خبرگزاری خانه ملت

هدر موبایل
1395/10/10 14:48:13
سرویس اقتصادی
نمایندگان ملت مطرح کردند:

بودجه 96 در بوته نقد بهارستان نشین ها/ از پیش بینی منطقی فروش نفت تا نادیده گرفتن بازار در تعیین قیمت دلار

نمایندگان مردم در مجلس بودجه سال ۹۶ را عملیاتی دانسته اما از کاهش واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی انتقاد کردند.
بودجه 96 در بوته نقد بهارستان نشین ها/ از پیش بینی منطقی فروش نفت تا نادیده گرفتن بازار در تعیین قیمت دلار نمایندگان مردم در مجلس بودجه سال 96 را عملیاتی دانسته اما از کاهش واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی انتقاد کردند. https://cdn.icana.ir/d/019/201612107975260567.jpg بودجه,96,در,بوته,نقد,بهارستان,نشین,ها/,,از,پیش,بینی,منطقی,فروش,نفت,تا,نادیده,گرفتن,بازار,در,تعیین,قیمت,دلار Icana

خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی؛ بودجه که از کلمه فرانسوی«بوجه» گرفته شده به معنای کیف پول است و برنامه ریزی مالی و فهرستی از تمام هزینه‌های برنامه ریزی شده و درآمد است که این برنامه برای صرفه جویی، استقراض و مخارج تعریف می شود.

بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است و برای یک سال مالی توسط توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین می‌شود. لایحه بودجه پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس ارائه و پس از تصویب و تأیید شورای نگهبان از مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. طبق قانون محاسبات عمومی «این بودجه حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل سیاست ها و هدف های قانونی می‌شود».

روزی که رئیس جمهور بودجه سال آینده کشور را در 14 آذرماه در صحن علنی تقدیم مجلس کرد، در دفاع از آن گفت: دولت برنامه جامعی را با هدف دستیابی به رشد اقتصادی فراگیر، اشتغال‌زا و ضد فقر تدوین کرده که بودجه سال آتی نخستین گام از این مجموعه اقدامات است.

وی همچنین تصریح کرد: امروز شفافیت مالی و مقابله با فساد اداری به مطالبه اجتماعی تمام آحاد مردم درکشور تبدیل شده است.نقطه آغازین اصلاحات در این زمینه ایجاد شفافیت در بودجه  و منع هرگونه عملیات مالی خارج از بودجه عمومی است به همین منظور دولت در بودجه سال آتی تبصره‌ای را گنجانده است که تمامی منابع عمومی باید از طریق فرآیند رسمی بودجه و تحت نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی هزینه شود به علاوه امکان دسترسی عمومی به اطلاعات مربوط به آن برای آحاد مردم فراهم شود.

گفتنی است؛ رقم کل بودجه سال 96 با 11 درصد رشد نسبت به امسال، به عدد 1085 تریلیون تومان رسیده است.

محمد باقر نوبخت در بازدید از خیرگزاری خانه ملت 71710004/12/2016 5:27:13 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/04/201604103273394201_Thum.jpgمحمدباقر نوبخت
محمد باقر نوبخت در بازدید از خیرگزاری خانه ملت

نوبخت: بودجه سال 96 براساس اصول برنامه ششم تدوین شده است

در همین حال محمد باقر نوبخت،رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال 96 به مجلس، گفت: دولت با ارائه لایحه بودجه سال 96 که برای رفع مشکلات و گره گشایی از موانع کشور به مجلس تقدیم کرد، با برخورد مسئولانه و واقع بینانه نمایندگان مواجه شد که مصداق آن در اصلاح بودجه سال 1395 به عنوان یکی از تعاملات مشاهده شد.

نوبخت با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه در اولین نشست با استماع دفاعیات و توضیحات سازمان برنامه و بودجه، کلیات لایحه بودجه سال 96 را به اتفاق آرا به تصویب رساند، ادامه داد:  در حال حاضر حداکثر تعامل و همکاری بین قوه مقننه و مجریه وجود دارد و بدون تردید این تعامل می تواند یکی از مولفه های قدرت و توسعه ملی محسوب شود.

160 هزار میلیارد تومان از بودجه 96 به درآمد مالیات و حقوق گمرکی وابسته است

وی با اشاره به اینکه مالیات یکی از سه منبعی بوده که برای منابع درآمدی پیش بینی شده است،یادآور شد: خوشبختانه با توجه به رشد واقع بینانه ای که برای مالیات ها و همچنین برای حقوق گمرکی در لایحه بودجه سال 96 پیش بینی شده است، این منابع درآمدی، چیزی حدود 160 هزار میلیارد تومان یعنی نیمی از بودجه سال 96 را تشکیل می دهند.

نوبخت با بیان اینکه هر چقدر مالیات تقلیل یابد، حتما باید سهم نفت افزایش پیدا کند، افزود:دولت در  در بحث استفاده از منابع نفتی محدودیت دارد و همانطور که در بند 17 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح شده است  نظام مالی و ترکیب درآمدهای دولت باید به نفع مالیات تغییر یابد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اولویت هایی همانند محیط زیست، آب و فاضلاب و گسترش شبکه حمل و نقل ریلی کشور تعیین شده است، افزود:در لایحه بودجه سال 96 کل کشور مبلغ 10 هزار میلیارد تومان صرفاً برای چهار موضوع مذکور در نظر گرفته شده است.

در همین حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نقاط ضعف و قوت بودجه سال آینده کل کشور آن را مورد ارزیابی قرار دادند. مشروح این گفت و گو در زیر آمده است:

محمدمهدی مفتح 3406757/3/2016 11:24:45 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607106328480695_Thum.jpgمحمدمهدی مفتح
محمدمهدی مفتح

مفتح: بودجه 96 منطبق بر برنامه ششم است

محمدمهدی مفتح درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به تعیین اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 96 کل کشور،گفت:درهفته جاری نخستین جلسه هیات رئیسه این کمیسیون برای تعیین برنامه کاری و نحوه تشکیل جلسات برگزار خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 کل کشور با بیان اینکه جلسات کمیسیون تلفیق بودجه 96 موازی با مصوبات صحن علنی درخصوص برنامه ششم توسعه خواهد بود،افزود:رویکرد کمیسیون تلفیق بودجه همسو و متناسب با برنامه ششم خواهد بود.

نماینده مردم تویسرکان درمجلس دهم،گفت:بودجه سال آتی متناسب با سند چشم انداز،برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت نیز خواهد بود.

مفتح ادامه داد:کار اصلی درکمیسیون تلفیق بودجه بررسی و تصویب مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس در رابطه با بودجه 96 بوده و نمی توان مستقیما پیشنهادی را مطرح کرد.

وی گفت:طبق آیین نامه و زمان تعیین شده در آن بررسی لایحه بودجه درکمیسیون تلفیق بودجه 96 انجام خواهد شد.

مفتح یادآور شد:از آنجا که سال 96 اولین سال اجرای برنامه ششم است؛باید بودجه متناسب یک پنجم احکام آن تصویب شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 کل کشور، با بیان اینکه با اتمام بررسی برنامه ششم در صحن علنی مجلس جهت گیری کمیسیون تلفیق بودجه نیز مشخص خواهد شد،گفت: در هر صورت اکنون بررسی لایحه بودجه به صورت موازی برنامه ششم آغاز خواهد شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی 34067511/7/2016 4:24:52 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611104288924630_Thum.jpg
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

 

جعفرزاده ایمن آبادی: در بودجه 96 اقداماتی سهل انگارانه در تضعیف پول ملی صورت گرفته است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور گفت: یکی از نقاط قوت این لایحه تقدیم آن از سوی دولت به مجلس یک روز پیش از موعد مقرر بود.

وی افزود: همچنین تلاش در جهت شفافیت نظام پرداخت حقوق در دستگاه‌های اجرایی (بند (د) تبصره (21)، تمرکز تمامی حساب‌های دستگاه های اجرایی نزد خزانه‌داری کل کشور (بند (الف) تبصره (21) و تعیین قیمت نسبتا واقعی برای هر بشکه نفت خام و میعانات گازی صادراتی از دیگر نقاط قوت بودجه 96 است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه سال 1396 کل کشور خاطرنشان کرد: تضعیف پول ملی یکی از این نقاط ضعف است که منجر به کاهش اعتماد عمومی به تلاش‌های دولت و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و این نکته را به ذهن متبادر می‌نماید که دولت به دلیل تامین کسری بودجه انگیزه برای تقویت ارزش پول ملی ندارد.

وی ادامه داد: با فرض اینکه سهم دولت از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال آینده 33 میلیارد دلار باشد، با نرخ 2997 تومان به ازای هر دلار، سهم دولت در بودجه 98.901 میلیارد تومان می‌شود و با ارز 3300 تومانی سهم دولت به 108.900 میلیارد تومان افزایش می‌یابد که اختلاف آن 9.999 میلیارد تومان می‌باشد.

جعفرزاده ایمن آبادی یکی دیگر از نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده را کاهش سهم صندوق توسعه ملی به 20 درصد برخلاف بند 10 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و بند (18) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: عدم لحاظ سهم صندوق توسعه ملی از فرآورده های نفتی،افزایش سهم بودجه از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی از 25 درصد در سال1395 به 34.7 درصد در سال 1396 که مغایر با بند (10) سیاست‌های کلی برنامه ششم و بند (18) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از ایراداتی است که می توان به این لایحه گرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش بینی تکالیفی برای صندوق توسعه ملی در قوانین دائمی و بودجه برخلاف تاکیدات بند (3-10) سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه است و بررسی لایحه نشان می‌دهد که دولت محترم در تبصره (4) و (20) تکالیفی برای صندوق در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش سهم اعتبارات هزینه‌ای از 72.61 درصد در سال 1395 به 73.87 درصد در لایحه بودجه 1396 مغایر با بند (17) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، افزود: عدم ارائه جدول بدهی‌ها و مطالبات دولت همراه با لایحه بودجه مغایر با بند (پ) ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بوده و همچنین قریب به یقین میزان مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی از میزان بدهکاری‌شان به دولت بیشتر بوده لذا دولت می بایست طبق حکم بند (ب) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر پیش بینی لازم جهت انتشار صکوک اجاره را می‌نمود که این امر در نظر گرفته نشده است.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: نکته دیگر این است که اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی و انتشار اوراق تعهدزا در صورت عدم تحقق منابع پیش بینی شده از محل نواگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (موضوع بند (ج) تبصره (1) لایحه) به نوعی اجازه اصلاح بودجه حین تصویب قانون بودجه می‌باشد در حالی که طبق قانون و به منظور حفظ شانیت قانون گذار، در صورت عدم تحقق منابع پیش بینی شده دولت باید متمم یا اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه نماید.

وی با بیان اینکه دولت برای جذب نقدینگی بالای جامعه اقدام به انتشار اوراق مالی اسلامی در سطح وسیع کرده است، افزود: در این خصوص توجه به چند نکته الزامی است. اول اینکه انتشار حجم زیادی از اوراق مالی برای برنامه‌های دولت، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی را در جهت تامین مالی با مشکل مواجه می‌نماید و در بازار رقابت بر سر جذب منابع محدود افزایش می‌یابد و نرخ بهره (که همان ارزش پول در بازار است) تمایل به افزایش نشان خواهد داد و دیگر اینکه در اقتصادی که به گفته مقامات رسمی کشور نرخ تورم 7.5 درصد و نرخ رشد اقتصادی 5 درصد است، انتشار اوراق مالی با نرخ بهره اسمی بیش از 18 درصد به افزایش بدهی‌ها و مشکلات دولت دامن خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سررسید برخی اوراق دولت و شرکت ملی نفت و تلاش دولت جهت به تعویق انداختن آن هشداری برای نظام اقتصادی و مالی کشور است که سیاست گذاران محترم باید به آن توجه جدی نشان دهند، گفت: اجازه انتشار بیش از 20 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح های نیمه تمام (بند (ب) تبصره 5 لایحه) بدون ارائه فهرست طرح های مورد نظر از طرف دیگر با اصل شفافیت بودجه در تعارض می باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوری اسلامی تصریح کرد: یک روش تامین مالی هزینه های جاری دستگاه های اجرایی که در بند (ب) تبصره (12) پیشنهاد شده، فروش مازاد اموال و دارایی های غیرمنقول دستگاه های اجرایی جهت بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان است که فروش دارایی ثابت برای تامین هزینه های جاری محل تأمل دارد و طی سنوات گذشته از محل فروش سهام و سهم الشرکه دولتی اقدام به تسویه و تهاتر بدهی های دولت (عمدتاً جاری) شده که نتایج مبین آن است که عملکرد موفقی وجود نداشته است و در ضمن نظریات اقتصادی چنین روشی را تایید نمی کند.

وی تاکید کرد: عدم رضایت اصل سالانه بودن بودجه در برخی از بندها مانند (و) تبصره (1) لایحه که بدهی شرکت های دلتی تابعه وزارت نفت به بانک مرکزی و بانک تجاری را دو سال به تاخیر می اندازد و یا انتشار اوراق مالی در بند (ح) تبصره (5) جهت پرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده و تصمیم گیری درخصوص 5 سال آینده در حالی که قانون بودجه اعتباری یکساله دارد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با اشاره به اینکه قانون بودجه به عنوان سیاست مالی دولت برای یک سال مالی است و نباید محلی برای درج احکام مربوط به سیاست های پولی باشد ،گفت: در تبصره 17 لایحه دولت به سیاست های پولی کشور متعرض شده است. همچنین برخی از احکام پیشنهادی مانند بندهای (ج) و (د) تبصره 18 لایحه جنبه دائمی داشته و قانون بودجه یا اعتبار یکساله محلی برای درج اینگونه احکام نمی باشد.

محمدقسیم عثمانی محمدقسیم عثمانی34067510/14/2015 4:03:04 PMhttp://media.icana.ir/Image/2015/10/121007_Thum.jpg
محمدقسیم عثمانی

 

عثمانی: افزایش 5درصدی قیمت حامل های انرژی دربودجه 96قابل قبول نیست

محمدقسیم عثمانی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره  قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه سال 96 گفت:هرساله افزایش 5 درصدی قیمت حامل های انرژی در بودجه برای هزینه در موضوعاتی مانند خطوط انتقال و غیره وجود داشته است، البته هر ساله بنده با این موضوع مخالفت داشته ام و با توجه به سابقه گذشته احتمالا در بودجه 96 نیز این موضوع مصوب شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد:زمانیکه قیمت جهانی نفت و بنزین از روند افزایشی خاصی برخوردار نیست،بنابراین ضرورتی ندارد که درکشور ما قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند.

رسیدگی به موضوع هدفمندی یارانه ها در بودجه سال96 شفاف نیست

نماینده مردم بوکان درمجلس شورای اسلامی گفت:نباید فراموش کرد افزایش 5 درصدی قیمت بنزین در رشد قیمت کالاها از لحاظ روانی موثر است و فشار اقتصادی به زندگی مردم ناشی از افزایش قیمت بنزین، بیش از 5 درصد خواهد بود و به گرانی سایر کالاها منجر می شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پرداخت یارانه مکفی به خانوارهای نیازمند، ادامه داد: در بودجه سال96 رسیدگی به موضوع هدفمندی یارانه ها شفاف نیست و احساس می شود دولت حداقل در نیمه اول سال آینده در جهت کاهش پرداخت یارانه ها اقدامی نکند

رامین نورقلی پور 3406757/3/2016 10:29:36 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607107693370897_Thum.jpg
رامین نورقلی پور

 

نورقلی پور: پرداخت یارانه بار مالی بسیاری به اقتصاد کشور تحمیل می کند

رامین نورقلی پور درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت در ارزیابی خود از بودجه 96 و بااشاره به گنجانده شدن 48 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ها در آن و عدم حذف پردرآمدها از سوی دولت گفت: بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که پرداخت نقدی یارانه بار بسیار زیادی به اقتصادکشور تحمیل کرده،ارزش پول ملی را کاهش داده و افزایش نقدینگی را درپی دارد.

پرداخت یارانه ها هدفمند نیست

وی تاکید کرد:پرداخت یارانه نه تنها هدفمند نبوده بلکه نتوانسته هیچ گونه شغل پایداری را ایجاد کند.

نورقلی پور با بیان اینکه دولت از هر زمانی که بتواند تعداد یارانه بگیران و حداقل پردرآمدها را از دریافت یارانه کم کند، باید این کار را انجام دهد و در آن هیچ تردیدی نیست؛ امیدواریم مجلس در قالب بررسی بودجه 96  این موضوع را بررسی کرده و دولت را مکلف به حذف یارانه افراد غیرنیازمند کند.

پارادوکس رابطه ایجاد اشتغال با بخش دولتی

نماینده مردم کردکوی،بندر ترکمن،بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره عدم کوچک سازی دولت در سال های اخیر و کاهش واگذاری شرکت های دولتی در بودجه سال آینده خاطرنشان کرد:در اقتصاد کشور با تناقض بسیار بزرگی مواجه هستیم و آن هم ارتباط ایجاد اشتغال با بخش دولتی است که این پارادوکس همواره مانعی شده است که دولت نتواند خود را کوچک کند.

وی ادامه داد: متاسفانه انتظارعموم مردم و بخشی از دولت این است که ایجاد اشتغال باید تنها از طریق دولت صورت بگیرد و دولت حتی برای ایجاد شغل های غیردولتی نیز این کار را انجام دهد؛اما این مسائل از عوامل عمده ای است که مانع تغییر نگرش در بدنه دولت می شود.

نورقلی پور تاکید کرد:دربخش هایی از دولت این دیدگاه ها به صورت تئوریک وجود دارد و علی رغم مفادی که در اصل 44 قانون اساسی پیش بینی شده؛تاکنون نتوانسته ایم خصوصی سازی را به نحو احسن انجام دهیم.

قیمت 55 دلاری برای نفت در بودجه 96 متعادل است

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص پیش بینی قیمت نفت و دلار در بودجه 96 گفت: قیمت 55 دلار برای نفت در بودجه قیمت متعادلی است،البته دولت در برآورد این قیمت قطعا معادلاتی را درنظرگرفته است و  پیش بینی هایی که مجامع بین المللی در مورد قیمت نفت در سال آینده دارند،در این قیمت تاثیر خواهد داشت؛اما باتوجه به شرایطی که وجود دارد،به نظر نمی رسد که این قیمت خیلی خوشبینانه باشد.

دخالت دولت برای کنترل قیمت ارز به ضرر بازار است/ بازگشت قیمت ارز به 3300 تومان بعید است

نورقلی پور تصریح کرد:درباره قیمت ارز در بودجه باید گفت که این عدد کمی پائین تر از مبلغ واقعی درنظرگرفته شده است؛چراکه با نظر به نرخ تورم،وضعیت بازار نشان می دهد که حداقل با توجه به اینکه الان قیمت ارز بالاتر از آن رقمی است که در بودجه دیده شده است،بسیار بعید است که این رقم به 3 هزار و 300 تومان برگردد،مگر اینکه  شرایط خاصی در بازار اعمال شود و خود دولت و بانک مرکزی بخواهند این کار را انجام دهند که قطعا این اقدام خروج از معادلات بازار است و ممکن است به صورت موضعی و تصنعی راهگشا باشد؛اما در درازمدت به ضرر بازار خواهد بود.

ابوذر ندیمی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت 669100011/9/2016 5:35:25 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611103983874909_Thum.jpgمجلس شورای اسلامی
ابوذر ندیمی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

 

دفاع ندیمی از قیمت نفت و دلار در بودجه 96/ از بازار تبعیت نکردیم

ابوذر ندیمی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بودجه سال 96 کل کشور و انتقاداتی که درباره آن مطرح می شود درخصوص میزان عملیاتی شدن این بودجه گفت: موضوع عملیاتی شدن بودجه منوط به مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه است، پیشنهاد دولت در لایحه برنامه آورده شده و پس از بررسی کمیسیون مشخص خواهد شد که بودجه عملیاتی می شود یا نمی شود.

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: دولت درخواست خود را مطرح کرده و کمیسیون تلفیق برنامه نیز باید در روزهای آینده جمع بندی خود را اعلام کند تا صحن علنی تصمیم بگیرد و ما بر اساس آن و رویکرد برنامه کار را آغاز خواهیم کرد.

ندیمی در پاسخ به این سئوال که نظرتان درباره جزئیات بودجه ۹۶  از جمله قیمت ۵۵ دلاری نفت و ارز ۳۳۰۰ تومانی چیست؟ تصریح کرد:در مورد مباحثی همچون قیمت ارز معتقدیم که بهترین تصمیم گرفته شد و ارز مبادله ای ملاک تعیین قیمت در بودجه  قرار گرفت و حداقلی برای آن مشخص شد و در این زمینه از قیمت بازار تبعیت نکردیم.

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ،افزود:در مورد قیمت نفت نیز بیش نمایی نشد و بر اساس شرایطی که از تعریف انرژی، اقتصاد، تولید و سهمیه در فضای بین المللی داریم این قیمت را درنظر گرفتیم.

ندیمی در پاسخ به این سئوال که نظرتان درباره خوشبینانه بودن قیمت نفت در بودجه که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده چیست؟ گفت:دراقتصاد بودجه ای خوشبینانه و بدبینانه بودن قیمت قابل مدیریت است ؛چون بر اساس عدد و درآمدی که انتخاب می شود، مدیریت صورت می گیرد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینگونه نیست که اگر بعضی از اقلام تحقق پیدا نکند،کلان بودجه آسیب ببیند بلکه حداکثر اتفاقی که می افتد این است که فعالیتی مازاد بر فعالیت گذشته اجرا نمی شود و از این جهت جای نگرانی وجود ندارد؛اما اگر این قیمت را کمتر در نظر می گرفتیم باید مورد سئوال واقع می شدیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نهم با تاکید براینکه بنابراین بودجه تخمینی است، افزود: تخمین برآوردی است که بر اساس آن برآورد می توانیم بودجه بنویسیم، حال اگر مجلس برآورد دیگری دارد، می تواند برآورد ما را تغییر دهد؛هرچند که ما برآورد خود را بر اساس مجامع جهانی،جریانات اقتصادی،پیش بینی های مجاری مورد اعتماد تعریف کرده ایم و اگر کسی تعریف دیگری دارد؛ما با آن مخالفت نمی کنیم  چراکه تصمیم گیری حق نمایندگان است.

ندیمی خاطرنشان کرد:واقعیت این است که ما باید براساس سناریویی بودجه می نوشتیم و اگر قیمت نفت را 40 دلار درنظر می گرفتیم، ممکن بود در مجلس به 50 و 55 دلارمی رسید که درآن صورت شاید قدرت انجام آن وجود نداشت و براساس این دیدگاه حداقل پیشنهاد خود را ارائه کرده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم ادامه داد: اگر قیمت نفت در مجلس 10 دلار  افزایش پیدا کند، به این معناست که روزی 2 میلیون بشکه را باید ضربدر 10 دلار و 365 روز در سال کرد که خود این اقدام تبدیل به نوعی بهم ریختگی و بلبشوی تصمیم سازی برای پروژه ها می شد

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در خصوص اختصاص 48 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در بودجه 96 و عدم پیش بینی برای حذف یارانه ثروتمندان گفت: میزان یارانه نقدی را در بودجه سال آینده تغییر نداده ایم اما این تغییر ندادن به معنای در نظر گرفتن ظرفیت اطلاعاتی وعملیاتی ماست که در بخش دولت در حال حذف است و تاکنون 3 میلیون نفر حذف شده اند.

وی ادامه داد: در ظرفیت اطلاعاتی نمی توانیم تعریف دقیقی از درآمد همه اقشار جامعه داشته باشیم؛ ضمن اینکه تا مدت زیادی بخش عمده ای از دریافت کنندگان یارانه را نیازمند حمایت می بینیم و برای آن ها در بخش خدمات حمایتی 72 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم؛ولی باید گفت که هردو ظرفیت عملیاتی و اطلاعاتی در این تصمیم سازی موثر است.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی درخصوص کاهش 38 درصدی واگذاری شرکت های دولتی در بودجه نیز گفت: ما مشکلی برای عرضه شرکت های دولتی به بخش خصوصی نداریم. سازمان خصوصی سازی بر اساس ظرفیت بازار این کار را انجام می دهد؛اما اینکه چقدر و چند شرکت باقی مانده مربوط به مدیریت درونی سازمان خصوصی سازی است و مهم این است که در بودجه عدد کمتری گرفته شده است؛اما معنای آن این نیست که اگر بخواهند بیشتر عرضه کنند، ممنوعیت داشته باشد،اگر سازمان یا بازار بورس اجازه دهد که چند برابر ظرفیت نیز واگذاری صورت بگیرد، منعی وجود ندارد.

مهرداد بائوج لاهوتی 3406756/29/2016 11:48:11 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104325397174_Thum.jpg
مهرداد بائوج لاهوتی

 

لاهوتی: بودجه 96 عملیاتی نیست

مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال 96 که از سوی دولت ارائه شده است،گفت:اگر قانون بودجه را به 10 بخش تقسیم کنیم، امور اجتماعی در مجموع حدود 73 هزار میلیارد تومان یعنی 25 درصد بودجه و بیشترین قسمت را به خود اختصاص داده است.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی برهمین اساس،تصریح کرد:بخش آموزش و پژوهش دومین رتبه را با 55 هزار میلیارد تومان یعنی 18.9 درصد به خود اختصاص داد که از این میزان 30 هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی افزود:حوزه رفاهی نیز با 51 هزار میلیارد تومان، معادل 17.5 درصد بودجه را به خود اختصاص داده و بخش سلامت با 48 هزار میلیارد تومان معادل 16.5 درصد بودجه را دریافت کرده است.

بائوج لاهوتی در ادامه با بیان اینکه بخش اقتصادی 28 هزار میلیارد تومان یعنی 9.6 درصد بودجه را دارد، عنوان کرد: بخش خدمات عمومی 10 هزار میلیارد تومان، یعنی 3.4 و بخش فرهنگ و تربیت بدنی 9.2 هزار میلیارد تومان یعنی 3.2 درصد بودجه سال 96 را دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به اینکه حوزه قضایی 7 هزار میلیارد تومان معادل 2.4 درصد بودجه را به خود اختصاص داده، یادآور شد: حوزه مسکن عمران شهری و روستایی 6 هزار میلیارد تومان یعنی 2.1 درصد را به خود اختصاص داده و کمترین مورد نیز مربوط به بودجه محیط زیست با 520 میلیارد تومان است که معادل 0.2 درصد بودجه برآورد شده است.

58هزار میلیاردتومان ردیف متفرقه باعث بی‌نظمی می‌شود

وی افزود: دولت 58 هزار میلیارد تومان از بودجه را در ردیف متفرقه حفظ کرده که قابل ترمیم است البته ما معترضیم که این میزان باعث بی نظمی شده و مشخص نیست صرف چه اموری می شود.

بائوج لاهوتی ادامه داد: دولت کار خطرناک دیگری در بودجه انجام داده بر این مبنا که اگر وصولی دولت از نفت به 116 هزار میلیارد تومان نرسید که نمی رسد، مابقی را از صندوق حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بودجه امسال عملیاتی نبوده و کمیسیون روی قیمت 50 دلار نفت و ارز 3هزار و 300 تومان بحث دارد، خاطرنشان ساخت: بودجه سال 95، 297 هزار میلیارد تومان بود که کلا 210 هزار میلیارد تومان آن وصول شد لذا بودجه سال 96 اوضاع بهتری از امسال نخواهد داشت./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

موضوع مرتبط

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet