خبرگزاری خانه ملت

هدر موبایل
1396/01/29 12:21:36
سرویس صحن
آخوندی در پاسخ به سوال قاضی پور؛

شهرسازی ریل پایه سیاست اول وزارت راه است/ برای اولین بار در ایران موضوع راه آهن حومه ای را مطرح کردیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی ریل پایه سیاست اول وزارت راه است.
شهرسازی ریل پایه سیاست اول وزارت راه است/ برای اولین بار در ایران موضوع راه آهن حومه ای را مطرح کردیم وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی ریل پایه سیاست اول وزارت راه است. https://cdn.icana.ir/d/019/201704104390199811.jpg شهرسازی,ریل,پایه,سیاست,اول,وزارت,راه,است/,برای,اولین,بار,در,ایران,موضوع,راه,آهن,حومه,ای,را,مطرح,کردیم Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،عباس آخوندی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 29 فروردین) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال قاضی پور نماینده ارومیه گفت: نمایندگان گرامی حتما مستحضر هستید،سیاست محوری ما این است که خودرو محوری را به حمل و نقل محوری تبدیل کنیم و این در حالی است که برای عملیاتی شدن این مهم 3 سیاست اساسی را مطرح کردیم که خوشبختانه هر 3سیاست به تصویب شما نمایندگان محترم در برنامه ششم رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست اول ما شهرسازی  ریل پایه است که خوشبختانه مصوبات آن  در برنامه شورای شهرسازی موجود است و برای اینکه بتوانیم شهرسازی ریل پایه را داشته باشیم ؛باید شبکه راه آهن به شبکه مترو  به طریق دو سیستم یکپارچه عمل بکند.

وی ادامه داد: ما هفته پیش خدمت نمایندگان استان همدان بودیم و این در حالی است که ایستگاه همدان در 15 کیلومتری شهر همدان دیده شده بود؛اما تلاش ما این است که ایستگاه را به دل شهر بیاوریم تا ایستگاه تبدیل به کانون توسعه شهر شود.

آخوندی خطاب به قاضی پور تصریح کرد: ایستگاه ارومیه نیز در بیرون شهر پیش بینی شده بود که ما محل ایستگاه را به درون شهر آوردیم که این ریل به درد مردم بخورد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:برای اولین بار در ایران بحث راه آهن حومه ای را مطرح کردیم و خوشبختانه یکی از مواردی که در برنامه ششم  تصویب شدن راه آهن حومه ای است و این در حالی است که شما مستحضر هستید؛فقط در کلانشهرها میلیون ها نفر در روز بین حومه و داخل شهر توسط ماشین  تردد می کنند و کاری که ما صورت دادیم این بود که به جای اینکه این افراد توسط خودرو تردد کنند، راه آهن حومه ای داشته باشیم تا با این نوع انتقال منتقل به ریل شود.

وی ادامه داد:در تهران تمام مسیرهایی که در شعاع 120 کیلومتری این شهر قرار دارند خطوط راه‌آهن ویژه طراحی کرده‌ایم که شامل قم، گرمسار و سمنان و برخی شهرهای دیگر می‌شود واین درحالی  است که درسال‌های اخیر 150 واگن مسافری در راه‌آهن طراحی شده است.

وزیرراه وشهرسازی،افزود:ایده ما  بطور اساسی این است که حمل و نقل بین حومه و مرکز کلانشهرها را به ریل تبدیل کنیم؛زیرا این سیاست محوری ما است که در تاریخ راه‌آهن ایران سابقه نداشته که وزارتخانه پیشنهاد تشکیل راه‌آهن محوری را ارائه دهد.

توسعه شبکه ریلی را در بندر چابهار همزمان با توسعه راه مد نظر قرار داده‌ایم

وزیر راه و شهرسازی،افزود:یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه را در حوزه ریلی را حمل و نقل ترکیبی جاده و بندر و دریا و بندر است  و از همین رو  ما در بندر چابهار همزمان با توسعه راه،توسعه شبکه ریلی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم.

​آخوندی ادامه داد:تلاش کرده‌ایم راه‌آهن ایران را به افغانستان،عراق و ترکمستان توسعه دهیم که در بخش‌های مسافربری و بار در دستور کار قرار گرفته است.

آخوندی اضافه کرد:انتقال کانتینر توسط ریل در بنادر به 12 درصد افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه  حمل و نقل ترکیبی به نفع ریل را یکی از اقدامات مناسب وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی است و گفت:عملکرد بار در ایران توسط ریل در سال 91، 32 میلیون تن بوده که در سال 95، این میزان به 43 میلیون تن افزایش یافته که ما رکورد آن را شکسته‌ایم، البته این موضوع تصادفی نبوده است.

وی افزود: سهم ریل از ترانزیت در ایران 4.4 درصد بود که ما در سال 95 این سهم را به 13 درصد رساندیم و خوب بود که آقای قاضی پور کمی به عرایض بنده توجه می کرد که ما چه اقدامات بزرگی را در جهت توسعه صنعت ریلی و انتقال بار از جاده به ریل در کشور انجام داده ایم.

این عضو هیات دولت یازدهم تصریح کرد: کل سهم توان ظرفیت بار ریل ایران 74 میلیون تن است که ما با اجرای خط دوم و سوم و رفع گلوگاه ها، 55 میلیون تن به این ظرفیت افزوده ایم. و این نشان می دهد که صنعت ریلی در کانون توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط سخت و با امکانات محدود به افزایش بهره وری رسیده ایم، افزود: تنها بهره وری لکوموتیو از از 245 هزار تن کیلومتر در روز به 276 هزار تن کیلومتر در روز افزایش پیدا کرده است.

تمام واگن های قدیمی تا سن 45 سال را کنار گذاشته ایم

آخوندی با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی کشور تصریح کرد:در 3 سال گذشته،سن ناوگان مسافربری ریلی در ایران 64 سال بوده که تمام واگن های قدیمی تا سن 45 سال را کنار گذاشته ایم و درنظرداریم واگن های بالای 35 سال را نیز از خط خارج کنیم و ناوگان ریلی کشور را جوان کنیم.

وی با بیان اینکه در 3 سال گذشته تنها 2 هزار واگن باری جدید تامین شده است،ادامه داد: این اتفاق بزرگی است و در تاریخ راه آهن کشور بی سابقه است.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: 200 واگن مسافربری جدید را به قیمت 600 میلیارد تومان وارد چرخه ریلی کشور کردیم و در قراردادی با یک شرکت روسی که دو هفته پیش منعقد شده است،مقرر شده که 6 هزار واگن باری جدید از طریق تولید مشترک وارد ناوگان ریلی کشور شود.

آخوندی با بیان اینکه 2 هزار کیلومتر از خطوط ریلی موجود دراین مدت مورد بهسازی قرار گرفته است،عنوان کرد:در بیش از 500 کیلومتر خطوط ریلی نوسازی صورت گرفته است.   

وی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه این رکورد را در خاطر خود بسپارید، تصریح کرد: ریل گذاری در ایران در روز به بالای 5500 متر رسیده است که در برخی از استان ها سرعت ریل گذاری به بیش از 1500 متر در روز می رسد.

برای اولین بار در ایران با استفاده از منابع فاینانس خارجی،قطار سریع السیر با چین قرارداد بستیم

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با بیان اینکه برای راه اندازی یک راه آهن حومه ای در تهران به بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، افزود: اگر بخواهیم تنها 3 هزار کیلومتر ریل به خطوط ریلی موجود بیفزاییم، میانگین هر کیلومتر ریل حدود 5 میلیارد تومان قیمت دارد و باید چندین میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرد که با این ارقام بودجه مطمئناً امکانپذیر نیست، اما اقدامی که ما انجام دادیم این بوده که این موضوع را از کانال سرمایه گذاری و فاینانس بین المللی انجام دهیم.

وی افزود: برای اولین بار در ایران با استفاده از منابع فاینانس خارجی،قطار سریع السیر با چین قرارداد بستیم و کارگاه ساخت آن فعال شده است و برای برقی کردن قطار گرمسار به بندر ترکمن با روسیه پیش نویس قرارداد امضا کردیم. همچنین پیش نویس قرارداد برقی کردن قطار تهران- مشهد با چین امضا شده است.

آخوندی با اشاره به اینکه امکانات بودجه ای امکانات محدودی است،خاطرنشان کرد: به دلیل همین محدودت ها به سمت به سمت فاینانس و جذی سرمایه گذاری های خارجی رفتیم و اضافه براین برای اولین بار بخش خصوصی را وارد سرمایه گذاری کرده ایم که مسیر کرمان و سیرجان با استفاده از بخش های خصوصی درحال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از سال 93 اعلام کردیم هر چه در ایران ریل تولید شود،ما ظرفیت ریل 5 سال آینده ایران را به صورت یکجا خریداریم و امیدواریم که مجلس به ما کمک کند و همانطور که در برنامه ششم پیش بینی شده است بتوانیم منابع اصلی طرح های حمل و نقل جاده ای را به ریل منتقل کنیم و بزرگترین نهضت توسعه ملی کشور را به کمک مجلس رقم بزنیم./

 

 

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet