پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1396/02/26 07:45:00
سرویس اجتماعی
رحیمی مطرح کرد:

استفاده از زندانیان در دستگاه‌های اجرایی در قانون مجازات جایگزین حبس/مصداق‌های حبس جایگزین شفاف نیست

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از نبود فرهنگ استفاده از مجازات جایگزین حبس، گفت: تعریف شفاف و دقیقی از مجازات های جایگزین حبس وجود ندارد.
استفاده از زندانیان در دستگاه‌های اجرایی در قانون مجازات جایگزین حبس/مصداق‌های حبس جایگزین شفاف نیست عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از نبود فرهنگ استفاده از مجازات جایگزین حبس، گفت: تعریف شفاف و دقیقی از مجازات های جایگزین حبس وجود ندارد. https://cdn.icana.ir/d/019/201701107483661918.jpg استفاده,از,زندانیان,در,دستگاه‌های,اجرایی,در,قانون,مجازات,جایگزین,حبس/مصداق‌های,حبس,جایگزین,شفاف,نیست Icana

جلیل رحیمی جهان آبادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه استفاده ازمجازات های جایگزین حبس باتوجه به وجود مشکلات بسیار در زندان ها از اهمیت به سزایی برخوردار است، گفت: هزینه نگهداری یک زندانی در کشور بسیار بالا است، ضمن اینکه آسیب های وارده به متهمان در زندان ها بسیار بوده و متاسفانه به جای اینکه زندانی درزندان اصلاح شود، دچارآسیب های متعددی به لحاظ وجود مشکلات درزندان ها شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نبود فرهنگ استفاده از مجازات جایگزین حبس در دستگاه ها اجرایی و نهادها، افزود: متاسفانه به زندانی در کشور نگاه منفی می شود، بنابراین هیچ دستگاه  و نهادی تمایلی به استفاده از زندانیان برای مجازات های جایگزین حبس را ندارند، البته درحال حاضر بسیاری از کارگاه ها و مراکز از زندانیان به عنوان نیروی کار استفاده می کنند؛ اما به عنوان یک فرهنگ عمومی و رایج درجامعه استفاده  از مجازات جایگزین حبس موردتوجه نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیکاری در جامعه مشکل اصلی جوانان است، تصریح کرد: در شرایطی که کمبود فضا برای اشتغال درجامعه وجود دارد، چطورمی توان از یک مجرم و متهم برای فعالیت در دستگاه و نهاد استفاده کرد، البته درست است که یک زندانی با یک قیمت کمتر و مناسب تر در اختیار شرکت ها برای کار قرار می گیرد؛ اما این نیروی کار زندانی درجامعه از شرایط قابل قبولی برای فعالیت برخوردار نیست.

رحیمی با تاکید بر اینکه تعریف شفاف و دقیقی از مجازات های جایگزین حبس وجود ندارد، گفت : به عنوان مثال اگر قرار است فردی متهم را به جای ورود به زندان مجبور به انجام برخی کارهای سخت مانند پل سازی کرد، یا اینکه برخی محدودیت های اجتماعی را برای این افراد اعمال کرد؛ باید شفافیت های لازم را دراینگونه مجازات ها برای فرد متهم درنظرگرفت، بنابراین می توان از تجربه زندان های بند باز برای اجرای مجازات های جایگزین حبس استفاده کرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه دستگاه قضایی باید آموزش های لازم را به قضات در استفاده از مجازات جایگزین حبس در نظر بگیرد، افزود: قاضی برای استفاده از هرگونه مجازات شرایط جامعه را درنظر می گیرد، بنابراین زمانی که زیرساخت های لازم وجود نداشته و فرهنگ سازی لازم انجام نشده است؛ به طورحتم بازگشت متهم به جامعه منجر به افزایش مشکلات و گسترش جرایم می شود./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet