هدر اصلی
1395/11/13 10:45:15
سرویس صحن
رضایی کوچی قرائت کرد:

گزارش کمیسیون عمران در مورد حادثه پلاسکو/ سازه‌ فولادی ساختمان به جهت عدم ایمنی لازم دچار ریزش شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس گزارش این کمیسیون در مورد حادثه پلاسکو را قرائت کرد.
گزارش کمیسیون عمران در مورد حادثه پلاسکو/ سازه‌ فولادی ساختمان به جهت عدم ایمنی لازم دچار ریزش شد رئیس کمیسیون عمران مجلس گزارش این کمیسیون در مورد حادثه پلاسکو را قرائت کرد. https://cdn.icana.ir/d/019/201701103219960899.jpg گزارش,کمیسیون,عمران,در,مورد,حادثه,پلاسکو/,سازه‌,فولادی,ساختمان,به,جهت,عدم,ایمنی,لازم,دچار,ریزش,شد Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 13 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس درخصوص حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: حادثه حریق آتش سوزی دراین ساختمان  منجر به شکست کامل و ریزش ساختمان پلاسکو شد که متاسفانه این حادثه سبب شد با تعدادی از آتش‌نشانان شجاع، متعهد و ایثارگر به همراه تنی چند از هموطنان به شهادت برسند.

نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در اختصاص زمان برای پیگیری این حادثه در صحن مجلس، افزود: این گزارش صرفا روند اقدامات کمیسیون عمران به عنوان محور بررسی‌های مجلس در ابعاد این حادثه بوده و نتایج نهایی و تصمیمات اتخاذی کمیسیون عمران متعاقباً در گزارش ماده 49 به سمع و نظر شما نمایندگان و ملت شریف خواهد رسید.

وی تاکید کرد: حادثه پلاسکو که با اعلام حریق در طبقات فوقانی در ساعت 7:59 صبح وارد مرحله امداد شده بود، بعد از یک بار اطفاء مجدد دچار حریق می‌گردد،  بنابراین با توجه به توسعه آتش سازه فولادی ساختمان به دلیل عدم پیش‌بینی تدابیر و تجهیزات مقابله با حریق بعد از حدود 3 ساعت مقاومت دچار تغییر رفتار و کاهش ظرفیت باربری و نهایتا شکست و ریزش ناگهانی گردی؛ از این رو متأسفانه سرعت تخریب فرصت خروج افراد مستقر در ساختمان را نداد.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد: انعکاس این حادثه در فضای مجازی و رسانه‌ای و ازدحام جمعیت بالایی که عموماٌ به نوعی با اصناف فعال در این ساختمان مرتبط بودند، استقرار نظام مدیریتی بحران را با چالش مواجه می‌نمود که با پیام مقام معظم رهبری و تأکیدشان بر اولویت امداد و نجات، همگرایی لازم ایجاد گردید که بر خود لازم می‌دانیم که از عنایت ایشان تشکر نماییم.

رضایی کوچی ادامه داد: کمیسیون عمران با تجربه بحران‌هایی دیگر به لافاصله و در همان روز واقعه ضمن اعلام موضع رسمی و رسانه‌ای و تأکید بر ضرورت بسیج همه امکانات و توان موجود اعم از دولتی و خصوصی در امداد و نجات و تذکر قاطع به عدم پذیرش هرگونه عدم همکاری در این مهم بررسی‌های میدانی دستگاه‌های نظارتی را منوط به عدم دخالت و مزاحمت برای مدیریت بحران عنوان نمود و درخواست شد حتی‌الامکان بازدیدهای بالادستی به بعد از استقرار مناسب تشکیلات مدیریت بحران موکول گردد.

وی گفت: در همان روز حادثه پیام دکتر لاریجانی و مأموریتی که به 3 کمیسیون عمران، اجتماعی و بهداشت ودرمان صادر گردید نیز دریافت شد که از توجه جدی ایشان به حادثه پلاسکو تشکر می کنم، بنابراین بر این اساس هیأت‌هایی از کمیسیون مقدمات بررسی را آغاز نموده و پس از حضور در جلسه مدیریت بحران که روز جمعه مورخ 1 بهمن 95 در محل وزارت کشور تشکیل گردید با بازدید و بررسی میدانی و استماع نظر شاهدان عینی و تشکیل جلسات متعدد، چارچوب کلی بررسی علل بروز حادثه و ارائه راهکارهای حذف زمینه وقوع حوادث مشابه را تعریف کنیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: متعاقبا ضمن بررسی‌های مستمر در گستره وسیعی از حوزه‌های فنی، عملیاتی و مدیریتی اعم از آواربرداری و امداد و نجات، نوع مواجهه با حادثه و راهکارها و روش‌های مدیریت بحران، میزان هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها، کنترل محیط، ارزیابی کیفی و کمی ادوات، تجهیزات و نیروی به کار گرفته شده، بررسی قوانین و مقررات ذیربط و تعهدات دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به جمع‌آوری اطلاعات موجود پرداخته شد.

وی با بیان اینکه با دعوت از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، اقتصادی و دارایی، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، مدیریت بحران، استانداری و فرمانداری تهران، شورای اسلامی و شهرداری تهران، مجمع امور صنفی، بیمه مرکزی، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، سازمان امداد و نجات، اورژانس و بنیاد مستضعفان بررسی های لازم به عمل آمد، تاکید کرد:  نقطه نظرات دستگاه ها مورد بررسی قرارگرفت و گزارش مکتوب آنها دریافت شد و به موازات آن نیز طی مذاکره با صاحب نظران، مقامات اعم از وزرا، معاونین وزرا و دستگاه‌های مرتبط، صاحبان تجربه مدیریت بحران، مدیران بحران در سوانح مشابهی چون فرو ریزش ساختمان بلندمرتبه رشت هم‌اندیشی شد.

رضایی کوچی تصریح کرد: کمیسیون عمران معتقد است گرچه حادثه پلاسکو حادثه‌ای تلخ ولی باید فرصتی تلقی شود برای ایمن‌سازی شهرها و سکونتگاه‌ها و مقاوم‌سازی ابنیه و تأسیسات که این مهم اراده همگانی در تمام عرصه‌های حاکمیتی و مردمی می طلبد. در اینجا لازم می دانم به برخی سوالات و ابهامات که در گزارش تکمیلی کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت اشاره کنیم

وی افزود:  آیا ساختار و تشکیلات مدیریت بحران، دارای امکانات ، تجهیزات، توان ، منابع، تخصص و اراده و اقتدار لازم برای سیاست‌گذاری ، برنامه ریزی و مدیریت بحران و عملیات که پاسخگوی نیاز کشوری که حداقل 30 نوع از 43 نوع حادثه غیرمترقبه شناخته شده را تجربه می‌کند دارد؟ آیا توانسته خود را در سطح استانداردهای جهانی ارتقاء بخشد؟ آیا توانسته شرایطی فراهم کند که مدیریت بحران منطقه‌ای در مواجهه با حادثه به بانک‌های اطلاعاتی از جمله امکانات، تجهیزات کشور، راهکارها و روش‌های مناسب با حادثه برگرفته از حوادث مشابه را به احصاء و به کار گیرد؟ آیا در مستندسازی، تحلیل نتایج حوادث موفق می باشد؟

این نماینده مردم درمجلس دهم گفت:  آیا قوانین آنقدر جامع و مانع هستند که زمینه برداشت ها و تفاسیر مختلف  و عدم پذیرش مسئولیت به وجود نیاید؟ آیا قوانین آنقدر صریح هستند که بتوان در وقوع حادثه مشابهی مسئول واحدی معرفی کرد؟ در این حادثه که همه دستگاه‌های مرتبط از پذیرش مسئولیت طفره می‌روند بنیاد مستضعفان تنها دستگاهی بود که رسماً اعلام کرد به سهم خود مسئولیت قبول می‌کند و لازم است اینگونه رفتارها در فرهنگ مدیریتی کشور تقویت و نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه مجموعه‌ای از قوانین مرتبط از جمله قانون شهرداری‌ها، قانون کار، قانون تملک آپارتمان‌ها، موازین قانونی موجر و مستأجر، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و قانون صنفی شناسایی شد، افزود:  احکام صریحی در جلوگیری از اینگونه حوادث وجود دارد ولی به دلایل گسترده و قابل توجهی اجرایی نشده بود، بنابراین لازم است بررسی گردد علل عدم اجرای این قوانین چه بوده است و آیا دستگاه‌های مرتبط در انعکاس موارد کمبود ، نقص  یا ابهام در این احکام قانونی اقدام نموده‌اند؟

رضایی کوچی ادامه داد:  ضمن تقدیر از همراهی و همدلی همه دستگاه ها اما سوال این است که در حادثه پلاسکو که شهرداری تهران، مسئولیت مدیریت بحران را به عهده داشت آیا دستگاه‌ها از نظر ضوابط و مقررات اداری تحت مدیریت شهرداری قرار داشته اند و آیا هدف مدیریت واحد شهری محقق شده است؟ خوب است بدانید که امثال پلاسکو باز هم وجود دارد، پلاسکو ساختمان معروفی بود در بهترین شرایط دسترسی که خوشبختانه در کم ترددتری ساعت دچار حریق شد، چگونه آرام خواهید بود اگر بدانید در همین کلانشهر تهران صدها برج وجود دارد که به مثابه پلاسکو فاقد ایمنی و فاقد مشخصات فنی شناسایی شده جهت دسترسی مناسب در حوادث است.

وی گفت: ایمن سازی شهرها و سکونتگاه های کشوری که بالغ بر60 درصد جمعیتش شهرنشین است یک ضرورت می باشد. بیش از 60 هزار بافت فرسوده با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر داریم، دهها میلیون نفر در سکونتگاه های غیررسمی و غیرایمن ساکنند، سرزمینی پر از گسل داریم که نیاز به توجه ویژه دارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون عمران ضمن تمرکز بر شناسایی خلاء ها، کمبودها و زمینه‌های حادثه‌آفرین در این مهم با جدیت و استمرار پیگیر بوده و ان شاء الله در گزارش تکمیلی نتایج را به همراه بررسی عملکرد و مسئولیت دستگاه‌هایی که بنا به قصور یا سهل‌انگاری در وقوع این حادثه دخیل بوده اند تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد نمود./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet