هدر اصلی
1386/07/24 14:52:00
سرویس کمیسیون ها

مجلس کلیات لایحه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را تصویب کرد

نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه به بررسی لایحه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت پرداختند و نهایتا با ۱۰۸ رای موافق و ۶۵ رای مخالف کلیات آن را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، علی معلمی پور در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: لایحه مذکور اعتبارات و امکانات را به سوی شهرهای بزرگ و کلان شهرها هدایت می کند در حالی که اکنون شهرهای کوچک در مضیقه هستند و با تصویب این لایحه بیشتر نیز در مضیقه قرار می گیرند.

وی افزود: ما درباره بهینه سازی مصرف سوخت قانون کم نداریم بلکه مشکل اصلی ما ضعف در اجرای قانون است. متاسفانه ما از تجربیات گذشته پند نمی گیریم. مگر هنگام تصویب قانون سهمیه بندی بنزین قرار نبود جلوی تورم را بگیریم تا مردم هم با مشکل مواجه نشوند ولی در شرایط حاضر با تورم و افزایش قیمت ها مواجه هستیم و دوم برای تهیه بنزین در مضیقه هستند.

نماینده میناب خاطرنشان کرد: ایران شهر کوچکی نیست که بتوان برای تمامی قسمت های آن یک تصمیم گرفت اما در این لایحه ویژگی های منطقه ای کشور در نظر گرفته نشده است. حتی دولت هم که در جلسات غیرعلنی قول داده بود که ایرادات سهمیه بندی در مناطق مختلف را برطرف کند هنوز این کار را نکرده است.

ایرج ندیمی در موافقت با لایحه مدیریت مصرف سوخت گفت: مهم ترین مشکل ما مقطعی بودن تصمیمات است. باید توجه کنیم که در پنج سال آینده و یا 10 سال آینده کجا خواهیم بود.

نماینده لاهیجان تصریح کرد: حمل و نقل یکی از مواردی است که باید برای مخارج آن برنامه ریزی درستی داشته باشیم. اگر ما 30 استان در کشورمان داریم آیا نباید یک ریل سراسری داشته باشیم.

وی افزود: حمل و نقل کشور هنوز یک متولی خاص ندارد تا چه زمانی می توانیم کشور را به گونه ای اداره کنیم که هر روز مشکلات جدید و یا تصمیمات جدیدی داشته باشیم لذا براساس یک رویکرد مشخص باید برنامه مدونی را اتخاذ کنیم. باید صاحب کارها مشخص شوند چرا که گاهی اوقات مشخص نیست متولی و صاحب اصلی کارهای مختلف در کشور کیست.

ندیمی یادآور شد: در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی مشکلات زیادی داریم و ایجاد بحران برای کل کشور هزینه دربردارد.

هادی حق شناس که در مخالفت با کلیات این لایحه سخن می گفت، اظهار داشت: ما با دو لایحه ادغام شده می خواهیم برای بار مالی 50 هزار میلیارد تومانی تصمیم گیری کنیم و این در حالی است که بودجه عمرانی استان های ما حدود چهار هزار میلیارد و بودجه عمرانی کل کشور 18 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: 25 وظیفه در قالب این لایحه مطرح شده است که این وظایف امروز یکباره بوجود نیامده و قبلا در برنامه چهارم آورده شده بود. نمی شود ما برنامه تدوین کنیم و دوباره یک برنامه دیگر در کنار آن بیاوریم. این نقص در برنامه ریزی است.

حق شناس تصریح کرد: این لایحه بودجه سال 87 را در بخش عمرانی دچار مشکل خواهد کرد.

علی اکبر آقایی در موافقت با لایحه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: آیا در تهران که پایتخت کشور است و یا کلان شهرهای دیگری مثل مشهد، اصفهان و تبریز غیر از افراد متوسط جامعه از قطار شهری استفاده می کنند؟

وی ادامه داد: مهمترین عامل تاخیر 40 درصد پروژه های مربوط به کمبود اعتبارات عمرانی است. هدف لایحه این است که هم وزارت راه را در اجرای پروژه های توانمند کنیم و هم وزارت کشور و شهرداری را در اجرای خطوط شهری توانمند سازیم.

آقایی متذکر شد: تکلیف مجلس برای دولت حاکی از آن است که حمل و نقل درون شهری را از هفت درصد به 30 درصد در پایان سال 1390 برسانیم.

محمد دهقان در مخالفت با این لایحه گفت: اینکه در قانون اساسی آمده است که بودجه کشور سالانه تصویب شود برای این است که دولت طی یکسال کار خود را انجام دهد و مجلس نوعی نظارت بر قانون بودجه و دخل و خرج دولت داشته باشد اما با این لایحه یک چک سفید امضا با سلب اختیار مجلس به دولت می دهیم که اینکار متناسب با سیاست کلی کشور و قانون اساسی ما نیست.

نماینده چناران خاطرنشان کرد: ما در بخش حمل و نقل کشور مشکلات جدی داریم و حمل و نقل هم صرفا حمل و نقل شهری نیست. بلکه بخش های زیادی از جامعه ما در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می کنند که حمل و نقل آنها با اختلال مواجه شده است.

وی افزود: دولت نه دراین لایحه و نه هیچ جای دیگری حمایت از شهرهای پایین تر از 100 هزار نفر را پیش بینی نکرده است.

این گزارش می افزاید، سیدکاظم دلخوش در موافقت با کلیات لایحه مدیریت مصرف سوخت گفت: چهار کمیسیون تخصصی مجلس به این لایحه رای موافق داده اند و همانطور که همه می دانیم توسعه راه ها و حمل و نقل کشور کاملا در توسعه کشور اثرگذار است.

نماینده صومعه سرا متذکر شد: اینطور نیست که در این لایحه فقط به کلان شهرها توجه شده باشد ضمن اینکه اگر ما هر کمکی به ناوگان حمل و نقل کشور کنیم مسلما نفع آن به تمام نقاط ایران خواهد رسید.

ولی آذروش مخبر کمیسیون عمران در دفاع از این لایحه گفت: در لایحه مدیریت مصرف سوخت، مسایل، مشکلات نیازمندی ها و سازماندهی ها در ارتباط با بحث حمل و نقل درون شهری و برون شهری مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بحث ساخت بزرگراه ها با اولویت حمل و نقل درون شهری مورد توجه کمیسیون عمران و دولت بوده است.

وی تصریح کرد: اگر ما این اعتبارات را در اختیار دولت قرار دهیم اعتبارات برای تمام نقاط کشور تقسیم خواهد شد.

آذروش متذکر شد: ما با مسئولیتی از ستاد تبصره 13 ، وزارت کشور، وزارت راه، شهرداری ها و مرکز پژوهش ها جلسات متعددی را در مورد این لایحه داشته ایم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر راه نیز که در جلسه علنی امروز حضور یافته بود در خصوص این لایحه گفت: حمل و نقل کار یکساله نیست و حداقل با گذشته 10 سال از تاریخ تصمیم گیری، نتایج حاصل خواهند شد. ماهیت کار اینگونه است که ما افق ها را در نظر بگیریم و اعتبارات را لحاظ کنیم.

وی افزود: در مورد سهمیه بندی بنزین چون قبل از آن پیش بینی های لازم برای زیرساخت ها نشده بود ما دچار برخی مشکلات شدیم لذا هر وقت بخواهیم در سوخت صرفه جویی کنیم باید از قبل برنامه ریزی هایش را انجام دهیم.

رحمتی خاطرنشان کرد: تصویب این لایحه قدم بزرگی در جهت روشن کردن افق حمل و نقل کشور ماست.

همچنین وزیر کشور در دفاع از لایحه مدیریت مصرف سوخت گفت: در رابطه با این لایحه مجلس با رای به یک فوریت آن و اولویت دادن به بررسی آن در صحن رویکرد خود را نشان داده است.

وی افزود: حمل و نقل زیرساخت همه تحولات و توسعه است. نظم در حمل و نقل هم به همه امور کشور نظم می دهد. چون حمل و نقل زیرساخت اصلی کشور است و بیشترین بودجه کشور در این بخش هزینه می شود، ساماندهی به آن ساماندهی به همه بخش هاست.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اصل لایحه یک ضرورت جدی است و نظمی که در آن پیش بینی شده طبق برنامه چهارم و سند چشم انداز است.

لازم به ذکراست کلیات لایحه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت پس از ارائه نظرات موافق و مخالف با 108 رای موافق و 65 رای مخالف به تصویب رسید.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet