هدر موبایل
1395/07/20 10:00:23
سرویس فرهنگی

یادداشت شاهد زنده عملیات کربلای 4/ نعمتی: «اروند»، تلاشی برای ادای دین سینما به شهدای غواص

سخنگوی هیات رئیسه مجلس که شاهد زنده شهادت بسیاری از رزمندگان در عملیات کربلای ۴ به ویژه زنده به گور کردن غواصان دست‌بسته بوده، فیلم سینمایی "اروند" را در تصویر واقعی و درست این ماجرا، موفق ارزیابی کرد.
یادداشت شاهد زنده عملیات کربلای 4/ نعمتی: «اروند»، تلاشی برای ادای دین سینما به شهدای غواص سخنگوی هیات رئیسه مجلس که شاهد زنده شهادت بسیاری از رزمندگان در عملیات کربلای 4 به ویژه زنده به گور کردن غواصان دست‌بسته بوده، فیلم سینمایی "اروند" را در تصویر واقعی و درست این ماجرا، موفق ارزیابی کرد. https://cdn.icana.ir/d/019/201610104534810732.jpg یادداشت,شاهد,زنده,عملیات,کربلای,4/,نعمتی:,«اروند»،,تلاشی,برای,ادای,دین,سینما,به,شهدای,غواص Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بهروز نعمتی؛ نماینده مردم تهران و سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، فیلم سینمایی "اروند" به کارگردانی "پوریا آذربایجانی" با موضوع غرق کردن شهدای غواص با دستان بسته را به‌عنوان آخرین اثر سینمایی که به تماشا نشسته، معرفی کرد و درباره این اثر، گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پیکر 175 شهید غواص از خاک عراق به کشور آمد.حجم سنگین خبر زنده به گور کردن این رزمندگان با دست بسته، فضای کشور را بسیار متأثر کرد و فیلم سینمایی «اروند» اولین تلاش سینمای ایران برای ادای دین به این واقعه است.

کاملا مشخصا است سازندگان این اثر زحمات بسیاری برای تصویر درست و عینی آنچه به شهدای غواص گذشت، کشیده‌اند و انصافا فیلم تطابق خوبی با واقیعت دارد چراکه من در عملیات کربلای 4 حضور داشتم و به چشم دیدم که رزمندگان مظلوم ما چگونه مورد آماج مستقیم گلوله‌های کالیبر  50 به بالا قرار گرفتند یا دستان و پاهای تعدادی از غواصان و خط‌شکنان زنده‌ را می‌بستند و آنها را غرق می‌کردند؛ که فیلم اروند این واقیعت را به درستی  تصویر کرده است.

همچنین "سعید آقاخانی" به‌عنوان بازیگر نقش "یونس" در فیلم سینمایی اروند توانسته بود نقش خود را به خوبی ایفا کند و رفت و برگشت‌های او به حال و گذشته بسیار بجا و حرفه‌ای و دراماتیک تصویر شده است.

آذربایجانی برای تولید این اثر با تعداد قابل ملاحظه‌ای از رزمندگان دوران دفاع‌مقدس گفتگو و از آن‌ها مشاوره گرفته است به‌همین دلیل توانسته واقعیت را به درستی ترسیم کند لذا نمی‌توان از نقش تحقیقات در تصویر درست واقعیت‌های تاریخ معاصر همچون 8 سال دفاع مقدس گذشت.

مخاطب در برخورد نخست با فیلم سینمایی «اروند» با توجه به انتخاب روایت و تدوین موازی، به یاد فیلم «سفر به چزابه» مرحوم رسول ملاقلی‌پور می‌افتد و فیلمساز در «اروند» به خوبی از اجرای سکانس‌های سخت و احساسی فیلم برآمده، همچنین با بازی‌های خوب و جایگیری درست دوربین، بدون اینکه مخاطب را آزار دهد یا برای کاراکتر ترحم بخرد، زندگی مظلومانه رزمندگان دفاع مقدس را تصویر کرده است.  

رفت و آمد میان حال و گذشته در فیلم به خوبی اتفاق می‌افتد، با این حال رنگ سرد فیلم و برخی بازی‌های فرمی ابتدا و میانه فیلم از معدود ایرادهای «اروند» به حساب می‌‎آیند.

بدون شک بازی خوب سعید آقاخانی یکی از نقاط قوت فیلم است. بازی خوب و یکدستی که لحظه‌های خوبی را خلق کرده و بجا به کمک قصه می‌آید و آن را پیش می‌برد. مظلومیت و خستگی در بازی محسوس است اما در عین حال شکست را القا نمی‌کند و این به دلیل اندازه نگه داشتن آقاخانی در بروز احوالات مربوط به این نقش، اتفاق افتاده است./

پایان پیام    

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet