط مهندسان ایرانی انجام شده و هم اکنون تراک بندی مسیر تهران ـ قم ـ اهواز در دست اقدام قرار گرفته است.

وی هوشمندسازی شبکه ریلی کشور را ضروری دانست و گفت: پروژه های زیادی برای هوشمندسازی شبکه ریلی کشور در دست اقدام قرارگرفته است و امیدواریم امسال تمام شبکه ریلی کشور را بتوانیم هوشمندسازی کنیم.

وی در ادامه با بیان این که با بهره برداری از ریل، روند فرسوده شدن آن آغاز می شود، گفت: برای نگهداری بهینه شبکه ریلی کشور باید سالیانه بین 5 تا 8 درصد از شبکه ریلی تعویض شود.

محمدزاده افزود: در صورتی که 5 درصد 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی تعویض شود، باید سالیانه در عملیات نگهداری خطوط ریلی کشور بین 50 تا 70 هزار تن ریل در شبکه تعویض و ریل نو جایگزین شود.

به گفته وی، در عملیات بهسازی و نوسازی نیز در هر 20 تا 30 سال باید بین 400 تا 500 کیلومتر از شبکه ریلی کشور با جمع آوری کامل خط بازسازی شود، در حالی که هم اکنون در شبکه ریلی آخرین عملیات نوسازی مورد نیاز در سال 1340 انجام شده است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار داشت: در مسیر جنوب که خط آهن آن از سال های بسیار گذشته بازسازی نشده بود، شاهد حوادث ناگواری بودیم ، اما خوشبختانه با بازسازی بخشی از این مسیر توسط همکاران ما در راه آهن لرستان، زاگرس و جنوب، تقریبا 150 کیلومتر از این مسیر پرتردد بار و مسافر به صورت کامل بازسازی شده است.

وی گفت: در مسیر خط آهن جنوب بازسازی ریل تونل 3 هزار متری در 2 سال گذشته پیچیدگی های خاصی داشت که توسط متخصصان ایرانی بازسازی شده و هم اکنون عملیات بازسازی 100 کیلومتر دیگر از این مسیر در دست اقدام است.

وی با بیان این که راه آهن در صورت تامین منابع مالی سالیانه بین 350 تا 400 کیلومتر از شبکه ریلی کشور را می تواند بازسازی کند، گفت: برای نوسازی مسیرهای مورد نظر سالیانه بیش از 40 هزار تن ریل مورد نیاز است.

محمدزاده گفت: برای انجام عملیات نگهداری شبکه ریلی کشور سالیانه بین 50 تا 70 هزار تن ریل، برای انجام عملیات نوسازی مسیرها بیش از 40 هزار تن ریل و برای 600 کیلومتر مسیر خط دوم و مسیر قطارهای حومه ای، سالیانه به 72 هزار تن ریل نیاز داریم که مجموع آن به بیش از 182 هزار تن می رسد و باید به آن خطوط ریلی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل ونقل کشور تکمیل و به راه آهن تحویل می شود، اضافه کرد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم اکنون ساخت 5 هزار کیلومتر خط آهن در دست اقدام است که 920 کیلومتر آن آماده تحویل به راه آهن شده است و 4 هزار کیلومتر آن همچنان در دست اقدام خواهد بود و این نشان می دهد سالیانه باید برای بیش از 900 کیلومتر شبکه ریلی جدید ریل گذاری شود.

به گفته وی، فرآیند تولید ریل بسیار حساس است و باید آسیب آن صفر باشد تا شاهد حوداث ناگواری در شبکه ریلی نباشیم، لذا خط تولید ریل نیازمند کنترل کیفیت دقیقی است و تمام فرآیندهای آن باید با حساسیت زیادی دنبال شود.

وی گفت: تاکنون از 150 هزار تن ریل خریداری شده توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از کشور هند، 50 هزار تن آن وارد شده و قرار است 100 هزار تن مابقی آن از داخل تهیه شود اما تاکنون ذوب آهن اصفهان نتوانسته ریل ملی را تولید و به بازار عرضه کند.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان این که ایران از سالهای بسیار گذشته از هند ریل وارد کرده است، گفت: از 150 هزار تن ریل که قرار بود از هند وارد شود 20 هزار تن آن ریل بسیار سخت کاری شده است که به علت تکنولوژی پیشرفته بسیار کمتر سایش پیدا می کنند و در قوس ها و نقاط بسیار حساس خط آهن استفاده می شود.

به گزارش ایرنا؛ محمدزاده در پایان یادآورشد: هم اکنون راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای انجام عملیات نگهداری، نوسازی، قطارهای حومه ای و احداث خطوط دوم و سوم به بیش از 182 هزار تن ریل و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به 100هزار تن ریل برای خطوط جدید ریلی نیاز دارد. انتظار داریم ذوب آهن اصفهان بتواند تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل را به راه آهن تحویل دهد.

انتهای پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet