خبرگزاری خانه ملت

هدر موبایل
1396/04/10 07:50:00
سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس مطرح کردند:

بستر تبدیل دانش‌آموزان تیزهوش به عالمان باعمل فراهم شود

نمایندگان مجلس اعتقاد دارند باید دانش آموزان محصل در مدارس استعداد درخشان با یک برنامه‌ریزی بلند مدت تحت پوشش علمی قرار بگیرند تا در آینده به عالمانی باعمل تبدیل شوند.
بستر تبدیل دانش‌آموزان تیزهوش به عالمان باعمل فراهم شود نمایندگان مجلس اعتقاد دارند باید دانش آموزان محصل در مدارس استعداد درخشان با یک برنامه‌ریزی بلند مدت تحت پوشش علمی قرار بگیرند تا در آینده به عالمانی باعمل تبدیل شوند. https://cdn.icana.ir/d/019/201706109953991012.jpg بستر,تبدیل,دانش‌آموزان,تیزهوش,به,عالمان,باعمل,فراهم,شود Icana

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد یافتیان – با گذشت بیش از 4 دهه از آغاز فعالیت آموزش و پرورش تیزهوشان در کشورمان، این آموزش همچنان به ثبات و کیفیت مورد نیاز نرسیده است لذا این تغییرات و فراز و نشیب ها هم از آموزش و پرورش کنونی در امان نمانده است. طوری که طرح کاهش تنوع مدارس کلید خورده و سیاست تعدیل پذیرش دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان آغاز شده است.

عده‌ای از جمله کارشناسان معتقدند که کودک تیزهوش باید در مدارس عادی تحصیل کند؛ چرا که جدایی تیزهوشان و دانش آموزان عادی از یکدیگر احساس خود برتری و غرور در تیزهوشان به وجود می آورد و به نوعی یک اختلاف طبقاتی آموزشی ایجاد می کند.

به عبارتی جدا کردن دانش آموزان از یکدیگر را به بهانه تیزهوشی و خلاقیت از اساس صحیح نمی‌دانند چرا که به دانش آموز فشارهای کاذب و زیادی می‌آورد و موجب می‌شود پس از مدتی نسبت به درس واکنش منفی نشان دهند.

بر اساس این گزارش، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز  با بیان اینکه در سند تحول بنیادین اصل بر عدم تفکیک و جداسازی دانش آموزان است اذعان کرد که پیش بینی ام برای سال 1400 حذف مدارس تیزهوشان نیست اما قطعا این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد و تعداد اندکی از دانش آموزان تیزهوش واقعی خدمات ویژه دریافت خواهند کرد زیرا فرض بر این است که دانش آموزان با ویژگی های مختلف در یک کلاس و در یک مدرسه درس بخوانند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید شرایطی را به وجود آورد که همه دانش‌آموزان با استعدادهای مختلف در مدارس عادی ساماندهی شوند لذا تنها آن دسته از دانش‌آموزانی که استعدادهای بسیار برتری دارند و یا "باهوش" به معنای واقعی تلقی می‌شوند، جداسازی خواهند شد.

خبرنگار خبرگزاری خانه ملت نیز در گفت‌وگویی نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تفکیک دانش آموزان باهوش از عادی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

سطح کیفی مدارس استعداد درخشان ارتقا یابد/ استعدادیابی مناسبی صورت نمی‌گیرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مسئولان آموزش و پرورش خواست تدابیری اتخاذ کنند تا سطح کیفی مدارس استعداد درخشان ارتقا یابد.

محمد قمی 3406756/28/2016 11:33:18 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606106651934873_Thum.jpgمحمد قمی
محمد قمی

محمد قمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تاکید بر اینکه بر اساس روند تعلیم و تربیت فعلی در دنیا تفکیک و جدا کردن دانش‌آموزان تیزهوش با دانش آموزان عادی معنا و مفهومی ندارد، گفت:  تحصیل افراد با بهره‌های هوشی متفاوت موجب می‌شود نشاط علمی خوبی در کلاس درس فراهم شود.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحصیل و همنشینی دانش آموزان تیزهوش با عادی موجب پرورش حس رقابت در بین افراد می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که حتی نباید دانش آموزان معلول را از افراد عادی جدا کرد تا روند تربیتی به طور معمول طی شود.

وی با یادآوری اینکه نخبه‌گزینی موضوعی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد، ادامه داد: در شرایط فعلی استعدادیابی مناسبی صورت نمی‌گیرد از این رو دانش آموزانی که در مدارس استعداد درخشان تحصیل می‌کنند دارای ویژگی‌های خاصی باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه نباید صرفا به دانش آموزان نخبه یا تیزهوش در مدارس توجه شود، تصریح کرد: به عبارتی دیگر باید با سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای این دانش آموزان تلاش شود تا چنین استعدادهایی منجر به تولید علم در سطح دانشگاه شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش باید تدابیری اتخاذ کنند تا سطح کیفی مدارس استعداد درخشان ارتقا یابد، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد دانش آموزان تیزهوش نباید منجر شود از ابعاد دیگر غافل شویم زیرا هم اکنون تعداد زیادی از دانش آموزان مشغول به تحصیل در چنین مدارسی هستند.

تعداد دانش‌آموزان مدارس تیزهوش کشور با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد تعداد دانش‌آموزان تیزهوش محصل در مدارس استعداد درخشان با میزان بین المللی سایرکشورها همخوانی ندارد.

سید جواد ساداتی نژاد 3406754/5/2017 8:00:31 PMhttp://media.icana.ir/Image/2017/04/201704103454329679_Thum.jpgسید جواد ساداتی نژاد
سید جواد ساداتی نژاد

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه دانش‌آموزان تیزهوش باید با دانش آموزان با استعدادهای مختلف در مدارس عادی تحصیل کنند، گفت: حضور افراد با درجه هوش مختلف در کلاس درس منجر به نشاط علمی و حرکت در بین دانش آموزان می‌شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی دانش آموزان تیزهوش را از سایر دانش آموزان جدا می‌کنیم، در واقع افت محسوسی در انگیزه محصلان بوجود می‌آید، اظهارکرد: در این بین نباید فراموش کرد که وقتی جداسازی صورت می‌گیرد به نوعی دانش آموزان تیزهوش هم خودشان را در سطحی بالاتر می‌بینند و در برقراری روابط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه تعداد دانش‌آموزان تیزهوش محصل در مدارس استعداد درخشان با میزان بین المللی و البته کشورهای مختلف همخوانی ندارد، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد نخبه پروری باشیم و نهایتا افرادی در مدارس استعداد درخشان تحصیل کنند که از بهره هوشی برتری برخودار باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی افراد با درجه هوش‌های مختلف در کلاس درس حاضر شوند مطلوبیت و آهنگ رشد علمی افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: وضعیت مدارس سمپاد باید مطابق استانداردهای مشخصی باشد.

کسب نتیجه از پرورش دانش‌آموزان تیزهوش در گرو برنامه‌ریزی بلند مدت علمی از مدرسه تا دانشگاه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد باید دانش آموزان محصل در استعداد درخشان با یک برنامه ریزی بلند مدت تحت پوشش علمی قرار بگیرند.

سیدمحمدجواد ابطحی 3406756/21/2016 11:34:06 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606105557690302_Thum.jpgسیدمحمدجواد ابطحی
سیدمحمدجواد ابطحی

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه بر اساس تجربیات کشورهای مختلف تفکیک دانش آموزان باهوش از عادی، امری نامناسب و غیرکارشناسی است، گفت: باید اذعان کرد که آموزه‌های دینی نیز مطابق با ایجاد تبعیض در بین افراد نیست.

نماینده مردم خمینی‌ شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از دانش آموزانی که در مدارس استعداد درخشان و با عنوان تیزهوش تحصیل کرده‌اند، عملکرد خوبی در سال‌های آینده تحصیلیشان و شرایط خاص مانند کنکور نداشته اند، اظهارکرد: مسئولان باید پاسخ دهند که واقعا چند درصد رتبه‌های برتر کنکور در مدارس استعداد درخشان تحصیل کرده‌اند لذا این مدارس و میزان دانش آموزان آن بیش از میزان واقعی و مورد نیاز است.

وی ضمن تاکید بر اینکه تفکیک دانش آموزان باهوش از عادی در کشوری مانند آلمان دیگر وجود خارجی ندارد، ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان زمانی که در کلاس درس رقابت باشد می‌توان شاهد شکوفایی استعدادها بود وگرنه افرادی که دارای ضریب هوشی یکسان هستند رغبتی برای رقابت ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: نباید فراموش کرد که استعدادهای درخشان مربوط به دانش آموزانی است که دارای ضریب هوشی بالا هستند از این رو باید این افراد را در مدارس خاص و مناسب پرورش و تعلیم داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این بین باید توجه داشت که دانش آموزان محصل در استعداد درخشان را باید با یک برنامه ریزی بلند مدت تحت پوشش علمی قرار داد و این روند تا دانشگاه نیز ادامه یابد؛ زیرا در این صورت می‌توان نتیجه مناسب علمی از پرورش نخبگان به دست آورد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet