هدر موبایل
1396/04/25 13:30:06
سرویس فرهنگی
پاپی‌زاده:

آموزش‌وپرورش نقش اول را در تولید ثروت کشور دارد نه نفت/ با اعتبارات فعلی نوسازی و بهسازی مدارس 100سال طول می‌کشد

عضو مجمع نمایندگان خوزستان مجلس معتقد است با اعتبارات فعلی، نوسازی و بهسازی مدارس ۱۰۰سال طول می‌کشد.
آموزش‌وپرورش نقش اول را در تولید ثروت کشور دارد نه نفت/ با اعتبارات فعلی نوسازی و بهسازی مدارس 100سال طول می‌کشد عضو مجمع نمایندگان خوزستان مجلس معتقد است با اعتبارات فعلی، نوسازی و بهسازی مدارس 100سال طول می‌کشد. https://cdn.icana.ir/d/019/59599.jpg آموزش‌وپرورش,نقش,اول,را,در,تولید,ثروت,کشور,دارد,نه,نفت/,با,اعتبارات,فعلی,نوسازی,و,بهسازی,مدارس,100سال,طول,می‌کشد Icana

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به وضعیت مدارس استان خوزستان و نیاز آنها به بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس،گفت: استان خوزستان به لحاظ فرسودگی مدارس و کمبود تجهیزات در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد. دانش‌آموزان خوزستانی در دمایی بالای 50درجه درس می‌خوانند که در فصل پاییز  هوای بالای 45درجه و از فروردین به بعد دمای بالای 50درجه که گاهی به 55درجه نیز می‌رسد بسیار آزاردهنده است اما سیستم خنک‌کننده‌ای که باید برای مدارس استان خوزستان تامین شود به اعتبار بسیار بالای نیاز دارد. 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه تهیه سیستم‌های خنک‌کننده بسیار بیشتر از سیستم‌های گرمایشی است و تامین اعتبار آن سخت‌تر است، افزود: در بحث برق مدارس نیز خوزستان مشکلاتی دارد؛ همچنین فرسودگی بسیاری از مدارس در این گرما و مشکلات برق مزید بر علت شده است. 

نزدیک به 145مدرسه در شهر دزفول بالای 45سال قدمت دارد

 وی در مورد ساخت و ساز مدارس خوزستان تصریح کرد: نزدیک به 145مدرسه در شهر دزفول بالای 45سال قدمت دارد و از بازه عمر زمانی استاندارد عبور کرده است که طبق گزارش‌های موجود باید تخریب و بازسازی شوند؛ هر مدرسه تقریبا 2میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی نیاز دارد و با این اوصاف نزدیک به 300 میلیارد تومان باید فقط در یک شهر در این زمینه هزینه شود.

 پاپی‌زاده با اشاره به خبر نیاز آموزش و پرورش به اعتبار هزار میلیاردی برای تعمیر مدارس در سال96 با بیان اینکه بسیار بیشتر از هزارمیلیاردی که مطرح شده اعتبار برای بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس کشور نیاز است، پیشنهاد داد: دولت یکبار برای همیشه مدارسی را که آیندگان این کشور در آن تحصیل می‌کنند به لحاظ فیزیک بازسازی و  تجهیز کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درصد بسیار کمی از مدارس خوزستان آن هم در مرکز شهر هوشمندسازی شده و تقریبا می‌شود گفت در روستاها کلاس هوشمند نداریم و دانش‌آموزان عملا به سبک 30سال پیش درس می‌خوانند درصورتی که بسیاری از سرفصل‌های درسی باید در فضای مجازی و با استفاده از سیستم رایانه‌ای تدریس و آموزش داده شوند.

اختصاص درصدی از قیمت دریافتی گاز مصرفی برای نوسازی مدارس نیاز به لایحه دولت دارد

پاپی‌زاده با بیان اینکه مجلس در 4، 5سال اخیر در کمیسیون تلفیق بودجه و برنامه ششم توسعه کارهای خوبی را خاص نوسازی مدارس انجام داده است گفت: در برنامه بودجه سال 92، 93، 94 و 95 درصدی از قیمت دریافتی گاز مصرفی برای نوسازی پیش‌بینی شده است اما این کار نیاز به  لایحه‌ دولت دارد و ما می‌توانیم میزان آن را در مجلس افزایش دهیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد تامین اعتبار برای نوسازی و تجهیز مدارس به غیر از منبع آموزش و پرورش یادآور شد: چتر مالیاتی در ایران کوچک است و افراد بسیاری هستند که هرگز مالیاتی نمی‌دهند؛ می‌توان بدون فشار به کسانی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، افرادی که فرار مالیاتی دارند را شناسایی کرده و از این طریق منبع مالی خوبی تامین کرده و در برنامه 5 ساله تمام مدارس فرسوده و قدیمی کشور را بازسازی کنیم اما اینکار نیاز به حمایت دولت در قالب لایحه دارد، مجلس نیز حمایت می‌کند.

وزارتخانه‌ تولیدکننده؛ وزارتخانه‌ مصرف‌کننده

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان مجلس، گفت: متاسفانه در دولت‌های مختلف به بعضی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت به اشتباه به عنوان وزارتخانه مهم نگاه می‌شود چراکه درآمد دارند و به بعضی از وزارتخانه‌ها به چشم مصرف کننده نگاه می‌شود به دلیل اینکه به صورت عدد و رقم کمّی و مشخص پولی را به خزانه دولت واریز نمی‌کند همچون وزارت آموزش و پرورش؛ درحالی که در دنیا تولید فکر قیمت دارد و بزرگترین عامل در توسعه کشورها را نیروی انسانی ماهر می‌دانند و ارزش افزوده‌ای که نیروی انسانی ماهر می‌تواند ایجاد کند به مراتب بیشتر از درآمد نفتی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: کشورهای فقیر بسیاری از نظر منابع طبیعی در دنیا وجود دارد مثل ژاپن که تنها با نیروی انسانی زبده و ماهر و با علم روز توانستند تولید فکر کنند و مواد اولیه‌ای که در کشور خود ندارند را از کشور‌های دیگر بگیرند و در کشور خود آورده و ارزش افزوده ایجاد کنند و به همان کشورها با قیمت بسیار بالاتری بفروشند و این نقش آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش اولین نقش را در تولید ثروت کشور دارد

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش اولین نقش را در تولید ثروت کشور دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش مهمترین نقش را در ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت کشور دارد اما با تاخیر و برای بازده 25ساله این اثر دیده می‌شود و چون با تاخیر این اتفاق می‌افتد کسی نمی‌تواند این بازه را کمّی کند و دولت‌ها نیز به اموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مصرفی نگاه می‌کنند.

پاپی‌زاده یادآور شد: معلمانی که باید تمام توجهشان به تعلیم و تربیت نسل آینده باشد و دانش و مهارت روز را به نسل آینده منتقل کند، درگیر معیشت خود هستند و متاسفانه به جای اینکه در ساعات غیر از تدریس به مسائلی مثل تحقیق، پژوهش و مطالعه بپردازند ناچار به انجام کار دوم و مسائل اینچنینی هستند تا معیشت زندگیشان تامین شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید در حوزه آموزش و پرورش چه بحث نیروی آموزش و پرورش که معلمین، فرهنگیان، کارکنان و ... هستند و چه بحث سخت‌افزاری و فیزیک مدارس و امکانات و تجهیزات آموزشی و بازنگری در کتاب‌ها و دروس و سرفصل‌ها است، اقدام جدی، جدید و متفاوتی را انجام دهد.

نزدیک به 2هزار مدرسه در استان خوزستان باید تخریب و بازسازی شوند

وی در مورد اعتبارات بازسازی، نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس خوزستان افزود: نزدیک به 2هزار مدرسه در استان خوزستان باید تخریب و بازسازی شوند که از مدارس 4کلاسه تا 15کلاسه در استان وجود دارد و اگر متوسط هزینه ساخت یک مدرسه را که یک میلیارد تا یک میلیارد و دویست در نظر بگیریم ( که معمولا به 2میلیاد نیز می‌رسد)، دوهزار میلیارد تومان سهم مدارس استان خوزستان می‌شود که باید صورت بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان مجلس در ادامه گفت: در سال گذشته از حول و حوش 70میلیارد تومان مصوبی که باید به نوسازی مدارس استان خوزستان می‌دادند از سهم نفت و ماده 180 و تملک دارایی حول و حوش 20میلیارد داده شد یعنی از 2هزار مدرسه 20 مدرسه و اگر بخواهیم اینطور ادامه دهیم 100سال طول می‌کشد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم در صورتی که هر 35، 40 سال یکبار باید مدارس از اول نوسازی شوند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet